Vista preliminar da

Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.

1. Introdución (Elaborado)


Latín I é de especial importancia para o alumnado porque é a materia troncal obrigatoria de modalidade que terá a súa continuidade en Latín II de 2.º de bacharelato. Para 1 alumno é troncal de opción no presente curso, podendo convertirse en troncal obrigatoria se no vinceiro curso cambian de modalidade. .

Esta programación priorizará os contidos de natureza lingüística, que representarán o 80 % do peso na cualificación final (UD 1 e 2 ), fronte aos contidos de tipo histórico, social, cultural, etc., que representarán o 20 % da cualificación final (restantes unidades). Posto que son contidos progresivos a cualificación final destas unidades será ponderada, de xeito que a nota da 1ª avaliación supón un 10%, a da segunda un 20 % e a da 3ª, 70%, no cálculo da nota final.

Os contidos das unidades 1 e 2 distribuiranse ao longo do curso. As demais estarán repartidas nos tres trimestres.

As pautas metodolóxicas que se dan nesta programación son en grande medida froito da experiencia docente particular e vinculadas a un modo de organización da materia moi determinado.

Finalmente, no que atinxe á avaliación da práctica docente, nesta programación proponse o desenvolvemento e utilización de enquisas ao alumnado para medir certos parámetros.

 


2. Obxectivos e súa contribución ao desenvolvemento das competencias (Elaborado)


Currículo CCL CP STEM CD CPSAA CC CE CCEC
OBX1 Comprender e/ou producir textos latinos de dificultade crecente e xustificar a súa comprensión e/ou produción, identificando e analizando os aspectos básicos da lingua latina, en sentido amplo, as súas unidades lingüísticas, e reflexionando sobre elas mediante a comparación coas linguas de ensino e con outras linguas do repertorio individual do alumnado, e poñendo en práctica, se se considera oportuno, habilidades comunicativas tanto orais como escritas, para realizar unha lectura comprensiva, directa e eficaz e unha interpretación razoada do seu contido e, de ser o caso, unha produción oral e/ou escrita correcta.
OBX2 Distinguir os formantes latinos e explicar os cambios que tivesen lugar ao longo do tempo, comparándoos cos das linguas de ensino e outras linguas do repertorio individual do alumnado, para deducir o significado etimolóxico do léxico coñecido e os significados de léxico novo ou especializado.
OBX3 Ler, interpretar e comentar textos latinos de diferentes xéneros e épocas, asumindo o proceso creativo como complexo e inseparable do contexto histórico, social e político e das súas influencias artísticas, para identificar a súa xenealoxía e a súa achega á literatura europea.
OBX4 Analizar as características da civilización latina no ámbito persoal, relixioso e sociopolítico, adquirindo coñecementos sobre o mundo romano e comparando criticamente o presente e o pasado, para valorar as achegas do mundo clásico latino á nosa contorna como base dunha cidadanía democrática e comprometida.
OBX5 Valorar criticamente o patrimonio histórico, arqueolóxico, artístico e cultural herdado da civilización latina, interesándose pola súa sustentabilidade e recoñecéndoo como produto da creación humana e como testemuño da historia, para explicar o legado material e inmaterial latino como transmisor de coñecemento e fonte de inspiración de creacións modernas e contemporáneas.
Non se rexistrou texto

3.1. Relación de unidades didácticas (Elaborado)


Secuencia * Título da UD Descrición *% Peso na materia


*Nº de sesións
1º trim. 2º trim. 3º trim.
1 Gramática, tradución e retroversión. Morfoloxía nominal e verbal. Sintaxe. Estratexias de tradución e retroversión. Produción e coprodución de textos. Estructuras básicas conversacionais 60 85
2 Alfabeto e pronuncia. Léxico e evolución. Orixe e pervivencia do alfabeto latino. Diferentes pronuncias. Regras de evolución. Lexemas, prefixos e sufixos de orixe latina. Etimoloxía e dedución de novos significados. Expresións latinas. 20 40
3 Historia e sociedade. Historia e topografía da antiga Roma. Proceso de conquista. Organización política e social. Escravitude e muller. 4 3
4 Romanización de Hispania. Conquista e romanización de Hispania e Gallaecia. 4 3
5 Obras públicas e urbanismo. Principais obras públicas e construcións privadas. Restos. 4 3
6 Mitoloxía na arte e literatura. A mitoloxía clásica en manifestacións literarias e artísticas. 4 3
7 Influencia da cultura grega e Romana. Influencia da cultura grega na latina e pervivencia da Romana na sociedade actual. Relación de Roma coas culturas estranxeiras. 4 3

