DESPOIS DO LUME: incendios forestais e protección do solo
(PROXECTO de DIVULGACIÓN e CONCIENCIACIÓN AMBIENTAL) Participación nun concurso da FAO para incentivar a reflexión sobre impactos nos solos |
O balance en vidas humanas e danos materiais en Galicia e Portugal da vaga de lumes forestais desencadeada coas condicións asociadas ao paso do furacán Ophelia en Octubro de 2017 levou a unha situación de gran alarma social. Dende o departamento de Bioloxía e Xeoloxía do IES Pontepedriña coordinamos unhas actividades informativas, de investigación e concienciación, aproveitando que o lema do Día Mundial do Solo para este ano "Caring for the Planet starts from the Ground" encaixaba cos nosos obxectivos. A idea básica foi utilizar como actividade motivadora central a participación no “Concurso de Pintura con Solos” (Soil Painting Competition), de xeito que a obra relatase a destrucción de vexetación e dos solos, pero incidindo nos labores de mitigación post-incendio. A celebración do Día Mundial do Solo (5 de decembro) foi o punto de referencia do Proxecto Despois do Lume, ainda que trasladamos a celebración ao 30 de novembro por criterios organizativos. Previamente, rexistramos o evento na páxina web de FAO-WSD. No día escollido pintaríase a obra no distribuidor central, o espazo máis visible do instituto, no que situamos os paneis dunha exposición fotográfica que permaneceu varias semanas. Organizáronse tamén charlas informativas: “Os incendios forestais en Galicia: un problema complexo inundado de opinións infundadas” onde Rafael Zas referíuse aos aspectos ecolóxicos e a análise da causalidade, mentras que Gloria Bustingorri explicaba a organización dos labores post-incendio do voluntariado. Este traballo gañou o primeiro premio no concurso da FAO-GSP, pero xa antes do anuncio do mesmo proseguimos con actividades de divulgación ao longo do curso e hai máis planificadas para o ano escolar 2018-2019:
Coordinación do proxecto: Nicolás Lucas, departamento de Bioloxía e Xeoloxía
|
O PROXECTO do IES PONTEPEDRIÑA OBTÉN O PRIMEIRO PREMIO no CONCURSO MUNDIAL da FAO!!
<
Web FAO - World Soil Day | Web FAO - Global Soil Partnership |
Coámonos na Ivy League, compartimos podium coa Uni de Cornell! << |
* After the Fire_Despois do lume_(FAO-Pontepedriña) * |
Fotolibro cos eventos mundiais do WSD 2017 (7 páx)
<<< VIDEO ENVIADO ao CONCURSO "SOIL PAINTING COMPETITION 2017" |
Pintura realizada para o concurso (preme para ampliar) Vídeo co timelapse do proceso de pintado do mural >>
|
Nicolás Lucas: realización do timelapse / PEDRO LUCAS: Música |
<
O PROXECTO NOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN - PUBLICACIÓNS
World Association of Soil and Water Conservation (WASWAC) / Fire Impacts and Soil Painting: A Teaching Project, Hot News 02, 2018, pp.6-13 |
|||
LA VOZ DE GALICIA.
TELEVISIÓN DE GALICIA Telexornal mediodía.
CORREO TV.
RADIO VOZ. (13/01/2018) Voces de Santiago. |
XUNTA DE GALICIA
|
<
Entrevista en RadioVoz-- (audio mp3) "Voces de Compostela", xoves 18/01/2018 (dende 1:41:53) |
||
Noticia no Telexornal da TVG 15/01 2018 | Noticia en La Voz de Galicia 10/01/2018 | |
Noticia no Telexornal da TVG 13/06 2018 | Noticia en La Voz de Galicia 14/06/2018 | Noticia en CorreoTV 13/06/2018 |
ASAMBLEA PLENARIA da ALIANZA MUNDIAL polo SOLO (FAO-GSP) (Roma 11-13 de Xuño)
|
<
CRÓNICA FOTOGRÁFICA |
ACTIVIDADES PREVIAS (Novembro 2017)
Equipo gravación vídeo (ESO4) coordinado por ANXA NOVO:
|
> Terceto de ESO3: IRENE GARCÍA, IRIA FEBRERO, SILVIA FUENTES. |
Recollida de mostras en solos das anfibolitas dos arredores do Viso, Compostela
|
Preparación de pigmentos |
Para cada recreo das tres primeiras semanas de novembro, ESTELA PINTOS tiña novas ideas e o material disposto para levalas á práctica
|
|
Irene, Silvia e Iria nunha das primeiras probas con pigmentos de orixe edáfica
Considerouse tamén a posibilidade de deseños figurativos >> |
|
<
SAÍDA a PONTECALDELAS (24 de Novembro 2017)
Pontecaldelas, primeiras sensacións nunha área queimada
|
|
O lume atravesou o río Verdugo aproveitando unha banda de mimosas (Acacia dealbata), especie exótica que xermina moi ben tras os incendios. |
A aldea sitúase na parte superior da vertente ocupada polo bosque. Iste era relativamente recente, ocultaba socalcos correspondentes a terreos agrícolas abandoados nas emigracións da década de 1960.
