Skip to Content

efeméride

Un século do Seminario de Estudos Galegos

   Dentro do clima de rescate e defensa da cultura galega que ten os seus alicerces no período da Ilustración, continúa co Rexurdimento decimonónico e coas Irmandades da Fala, un grupo de novos universitarios composteláns (Alberto Vidán Freiría, Fermín Bouza Brey, Xosé Pena Pena,  Xosé Magariños Negreira, Francisco Romero Lema, Wenceslao Requejo Buet,  Xosé Filgueira Valverde, Lois Tobío Fernández e Ramón Martínez López, de entre 27 e 16 anos) co apoio do catedráticos Armando Cotarelo e Salvador Cabeza de León, intégranse nun ambicioso proxecto a prol da investigación e divulgación da cultura galega.

    Tal día como hoxe, o 12 de outubro de 1923 parte dos arriba nomeados fan unha peregrinación dende Compostela á Casa Grande de Ortoño (onde Rosalía pasou uns meses da súa infancia), deste xeito comeza a súa andaina o Seminario de Estudos Galegos que se constituirá oficialmente o 21 de outubro e aprobará os seus estatutos o 27 do mesmo mes. A súa prolífica andaina para a promoción, defensa e estudo da cultura galega, integrando múltiples disciplinas e traballando en equipo, vese interrompida cando comezaran a campaña de Fisterra (que foi a súa oitava e derradeira misión) pola sublevación militar do 18 de xullo de 1936. Parte do seu legado e actividades foron asumidos pola Universidade de Santiago, o Instituto de Estudos Galegos Padre Sarmiento, o Museo do Pobo Galego e o renacido Seminario de Estudos Galegos impulsado por Isaac Díaz Pardo e o grupo Sargadelos.
    Neste centenario queremos ter unha lembranza especial para as mulleres que participaron nas tarefas do Seminario pero que foron esquecidas e silenciadas como Carmen Sierra Domínguez, alumna de segundo curso de Filosofía e Letras con 17 anos, proposta como socia o 10 de novembro de 1923 e aceptada unha semana despois, sendo así a primeira socia da entidade. Ela inicia unha lista de mulleres vinculadas ao Seminario que cómpre reivindicar: Dolores Lorenzo, Amparo Arango, Encarnación Fraga, Pura Lorenzana, Carmen Rey, Luísa Cuesta, Josefa Iglesias Vilarelle, Sara Leirós, Celsa Pérez Moreiras, María Corredoyra, Margot Sponer, Angelita Varela, Emilia Álvarez, Daría González, Matilde Pondal, Carmen Pardo, Pilar Bermúdez de Castro y Feijoo, Inés Corral ou Mercedes Vilabella.

http://consellodacultura.gal/paxina-area.php?id=9348&arq=4372#
http://consellodacultura.gal/album-de-galicia/detalle.php?persoa=29957

 

 

Data: 
Xov, 12/10/2023 - 12:29

Centenario dos Mártires de Sobredo

Sobredo o lugar desde onde a sociedade labrega dixo de maneira clara: foros Nunca Máis. Sobredo é o título da película, a terra para quen a traballa, do relato vivo, dignidade e solidariedade de quen esixe xustiza e pan.
(Marga do Val,  Nós diario, 18/11/2022)



    En novembro de 1922 foron detidos directivos da “Sociedad Agraria de Ribadelouro” e da “Federación Local de Trabajadores” de Tui, esixíndolles o xuíz para liberalos unha fianza de 85.000 pesetas, cinco mil por cada un dos directivos (unha cantidade astronómica para aquela época). O día 8 dese mesmo mes os veciños da parroquia maniféstanse. Días despois sumáronse ao paro en solidariedade os obreiros municipais. Dúas semanas despois, o 25 de novembro, o Gobernador Civil suspendía o funcionamento de varias sociedades agrarias do concello.
    Neste contexto algúns labregos de Tui negáronse a pagar por inxustas as rendas dos foros; o día 28 de novembro, cando se pretendía executar un dos embargos por orde xudicial, reuníronse para impedilo unhas dúas mil persoas de todas as parroquias da contorna, que tras escoitar os sinos das igrexas avisando da chegada do xuíz e da Garda Civil, deixaron de traballar no campo e foron cara a Sobredo. Tódolos veciños que estaban loitando contra esta inxuria e pola abolición dos foros resultaron reprimidos pola Garda Civil, quen mediante disparos disolveu a revolta provocando un masacre co resultado de tres labregos mortos (dous homes e unha muller: Cándida Rodríguez González, embarazada e veciña de Pazos de Reis, Joaquín Besada, de Soutelo, e Venancio González Romero, de Budiño), outros dez  feridos e un gran número de detidos. Os titulares dos xornais falaban ao día seguinte de “veciñanza amotinada”. As forzas que acompañaban aos representantes do xulgado eran dez parellas de infantería da Garda Civil e outras tres de cabaleiría. O día 5 de decembro iría á folga toda a provincia de Pontevedra para denunciar á represión en Sobredo e en apoio á loita labrega, esixindo unha inmediata solución á cuestión foral. Os xornais destacaban que o paro fora total en Vigo.
    Sobre estes feitos Basilio Álvarez, crego líder dos agraristas, afirmou en La Zarpa: “Xa temos bandeira: os mortos. Xa temos soldados: os campesiños. Xa temos patria: Galiza”.
    Ramón Cabanillas, o chamado Vate da Raza,  dedicou un poema do seu libro Da Terra Asoballada aos sucesos:

 
SOBREDO

¡Galicia encadeada con ferros de Castela,
por fillos treizoeiros e por caciques-lobos,
no teu ceo azulado, hai unha nova estrela!
¡ardente e sanguiñenta, agoira os tempos novos!

¡Irmáns! ¡Erguede o berro
de amor e santidade!
¡Galicia e Liberdade
do Traballo e do Chan!
son verbas de Dios mesmo                                             
do Dios Todopotente:
¡Co suor da túa frente
gañarás o teu pan!

        * * *

¡Nai galega, que diches a sangue xenerosa,                    
para calmar a sede rabiosa da Impiedade,
nos agros de Sobredo, froreceu unha rosa!
¡Ardente e sanguiñenta, agoira Liberdade!

Son verbas de Dios mesmo,
do Dios Todopotente,
¡Co suor da túa frente
gañarás o teu pan!
¡Irmáns! ¡Erguede o berro
e o legón aferrade!
¡Galicia e Liberdade
do Traballo e do Chan!


    Doutro poeta, o luso-galego Alfredo Pedro Guisado, é esta composición en lembraza de Sobredo:

¡Sobredo!

I

Galicia, a Santa das flores,
das fontes, das romarías,
dos namorados pastores
que cantan nas noites frías
as tristezas dos amores.

Galicia, a sempre esquecida,
que mans alleas prenderon,
que inda vive adormecida
na torre donde a meteron
os que lle rouban a vida.

Galicia, a Santa a quen reza
meu corazón, libertade,
para que na miña Alma pareza
irmán da miña Tristeza,
triste nai desta Soedade.

A Soedade é filla d’ela.
deulle beixos, deulle abrazos.
Quixo levarlla Castela,
tivo medo de perdela
defendeuna nos seus brazos.

Foi a única riqueza
que lle deixaron quedar,
cando un dia o despertar,
deixa de ser a Tristeza
para ser a Alma a cantar.


II

Sinto que Galicia chora.
Que ten ela, que lle pasa,
que lle fixeron agora?
¡Galica, a nosa Señora
do altar da miña Raza!

Y-eu sinto de monte en monte,
boca en boca, alto, sin medo,
na sombra do arboredo,
no triste soñar da fonte,
o mesmo berro: -Sobredo!

E un berro que dá vida
porque nos fala de morte,
un berro qu’ é fouce erguida,
que deixa Galicia forte,
vencedora e non vencida.

Que todos veñan serenos,
boa estrela vai guiar,
no eido quedan os nenos
e o mesmo así os pequenos
para a vitoria han de rezar.

Todos xuntos, fronte a fronte.
Chegou a hora. Amañece.
Porque -sabédeo toda a xente –
Para o Sol nacer, aparece
todo de sangue o nacente.

    Hoxe, no centenario daqueles tráxicos sucesos, cómpre exercitar a memoria porque como dixo o escritor chileno Luis Sepúlveda é importante “coñecer o pasado para comprender o presente e imaxinar o futuro.

Créditos:
http://martiresdesobredo.blogspot.com/
https://www.cig.gal/nova/o-rural-rebelde-e-a-unidade-obreiro-campesina.html
http://tudensia.blogspot.com/2022/11/cen-anos-dos-martires-de-sobredo.html
http://ferruxo.blogspot.com/2009/11/1922-gran-manifestacion-de-la-parroquia.html
https://www.nosdiario.gal/opinion/marga-do-val/sobredo-tamen-dixo-nunca-mais/20221118080000156719.html

Día d@s lector@s

O 3 de novembro de 1928 nacía en Gres (Vila de Cruces) Xosé Neira Vilas; 93 anos despois celebramos, por primeira vez, o Día do Lector/-a.

