Vista preliminar da

Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.

1. Introdución (Elaborado)


Esta programación didáctica está pensada para a materia de Matemáticas do 3º curso da ESO. Para a súa elaboración tívose como referencia o decreto 156/2022, do 15 de setembro, polo que se establecen  a ordenación e o currículo da educación secundaria obrigatoria na Comunidade Autónoma de Galicia.

A contorna no que se atopa o IES Xoán Montes de Lugo e claramente urbán e recibe de forma continua novo alumnado inmigrante o longo do curso. As instalacións do centro serán útiles para o desenvolvemento do proceso de ensino-aprendizaxe.

No 3º curso da ESO deste centro educativo hai 2 grupos: 3ºA e 3ºB compostos por 18 e 23 alumnas e alumnos respectivamente, con idades comprendidas entre os 13 e os 16. No grupo 3ºA hai 5 alumnos e alumnas que teñen as Matemáticas pendentes de 2º ESO. No grupo 3ºB hai 2 alumnas repetidoras, 

Tanto as características e contorna do centro como as características do alumnado se tiveron en conta á hora de crear os principios metodolóxicos.


2. Obxectivos e súa contribución ao desenvolvemento das competencias (Elaborado)


Currículo CCL CP STEM CD CPSAA CC CE CCEC
OBX1 Interpretar, modelizar e resolver problemas da vida cotiá e propios das matemáticas aplicando diferentes estratexias e formas de razoamento para explorar distintas maneiras de proceder e obter posibles solucións.
OBX2 Analizar as solucións dun problema usando diferentes técnicas e ferramentas e avaliando as respostas obtidas para verificar a súa validez e idoneidade desde un punto de vista matemático e a súa repercusión global.
OBX3 Formular e comprobar conxecturas sinxelas ou expor problemas de forma autónoma, recoñecendo o valor do razoamento e a argumentación para xerar novos coñecementos.
OBX4 Utilizar os principios do pensamento computacional organizando datos, descompoñendo en partes, recoñecendo patróns, interpretando, modificando e creando algoritmos para modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz.
OBX5 Recoñecer e utilizar conexións entre os diferentes elementos matemáticos interconectando conceptos e procedementos para desenvolver unha visión das matemáticas como un todo integrado.
OBX6 Identificar as matemáticas implicadas noutras materias e en situacións reais susceptibles de ser abordadas en termos matemáticos, interrelacionando conceptos e procedementos para aplicalos en situacións diversas.
OBX7 Representar, de forma individual e colectiva, conceptos, procedementos, información e resultados matemáticos usando diferentes tecnoloxías, para visualizar ideas e estruturar procesos matemáticos.
OBX8 Comunicar de forma individual e colectiva conceptos, procedementos e argumentos matemáticos usando unha linguaxe oral, escrita ou gráfica e utilizando a terminoloxía matemática apropiada, para lles dar significado e coherencia ás ideas matemáticas.
OBX9 Desenvolver destrezas persoais identificando e xestionando emocións, poñendo en práctica estratexias de aceptación do erro como parte do proceso de aprendizaxe e adaptándose ante situacións de incerteza para mellorar a perseveranza na consecución de obxec
OBX10 Desenvolver destrezas sociais recoñecendo e respectando as emocións e as experiencias dos demais, participando activa e reflexivamente en proxectos en equipos heteroxéneos con roles asignados para construír unha identidade positiva como estudante de matem
Non se rexistrou texto

3.1. Relación de unidades didácticas (Elaborado)


Secuencia * Título da UD Descrición *% Peso na materia


*Nº de sesións
1º trim. 2º trim. 3º trim.
1 Números racionais Esta unidade traballa as operacións con números racionais respectando a xerarquía, as potencias e as súas propiedades e problemas que se resolven mediante o uso de números racionais. 8 12
2 Potencias e raíces As operacións con potencias e as súas propiedades e as expresións con radicais, a súa transformación e simplificación, son obxecto desta unidade. 8 12
3 Proporcionalidade Nesta unidade trátase a proporcionalidade (directa, inversa e composta) en diferentes contextos así como tamén a matemática financieira. 8 12
4 Sucesións O desenvolvemento desta unidade está orientado ao tratamento das sucesións de cara á identificación de patróns e á obtención de fórmulas e termos xerais. 8 12
5 Expresións alxébricas. Polinomios e produtos notables Esta unidade está dedicada ao traballo alxébrico: expresións alxébricas, produtos notables e ás operacións con polinomios, incluíndo a regra de Ruffini e a factorización. 9 12
6 Ecuacións e sistemas A resolución de ecuacións lineais e cadráticas e de sistemas lineais e a súa aplicación á resolución de problemas trátanse nesta unidade. 9 12
7 Funcións e gráficas. Funcións lineais e cadráticas Nesta unidade trabállanse as funcións lineais e cadráticas, a súa representación gráfica e a dedución de información relevante a partir das súas diferentes expresións. 9 12
8 Táboas, parámetros e gráficos estatísticos O desenvolvemento desta unidade oriéntase cara o traballo estatístico: a análise, interpretación e elaboración de táboas e gráficos, os conceptos de proboación e mostra, e a obtención de conclusións e toma de decisións en problemas contextualizados. 8 12
9 Azar e probabilidade Esta unidade traballa a probabilidade e os seus conceptos máis relevantes (espazo mostral, sucesos, fenómenos deterministas e aleatorios, regra de Laplace...) e a resolución e problemas contextualizados. 8 12
10 Problemas métricos no plano O desenvolvemento desta unidade está orientado ao traballo da xeometría plana (lonxitudes, áreas, teorema de Pitágoras, teorema de Tales) en problemas contextualizados. 8 12
11 Movementos no plano As transformacións elementais (xiros, translacións e simetrías) son o obxecto desta unidade. 8 8
12 Corpos xeométricos Nesta unidade trátanse as figuras xeométricas tridimensionais e o seu uso en problemas contextualizados. 9 12