|
Preparación para a gravación das explicacións do Dr. Rafael Zas, investigador na misión Biolóxica de Galicia
|
|
< | |
Os lumes non só destrúen vexetación, tamén afectan á fauna ...
|
|
<<< ... e aos solos, como neste cambisol
A severidade do lume foi baixa neste sector de carballeira, non se queimaron as copas; as follas caen posteriormente e forman unha cobertura protectora (mulching). Ademais a ausencia de pendente vai limitar a erosión hídrica.
|
|
A acícula de piñeiro caída exerce un efecto protector do solo (detalle) |
Neste sector de piñeiral tamén o risco de erosión é baixo: pouca pendente e cobertura de acículas
|
Os resultados de investigacions recentes mostran que en Galicia o mulching con palla é o mecanismo máis efectivo para mitigar a erosión post-incendio, especialmente nas zonas de pendente máis susceptibles |
Cobertura de palla emprazada por voluntariado local para limitar a erosión por onde escorre a auga |
Preparación para a gravación da entrevista a RAFA ZAS
|
Palmada de Artur para facilitar a sincronización do audio
|
No deseño da entrevista participou alumnado de 4ºESO coordinado por MARILÓ LAGARÓN (departamento de Galego) |
Laura e Cristina
|
ENSAIO XERAL (29 de Novembro 2017)
Ensaio de a pequena escala de pintado da obra: materiais, técnica, e secuencia de capas de pintura a aplicar. O proceso deberá ser fluído porque se vai facer un video a partir dunha secuencia fotográfica (time-lapse) Para programación da frecuencia de disparo na secuencia fotográfica, estimamos en dúas horas e media a duración do proceso de pintado.
|
|
<
Celebración do Día MUNDIAL do SOLO: realización do mural para o concurso da FAO-GSP
ANXA e NICO colocan o cartel cartel do Día Mundial do Solo 2017. Na esquina superior esquerda apréciase o emprazamento da cámara para o time-lapse |
Tamen decoramos co cartel en portugués da campaña de 2014 do Día mundial do Solo |
Fixación do lenzo (en realidade cartón pluma cun papel pegado, con arrugas para lograr textura buscada)
|
|
Xa vestidas para pintar, trituran pedazos de palla do mulching de Pontecaldelas
|
|
O escenario está case rematado, falta cubrir con papel os bordos do lenzo
|
Mostras de solo utilizadas como pigmento xunto a follas de árbores para o acabado da obra |
As 11:45 horas o equipo comeza coa fase de pintado das capas base. Aumnado e profesorado observan dende a primeira e segunda plantas que conflúen no distribuidor central do edificio.
|
Finalizando aquí a base, que estará xa rematada para o recreo das 12:25 horas; interrómpese o pintado durante 20 minutos para facilitar o secado. Todo o instituto pode admirar o traballo realizado. |
Iníciase ás 12:45 horas a segunda parte da pintura , no que se utiliza cinza, carbón e palla recollida na zona quimada visitada en Pontecaldelas |
|
<
Fotograma 1337
|
|||||
Fotograma 1420 |
Fotograma 1642 | ||||
Imaxes extraídas da secuencia de 2468 fotogramas utilizados para a realización do time-lapse,
O intervalo de disparo escollido foi de 3 segundos.
|
|
||||
Corresponden á segunda fase do proceso de pintado da obra, incluíndo o remate na que se dispón palla do mulching, follas e sementes.
