Vista preliminar da
Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.
1. Introdución (Elaborado)
O IES do Milladoiro, centro da periferia de Santiago de Compostela onde existe unha gran diversidade de alumnado, comeza o seu octavo curso de vida académica, esta particularidade é sumamente importante e vai a condicionar a programación do centro que pouco a pouco vaise afianzando a través dos diversos plans e protocolos que se foron creando e que rexen e orientan a vida del, ase coma das programacións dos departamentos, mellorando día a día e con modificacións constantes en función das circunstancias cambiantes o longo dos anos. A programación desenrolase no curso primeiro de bacherelato o cal consta de tres sesións semanas.
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
A estrutura das sesións será diferente á convencional onde só existían as tres partes propias dun adestramento: o quecemento, a parte principal de actividade física e a volta á calma.
As sesións estarán divididas en tres partes: círculo inicial, parte práctica e círculo final.
Círculo inicial: primeiro momento da clase duns 5 minutos de duración onde se explicarán os obxectivos da sesión e aqueles contidos conceptuais necesarios para a parte práctica.
¿Parte práctica: é o momento de compromiso motor, a parte máis importante da clase. Esta parte divídese a maneira convencional (quecemento, parte principal e volta á calma).
Círculo final: último momento moi breve da clase, onde se reúne a todo o grupo para reflexionar sobre algún aspecto importante da clase e despedirse.
Búscase que as sesións potencien o espíritu crítico a través de reflexións individuais e colectivas. Para isto é necesario que o alumno saiba que está a facer, como e con que obxectivo, na búsqueda dunha implicación maior nas diferentes actividades.
Quérese acadar o desenrolo integral do individuo, e que este sexa capaz de desenvolverse na sociedade dunha maneira autónoma, utilizarase para isto unha metodoloxía predominantemente global, baseada en estilos non directivos (resolución de problemas, ensinanza recíproca, descubrimento guiado) e buscando que pouco a pouco o alumno vaia adquirindo maiores responsabilidades.
As tarefas que se propoñan serán abertas ou semiabertas naqueles contidos máis axeitados para fomentar a creatividade como é o bloque de expresión corporal e de xogos cooperativos. Na de xogos e deportes as tarefas serán semiabertas. As tarefas pechadas utilizaranse nos momentos onde se queira iniciar un aprendizaxe específico ou exista risco na seguridade do alumnado.
Buscarase aproveitar o máximo todos os recursos que nos ofrece o centro e os seus arredores, xa non só no que se refire a material senón tamén as posibilidades de utilización dos diferentes espazos. Con isto pretendese facer ver ao alumnado que non son necesarios medios moi sofisticados para a práctica de actividade física.
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
Comézase o curso coa avaliación inicial facendo Xogos cooperativos e que nos da información, aínda que xeral.
Durante o desenvolvemento destas sesións o profesorado avalía ao grupo a nivel xeral (información necesaria para o desenvolvemento das clases de E.F.) e a cada alumno e alumna en particular (información necesaria para ter como referencia na avaliación do PROCESO).
AVALIACIÓN INICIAL XOGOS COOPERATIVOS
QUE AVALIAR INSTRUMENTOS DE AVALIACIÓN
GRUPO-CLASE - Dinámica xeral do grupo
- Grado de cohesión social
- Posibles liderazgos e tipos de liderazgo
- Posibles actitudes negativas cara alguén do grupo Planilla de observación
ESTUDANTE
- G - Grado de participación na resolución dos retos
- G -Grado de tolerancia á frustración
- N -Nivel de integración cos seus compañeiros e compañeiras
- C -Capacidade de escoita
- C -Capacidade creativa
Cada unidade didáctica implica unhas capacidades e habilidades diferentes, por iso necesitamos a 1ª sesión de cada U.D. para facer a avaliación inicial dunhas habilidades e capacidades máis específicas.