3.2. Distribución currículo nas unidades didácticas (Elaborado)


Bloque B1. Sentido numérico
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12
CA1.1 - Interpretar problemas matemáticos organizando e relacionando os datos dados e elaborando representacións matemáticas que permitan atopar estratexias para a súa resolución.
CA1.2 - Resolver problemas matemáticos mobilizando os coñecementos necesarios e aplicando as ferramentas e estratexias apropiadas.
CA1.3 - Expor variantes dun problema dado modificando algún dos seus datos ou algunha das súas condicións.
CA1.4 - Recoñecer patróns, organizar datos e descompoñer un problema en partes máis simples facilitando a súa interpretación computacional.
CA1.5 - Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
CA1.6 - Identificar conexións coherentes entre as matemáticas e outras materias, recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade.
Contidos
C1.1 - Cálculo.
C1.1.1 - Aplicación de estratexias variadas para facer recontos sistemáticos en situacións da vida cotiá. Introdución á combinatoria.
C1.2 - Cantidade.
C1.2.1 - Realización de estimacións coa precisión requirida.
C1.2.2 - Uso dos números enteiros, fraccións, decimais e raíces para expresar cantidades en contextos da vida cotiá coa precisión requirida.
C1.2.3 - Aplicación de diferentes formas de representación de números, incluída a recta numérica. Obtención da fracción xeratriz dun número decimal.
C1.2.4 - Selección e utilización da representación máis adecuada dunha mesma cantidade (natural, enteiro, decimal, fracción ou radical) para cada situación ou problema.
C1.2.5 - Transformación e simplificación de expresións con radicais.
C1.3 - Relacións.
C1.3.1 - Comprensión e representación de cantidades con números enteiros, fraccións, decimais e raíces.
C1.3.2 - Identificación de patróns e regularidades numéricas. Progresións aritméticas e xeométricas.
C1.4 - Razoamento proporcional.
C1.4.1 - Desenvolvemento e análise de métodos para resolver problemas en situacións de proporcionalidade directa, inversa e composta en diferentes contextos (aumentos e diminucións porcentuais, rebaixas e subidas de prezos, impostos, cambios de divisas, cálculos xeométricos, escalas, velocidade e tempo etc.).
C1.5 - Educación financeira.
C1.5.1 - Interpretación da información numérica en contextos financeiros sinxelos.
C1.5.2 - Aplicación do xuro simple e composto en problemas contextualizados.
C1.5.3 - Métodos para a toma de decisións de consumo responsable atendendo ás relacións calidade-prezo e ao valor-prezo en contextos cotiáns.
Bloque B2. Sentido da medida
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12
CA2.1 - Modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos.
CA2.2 - Realizar conexións entre diferentes procesos matemáticos aplicando coñecementos e experiencias.
CA2.3 - Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
CA2.4 - Representar conceptos, procedementos e resultados matemáticos usando diferentes ferramentas e valorando a súa utilidade para compartir información.
Contidos
C2.1 - Medición.
C2.1.1 - Representación e modelización de obxectos tridimensionais para visualizar as súas propiedades e resolver problemas con eles.
C2.1.2 - Resolución de problemas contextualizados que impliquen o cálculo de lonxitudes, áreas, volumes e capacidades en formas planas e tridimensionais.
C2.2 - Estimación e relacións.
C2.2.1 - Formulación de conxecturas sobre medidas ou relacións entre elas baseadas en estimacións.
C2.2.2 - Estratexias para a toma de decisión xustificada do grao de precisión requirida en situacións de medida.
Bloque B3. Sentido espacial
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12
CA3.1 - Modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos.
CA3.2 - Recoñecer e usar as relacións entre os coñecementos e as experiencias matemáticas formando un todo coherente.
CA3.3 - Realizar conexións entre diferentes procesos matemáticos aplicando coñecementos e experiencias.
CA3.4 - Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
CA3.5 - Identificar conexións coherentes entre as matemáticas e outras materias recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade.
CA3.6 - Representar conceptos, procedementos e resultados matemáticos usando diferentes ferramentas e valorando a súa utilidade para compartir información.
Contidos
C3.1 - Figuras xeométricas de dúas e tres dimensións.
C3.1.1 - Descrición e clasificación de figuras xeométricas planas e tridimensionais e o seu uso en problemas contextualizados.
C3.1.2 - Construción de figuras xeométricas con ferramentas manipulativas e dixitais, como programas de xeometría dinámica, realidade aumentada etc.
C3.2 - Movementos e transformacións.
C3.2.1 - Análise de transformacións elementais, como xiros, translacións e simetrías en situacións diversas utilizando ferramentas tecnolóxicas e/ou manipulativas.
C3.3 - Visualización, razoamento e modelización xeométrica.
C3.3.1 - Modelización xeométrica para representar e explicar relacións numéricas e alxébricas na resolución de problemas.
C3.3.2 - Relacións xeométricas: investigación en diversos sentidos (numérico, alxébrico, analítico) e diversos campos (arte, ciencia, vida diaria).
Bloque B4. Sentido alxébrico
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12
CA4.1 - Comprobar a corrección matemática das solucións dun problema.
CA4.2 - Comprobar a validez das solucións dun problema e elaborar respostas coherentes no contexto exposto, avaliando o seu alcance e repercusión desde diferentes perspectivas (de xénero, de sostibilidade, de consumo responsable etc.).
CA4.3 - Expor variantes dun problema dado modificando algún dos seus datos ou algunha das súas condicións.
CA4.4 - Recoñecer patróns, organizar datos e descompoñer un problema en partes máis simples facilitando a súa interpretación computacional.
CA4.5 - Modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos.
CA4.6 - Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
CA4.7 - Representar conceptos, procedementos e resultados matemáticos usando diferentes ferramentas e valorando a súa utilidade para compartir información.
CA4.8 - Recoñecer e empregar con precisión e rigor a linguaxe matemática presente na vida cotiá.
Contidos
C4.1 - Patróns.
C4.1.1 - Patróns: identificación e comprensión, determinando a regra de formación de diversas estruturas en casos sinxelos.