3.2. Distribución currículo nas unidades didácticas (Elaborado)


Bloque B1. Comprensión e interpretación dos textos
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7
CA1.1 - Realizar traducións directas e/ou inversas de textos ou fragmentos adaptados ou orixinais, de dificultade adecuada e progresiva, con corrección ortográfica e expresiva, identificando e analizando, cando se considere necesario, unidades lingüísticas regulares da lingua e apreciando variantes e coincidencias con outras linguas coñecidas.
CA1.2 - Seleccionar de maneira progresivamente autónoma o significado apropiado de palabras polisémicas e xustificar a decisión, tendo en conta a información cotextual ou contextual e utilizando ferramentas diversas de apoio ao proceso de tradución en distintos soportes cando se considere necesario.
CA1.3 - Revisar e emendar de maneira progresivamente autónoma as propias traducións e as das compañeiras e compañeiros, realizando propostas de mellora e argumentando os cambios con terminoloxía especializada a partir da reflexión lingüística.
CA1.4 - Realizar a lectura directa de textos latinos sinxelos identificando as unidades lingüísticas básicas da lingua latina, comparándoas coas das linguas do repertorio lingüístico propio e asimilando os aspectos morfolóxicos, sintácticos e léxicos elementais do latín.
CA1.5 - Rexistrar os progresos e dificultades de aprendizaxe da lingua latina, seleccionando as estratexias máis adecuadas e eficaces para superar esas dificultades e consolidar a súa aprendizaxe, realizando actividades de planificación da propia aprendizaxe, autoavaliación e coavaliación, como as propostas no Portfolio Europeo das Linguas (PEL) ou nun diario de aprendizaxe, facéndoos explícitos e compartíndoos.
CA1.6 - Extraer, analizar e reflectir oralmente e/ou por escrito, preferentemente en latín, ou ben na lingua de uso do alumnado, as ideas principais de textos de certa lonxitude, orais e/ou escritos, e adaptados ao nivel de lingua e temas coñecidos polo alumnado, expresados de forma clara e, no caso dos textos orais, preferentemente na pronuncia clásica.
CA1.7 - Planificar e participar, cando se considere necesario, en diálogos breves e sinxelos sobre temas cotiáns, próximos á súa experiencia, apoiándose en recursos tales como a repetición, o ritmo pausado ou a linguaxe non verbal, e mostrando empatía e respecto pola cortesía lingüística e as opinións das persoas interlocutoras.
CA1.8 - Redactar en latín, a partir de criterios dados, textos básicos de estrutura clara, evitando erros que impidan a comprensión.
CA1.9 - Explicar cambios fonéticos, morfolóxicos ou semánticos de complexidade crecente que se produciron tanto desde o latín culto como desde o latín vulgar ata as linguas de ensino, servíndose cando sexa posible da comparación con outras linguas do repertorio propio.
Contidos
C1.1 - Unidades lingüísticas da lingua latina.
C1.1.1 - O abecedario. A acentuación e as distintas pronuncias da lingua latina: clásica, eclesiástica e nacionais.
C1.1.2 - Clases de palabras.
C1.1.3 - Concepto de lingua flexiva: flexión nominal e pronominal (sistema casual e declinacións), flexión verbal (sistema de conxugacións).
C1.1.4 - Sintaxe oracional: funcións básicas e sintaxe elemental dos casos.
C1.1.5 - Estruturas oracionais. A concordancia e a orde de palabras en oracións simples e oracións compostas. Comparativa coa orde natural das palabras nas oracións das linguas de repertorio do alumnado para unha mellor comprensión.
C1.1.6 - Formas nominais do verbo.
