PEQUENAS RECOMENDACIÓNS PARA AS FAMILIAS
QUEN SOMOS OS MESTRES/AS DE AUDICIÓN E LINGUAXE?
Somos un grupo de mestres/as que realizamos un traballo de prevención, diagnóstico e tratamento dos trastornos da comunicación.
CONSELLOS XERAIS QUE DEBEMOS TER EN CONTA AS NAIS E PAIS PARA ESTIMULAR A LINGUAXE DAS NENAS E NENOS
O primeiro que debemos ter en conta é que os nenos/as aprenden a linguaxe escoitando a fala das persoas do seu contorno e o fan principalmente por imitación. Por este motivo, débeselles falar moito, cunha linguaxe sinxela e clara de entender.
O QUE NON DEBEMOS FACER......
- Potenciar a linguaxe infantil, empregar palabras mal ditas, imitalos e rirse deles.
- Empregar onomatopeas para nomear as cousas, por exemplo: “guau-guau” por can ou “burrúm” por coche, etc. Se o neno os emprega, non lle faremos repetir pero nós diremosllo de forma correcta: “sí, ese coche é moi bonito, este coche corre moito”.
- Acabarlles as frases, falar por eles. Hai que darlles tempo a que se expresen , ter paciencia para demostrarlles que o que nos están contando é importante para nós.
- Rifar ao neno cando non diga as palabras de forma correcta ou rirse del. Non intentar corrixir os erros fonolóxicos do neno, limitarse a que o neno nos escoite correctamente e comprenda o que queremos dicir. Sempre é preferible que fale, aínda que sexa de forma incorrecta, a que se retraia e coarte a súa expresión por medo a rifas ou vergoña.
- Sufocar aos nenos porque creamos que van lentos, cada quen ten o seu ritmo de fala.
- Recortar os finais das palabras.
O QUE SI DEBEMOS FACER......
-
A partires dos 18 meses de idade, o neno debe tomar a alimentación como o resto da familia, non feita puré, xa que mastigando desenvolve a musculatura da boca e por tanto mellora a súa linguaxe.
- Adique moito tempo a comunicarse co seu fillo/a, incluso durante a etapa da lactancia: fálelle, fágalle acenos e fomente en el a imitación de sons e acenos.
- Léalle ao seu fillo/a todos os días cando tan só teña seis meses. Os contos con imaxes (animais, cores,....) son ideais para estimular o desenvolvemento léxico. Faille participativo cando sinale algunha viñeta.
- Aproveite as situacións cotiás para reforzar a fala e a linguaxe do seu fillo/a. O momento do baño ou cando se viste, son situacións idóneas para nomear obxectos, prendas de vestir, partes do corpo,.... deste xeito adquirirá o vocabulario de maneira natural e progresiva.
- Repítelle todo ás veces que necesite, pero sempre de maneira natural.
- Sempre que o neno inicie unha conversa intenta que esta se manteña o maior tempo posible.
- Valora os seus pequenos avances, refórzao.
- Elixe unha actividade que ao neno/a lle resulte motivante e atractiva para que ésta provoque o linguaxe do neno/a.
- Emprega preguntas abertas. Anímao a contestarche con algo máis que si ou non. Amplía as súas mensaxes.
- Ensínalle a contar cousas de xeito ordenado : que fixo antes e despois, que fará enseguida, logo,....
- Pregúntalle a miúdo a que xoga e escoita as súas explicacións.
- Ver con el un programa infantil de TV e preguntarlle cousas sobre os personaxes, como se chaman, que facían,...
- Ensinar ao neno/a hábitos de hixiene nasal, que favorezan a respiración e a articulación (ensinarlles a soarse o nariz)
- Favorecer a relación con outros nenos, xa que a linguaxe é algo social e que se debe desenvolver a través da relación cos outros.
¿QUE XOGOS PODEMOS EMPREGAR PARA FACILITAR A SÚA LINGUAXE?
- Buscar diferenzas entre láminas de debuxos similares.
- Xogar ao “Vexo-Vexo” (nomeándolle características do obxecto para que o atope)
- Xogar co neno/a a imitar sons do contorno, de animais ou persoas, ensinándolle de onde proceden e animándoo a imitalos.
- Fomentar o xogo imaxinativo do voso fillo/a, que xogue a peitear bonecas, a conducir, a xogar na granxa,...
- Xoga co teu fillo/a a facer movementos cos beizos, como facer morriños, dar bicos, facer pedorretas...; coa lingua, lamberse os beizos, sacar a lingua fóra da boca, subila ata o nariz...(é importante fortalecer os músculos que interveñen na fala)
- Realice co neno/a xogos de sopro: inchar globos, sorber con palliñas, pitos, trompetas, soprar velas a diferentes distancias,....
PARA FINALIZAR e a modo orientativo, xa que non debemos esquecer que cada neno/a evoluciona a un ritmo diferente, sinalaremos que cara aos 4 anos o neno/a debe falar correctamente como un adulto, aínda que lle serán difíciles as palabras que conteñan R-RR-PR-PL-BL. Se aos 6 anos continúan estas dificultades é o momento de consultar cun especialista.