C4.1.2 - Fórmulas e termos xerais: obtención mediante a observación de pautas e regularidades sinxelas e a súa xeneralización.
C4.1.3 - Transformación de expresións alxébricas. Identidades notables.
C4.2 - Modelo matemático.
C4.2.1 - Modelización de situacións da vida cotiá usando representacións matemáticas e a linguaxe alxébrica.
C4.2.2 - Dedución de conclusións razoables sobre unha situación da vida cotiá unha vez modelizada.
C4.3 - Igualdade e desigualdade.
C4.3.1 - Realización de operacións sinxelas con polinomios. Regra de Ruffini. Factorización de polinomios.
C4.3.2 - Identificación e aplicación da equivalencia de expresións alxébricas na resolución de problemas baseados en relacións lineais e cadráticas.
C4.3.3 - Procura de solucións en ecuacións lineais e cadráticas en situacións da vida cotiá. Resolución de ecuacións sinxelas de grao superior a dous.
C4.3.4 - Procura de solucións en sistemas lineais de dúas ecuacións e dúas incógnitas en problemas contextualizados.
C4.3.5 - Uso da tecnoloxía para a resolución de ecuacións e sistemas de ecuacións lineais con dúas incógnitas.
C4.4 - Relacións e funcións.
C4.4.1 - Aplicación e comparación das diferentes formas de representación dunha relación.
C4.4.2 - Identificación de funcións lineais e cadráticas e comparación das súas propiedades a partir de táboas, gráficas ou expresións alxébricas. Identificación dos seus elementos característicos.
C4.4.3 - Identificación de relacións cuantitativas en situacións da vida cotiá e determinación da clase ou clases de funcións que a modelizan.
C4.4.4 - Uso da álxebra simbólica para a representación e a explicación de relacións matemáticas.
C4.4.5 - Dedución da información relevante de funcións lineais e cadráticas a partir das súas diferentes expresións.
C4.4.6 - Uso da tecnoloxía para a construción e a representación de funcións.
C4.5 - Pensamento computacional.
C4.5.1 - Xeneralización e transferencia de procesos de resolución de problemas a outras situacións.
C4.5.2 - Identificación de estratexias para a interpretación e a modificación de algoritmos.
C4.5.3 - Uso de calculadoras gráficas e distintos programas para a construción e representación de funcións.
Bloque B5. Sentido estocástico
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12
CA5.1 - Investigar conxecturas sinxelas de forma autónoma analizando patróns, propiedades e relacións.
CA5.2 - Recoñecer patróns, organizar datos e descompoñer un problema en partes máis simples facilitando a súa interpretación computacional.
CA5.3 - Modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos.
CA5.4 - Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
CA5.5 - Identificar conexións coherentes entre as matemáticas e outras materias recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade.
CA5.6 - Representar conceptos, procedementos e resultados matemáticos usando diferentes ferramentas e valorando a súa utilidade para compartir información.
CA5.7 - Comunicar información utilizando a linguaxe matemática apropiada, para describir, explicar e xustificar razoamentos, procedementos e conclusións.
CA5.8 - Recoñecer e empregar con precisión e rigor a linguaxe matemática presente na vida cotiá.
Contidos
C5.1 - Organización e análise de datos.
C5.1.1 - Análise e interpretación de táboas e gráficos estatísticos de variables cualitativas, cuantitativas discretas e cuantitativas continuas.
C5.1.2 - Recollida e organización de datos de situacións da vida cotiá que involucran unha soa variable.
C5.1.3 - Elaboración das representacións gráficas máis adecuadas mediante o uso de diferentes ferramentas tecnolóxicas (calculadora, folla de cálculo, aplicacións móbiles...) para pescudar como se distribúen os datos, interpretalos e obter conclusións razoadas.
C5.2 - Incerteza.
C5.2.1 - Identificación de fenómenos deterministas e aleatorios. Espazo mostral e sucesos.
C5.2.2 - Interpretación da probabilidade como medida asociada á incerteza de experimentos aleatorios.
C5.2.3 - Asignación de probabilidades mediante a regra de Laplace.
C5.2.4 - Estudo das propiedades básicas da probabilidade e resolución de problemas contextualizados.
C5.2.5 - Planificación e realización de experiencias sinxelas para analizar o comportamento de fenómenos aleatorios.
C5.2.6 - Asignación de probabilidades a partir dos resultados dun experimento aleatorio. Frecuencia relativa e probabilidade.
C5.2.7 - Papel do cálculo de probabilidades en distintos avances científicos e sociais.
C5.3 - Inferencia.
C5.3.1 - Formulación de preguntas adecuadas para coñecer as características de interese dunha poboación.
C5.3.2 - Diferenciación entre poboación e mostra en problemas contextualizados. Selección e representatividade da mostra en casos sinxelos.
C5.3.3 - Presentación de datos relevantes para dar resposta a cuestións expostas en investigacións estatísticas.
C5.3.4 - Obtención de conclusións razoables a partir dos resultados obtidos, co fin de emitir xuízos e de tomar decisións adecuadas en problemas contextualizados.
Bloque B6. Sentido socioafectivo
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12
CA6.1 - Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
CA6.2 - Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
CA6.3 - Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
CA6.4 - Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
CA6.5 - Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Contidos
C6.1 - Crenzas, actitudes e emocións.
C6.1.1 - Fomento da curiosidade, da iniciativa, da perseveranza e da resiliencia cara á aprendizaxe das matemáticas.
C6.1.2 - Recoñecemento das emocións que interveñen na aprendizaxe como a autoconciencia e a autorregulación.
C6.1.3 - Desenvolvemento da flexibilidade cognitiva para aceptar un cambio de estratexia cando sexa necesario e transformar o erro nunha oportunidade de aprendizaxe.
C6.2 - Traballo en equipo e toma de decisións.
C6.2.1 - Técnicas cooperativas para optimizar o traballo en equipo e compartir e construír coñecemento matemático.
C6.2.2 - Condutas empáticas e estratexias de xestión de conflito.
C6.3 - Inclusión, respecto e diversidade.
C6.3.1 - Promoción de actitudes inclusivas e aceptación da diversidade presente na aula e na sociedade.
C6.3.2 - Recoñecemento da contribución das matemáticas ao desenvolvemento dos distintos ámbitos do coñecemento humano desde unha perspectiva de xénero.