C1.2 - A tradución: técnicas, procesos e ferramentas.
C1.2.1 - A análise morfosintáctica como ferramenta complementaria de tradución.
C1.2.2 - Estratexias de tradución: formulación de expectativas a partir, entre outros, do contorno textual e do propio texto, paráfrases simplificadas en lingua latina, contexto, coñecemento do tema, descrición da estrutura e xénero, peculiaridades lingüísticas dos textos traducidos, erros frecuentes de tradución e técnicas para os evitar.
C1.2.3 - Ferramentas de tradución, cando se considere necesario.
C1.2.4 - Lectura comparada de diferentes traducións e comentario de textos bilingües a partir de terminoloxía metalingüística.
C1.2.5 - Recursos estilísticos frecuentes e a súa relación co contido do texto.
C1.2.6 - Estratexias básicas de retroversión de textos breves. Concepto e uso de expresións idiomáticas.
C1.2.7 - A tradución como instrumento que pode favorecer o razoamento lóxico, a resolución de problemas e a capacidade de análise e síntese, dentro dos límites e inconsistencias propias da tradución.
C1.2.8 - Aceptación do erro como parte do proceso de aprendizaxe e actitude positiva de superación.
C1.2.9 - Estratexias e ferramentas, analóxicas e dixitais, individuais e cooperativas, para a autoavaliación, a coavaliación e a autorreparación.
C1.3 - Destrezas comunicativas do uso da lingua latina.
C1.3.1 - Estratexias para a planificación, execución e reparación da comprensión, a produción e a coprodución de textos orais, escritos e/ou multimodais.
C1.3.2 - Funcións comunicativas adecuadas ao ámbito e ao contexto: describir acontecementos simples; dar instrucións básicas; narrar, reformular e/ou resumir acontecementos pasados, presentes e/ou futuros; expresar emocións básicas e opinións.
C1.3.3 - Léxico común de interese e/ou uso cotián para o alumnado: espazo, tempo e/ou vida diaria. Estratexias de enriquecemento léxico (derivación, polisemia, sinonimia...).
C1.3.4 - Estratexias básicas conversacionais para iniciar, manter e rematar a comunicación, tomar e ceder a palabra, pedir e dar aclaracións e explicacións etc.
C1.3.5 - Ferramentas analóxicas e dixitais para a aprendizaxe, a comunicación e o desenvolvemento de proxectos con falantes ou estudantes de latín en latín, cando fose posible.
Bloque B2. Latín e plurilingüismo
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7
CA2.1 - Deducir o significado etimolóxico dun termo de uso común e inferir o significado de termos de nova aparición ou procedentes de léxico especializado aplicando, de maneira guiada, estratexias de recoñecemento de formantes latinos atendendo aos cambios fonéticos, morfolóxicos ou semánticos que teñan lugar.
CA2.2 - Explicar cambios fonéticos, morfolóxicos ou semánticos de complexidade crecente que se produciron tanto desde o latín culto como desde o latín vulgar ata as linguas de ensino, servíndose cando sexa posible da comparación con outras linguas do seu repertorio propio.
CA2.3 - Explicar, de maneira guiada, a relación do latín coas linguas modernas, analizando os elementos lingüísticos comúns de orixe latina e utilizando de forma guiada estratexias e coñecementos das linguas e linguaxes que conforman o repertorio do alumnado.
CA2.4 - Identificar prexuízos e estereotipos lingüísticos adoptando unha actitude de respecto e valoración da diversidade como riqueza cultural, lingüística e dialectal, a partir de criterios dados.
CA2.5 - Crear textos individuais ou colectivos con intención literaria e conciencia de estilo, en distintos soportes e con axuda doutras linguaxes artísticas e audiovisuais, a partir da lectura de obras ou fragmentos significativos nos que se partise da civilización e cultura latina como fonte de inspiración.
