Que chega o lobo!
Concepción Villar Suárez
Na programación da miña actividade docente incluíase un taller audiovisual que consistía en que, a partir dun conto coñecido polo alumnado, faciamos unha montaxe que estribaba en debuxar as personaxes, poñerlles voz e montar as escenas. Unha vez rematado, viámolo e faciamos de críticos, para ver os erros e intentar corrixilos. Isto faciámolo en cada aula, cun grupo de alumnos distintos e contos diferentes, pero sempre co mesmo sistema de traballo.
Unha das críticas do alumnado, realizada de modo independente e coincidente por cada grupo de alumnos, foi que as personaxes, aínda que tiñan voz, non tiñan movemento. A partir desta crítica ocorréuseme realizar un taller de animación co grupo de cinco anos. Tiven que documentarme e investigar como facer isto con nenos de tan curta idade.
Dos once contos sobre os que traballaramos nas diferentes aulas, elixín o que a min me pareceu máis sinxelo para intentalo por primeira vez. Era o que traballara cos alumnos de tres anos, que ten por título Que chega o lobo!, cuxo autor e ilustrador é Èmile Jadoul, da Colección Vagalume da Editorial Edelvives.
Este conto caracterízase porque o seu texto non ofrece dificultade e é de doada comprensión e memorización, ten ilustracións orixinais e sinxelas, e unha estrutura encadeada cun final sorprendente para o alumnado.
Brilla polo seu simbolismo e transmite valores de tolerancia, pois reúne a diversos animais dos que adoitamos sospeitar que non é fácil convivir con eles.
1. Os obxectivos que se querían acadar ao final da experiencia eran:
- Achegar o alumnado ao mundo da animación.
- Desenvolver a imaxinación e a creatividade.
- Manexar con destreza os instrumentos tecnolóxicos: cámara de fotos, trípode, ordenador…
- Explorar as posibilidades da súa voz.
- Conseguir a animación das imaxes en fase de produción coa técnica stopmotion.
2. Os contidos e recursos cos que traballamos:
- Uso da cámara de fotos, trípode…
- Imaxes e sons, montaxe.
- Guión, diálogos, storyboard ou deseño de escenas.
- Técnica stopmotion.
- Produción de animacións.
Despois da investigación, presentei as tarefas que tiña que realizar o alumnado en cada aula de 5 anos: elaborar o guión da curta, deseñar as escenas, debuxar as personaxes, montar os escenarios, sesións fotográficas, gravación de voces e sons, primeira montaxe, produción, títulos de crédito...
E establecín as sesións necesarias para levalo a cabo:
- 4 sesións de ilustración (1 por aula e personaxe)
- 4 de fotografías (1 por aula e personaxe)
- 1 sesión de gravación de voces e música
- 1 de montaxe en pequeno grupo
- 2 sesións de crítica e proposta de melloras
- E outra, por pedimento do alumnado, moi crítico sempre, para elaborar o logo da produtora e os títulos de crédito.
A aula de informática onde se desenvolveu o taller de animación está provista de cámara de fotos, co seu trípode, e ordenador co seu correspondente software.
3. As actividades levadas a cabo foron así:
- Elaboración do guión, establecendo os diálogos das personaxes.
- Storyboard ou deseño das escenas, con debuxos sinxelos, onde marcamos os tipos de planos que se ían realizar.
- Deseño e debuxo das personaxes, con elección e aplicación de cores, e dos protagonistas.
- Montaxe dos escenarios, coas súas ambientacións de exteriores e interiores.
- Sesións fotográficas, para a toma das escenas e a súa posterior montaxe segundo a técnica de stopmotion.
- Primeira montaxe de cada escena, visión e crítica, que nos levou a variar os escenarios e fotografar de novo, pois ao alumnado non lle gustaba a cor.
- Produción final, pola miña banda e con grupos de catro alumnos.
- Elaboración de títulos de crédito…
- … e do logo da produtora.
4. O resultado final pódese ver completamente no meu blog persoal, na seguinte ligazón:
5. Valoración da experiencia
A experiencia foi moi positiva como traballo cooperativo das catro aulas de 5 anos do centro.
Con estas actividades acadamos a posibilidade de interactuar cos alumnos, crear, manexar a súa expresividade verbal e emocional.
O alumnado de infantil ten moita capacidade de aprender e de facer máis cousas das que nos pensamos; ademais coñece o uso das ferramentas utilizadas. Neste curso seguimos coa experiencia.
Espero que esta preciosa aventura, compensada sempre ao contemplar as caras de satisfacción dos nenos que motivan o meu traballo cada día, poida continuar no futuro.
- JADOUL, E (2008): ¡Que llega el lobo!. Editorial Edelvives (Colección Luciérnaga).