|
Fotograma 2034 |
||||
Fotograma 2260 |
|||||
Fotograma 2410 |
|||||
Tres semanas agotadoras consumindo tódolos recreos en planificación, preparación de materiais, discusión e probas; al fin ESTELA PINTOS posa coas artistas: |
PAULA ALFONSIN, CRISTINA DÍAZ, (4º ESO) SILVIA FUENTES, IRENE GARCÍA, IRIA FEBRERO (3º ESO) |
<
Celebración do Día MUNDIAL do SOLO: charlas
|
|
Rafa analiza as causas dos incendios forestais en Galicia e os seus efectos en ecosistemas e solos |
Gloria explica algunhas técnicas de mitigación post-incendio e describe como organizaron o traballo de voluntariado en Pontecaldelas |
<
As instrumentistas: banda sonora do video enviado ao concurso Soil Painting Competition
Arranxos de "Lamento della Ninfa" e guitarra: VICTOR BLANCO Gravación e edición audio: ANTONIO RIVAS
SILVIA FERRO (clarinete); ANA BALSA, NOA GARCÍA (violonchelo) CRISTINA SANTAYA , MILAGROS ANGUEIRA (clarinete) |
|
<
Recollemos, o equipo técnico monta o vídeo no par de sesións da materia TIC de Anxa que quedan antes da ponte de decembro. Enviamos todo á FAO. E veñen os exames e avaliacións; antes de rematar o trimestre quedan dous días para facer a plantación de sementes de Quercus.
|
|
ANXA NOVO (Tecnoloxía) |
NICOLÁS LUCAS (Bioloxía) |
ESTELA PINTOS (Plástica) |
|||||
Plantación de Landras Coa intención de ampliar o coñecemento e participación do alumnado no proxecto "Despois do Lume", organizamos a plantación de landras de carballo (Quercus robur) co alumnado de 12-14 anos (ESO1 e ESO 2).
Apañadas en bosques de Pontevedra próximos á zona queimada que visitamos, entregóunolas Rafa Zas durante a celebración dos actos do Día Mundial do Solo.
O segundo propósito era organizar un acto simbólico de reforestación durante o seguinte curso escolar (outono, 2018).
|
|
Primeiro curso de secundaria (ESO 1) | Segundo curso de secundaria (ESO 2) |
<
|
|
ABRIL 2018- Instalación permanente da pintura premiada. O mural sitúase no lateral do mesmo espazo onde foi realizado. Foi necesario un importante traballo de fixación e estabilización por parte de Estela. |
|
<
Charla de Agustín Blond (25 de Abril 2018)
Agustín é responsable da reforestación de zonas forestais incendiadas na provincia de Pontevedra. Na súa charla explicou como: 1) Priorizar as zonas de maio pendente -máis susceptibles á erosión- e con solos de peor calidade. 2) Escoller as especies que realmente van sobrevivir nestas áreas menos propicias.
3) Escoller a maquinaria capaz de acceder a zonas complicadas, producindo un impacto mínimo nos solos.
Ao mesmo tempo decribiunos como evitar que a escorrentía arrastre sedimentos aos cursos fluviais, evitando os danos que estos fenómenos producen. |
|
<
Presentación do proxecto: alumnado do CPI de Bembibre (14 de Maio 2018)
Ana Cabanelas inicia a recepción do alumnado de Bembibre
|
Laura introduce os aspectos ecolóxicos e edafolóxicos | Dani describe medidas de mitigación post-incendio | Lois explica os detalles da realización do vídeo |
|
|
Disposición dos paneis da exposición para a presentación no distribuidor central do edificio |
Cristina e Paula explican o proceso de pintado do mural |
Paula explica en detalle a interpretación da obra premiada | Intervención dunha alumna visitante |
<
(13 de Xuño 2018)
Presentación do proxecto: (medios de comunicación, científicos e autoridades
Dende a Dirección Xeral de Educación manifestóusenos o interese en estar presentes nun acto de presentación do proxecto ante os medios de comunicación, no que tamén particíparía o conselleiro. Máis tarde sumaríase ao acto a conselleira de Medio Rural. Invitamos a representantes da Sociedade Española de Ciencias del Suelo (SECS) e da Universidade de Santiago (USC) a un acto no que o alumnado premiado foi o protagonista. |
|
(1) Dr. NICOLÁS LUCAS, coordinador do proxecto "Despois do Lume); detrás sitúase o alumnado premiado (frecha) que vai intervir secuencialmente na presentación. (2) ESTELA PINTOS, responsable do deseño e coordinación da pintura gañadora do "Concurso de Pintura con Solos, FAO 2017).