3.3. Avaliación das unidades didácticas (Elaborado)



1 Números racionais
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Interpretar problemas matemáticos organizando e relacionando os datos dados e elaborando representacións matemáticas que permitan atopar estratexias para a súa resolución.
Proba escrita
Interpreta problemas de operacións de números racionais organizando os datos dados e representando a información, cando é preciso, para facilitar a súa resolución. 40
CA1.2 Resolver problemas matemáticos mobilizando os coñecementos necesarios e aplicando as ferramentas e estratexias apropiadas.
Proba escrita
Resolve problemas de números racionais e as súas operacións aplicando a xerarquía das operacións e utilizando a ferramenta adecuada según tamaño dos números (mental, lapis e papel ou calculadora). 40
CA1.6 Identificar conexións coherentes entre as matemáticas e outras materias, recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade.
Proba escrita
Identifica conexións coherentes na aplicación dos números racionais noutras materias (p. ex. Música), recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade. 10
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

2 Potencias e raíces
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Interpretar problemas matemáticos organizando e relacionando os datos dados e elaborando representacións matemáticas que permitan atopar estratexias para a súa resolución.
Proba escrita
Interpreta problemas de potencias ou raíces e as súas propiedades organizando os datos dados e representando a información, cando é preciso, para facilitar a súa resolución. 35
CA1.2 Resolver problemas matemáticos mobilizando os coñecementos necesarios e aplicando as ferramentas e estratexias apropiadas.
Proba escrita
Resolve problemas de potencias ou raíces aplicando as súas propiedades e utilizando a ferramenta adecuada segundo o tamaño dos números (mental, lapis e papel ou calculadora). 35
CA1.3 Expor variantes dun problema dado modificando algún dos seus datos ou algunha das súas condicións.
Proba escrita
Expón variantes dun problema de propiedades de potencias ou raíces dado modificando algún dos seus datos ou algunha das súas condicións. 10
CA1.6 Identificar conexións coherentes entre as matemáticas e outras materias, recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade.
Proba escrita
Identifica conexións coherentes na aplicación das potencias e as raíces noutras materias (p. ex. TICs), recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade. 10
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

3 Proporcionalidade
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Interpretar problemas matemáticos organizando e relacionando os datos dados e elaborando representacións matemáticas que permitan atopar estratexias para a súa resolución.
Proba escrita
Interpreta problemas de proporcionalidade recoñecendo magnitudes directamente proporcionais e elaborando representacións de razóns e proporcións en relacións cuantitativas. 35
CA1.2 Resolver problemas matemáticos mobilizando os coñecementos necesarios e aplicando as ferramentas e estratexias apropiadas.
Proba escrita
Resolve problemas de proporcionalidade directa calculando a constante de proporcionalidade e aplicando a extratexia apropiada (razón de proporcionalidade ou porcentaxes). 40
CA1.3 Expor variantes dun problema dado modificando algún dos seus datos ou algunha das súas condicións.
Proba escrita
Expón variantes dun problema dado modificando a constante de proporcionalidade utilizada. 5
CA1.5 Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
Proba escrita
Recoñece situacións da vida cotiá susceptibles de ser formuladas e resoltas utilizando proporcións ou porcentaxes comunicando correctamente o proceso. 5
CA1.6 Identificar conexións coherentes entre as matemáticas e outras materias, recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade.
Proba escrita
Identifica conexións coherentes entre as proporcións e outras materias (p. ex. Química), recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade. 5
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

4 Sucesións
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Interpretar problemas matemáticos organizando e relacionando os datos dados e elaborando representacións matemáticas que permitan atopar estratexias para a súa resolución.
Proba escrita
Interpreta problemas de sucesións de números naturais relacionando os termos dados e elaborando representacións matemáticas que permitan atopar estratexias para a súa resolución. 20
CA1.3 Expor variantes dun problema dado modificando algún dos seus datos ou algunha das súas condicións.
Proba escrita
Expón variantes nos termos dun problema de sucesións dado modificando, segundo o caso, a diferenza ou a razón. 10
CA1.4 Recoñecer patróns, organizar datos e descompoñer un problema en partes máis simples facilitando a súa interpretación computacional.
Proba escrita
Recoñece patróns nos termos dunha sucesións e descompón un problema en partes máis simples facilitando a súa interpretación computacional. 20
CA1.6 Identificar conexións coherentes entre as matemáticas e outras materias, recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade.
Proba escrita
Identifica conexións coherentes entre os termos das sucesións e outras materias (p. ex. Economía ou Bioloxía), recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade. 5
CA4.3 Expor variantes dun problema dado modificando algún dos seus datos ou algunha das súas condicións.
Proba escrita
Expón variantes dun problema de termo xeral de sucesións dado modificando algún dos seus datos ou algunha das súas condicións para que quede modificado o termo xeral. 15
CA4.4 Recoñecer patróns, organizar datos e descompoñer un problema en partes máis simples facilitando a súa interpretación computacional.
Proba escrita
Organiza datos e descompón o termo xeral dun problema de sucesións en partes máis simples facilitando a súa interpretación computacional. 20
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

5 Expresións alxébricas. Polinomios e produtos notables
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA4.4 Recoñecer patróns, organizar datos e descompoñer un problema en partes máis simples facilitando a súa interpretación computacional.
Proba escrita
Recoñece patróns e descompón un problema de cadrados de binomios en partes máis simples facilitando a súa interpretación computacional. 25
CA4.6 Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
Proba escrita
Recoñece situacións da vida cotiá susceptibles de ser formuladas mediante expresións alxébricas comunicando correctamente o proceso. 25
CA4.7 Representar conceptos, procedementos e resultados matemáticos usando diferentes ferramentas e valorando a súa utilidade para compartir información.
Proba escrita
Representa expresións alxébricas usando diferentes ferramentas (Geogebra, Calc etc.) e valorando a súa utilidade para compartir información. 10
CA4.8 Recoñecer e empregar con precisión e rigor a linguaxe matemática presente na vida cotiá.
Proba escrita
Recoñece e emprega con precisión e rigor as expresións alxébricas sinxelas presentes na vida cotiá. 30
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

6 Ecuacións e sistemas
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA4.1 Comprobar a corrección matemática das solucións dun problema.
Proba escrita
Comproba, sen resolver, a corrección das solucións dunha ecuación e dun sistema de ecuacións. 10
CA4.2 Comprobar a validez das solucións dun problema e elaborar respostas coherentes no contexto exposto, avaliando o seu alcance e repercusión desde diferentes perspectivas (de xénero, de sostibilidade, de consumo responsable etc.).
Proba escrita
Resolve sistemas de ecuacións desde a perspectiva de igualdade xénero e interpreta o resultado obtido. 20
CA4.3 Expor variantes dun problema dado modificando algún dos seus datos ou algunha das súas condicións.
Proba escrita
Modifica sistemas de ecuacións lineais e resolveos graficamente comparándoos. 20
CA4.5 Modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos.
Proba escrita
Calcula a expresión alxébrica de ecuacións e sistemas a partir dun enunciado. Resolve ecuacións e sistemas de ecuacións seleccionando o método máis axeitado. 20
CA4.6 Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
Proba escrita
Recoñece situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ecuacións e sistemas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real. 20
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

