Vista preliminar da
Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.
1. Introdución (Elaborado)
A través da Ensinanza Relixiosa Evanxélica, na Educación Secundaria Obrigatoria e Bacharelato, preténdese ofrecer os alumnos e alumnas aqueles elementos que, baseados nos principios bíblicos, poidan axudarlles no seu desenrolo integral como persoas co propósito de adquirir unha madurez axeitada, autonomía e responsabilidade persoal.
Considerando a persoa coma un ser integral no que subsisten diferentes dimensións (biolóxica, psicolóxica, social e espiritual), faise necesaria unha formación que teña en conta todas elas. Nunha sociedade cada vez máis plural como anosa cabe esperar a coexistencia de diversos criterios de pensamento e acción, nun clima de liberdade e diálogo. É por isto que, considerando as características dos alumnos desta etapa, a Ensinanza Relixiosa Evanxélica pretende ofrecer unha formación integral facendo fincapé na dimensión espiritual.
No IES Rafael Dieste, a Ensinanza Relixiosa Evanxélica atopase cun proceso de implantación que goza dunha situación de normalidade que estimamos altamente positiva. Esta situación vese reflectida dende o momento no que un alumno ou alumna fai a súa matrícula no Centro, xa que á hora de escoller entre as diferentes opcións, atopamos a opción de Ensinanza Relixiosa Evanxélica en consonancia co que establece a lexislación vixente.
Sen dúbida, os centros educativos deben ser un reflexo da pluralidade cultural na que se atopan. Este centro -e cada vez máis na nosa comunidade- dan un paso máis cara a interculturalidade, no momento no que non só se recoñecen diferentes culturas, senón que tamén se fomenta a interacción cultural a todos os niveis. O feito de que a Ensinanza Evanxélica sexa unha opción máis, deixa a un lado toda susceptibilidade no que se refire ó feito relixioso diferencial no que cohabitan os cidadáns galegos dende hai case 150 anos.
Finalmente, como sinalaremos máis polo miúdo no apartado de metodoloxía, queremos sinalar que dependendo dos coñecementos previos dos alumnos e alumnas en cada nivel, e baseándonos nos principios constructivistas verbo da educación, partiremos dos seus coñecementos para construír os novos. Tamén aplicaremos na nosa intervención educativa principios do deseño universal de aprendizaxe (DUA) e incluiremos a gamificación como recurso metodolóxico e didáctico.
Se calquera programación ten un carácter aberto en canto ao seu posterior desenvolvemento no aula; as circunstancias concretas que rodean a programación desta materia neste ano en concreto fan que nos atopemos cunha programación máis aberta do que nos gustaría xa que a data de hoxe non temos os borradores do novo currículo da nosa materia adaptados á LOMLOE. Aínda que estos se aprobasen a tempo, a súa publicación será con toda seguridade posterior á data establecida para a entrega da programación. É por isto que o currículo base para a ESO será o que se dicta na Resolución de 23 de julio de 2015, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el curri¿culo de la materia Religión Evangélica en Educación Secundaria Obligatoria e para o Bacharelato o reflectido Resolucio¿n de 28 de enero de 2016, de la Direccio¿n General de Evaluacio¿n y Cooperacio¿n Territorial, por la que se publica el curri¿culo de la materia de Religio¿n Evange¿lica del Bachillerato. Adaptarémos á nova lei educativa o currículo.
Adentámonos, pois, co desenvolvemento dos distintos apartados da programación LOMLOE comenzando polos obxectivos e a súa contribución ao desenvolvemento das competencias básicas.
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
De acordo co concepto vixente de currículo, a definición de obxectivos, competencias clave, contidos,
criterios de avaliación e estándares de aprendizaxe avaliables debe completarse coa referencia ás orientacións de
metodoloxía didáctica, entendendo por tal o proceso polo que os anteriores chegan a alcanzarse.