Neste pequeno texto recollemos a memoria literaria das primeiras vivencias lectoras do autor das Memorias dun neno labrego:

LER

    Foi o patriarca da familia, o exemplar avó -músico, zoqueiro e labrego-, quen asumiu a maior parcela da miña formación dende que eu era unha arumia, un besbello tatexante que comezaba a ter trato co mundo. Fun sabendo de xentes e aconteceres. Deprendín os saúdos e cortesías mínimas que correspondían ás horas do día, lugares e circunstancias. Todo un código para o trato social. Deprendín o solfexo cantando e un algo de teoría musical. E veu logo o silabario, coa súa llana dos cristos que soletreaba con afán. E tras do coñecemento da palabra-signo, a lectura. O cavilar e o sentir trocados en voz, en mensaxe sonora, viva, latexante; en xesto comunicador, todo un descubrimento, un achado, un milagre.
    En veces o avó-mestre só dispoñía dun garabullo co que escribía na borralla da lareira ou no po do camiño. Tal foi o meu comezo. Despois viría o encerado e viría o papel. E virían impresos diversos, cartas, documentos de escribán que había pola casa. E os primeiros e escasos libros. Lía con fervor, con ansiedade, e como todo me sabía a pouco volvía unha e outra vez ás mesmas páxinas, ós mesmos papeis.
    O avó alentaba aquel entusiasmo, aquela obsesión. Animábame máis e máis, e foi así que me abriu un camiño de inquedanzas e de afáns polos que transitaría a miña existencia.

NEIRA VILAS, Xosé, De Gres a Cádiz, Galaxia, Vigo, 2018, pp 47-48

E para este día e para todos os días do ano non esquezamos o decálogo de dereitos d@s lector@s:

1) O dereito a non ler.

2) O dereito a saltarnos páxinas.

3) O dereito a non terminar un libro.

4) O dereito a reler.

5) O dereito a ler calquera cousa.

6) O dereito ao bovarismo (enfermidade de transmisión textual)

7) O dereito a ler en calquera sitio.

8) O dereito de follear.

9) O dereito a ler en voz alta.

10) O dereito a calarnos.

(Daniel Pennac, Como unha novela)

Para @s grandes lector@s, para @s lector@s discret@s, para @s pouco lector@s e tamén para @s non lector@s, Feliz día do lector/-a!

 

 

 

 

450 aniversario da batalla de Lepanto

O 7 de outubro de 1571 no golfo de Lepanto, a armada cristiá (integrada por tropas e barcos de Venecia, Xénova, os Estados Pontificios e España) baixo o mando de don Xoán de Austria, irmán de Filipe II, enfrontouse e venceu á armada turca-otomá dirixida por Alí-Pasha. Este episodio bélico, que freou o expansionismo turco e garantiu unha maior seguridade no Mediterráneo, inspirou diversas manifestacións artísticas. Delas destacamos:

  • No cruceiro sur da igrexa do convento de dominicos tudense, a parte superior do retablo da Nosa Señora do Rosario, onde podemos contemplar unha curiosa representación da batalla.


Por la victoria de Lepanto

Hondo Ponto, que bramas atronado   
con tumulto y terror, del turbio seno   
saca el rostro de torpe miedo lleno,   
mira tu campo arder ensangrentado,

 
y junto en este cerco y encontrado  
todo el cristiano esfuerzo y sarraceno,   
y cubierto de humo y fuego y trueno,   
huir temblando el impío quebrantado.   
 
Con profundo murmullo la victoria   
mayor celebra, que jamás vio el cielo  
y más dudosa y singular hazaña,   
 
y di que sólo mereció la gloria,   
que tanto nombre da a tu sacro suelo,   
el joven de Austria y el valor de España.   

Non esquezamos neste día a “más alta ocasión que vieron los siglos pasados, los presentes, ni esperan ver los venideros” segundo escribiu Cervantes (soldado nesta batalla) nos prólogos das Novelas ejemplares  e da II parte do Quixote!

 

90 anos da aprobación do sufraxio feminino en España

O 30 de setembro de 1931 as Cortes Republicanas comezaron o debate que concluíu coa aprobación o 1 de outubro do sufraxio feminino en España. Desde esa data, toda española maior de 23 anos podía votar. Con anterioridade, nas Cortes Constituintes da República, as mulleres maiores de 23 anos podían presentarse como candidatas, é así como resultaron elixidas deputadas Clara Campoamor, Vitoria Kent e Margarita  Nelken.