7 Funcións e gráficas. Funcións lineais e cadráticas
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA4.5 Modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos.
Proba escrita
Identifica as funcións lineais e cuadráticas a partir das súas ecuacións. Estuda as propiedades relevantes destas funcións a partir das táboas e gráficas. 25
CA4.6 Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
Proba escrita
Recoñece as relacións lineais e cuadráticas en situacións da vida real e represéntaas a partir da súa ecuación. 50
CA4.7 Representar conceptos, procedementos e resultados matemáticos usando diferentes ferramentas e valorando a súa utilidade para compartir información.
Proba escrita
Utiliza software específico para a construción de gráficas e como apoio para xustificar os razoamentos dun problema. 15
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

8 Táboas, parámetros e gráficos estatísticos
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA5.1 Investigar conxecturas sinxelas de forma autónoma analizando patróns, propiedades e relacións.
Proba escrita
Identifica e fai propostas de variables cualitativas, cuantitativas discretas e cuantitativas continuas. 5
CA5.2 Recoñecer patróns, organizar datos e descompoñer un problema en partes máis simples facilitando a súa interpretación computacional.
Proba escrita
Recoñece os principais tipos de mostraxe e organiza datos dados dunha variable continua, agrupándoos en intervalos e construíndo a táboa de frecuencias. 20
CA5.3 Modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos.
Proba escrita
Interpreta e calcula correctamente as medidas de centralización, posición, dispersión e o coeficiente de variación. 15
CA5.4 Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
Proba escrita
Interpreta a táboa de frecuencias dunha variable continua e aplica conexións dos datos co mundo real. 10
CA5.5 Identificar conexións coherentes entre as matemáticas e outras materias recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade.
Proba escrita
Resolve problemas de estatística con aplicación ás Ciencias Socias ou a Economía e analiza de forma crítica a achega da estatística a esas materias. 10
CA5.6 Representar conceptos, procedementos e resultados matemáticos usando diferentes ferramentas e valorando a súa utilidade para compartir información.
Proba escrita
Organiza os datos dados de forma gráfica. 10
CA5.7 Comunicar información utilizando a linguaxe matemática apropiada, para describir, explicar e xustificar razoamentos, procedementos e conclusións.
Proba escrita
Elixe a representación gráfica adecuada para describir os datos dados. 10
CA5.8 Recoñecer e empregar con precisión e rigor a linguaxe matemática presente na vida cotiá.
Proba escrita
Recoñece información estatística desta unidade recollida en medios de comunicación e outros ámbitos. Emprega a linguaxe estatística con precisón e rigor. 10
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

9 Azar e probabilidade
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.4 Recoñecer patróns, organizar datos e descompoñer un problema en partes máis simples facilitando a súa interpretación computacional.
Proba escrita
Recoñece as principais agrupacións e recontos de elementos de combinatoria. 15
CA5.1 Investigar conxecturas sinxelas de forma autónoma analizando patróns, propiedades e relacións.
Proba escrita
Investiga conxecturas en experimentos aleatorios a través de experiencias sinxelas. 10
CA5.3 Modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos.
Proba escrita
Calcula probabilidades de sucesos empregando as propiedades da probabilidade e a regla de Laplace. 25
CA5.5 Identificar conexións coherentes entre as matemáticas e outras materias recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade.
Proba escrita
Identifica a probabilidade experimental coa frecuencia relativa dun suceso e recoñece a súa utilidade en avances científicos e sociais. 15
CA5.7 Comunicar información utilizando a linguaxe matemática apropiada, para describir, explicar e xustificar razoamentos, procedementos e conclusións.
Proba escrita
Comunica a súa interpretación da probabilidade utilizando a linguaxe asociada á incerteza de experimentos aleatorios. 10
CA5.8 Recoñecer e empregar con precisión e rigor a linguaxe matemática presente na vida cotiá.
Proba escrita
Recoñece e emprega con precisión os conceptos de fenómenos deterministas, fenómenos aleatorios, espazo mostral e suceso. 15
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

10 Problemas métricos no plano
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.1 Modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos.
Proba escrita
Resolve problemas contextualizados de cálculo de lonxitudes, áreas, volumes ou/e capacidades en figuras planas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos (T. de Tales, T. de Pitágoras). 10
CA2.2 Realizar conexións entre diferentes procesos matemáticos aplicando coñecementos e experiencias.
Proba escrita
Realiza conexións entre diferentes procesos matemáticos relacionados coa medida en figuras planas aplicando extratexias para a toma de decisión do grao de precisión requirida. 20
CA2.3 Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
Proba escrita
Recoñece situacións do mundo real susceptibles de ser formuladas mediante conxecturas sobre medidas ou relacións entre as mesmos baseadas en estimacións clasificando correctamente os elementos usados. 10
CA2.4 Representar conceptos, procedementos e resultados matemáticos usando diferentes ferramentas e valorando a súa utilidade para compartir información.
Proba escrita
Representa figuras planas usando diferentes ferramentas (lapis e papel ou programas gráficos, p. ex. Geogebra) e valorando a súa utilidade para compartir información. 20
CA3.3 Realizar conexións entre diferentes procesos matemáticos aplicando coñecementos e experiencias.
Proba escrita
Describe, clasifica e representa figuras xeométricas planas aplicando distintas ferramentas para a súa construcción (lapiz e papel ou programas de xeometría, p. ex. Geogebra). 20
CA3.5 Identificar conexións coherentes entre as matemáticas e outras materias recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade.
Proba escrita
Identifica conexións coherentes entre figuras xeométricas planas correctamente clasificadas e outras materias (p. ex. Tecnoloxía) recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade. 10
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

11 Movementos no plano
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA3.1 Modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos.
Proba escrita
Resolve problemas aplicando transformacións no plano. 40
CA3.4 Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
Proba escrita
Recoñece situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante transformacións no plano. 10
CA3.5 Identificar conexións coherentes entre as matemáticas e outras materias recoñecendo a achega das matemáticas ao progreso da humanidade.
Proba escrita
Identifica conexións entre as transformacións do plano e o campo da arte. 10
CA3.6 Representar conceptos, procedementos e resultados matemáticos usando diferentes ferramentas e valorando a súa utilidade para compartir información.
Proba escrita
Representa vectores e as transformacións no plano con ferramentas dixitais e manipulativas. 30
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