Os principios metodolóxicos que se seguirán na nosa área veranse próximos á concepción constructivista verbo da
educación. Algúns dos principios que consideramos básicos son os seguintes:
• Partir do nivel do alumno, das súas posibilidades de razoamento e aprendizaxe que as súas capacidades lle
dan.
• Asegura-la construción de aprendizaxes significativos. Intentar construír, educativamente falando, sobre a base
que o alumno xa ten.
• Posibilitar o aprendizaxe dos alumnos e alumnas por si mesmos, que o alumno ou alumna sexa capaz de
aprender a aprender.
• Partir do máis concreto para chegar ó máis lonxano.
• Interactuar dunha maneira libre e o máis amizosa posible có mestre, de maneira que este sexa quen de dirixir
á persoa ó aprendizaxe.
Para que todo isto se leve a bo termo; plantexaremos unha metodoloxía que requira en todo momento a participación
activa do rapaz ou rapaza, tentando reducir as leccións maxistrais nas diferentes Unidades Didácticas ó
imprescindible eutilizando a gamificación como recurso.
Tamén nos identificamos con teorías pedagóxicas emerxentes como é o Deseño Universal de Aprendizaxe (DUA) que
pon de manifesto que non hay categorías estacas de alumnado onde uns precisan adaptacións e outros non.
Utilizaremos unha metodoxía que valga para calquera alumno facilitando medios para cumplir os obxectivos que
valgan para todos, é dicir, que sexan universais.
Deste xeito, o profesor convértese nun facilitador de experiencias ao alumnado nas que, ademais de suscitar os
contidos e actitudes que se pretende ensinar, deseña situacións que poñen en contacto aos seus alumnos e alumnas
con personaxes bíblicos e con situacións nas que poñer en práctica os principios do cristianismo evanxélico. Ten
tamén unha función mediadora aportando no proceso de ensino e aprendizaxe os recursos e medios necesarios para
a interpretación os feitos, ideas, principios, datos ou valores, e constitúese en guía, aportando unha visión bíblica dos
mesmos e modelos de aplicación práctica en situacións cotiás.
En canto ao alumado, preténsese que sexa activo. Proporemos múltiples situacións coa procura de participación. É
prioritaria a súa capacitación no coñecemento e o manexo da Biblia pois ha de remitirse a esta ao longo de todo a
súa aprendizaxe como fonte básica para a comprensión do modo en que Deus se achegou ao ser humano. Esta
capacitación para a investigación bíblica se complementarase co uso de fontes extrabíblicas, en ocasións
coincidentes con outras materias que tamén estuda (literarias, históricas, documentais) como garantía da
complementariedade do Ensino de Relixión Evanxélica co resto do currículo e a súa achega á formación integral.
Ter en conta a aprendizaxe nesta idade implica tomar en consideración os seus propios intereses e as súas
características evolutivas á hora de suscitar distintas situacións de aprendizaxe. É por iso que seremos facilitadores
dunha cada vez maior autonomía do alumnado e unha progresión dende o coñecemento inmediato cara a maiores
cotas de abstracción. Potenciaremos tamén -á medida que se avanza na etapa- situacións cunha cada vez maior dose
de confrontación e exercicio crítico. Todo isto levarase a cabo nun clima de liberdade de elección e convivencia
plural.
O Ensino de Relixión Evanxélica suscítase simultaneamente como un espazo de aprendizaxe da convivencia, tanto
nos grupos de idade que se constitúen para impartila, como no conxunto do centro e do grupo clase onde se convive
con outros compañeiros e outras opcións. Para iso o docente planifica tarefas dinámicas de aprendizaxe con
flexibilidade para adaptarse aos diferentes situacións persoais e/ou grupais.
Incluiranse no proceso de ensino e aprendizaxe distintos materiais, impresos, dixitais ou doutro tipo, que se
incorporan como medios para estimular o estudo da Biblia, moitos deles elaborados polo propio mestre.