Contidos
C2.1 - Sistemas de escritura ao longo da historia.
C2.2 - Evolución do latín: as linguas indoeuropeas, etapas da lingua latina, latín vulgar e latín culto, lingua falada e lingua escrita.
C2.3 - Influencia do latín na evolución das linguas de ensino e do resto de linguas que conforman o repertorio lingüístico individual do alumnado.
C2.4 - O latín como lingua de cultura e prestixio; causas e consecuencias. Analoxía con contextos modernos.
C2.5 - Regras fonéticas básicas na evolución do latín ás linguas de ensino.
C2.6 - Léxico:
C2.6.1 - Lexemas, prefixos e sufixos de orixe latina presentes no léxico de uso común e no específico das ciencias e a técnica.
C2.6.2 - Significado e definición de palabras de uso común nas linguas de ensino a partir dos seus étimos de orixe latina.
C2.6.3 - Expresións latinas integradas nas linguas modernas e o seu emprego en diferentes tipos de textos.
C2.7 - Interese por coñecer o significado etimolóxico das palabras e a importancia do uso adecuado do vocabulario como instrumento básico na comunicación.
C2.8 - O latín como instrumento que permite un mellor coñecemento das linguas de estudo e un máis fácil achegamento a outras linguas modernas, romances e non romances.
C2.9 - Respecto por todas as linguas e aceptación das diferenzas culturais das xentes que as falan.
C2.10 - Ferramentas analóxicas e dixitais para a aprendizaxe, a comunicación e o desenvolvemento de proxectos con falantes ou estudantes de latín no ámbito transnacional.
C2.11 - Expresións e léxico específico básico para reflexionar e compartir a reflexión sobre a comunicación, a lingua, a aprendizaxe e as ferramentas de comunicación e aprendizaxe (metalinguaxe).
Bloque B3. A antiga Roma
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7
CA3.1 - Explicar, a partir de criterios dados, os procesos históricos e políticos, as institucións, os modos de vida e os costumes da sociedade romana, comparándoos cos das sociedades actuais, valorando as adaptacións e os cambios experimentados á luz da evolución das sociedades e os dereitos humanos, e favorecendo o desenvolvemento dunha cultura compartida e unha cidadanía comprometida coa memoria colectiva e os valores democráticos.
CA3.2 - Debater sobre a importancia, evolución, asimilación ou cuestionamento de diferentes aspectos do legado romano na nosa sociedade, utilizando estratexias retóricas e oratorias de maneira guiada, mediando entre posturas cando sexa necesario, seleccionando e contrastando información e experiencias veraces e mostrando interese, respecto e empatía por outras opinións e argumentacións.
CA3.3 - Investigar, de maneira guiada, o patrimonio histórico, arqueolóxico, artístico e cultural herdado da civilización latina, actuando de forma adecuada, empática e respectuosa e interesándose polos procesos de construción, preservación, conservación e restauración e por aquelas actitudes cívicas que aseguran a súa sustentabilidade.
Contidos
C3.1 - Xeografía do proceso de expansión de Roma desde o seu nacemento ata a desaparición do Imperio romano.
C3.2 - Xeografía do proceso de expansión de Roma na Península Ibérica. A Hispania tardorromana; suevos e visigodos.
C3.3 - Topografía da antiga Roma, nome e función dos sitios centrais da cidade.
C3.4 - Historia da antiga Roma:
C3.4.1 - Etapas da historia de Roma (monarquía, república, imperio).
C3.4.2 - Fitos da historia do mundo romano entre os séculos VIII a. de C. e V d. de C.