12 Corpos xeométricos
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.1 Modelizar situacións e resolver problemas de forma eficaz interpretando e modificando algoritmos.
Proba escrita
Resolve problemas de cálculo de volúmenes e áreas de figuras tridimensionais. 15
CA2.3 Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
Proba escrita
Recoñece situacións do mundo real, relacionadas co cálculo de medidas, susceptibles de ser resoltas mediante estratexias de estimación e grao de precisión. 15
CA2.4 Representar conceptos, procedementos e resultados matemáticos usando diferentes ferramentas e valorando a súa utilidade para compartir información.
Proba escrita
Representa obxectos tridimensionais con diferentes ferramentas que permitan visualizar as súas propiedades. 20
CA3.2 Recoñecer e usar as relacións entre os coñecementos e as experiencias matemáticas formando un todo coherente.
Proba escrita
Recoñece a relación entre unha figura tridimensional e o seu desenvolvemento no plano, empregando ferramentas manipulativas. 20
CA3.4 Recoñecer situacións susceptibles de ser formuladas e resoltas mediante ferramentas e estratexias matemáticas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real e as matemáticas e usando os procesos inherentes á investigación científica e matemática: inferir, medir, comunicar, clasificar e predicir.
Táboa de indicadores
Recoñece figuras xeométricas tridimensionais do mundo real e clasifícaas correctamente. 10
CA3.6 Representar conceptos, procedementos e resultados matemáticos usando diferentes ferramentas e valorando a súa utilidade para compartir información.
Proba escrita
Representa con ferramentas dixitais figuras xeométricas compostas para o estudo das relacións numéricas. 10
CA6.1 Recoñecer a achega das matemáticas ao progreso da humanidade e a súa contribución á superación dos retos que demanda a sociedade actual.
Táboa de indicadores
Nivel básico 2
CA6.2 Xestionar as emocións propias e desenvolver o autoconcepto matemático como ferramenta para xerar expectativas positivas ante novos retos matemáticos.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando a crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.4 Colaborar activamente no traballo en equipo, respectando diferentes opinións, comunicándose de maneira efectiva, pensando de forma crítica e creativa e tomando decisións e xuízos informados.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2
CA6.5 Participar na repartición de tarefas que deban desenvolverse en equipo, achegando valor, favorecendo a inclusión e a escoita activa, asumindo o rol asignado e responsabilizándose da propia contribución ao equipo.
Táboa de indicadores
Nivel medio 2

4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)


As liñas de actuación no proceso de ensino e aprendizaxe son a base nas que se asenta a metodoloxía a seguir nesta proposta didáctica para que sexa activa e participativa. Utilizaránse distintas metodoloxías buscando a acción educativa máis axeitada en función do momento e contidos a tratar, e que ademais sirvan para atender os distintos ritmos de aprendizaxe. Tamén se intentará que a organización da aula sexa o máis axeitada para o desenvolvemento do traballo en equipo, sempre en coordinación co resto do profesorado.

 

PRINCIPIOS METODOLÓXICOS

Busca dunha aprendizaxe significativa: por distintos medios obteremos información das ideas previas que posúe o alumnado, para que partindo deste coñecementos, cada alumno poida enriquecer, modificar e reorganizar os seus esquemas cognitivos.

Busca dunha aprendizaxe funcional: é moi importante que o alumnado coñeza a utilizade dos contidos tratados. Para conseguilo, introduciranse os contidos a partir de situacións problemáticas que as/os mesmas/os alumnas/os aplicarán os coñecementos adquiridos á resolución de problemas.

Fomentarase a reflexión persoal sobre o proceso de aprendizaxe, de xeito que o alumnado poida valorar o seu progreso e corrixir os erros cometidos.

Promoverase a colaboración entre o alumnado, para que así sexan conscientes das vantaxes de intercambiar información, unir esforzos e do apoio mutuo.

MÉTODOS DE ENSINANZA

Os principios dos que falamos anteriormente sérvenos de base para o proceso de ensino, pero non describe de maneira precisa e concreta como ensinar, de que forma organizar a aula e ao alumnado, que métodos poñer en práctica... A continuación pasamos a detallar máis este aspecto presentando diferentes métodos para o ensino dos contidos propostos nesta programación didáctica.

A clase invertida

Nalgunhas partes da materia xa coñecidas propoñeráselles ás/aos alumnas/os que revisen na casa certos conceptos básicos e utilizarase a aula para resolver dúbidas e practicar eses conceptos.

Métodos expositivos

Fronte á mera transmisión de contidos (lección maxistral) buscarase a interacción co alumnado (lección comunicativa), buscando que se impliquen mediante intervencións espontáneas (ou provocadas pola persoa docente) de forma ordenada.

Métodos demostrativos

A diferencia deste tipo de métodos con respecto aos métodos expositivos radica en que a información se centra na explicación de exemplos prácticos que serven de modelo para a resolución de tarefas posteriores. En xeral, nas sesións introductorias dos diferentes contidos combinaránse métodos expositivos e métodos demostrativos.

Método titorial

A idea deste método é que o alumnado traballe de forma individual e acuda ao profesorado en busca de apoio e axuda para que o guíe. As diferentes formas de

comunicación a través de internet, utilizando por exemplo a aula virtual do centro, facilita a interacción continua co alumnado. Deste xeito, pode achegar as súas dúbidas ao profesor e o profesor pode transmitir diferentes tarefas de reforzo e ampliación aos contidos traballados na aula.

Método interrogativo

As preguntas son a forma de aprendizaxe a través da cal se trata de implicar ao alumnado. Pode haber preguntas introdutorias que nos guíen no desenvolvemento dun contido ou preguntas concretas que aparezan nas diferentes situacións problemáticas propostas do tipo: Que ocorre se cambiamos estas condicións nun problema determinado? As preguntas son a guía da aprendizaxe e ir respondéndoas lévanos a traballar os contidos e a acadar os obxectivos da materia.

TIPOS DE ACTIVIDADES

As actividades son os medios nos que toman forma os principios metodolóxicos nos que se basea esta proposta didáctica e concretan os métodos didácticos. Temos varios tipos de actividades e tarefas, en función do momento no que se levan a cabo e da intención educativa que teñan.

Actividades iniciais

A súa finalidade é coñecer as ideas previas do alumnado e ser unha motivación de cara a aprendizaxe dos contidos que se van desenvolver a continuación.