(3) ANA CABANELAS, colaborou na preparación das presentacións orais do alumnado. (4) Dr. EDUARDO GARCÍA-RODEJA, catedrático de Edafoloxía da USC (e director da miña tese), temén colaborou na creación da exposición permanente de edafodiversidade no Museo de Historia Natural. (5) Dr. ENRIQUE ZAS, catedrático de Física de partículas da USC, colabora con nós en diferentes proxectos.
|
|
Nicolás Lucas explica como foi xurdiu e foi organizado o proxecto
|
|
Profesorado e alumnado premiado acompañados da Dra. Monserrat Díaz (en representación da SECS). Detrás, o subdirector e o director xeral de Ordenación Educativa xunto co director do IES A Pontepedriña.
|
PAULA ALFONSÍN (co micro) e CRISTINA DÍAZ realizan a interpretación do mural ante Ángeles Vázquez (conselleira de Medio Rural), Román Rodríguez (conselleiro de Educación), e Montse Díaz (CSIC). |
ARTUR VÁZQUEZ realiza a presentación xeral do proxecto no marco do concurso convocado en relación ao Día Mundial do Solo |
LAURA CAEIRO explica o impacto dos incendios forestais en relación a dinámica -sucesión/perturbación de ecosistemas e solos.
|
DANIEL MÉNDEZ incide nas técnicas de mitigación post-incendio para evitar a erosión de solos e a afectación a ecosistemas fluviais.
|
LOIS MORÓN describe os detalles relativos á realización do video enviado ao concurso da FAO |
SLVIA FUENTES realiza a introducción ao proceso de pintado do mural
|
IRIA FEBRERO explica os actividades previas ao pintado: recolllida e preparación de material, deseño, probas. |
IRENE GARCÍA detalla o proceso seguido para pintar a obra na celebración do Día Mundial do Solo
|
A Dra. Montserrat Díaz, Investigador Científico do Instituto de Investigacións Agrobiolóxicas de Galicia (IIAG-CSIC) fala en calidade de presidenta da Sección de Bioloxía da SECS |
Alumnado de 4º ESO escoita as últimas intervencións do acto |
Estela Pintos e Nicolás Lucas xunto a Rafael Zas, que desempeñou un papel fundamental no proxecto. Grazas Rafa polo teu entusiasmo e valía!
|
Intervención de Ángeles Vázquez, conselleira de Medio Rural da Xunta de Galicia Intervención de Román Rodríguez, conselleiro de Educación da Xunta de Galicia > |
|
CONSELLEIRA DE MEDIO RURAL CONSELLEIRO DE EDUCACIÓN |
|
<
Participación en "LandCare for the future" |
(16-18 de Xullo 2018) |
Programa e libro de resumos do congreso / Resumo da nosa participación (preme para acceder) |
POSTER PRESENTADO (preme para ampliar)
|
Unha copia do noso póster no stand da Delegación Territorial en Galicia da SECS, con Maite e Montse - Dra. Maria Teresa Barral (USC) / Dra. Montserrat Díaz (IIAG-CSIC) |
|
|
Visita do presidente da SECS (17 de Xullo 2018) Aproveitando a súa presencia en Compostela para participar no congreso "LandCare for the Future", o Dr. Jorge Mateix Solera -presidente da Sociedad Española de Ciencias del Suelo- visitou o IES Pontepedriña para interesarse polos detalles do proxecto e admirar de cerca a obra pictórica.
Javier Dapena, Nicolás Lucas, Jorge Mateix, Estela Pintos e Montserrat Díaz |
|
|
Entregounos un DIPLOMA de recoñecemento do labor realizado.
Grazas Jorge, pois a a SECS xa valoraba o noso proxecto antes de gañarmos o premio da FAO. |
E tamén trouxo de agasallo unhas camisetas... as do equipo da SECS gañador do bronce no mundial de Río (Soil Judging Contest 2018).
Que entregamos ao noso alumnado gañador do Soil Painting Competition 2017, ao inicio do novo curso, en setembro. |
|
ANXA, ESTELA, Artur, Laura, Lois, Paula, Dani e NICO ; sentadas están Cristina, Silvia, Irene e Iria. |
O equipo premiado posa coas camisetas da SECS diante do mural | Na aula de Música está VÍCTOR, que fixo a o arranxo do tema de Monteverdi, acompañando a Ana, Cristina, Silvia e Mila (Noa estaba ilocalizable). |
Participación no XXXI Congreso de ENCIGA (15-17 de Novembro 2018) |
|
Celebración do DÍA MUNDIAL do SOLO 2018
Prantación de árbores en proxecto de restauración ambiental post-incendio (O Galleiro, 27 de Novembro 2018) |
|
Celebración do DÍA MUNDIAL do SOLO 2019
zzz
@ |
2@ |
3@ |
4@ |
6@ |
7@ |
8@ |
9@ |
10@ | |
11@ | 12@ |
13@ | 14@ |
>
- APIs de Blogue