Horto escolar. Voz Natura. 15-16


  O HORTO ESCOLAR


Neste curso o centro escolar realizou unha aportación importante para mellorar as condicións do invernadoiro e crear unha “aula verde” na que o alumnado poida desenvolver diferentes propostas didácticas no exterior e nun entorno natural.

ALUMNADO PARTICIPANTE

Nesta edición de Voz Natura no CEIP PÍO XII participaron un total de 225 nenos e nenas escolarizados nos niveles de 4º, 5º e 6º de educación infanil e 150 de 1º e 2º de EP, realizando labores de plantación directas no invernadoiro pero estando este aberto a toda a comunidade educativa.

OBXECTIVOS ACADADOS

  • Concienciar ao alumnado participante da importancia do coidado e mantemento continuado da plantación.
  • Coñecer os nomes e características das verduras e hortalizas cultivadas.
  • Desenvolver un proceso de observación durante a evolución do crecemento dos cultivos.
  • Coñecer e realizar as tarefas propias dunha colleita: abonar e preparar a terra, plantar, regar, limpar herbas, quitar caracois,…
  • Transferir estes coñecementos á linguaxe plástica.
  • Fomentar no alumnado valores como o coidado do medio ambiente, unha alimentación saudable e a solidaridade.
  • Interactuar co alumnado doutros niveis educativos nun proxecto común.
  • Contribuír ao desenvolvemento de capacidades relativas á competencia social e cidadá.

CONTIDOS DESENVOLTOS

  • O cultivo ecolóxico.
  • Coñecemento de froitas, legumes e verduras: fresas, chícharos e repolos.
  • Realización da plantación: preparación da terra, abonado, sementado.
  • As froitas, hortalizas e verduras na alimentación.
  • Coidado e mantemento: regar, limpeza de  herbas, quitar caracois,…
  • Función e importancia de institucións como a  Cociña Económica.
  • Plantas ornamentais e beneficios dalgunhas plantas mediciñais.
  • Representación a través do debuxo de experiencias vivenciadas.

ACTIVIDADES REALIZADAS

  • O proxecto iniciouse co limpado e acondicionamento do invernadoiro xa que desde o verán a proliferación de herbas sempre é importante.
  • Aproveitamos a colaboración do alumnado de prácticas para realizar esta tarefa.
  • Engadimos o rego por goteo e tablóns que axudan a delimitar a zona de tránsito.
  • Organizamos a primeira plantación no mes de febreiro: fresas, chícharos e repolos. Cada neno e nena participante puxo a súa planta.
  • Realizamos un calendario de responsabilidade semanal sobre o coidado da plantación. Durante esa semana o grupo asignado, acompañado e supervisado pola persoa titora, era o responsable de regar, retirar herbas e caracois.
  • A evolución dos cultivos permite que sexa o alumnado o que se encarga das tarefas de limpado e mantemento.
  • Sin ser a solución idónea para os chícharos, que non trepan como as fabas, puxemos fíos que lles sirven de guía para poder continuar medrando.
  • A recollida da producción será a parte que nos permitirá debullar e degustar o noso traballo.
  • Unha vez máis, o destino dos chícharos e repolos será unha entidade que altruistamente xestione un comedor social.
  • A última parte do proxecto está centrada na ornamentación da “aula verde”
  • Non perdemos a ocasión de aprender “con” e “para” a natureza observando o comportamento das plantas pero tamén de caracois, lesmas, arañas, etc.

METODOLOXÍA

  • A metodoloxía foi de experimentación directa co traballo no horto.
  • A información necesaria para un correcto e máximo aproveitamento do horto foi, fundamentalmente, por parte da coordinadora hacia o profesorado e alumnado participante asesorada por Alejandro, membro do comité científico.

CONCLUSIÓNS

  • A valoración que realizamos da experiencia é altamente positiva  sendo conscientes de que este é un proceso a longo prazo e que resulta necesaria unha continuidade neste tipo de propostas.
  • O vindeiro curso pretendemos redundar no aproveitamento didáctico do traballo no horto, ademais do eixo transversal (valores como o coidado do medio ambiente, educación para a saúde, solidaridade,..), para acadar obxectivos de diferentes áreas e ámbitos curriculares.