C3.4.3 - Lendas e principais episodios da historia de Roma.
C3.4.4 - Personalidades históricas relevantes da historia de Roma, a súa biografía en contexto e a súa importancia para Europa.
C3.5 - Historia e organización política e social de Roma como parte esencial da historia e cultura da sociedade actual.
C3.6 - Institucións, crenzas e formas de vida da civilización latina desde a perspectiva sociocultural actual: escravitude e exclusión da muller.
C3.7 - Influencias da cultura grega na civilización latina.
C3.8 - A achega de Roma á cultura e ao pensamento da sociedade occidental.
C3.9 - Relación de Roma con culturas estranxeiras (Grecia, o cristianismo¿). Roma como exemplo de potencia imperialista: desmitificación da dominación romana.
C3.10 - O mar Mediterráneo como encrucillada de culturas onte e hoxe. Da Europa mediterránea á Europa continental.
Bloque B4. Legado e patrimonio
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7
CA4.1 - Explicar, a partir de criterios dados, os procesos históricos e políticos, as institucións, os modos de vida e os costumes da sociedade romana, comparándoos cos das sociedades actuais, valorando as adaptacións e os cambios experimentados e favorecendo o desenvolvemento dunha cultura compartida.
CA4.2 - Debater sobre a importancia, evolución, asimilación ou cuestionamento de diferentes aspectos do legado romano na nosa sociedade, mediando entre posturas, seleccionando e contrastando información.
CA4.3 - Investigar de maneira progresivamente autónoma aspectos do legado da civilización latina no ámbito persoal, relixioso e sociopolítico localizando, seleccionando, contrastando e reelaborando información procedente de diferentes fontes, calibrando a súa fiabilidade e pertinencia e respectando os principios de rigor e propiedade intelectual.
CA4.4 - Identificar e explicar o legado material e inmaterial da civilización latina como fonte de inspiración, analizando producións culturais e artísticas posteriores a partir de criterios dados.
CA4.5 - Investigar, de maneira guiada, o patrimonio histórico, arqueolóxico, artístico e cultural herdado da civilización latina, actuando de forma adecuada, empática e respectuosa e interesándose polos procesos de construción, preservación, conservación e restauración, e por aquelas actitudes cívicas que aseguran a súa sustentabilidade.
CA4.6 - Explorar as pegadas da romanización e o legado romano na contorna do alumnado, a partir de criterios dados, aplicando os coñecementos adquiridos e reflexionando sobre as implicacións dos seus distintos usos, dando exemplos da persistencia da Antigüidade clásica na súa vida cotiá e presentando os seus resultados a través de diferentes soportes.
Contidos
C4.1 - Conceptos de legado, herdanza e patrimonio.
C4.2 - A mitoloxía clásica en manifestacións literarias e artísticas. A presenza da mitoloxía clásica na publicidade, o deporte e outras manifestacións populares actuais.
C4.3 - A romanización de Hispania e as pegadas da súa persistencia. A romanización de Gallaecia no contexto da Hispania romana; semellanzas e diferenzas.
C4.4 - Obras públicas e urbanismo: construción, conservación, preservación e restauración. A súa pegada na Galicia moderna.
C4.5 - As institucións políticas romanas e a súa influencia e persistencia no sistema político actual.
C4.6 - A educación na antiga Roma: etapas educativas.
C4.7 - Principais obras artísticas da Antigüidade romana.
C4.8 - Principais sitios arqueolóxicos, museos ou festivais relacionados coa Antigüidade clásica.