A primeira sesión de cada U.D. ten en común a proposta de diferentes xogos e actividades que engloban as capacidades e habilidades necesarias para o seu desenvolvemento.
O profesorado identifica os diferentes niveis que existen dentro da clase anotándoo na planilla de observación.
Esta información é fundamental para saber de que nivel motriz parten e organizar as clases tendo en conta as diferentes escalas de aprendizaxe.
¿
5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)
Cando se aproben as primeiras duas evaluacions considerase aprobada a asignatura pendente.
En caso contrario deberase facer a proba de resistencia dos 25 minutos e un examen global dos contidos do ano anterior
5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
Ao longo do curso e en todas as unidades didácticas empréganse diferentes estratexias de atención á diversidade. A diversidade enténdese como todas aquelas cualidades que fai de cada alumno un ser único e, polo tanto, diferente aos demais; tanto sexa por capacidades intelectuais e físicas como por habilidades, xénero, orixe cultural, aspecto físico, etc.
Tendo en conta este concepto de diversidade utilizamos as seguintes medidas para atender as diferenzas:
¿ Os agrupamentos maioritariamente serán heteroxéneos e variaranse unha ou dúas veces durante o curso. Preténdese fomentar o traballo cooperativo e comprender e valorar a diversidade. Conseguirase se son capaces de vivir a diversidade dunha forma continuada, dando tempo a que o alumnado se coñeza entre eles e sexan capaces de aproveitar as cualidades de cada un en beneficio do grupo.
¿ Unha das finalidades das clases é traballar para que o grupo clase coñeza e respecte as características individuais de cada un dos compoñentes. Para isto proporanse diferentes estratexias onde o alumnado ten que colaborar no proceso de ensinanza aprendizaxe dos seus compañeiros de grupo.
¿ En diferentes unidades didácticas promóvense experiencias nas que para conseguir un obxectivo se necesite a participación e colaboración de todos os membros do grupo.
¿ Ao final das sesións reflexionarase e analizarase a experiencia vivida na aula, aproveitando calquera situación onde a diferenza enriqueceu ao grupo para facelo explícito.
¿ A programación ten en conta a diversidade de xéneros e afinidade pois intenta alternar no mesmo trimestre unidades didácticas de habilidades e capacidades moi diferentes (condición física con xogos populares, expresión corporal ou ritmo con deportes colectivos, actividades na natureza con deportes). Búscase que o alumnado máis hábil nuns contidos síntase noutros necesitado de axuda. Desta maneira non sempre é o mesmo alumnado o necesitado da axuda dos seus compañeiros e a riqueza da diferenza faise máis explícita.
¿ As tarefas de todas as unidades didácticas organízanse buscando a integración de todo o alumnado, independentemente do seu nivel de habilidade. Fanse adaptacións individualizadas das regras ou normas dos xogos ou exercicios en función das necesidades de cada alumno ou alumna, para facilitar ou dificultar a tarefa según conveña.
Existen outras diferenzas máis salientables como o descoñecemento da lingua, os trastornos do comportamento, diferentes grados de autismo, etc. que se abordan utilizando as directrices que veñen na web (incluídos na programación de orientación) e os documento e información proporcionados polo equipo de orientación para cada caso en particular.
No caso dos alumnos con TDAH tomaranse entre outras as seguintes medidas:
- Supervisar frecuentemente a realización das actividades, para reforzar positivamente ou para reconducir a execución ou as distraccións.
- Antes de empezar unha actividade, explicala de xeito claro e sinxelo, e asegurarse de que a entendeu .
- Conseguir a colaboración dun compañeiro ou dunha compañeira ¿responsable¿, para que lle axude a comprender e a realizar as tarefas.
- Utilizar reforzos positivos para motivar (eloxios privados e públicos).
- Complementar os exames escritos de forma oral, cando se observa que están incompletos.
No caso dos alumnos co T. Asperger:
- Fomentar as competencias e habilidades sociais. Cobra unha gran relevancia o xogo cos iguais como ferramenta de desenvolvemento da interacción social.