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
Durante o primeiro mes de curso procederase a unha avaliación inicial xeral para a que se poderán utilizar algúns
destes instrumentos:
- Informes individualizados do curso anterior.
- Cuestionarios escritos iniciais.
- Cuestionarios orais breves ao comezo de cada clase.
- Exame superficial do traballo no caderno individual.
- Mediante gamificación.
Recolleranse datos sobre os seguintes indicadores:
- Capacidade de comprensión utilizando contidos vellos.
- Capacidade de memorización comprensiva e interiorización de contidos novos.
- Capacidade xeral de comunicación.
Todos estes datos compararanse cos recollidos polo resto do profesorado na sesión de avaliación inicial e pola
xefatura do departamento de orientación. Discriminaranse entón que elementos do proceso de ensino-aprendizaxe
están mediatizados polas actitudes e cales responden a situacións determinadas a respecto das áreas lingüística e
socio-cultural de cada alumno/a.
5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)
No caso que houbesen alumnos coa materia pendente, elaborarase un plan de reforzo segundo o que establece o
artigo 51 da Orde do 8 de setembro de 2021 atención á diversidade.
Este plan será personalizado e consistirá nun traballo que irá facendo o alumno de xeito trimestral seguindo as
indicacións do mestre.
Este traballo avaliarase cunha nota establecida de 0 a 10 puntos, onde 0 será deficiente e 10 excelente.
5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
Un dos principais principios pedagóxicos da LOMLOE é o da atención á diversidade (Art.17.1). Tanto é así que os
centros docentes elaboran propostas pedago¿xicas para todo o alumnado atendendo a¿ su¿a diversidade, e ponse
especial e¿nfase en garantir a prevencio¿n de dificultades de aprendizaxe e a posta en pra¿ctica de mecanismos de
reforzo e flexibilizacio¿n, alternativas metodolo¿xicas ou outras medidas adecuadas tan pronto como se detecta
calquera destas situacio¿ns.
Dende a nosa área, colaboraremos coa xefatura do departamento de orientación na deteccio¿n das necesidades
especi¿ficas e no establecemento de mecanismos de apoio e reforzo tan pronto como se detecten dificultades de
aprendizaxe, co obxecto de reforzar a inclusio¿n e asegurar o dereito a unha educacio¿n de calidade.
As medidas de atención á diversidade (MAD) que establece a LOMLOE son:
– Adaptacio¿ns do curri¿culo,
– A integracio¿n de materias en a¿mbitos,
– Os agrupamentos flexibles,
– Os desdobramentos de grupos,
– A exencio¿n da Segunda Lingua Estranxeira,
– A oferta de materias optativas,
– Os programas de reforzo.
– Medidas de apoio personalizado para o alumnado con necesidade especi¿fica de apoio educativo.
No caso da nosa área, poderemos adoptar de ser preciso as pertinentes adaptacións do currículo ou programas de
reforzo para o alumnado que non sexa quen de adquirir os obxectivos mínimos.
En todo caso, para responder ás necesidades educativas concretas do alumnado tendo en conta as súas
circunstancias e diferentes ritmos de aprendizaxe, seguiremos os principios do Deseño Univesal de Aprendizaxe
(DUA) para todo o alumnado, pero en caso do alumnado con diversidade funcional que presente necesidades
educativas especiais (ACNEE) ou o alumnado con necesidades específicas de apoio educativo (ACNEAE) que non
adquira os obxectivos, programaremos actividades especificamente dirixidas para eles para reforzar os contidos
desenvolvidos na unidade ou tema traballado.
Dado que as características de esta materia determinan que os grupos que se conforman son moi reducidos, faremos
un seguimento moi individualizado do alumnado respetando os ritmos de aprendizaxe de cada alumno ou alumna coa
finalidade de que o alumnado por completo acade -canto menos- os obxectivos mínimos.
8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)
Ao remate de cada Unidade Didáctica completando os datos que aparecen na aplicación permitirán tomar decisións
cara a programación do seguinte curso académico.