Das intervencións en contra e a favor do dereito ao voto feminino destacamos as seguintes:Nóvoa Santos

O doutor Roberto Novoa Santos, da Federación Republicana Galega, dixo:
Por que temos que conceder á muller os mesmos títulos e os mesmos dereitos políticos que ao home? Son por ventura ecuación? Son organismos igualmente capacitados? A muller é toda paixón, toda figura de emoción, é todo sensibilidade; non é, en cambio, reflexión, non é espírito crítico, non é ponderación. Cal sería o destino da República se nun futuro próximo, moi próximo, houbésemos de conceder o voto ás mulleres?

Hilario  Ayuso, do Partido Republicano Federal, defendía que as mulleres puidesen votar a partir dos 45 anos.

 Victoria Kent, do Partido Republicano Radical Socialista, sostivo:
Creo que o voto feminino debe aprazarse, dío unha muller que, no momento crítico de dicilo, renuncia a un ideal” e proseguiu: “cando transcorran uns anos e vexa a muller os froitos da República e recolla a muller na educación e na vida dos seus fillos os froitos da República, entón, Sres. Deputados, a muller será a máis fervente, a máis ardente defensora da República. Se as mulleres españolas fosen todas obreiras, se as mulleres españolas tivesen atravesado xa un período universitario e estivesen liberadas na súa conciencia, eu levantaríame hoxe fronte a toda a Cámara para pedir o voto feminino. Pero nestas horas eu levántome xustamente para dicir o contrario e dicilo con toda a valentía do meu espírito

En resposta a esta última intervención Clara Campoamor defendeu:
As mulleres! Como pode dicirse que cando as mulleres dean sinais de vida pola República concederáselles como premio o dereito para votar? É que non loitaron as mulleres pola República? É que ao falar con eloxio das mulleres obreiras e das mulleres universitarias non está a cantar a súa capacidade? Ademais, ao falar das mulleres obreiras e universitarias, vai ignorar a todas as que non pertencen a unha clase nin á outra? Non sofren estas as consecuencias da lexislación? Non pagan os impostos para soster ao Estado na mesma forma que as outras e que os homes?

clara campoamor(...) Non esquezades que non sodes fillos de home tan só, senón que se reúne en vós o produto dos dous sexos. En ausencia miña e lendo o diario de sesións, puiden ver nel que un doutor falaba aquí de que non había ecuación posible e, con espírito herdado de  Moebius e Aristóteles, declaraba a incapacidade da muller.

A iso, un só argumento: aínda que non queirades e se acaso admitides a incapacidade feminina, votades coa metade do voso ser incapaz. Eu e todas as mulleres a quen represento queremos votar coa nosa metade masculina, porque non hai dexeneración de sexos, porque todos somos fillos de home e muller e recibimos por igual as dúas partes do noso ser, argumento que desenvolveron os biólogos. Somos produto de dous seres; non hai incapacidade posible de vós a min, nin de min a vós.

(...) A muller española espera hoxe da República a redención súa e a redención do fillo. Non cometades un erro histórico que non teredes nunca bastante tempo para chorar ao deixar á marxe da República á muller, que representa unha forza nova; que foi simpatía e apoio para os homes que estaban nos cárceres; que sufriu en moitos casos como vós mesmos, e que está  anhelante, aplicándose a si mesma a frase de  Humboldt de que a única maneira de madurarse para o exercicio da liberdade e de facela accesible a todos é camiñar dentro dela.

Finalmente, na votación, houbo 161 votos a favor, 121 en contra e 188 abstencións, quedando aprobada a proposta.

Case dous anos despois, nas eleccións xerais do 19 de novembro de 1933,  as mulleres puideron votar por primeira vez.

Recreación dalgunhas intervencións deste histórico debate sobre o voto feminino:

 

O discurso de Clara Campoamor:

 

Presentación da película Clara Campoamor, a muller esquecida:

Créditos:

https://canalhistoria.es/hoy-en-la-historia/aprobado-sufragio-femenino-espana/

 

 

Efeméride histórica en tempo de pandemia

En medio deste encerro non deixemos pasar esta efeméride: nun día como hoxe, o 24 de marzo de 1.170 (cúmprense 850 anos), o rei Fernando II concede a Tui e aos seus habitantes diversos privilexios e reordena o espazo territorial da cidade, unha decisión que incidiu de xeito decisivo no devir histórico da nosa cidade.

No blog Tudensia tendes información sobre o contexto histórico e o contido deste documento que se custodia no arquivo histórico-diocesano de Tui:

http://tudensia.blogspot.com/2020/03/viii-kalendas-aprili-24-de-marzo-850.html

 

Distribuir contido


by Dr. Radut