Actividades de desenvolvemento

Son as tarefas que serven para traballar os novos contidos. Deben ser inicialmente máis estruturadas e guiadas para adquirir a base que permita realizar máis adiante actividades menos estruturadas e menos pautadas.

Actividades de reforzo e ampliación

Ante a realidade da existencia de diferentes ritmos de aprendizaxe e capacidades do alumnado faise necesario propoñer actividades de reforzo para traballar os contidos básicos e ademais débense propoñer actividades de ampliación para propoñer contidos relacionados coa unidade pero non pensados para todo o alumnado.

Actividades de avaliación

Calquera actividade pode ser avaliada aínda así, poden programarse actividades que especificamente teñan esa función avaliadora. Son, por tanto, actividades nas que se tratan os contidos e os criterios de avaliación que se queren valorar.

 


4.2. Materiais e recursos didácticos (Elaborado)


Denominación
Libro de texto: Matemáticas 3 ESO editorial Anaya ISBN: 978-84-143-0532-4
Fichas de actividades de consolidación
Fichas de actividades de reforzo
Fichas de actividades de ampliación
Materiais manipulativos (para o traballo da xeometría, por exemplo)
Caderno da/o alumna/o
Dotación da aula (encerado dixital, pupitres, encerado,...)
Aula de informática
Software específico e aplicacións web (Geogebra, folla de cálculo, calculadora wiris, etc.)

O desenvolvemento das clases terá lugar fundamentalmente nunha aula convenientemente equipada con encerado dixital e encerado tradicional no que o alumnado disporá de pupitres individuais que facilitarán a mobilidade para a realización de traballos en equipo.

Ademais tamén poderá utilizarse a aula de informática na que haberá ordenadores nos que se instalará o software libre necesario para o desenvolvemento das tarefas relacionadas coa materia e nos que se utilizarán tamén aplicacións web.


5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)


A avaliación inicial lévase a cabo ao comezo do curso e de cada unidade ou cando un alumno/a incorporase. A súa función é coñecer o lugar de partida dos diferentes contidos a tratar no desenvolvemento deste curso e de cada unidade. Esta avaliación inicial poderá realizarse de diversas maneiras a través dunha proba escrita, dunha tarefa desenvolta na aula ou do traballo realizado en unidades previas. Será o punto de partida para o tratamento dos contidos e para prever a necesidade de adaptacións ou a programación de actividades de reforzo ou ampliación, se fose necesario.


5.2. Criterios de cualificación e recuperación (Elaborado)


Pesos na materia 
Instrumentos de avaliación UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 Total programación
Pesos das unidades didácticas (%) 8.0 8.0 8.0 8.0 9.0 9.0 9.0 8.0 8.0 8.0 8.0 9.0 100.0
Proba escrita 90.0 90.0 90.0 90.0 90.0 90.0 90.0 90.0 90.0 90.0 90.0 80.0 89.09999999999995
Táboa de indicadores 10.0 10.0 10.0 10.0 10.0 10.0 10.0 10.0 10.0 10.0 10.0 20.0 10.9

Para a cuantificación da nota da avaliación, non só é necesario o coñecemento das unidades didácticas respectivas senón que tamén é importante coñecer cal é actitude do alumnado na aula, por iso a nota da avaliación non se corresponde coa nota de coñecementos da unidade didáctica, polo que o departamento establece o seguinte baremo:

  • 90% Contidos e procedementos. Realizaranse probas, traballos e exames das distintas unidades didácticas ou dos distintos contidos matemáticos da programación, que poderán ser tanto orais como escritas. Se un exame engloba máis materia que outros poderá ter máis peso no cálculo da media, de forma que esta poderá ser ponderada.
  • 10% Traballo diario que poderá ser tanto o realizado na aula como na casa. Actitude participativa (traballos, actividades complementarias, concursos..) e positiva (puntualidade, actitude e ausencia de faltas) Dito porcentaxe farase a criterio do profesor.

A nota final do curso obterase como a media aritmética ou ponderada dos exames feitos (90%) e do traballo (10%) tal e como se reflexa nos parágrafos anteriores a criterio do profesor.

Se un alumno copia ou intenta copiar mediante chuletas, usos das tecnoloxías ou calquera outro medio a súa nota será un cero.

NOTA: Se algún alumno non pode realizar un ou varios exames por estar confinado por recomendación médica ou ten unha enfermidade incapacitante para a asistencia a clase entón a criterio do profesor/a:

- este exame realizarase máis tarde se o confinamento ou incapacidade é temporal.

- non se realizará o exame se o profesor/a entende que xa ten suficientes datos para dar unha nota.

- realizarase un exame virtual, que pode ser oral, escrito ou a través de ferramentas informáticas baixo as condicións de seguridade académica que se consideren necesarias (uso de varias cámaras, conexión telefónica, etc.) A realización deste exame virtual poderá ser gravada con fins académicos. Transcorridos os períodos de reclamación esta gravación será destruída. Para a realización desta proba, se fose necesario a Consellería dará os medios necesarios para realizala.

 

Cada alumna/o que non supere unha avaliación terá a oportunidade de recuperala ao inicio da seguinte avaliación a través dunha proba escrita baseada nos mínimos de aceptación das unidades didácticas traballadas en dita avaliación. Unha nota igual ou superior a 5 puntos significará que esa avaliación estará superada.

Cada alumna/o que teña algunha avaliación suspensa e non superase o curso na avaliación ordinaria deberá realizar tarefas de recuperación no período que segue á dita avaliación ordinaria. Logo fará unha proba escrita cos contidos traballados e non superados anteriormente.

Se un alumno/a ten só unha avaliación suspensa realizará no exame final a recuperación da materia correspondente a dita avaliación. Para aprobar a materia, deberá obter polo menos un 5 na cualificación de dito exame final.

Se un alumno/a ten dúas ou máis avaliacións suspensas fará un exame final de toda a materia. Para aprobar a materia deberá obter polo menos un 5 na cualificación en dito exame final.

 

 

5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)


Os alumnos que aproben as Matemáticas do curso actual terán aprobadas as Matemáticas de cursos anteriores.

O resto dos alumnos coas Matemáticas suspensas de cursos anteriores serán avaliados en dous exames o longo do curso. Para superar a materia será necesario que acaden polo menos un 5 en cada un dos exames.

É condición indispensable para aprobar a realización das actividades que o departamento designa para os alumnos coa materia de cursos anteriores suspensa.