- Ter en conta os intereses e preferencias do alumno-a propoñéndolle actividades atractivas, que poidan servir de reforzo para outras mais relevantes.
- Proporcionarlle unha atención individualizada cunhas estratexias claras e comúns.
- Darlle tempo suficiente para que poida emitir unha resposta.
- Axudar a que perciba as consecuencias dos seus actos, proporcionándolle criterios de éxito sempre e cando sexa posible.
Co alumnado de etnia xitana tratarase de potenciara a adquisición de habilidades, hábitos e normas que
faciliten a inclusión escolar dos alumnos.
No caso de dous alumnos cun retraso mental leve tratarase de:
- Traballar a autonomía persoal, xa que neste colectivo son moi acusados aspectos tales como a sobreprotección.
- Proporcionarlles un extra de motivación, xa que o esforzo que lles supoñen moitas tarefas fai que se incorporen ás actividades con maior dificultade.
- Axudarlles potenciar a autoestima, elemento fundamental para o equilibrio de calquera persoa.
- Asumir o seu propio corpo, xa que, en moitas ocasións, as persoas con discapacidade intelectual o ven como algo imperfecto e estenden esta visión a outros aspectos da súa personalidade.
- Traballar a autonomía persoal.
Nos casos de alumnos de incorporación tardía en Educación física tratarase de organizar para que participen canto antes nas responsabilidades compartidas da clase xestionando dinámicas, se fose necesario, para que os compañeiros axuden a integración e participación destes alumnos no grupo.
En alumnos con desvantaxe Socio-Educativa prestarase especial atención a que dispoñan do necesario para poder participar con normalidade nás sesións e solventar posibles carencias se fose necesario.
No caso de alumnado con discapacidade motora, despois de manter unha entrevista coa familia para obter a maior información posible e valorar as posibilidades de cada un, atendendo en primeiro lugar en relación aos recursos que necesita como adecuación de espazos (baño), facilitación de formas de expresión. A intervención independentemente da súa situación motriz, intentará:
- Potenciar a autonomía persoal desenvolvendo as destrezas motrices, hábitos hixiénicos e de auto coidado establecendo niveis de esixencia progresivos, congruentes e constantes.
- Favorecer a participación activa.
- Fomentar a capacidade de socialización.
¿
8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)
Mecanismo avaliación e modificación de programación didáctica Escala
(Indicadores de logro) 1 2 3 4
1.- ¿Deseñáronse U.D a partir dos elementos do currículo?
2.- ¿Secuenciáronse e temporalizáronse as unidades didácticas?
3.- ¿Foi necesario eliminar algún aspecto da programación prevista?
4.- ¿Secuenciáronse os EA para cada unha das U.D?
5.- ¿Fixouse un grao mínimo de consecución de cada EA para superar a materia?
6.- ¿Asignouse a cada EA o peso correspondente na cualificación?
7.- ¿Vinculouse cada EA a instrumentos para a súa avaliación?
8.- ¿Estableceuse a secuencia habitual de traballo na aula?
9.- ¿Son adecuados os materiais didácticos utilizados?
10.- Elaborouse unha proba de avaliación inicial a partir dos estándares de aprendizaxe?
11.- Establecéronse pautas xerais para a avaliación continua
12.- Establecéronse criterios para a recuperación exame, avaliación
13.- ¿Fixáronse criterios para a avaliación final?
14.- ¿Establecéronse criterios para a avaliación extraordinaria?
15.- ¿Fixáronse criterios para a avaliación de materias pendentes?
16.- ¿Definíronse programas de apoio, recuperación, etc.?
17.- ¿Informouse ás familias sobre criterios de avaliación, EA, instrumentos?
18.- ¿Informouse ás familias sobre os criterios de promoción?
19.- ¿Contribuíuse desde a materia ao plan de lectura do centro?
20.- ¿Usáronse as TIC no desenvolvemento da materia?