Ditas actividades poderán ser entregadas polo departamento ben virtualmente a través do aula virtual ou se fose necesario presencialmente e serán realizadas e entregadas tamén de forma virtual ou presencial segundo proceda.


5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)


Non resulta de aplicación nesta etapa

6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)


A diversidade de alumnado que nos atopamos nas aulas débese a diferentes razóns como son as seguintes: as formas de aprender, os ritmos de aprendizaxe e de traballo, a motivación, a capacidade intelectual, a capacidade de dispersión, a madurez, a diversidade cultural, a incorporación tardía ao sistema educativo, os coñecementos previos e o nivel sociocultural. Isto dará lugar á utilización de diversos mecanismos de apoio e reforzo para os cales se necesitará profesorado de apoio específico. Para o alumnado con necesidades específicas de apoio educativo poderanse realizar adaptacións curriculares e organizativas co fin de que poida alcanzar o máximo desenvolvemento das súas capacidades persoais.

Se algún alumno non pode realizar un ou varios exames por estar confinado por recomendación médica ou ten unha enfermidade incapacitante para a asistencia a clase entón a criterio do profesor/a:

- o exame realizarase máis tarde se o confinamento ou incapacidade é temporal.

- non se realizarán  exames se o profesor/a entende que xa ten suficientes datos para dar unha nota.

- realizarase  exame virtual que pode ser oral, escrito ou a través de ferramentas informáticas baixo as condicións de seguridade académica que se consideren necesarias (uso de varias cámaras, conexión telefónica, etc.) A realización deste exame virtual poderá ser gravada con fins académicos. Transcorridos os períodos de reclamación esta gravación será destruída. Para a realización desta proba, se fose necesario a Consellería dará os medios necesarios para realizala.


7.1. Concreción dos elementos transversais (Elaborado)


Concreción dos elementos transversais que se traballarán no curso 
Secuencia Elementos transversais UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12
1 Comprensión da lectura e expresión oral e escrita
2 A comunicación audiovisual e a competencia dixital
3 O emprendemento social e empresarial
4 O fomento do espírito crítico
5 A educación emocional e en valores
6 A igualdade de xénero
7 A creatividade
8 Educación para a saúde
9 A formación estética
10 Educación para a sustentabilidade e o consumo responsable

Non se rexistraron observacións

7.2. Actividades complementarias (Elaborado)


Actividade Descrición 1º trim. 2º trim. 3º trim.
Visita ao MUNCYT Realizarase unha visita ao museo MUNCYT para apreciar a aplicación das matemáticas en diversos ámbitos coñecemento.
Paseo xeométrico Desenvolverase unha actividade pola localidade na que se realizarán diferentes observacións, medidas e estimacións de cara a relacionar o entorno cos contidos traballados na materia.

Non se rexistraron observacións

8.1. Procedemento para avaliar o proceso do ensino e a practica docente cos seus indicadores de logro (Elaborado)


Categoría indicador de logro Indicadores de logro
Medidas de atención á diversidade Idoneidade das actividades propostas para acadar as aprendizaxes
Medidas de atención á diversidade Adecuación do nivel de dificultade ás características do alumnado. Facilitación do proceso de visualización, revisión e integración dos erros cometidos por parte do alumnado
Metodoloxía empregada Incorporación das novas tecnoloxías ao proceso de ensino-aprendizaxe de maneira efectiva
Metodoloxía empregada Combinación do traballo individual e en equipo de xeito eficiente
Clima de traballo na aula Participación activa de todo o alumnado
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Adecuación dos diferentes procedementos e instrumentos de avaliación son eficaces
Outros Ofrecemento ao alumnado de forma rápida do resultado das probas
Medidas de atención á diversidade Facilitación a cada alumna/o a axuda individualizada que precisa
Medidas de atención á diversidade Atención adecuada á diversidade do alumnado
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais Información do proceso de ensino-aprendizaxe ao alumnado, persoa titora e familias
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais Implicación do profesorado nas funcións de titoría e orientación
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais Comunicación apropiada coa familia por parte de profesorado

Ademais da avaliación das aprendizaxes do alumnado tal e como nos indica o decreto 156/2022, do 15 de setembro no seu artigo 24.4 (CAPÍTULO IV) hai que avaliar "os procesos de ensino" e a propia "práctica docente", para o que se establecerán "indicadores de logro". Estes indicadores de logro establecidos valoraranse en catro niveis do xeito que segue: excelente/conseguido/mellorable/non acadado.


8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)


O procedemento de revisión e avaliación da programación didáctica será realizada polas persoas docentes implicadas no desenvolvemento da materia deste curso. Analizaranse fundamentalmente adecuación da secuenciación e da temporalización, o logro dos mínimos de consecución establecidos para os diferentes criterios de avaliación e a adecuación dos procedementos de recuperación establecidos para as diferentes avaliacións, no período entre a avaliación ordinaria e a avaliación extraordinaria e para o alumnado con materias pendentes.

Dentro dos procedementos para avaliar a nosa programación, teremos en conta os seguintes:

  •      Análise da avaliación ordinaria de xuño:Teremos en conta a porcentaxe de aprobados en relación cos resultados obtidos noutras materias.
  •      Análise da metodoloxía empregada ao longo do curso: Segundo o nivel académico dos/das alumnos/as e tendo en conta as súas necesidades específicas (outras etnias, inmigrantes, alumnos/as con discapacidade, …) facer novas adaptacións curriculares ou cambiar a metodoloxía empregada. Claro está que neste caso, o máis apropiado sería facer grupos de reforzo con un/unha profesor/a de apoio.
  •      Materia impartida durante o curso:  No caso de que queden contidos sen impartir durante o curso analizar as causas; que poden ser por falta de tempo, porque o nivel do grupo fose moi baixo, por adicarlle moitas sesión a probas de avaliación e recuperacións, … Neste caso, como xa se fixo en cursos anteriores, recoméndase comezar o curso seguinte por aqueles temas non impartidos ou nos que non se afondou demasiado.
  •       Análise das TIC empregadas: Pode ser que os/as alumnos/as necesiten máis motivación en determinados temas como o emprego da pizarra dixital, navegar máis por internet, programas audiovisuais de reforzo, etc
  •     Calquera outra que se considere oportuna

 


9. Outros apartados (Elaborado)


Outros apartados
Non se atoparon elementos.

Volver