3.3. Avaliación das unidades didácticas (Elaborado)



1 Gramática, tradución e retroversión.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Realizar traducións directas e/ou inversas de textos ou fragmentos adaptados ou orixinais, de dificultade adecuada e progresiva, con corrección ortográfica e expresiva, identificando e analizando, cando se considere necesario, unidades lingüísticas regulares da lingua e apreciando variantes e coincidencias con outras linguas coñecidas.
Proba escrita
Realizar traducións directas de textos adaptados de dificultade adecuada e progresiva, identificando unidades lingüísticas regulares da lingua. 30
CA1.2 Seleccionar de maneira progresivamente autónoma o significado apropiado de palabras polisémicas e xustificar a decisión, tendo en conta a información cotextual ou contextual e utilizando ferramentas diversas de apoio ao proceso de tradución en distintos soportes cando se considere necesario.
Proba escrita
Seleccionar de maneira progresivaente autónoma o significado de palabras polisémicas axudado do contexto. 28
CA1.3 Revisar e emendar de maneira progresivamente autónoma as propias traducións e as das compañeiras e compañeiros, realizando propostas de mellora e argumentando os cambios con terminoloxía especializada a partir da reflexión lingüística.
Proba escrita
Revisar as traducións dos compañeiros realizando propostas de mellora. 2
CA1.4 Realizar a lectura directa de textos latinos sinxelos identificando as unidades lingüísticas básicas da lingua latina, comparándoas coas das linguas do repertorio lingüístico propio e asimilando os aspectos morfolóxicos, sintácticos e léxicos elementais do latín.
Táboa de indicadores
Realizar lectura de textos latinos sinxelos identificando unidades básicas. 2
CA1.5 Rexistrar os progresos e dificultades de aprendizaxe da lingua latina, seleccionando as estratexias máis adecuadas e eficaces para superar esas dificultades e consolidar a súa aprendizaxe, realizando actividades de planificación da propia aprendizaxe, autoavaliación e coavaliación, como as propostas no Portfolio Europeo das Linguas (PEL) ou nun diario de aprendizaxe, facéndoos explícitos e compartíndoos.
Táboa de indicadores
Rexistrar nun diario de aprendizaxe os erros. 2
CA1.6 Extraer, analizar e reflectir oralmente e/ou por escrito, preferentemente en latín, ou ben na lingua de uso do alumnado, as ideas principais de textos de certa lonxitude, orais e/ou escritos, e adaptados ao nivel de lingua e temas coñecidos polo alumnado, expresados de forma clara e, no caso dos textos orais, preferentemente na pronuncia clásica.
Táboa de indicadores
Extraer e expor oralmente ou por escrito na lingua propia ideas principais de textos. 2
CA1.7 Planificar e participar, cando se considere necesario, en diálogos breves e sinxelos sobre temas cotiáns, próximos á súa experiencia, apoiándose en recursos tales como a repetición, o ritmo pausado ou a linguaxe non verbal, e mostrando empatía e respecto pola cortesía lingüística e as opinións das persoas interlocutoras.
Táboa de indicadores
Dialogar brevemente sobre cuestións básicas cotiáns. 2
CA1.8 Redactar en latín, a partir de criterios dados, textos básicos de estrutura clara, evitando erros que impidan a comprensión.
Proba escrita
Redactar textos básicos con estrutura clara que permita a comprensión. 2
CA1.9 Explicar cambios fonéticos, morfolóxicos ou semánticos de complexidade crecente que se produciron tanto desde o latín culto como desde o latín vulgar ata as linguas de ensino, servíndose cando sexa posible da comparación con outras linguas do repertorio propio.
Proba escrita
Explicar cambios fonéticos, morfosintácticos de complexidade crecente. 30

2 Alfabeto e pronuncia. Léxico e evolución.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.1 Deducir o significado etimolóxico dun termo de uso común e inferir o significado de termos de nova aparición ou procedentes de léxico especializado aplicando, de maneira guiada, estratexias de recoñecemento de formantes latinos atendendo aos cambios fonéticos, morfolóxicos ou semánticos que teñan lugar.
Proba escrita
Deducir o significado etimoóxico dun termo de uso común. 40
CA2.2 Explicar cambios fonéticos, morfolóxicos ou semánticos de complexidade crecente que se produciron tanto desde o latín culto como desde o latín vulgar ata as linguas de ensino, servíndose cando sexa posible da comparación con outras linguas do seu repertorio propio.
Proba escrita
Explicar cambios fonéticos, morfolóxicos ou semánticos de comprexidade crecente. 40
CA2.3 Explicar, de maneira guiada, a relación do latín coas linguas modernas, analizando os elementos lingüísticos comúns de orixe latina e utilizando de forma guiada estratexias e coñecementos das linguas e linguaxes que conforman o repertorio do alumnado.
Proba escrita
Explicar a relación do latín coas linguas modernas 10
CA2.4 Identificar prexuízos e estereotipos lingüísticos adoptando unha actitude de respecto e valoración da diversidade como riqueza cultural, lingüística e dialectal, a partir de criterios dados.
Táboa de indicadores
Identificar prexuízos lingüísticos e adoptar actitude de respeito. 5
CA2.5 Crear textos individuais ou colectivos con intención literaria e conciencia de estilo, en distintos soportes e con axuda doutras linguaxes artísticas e audiovisuais, a partir da lectura de obras ou fragmentos significativos nos que se partise da civilización e cultura latina como fonte de inspiración.
Proba escrita
Crear textos individuais con intención literaria a partir da lectura de fragmentos significativos. 5

3 Historia e sociedade.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA3.1 Explicar, a partir de criterios dados, os procesos históricos e políticos, as institucións, os modos de vida e os costumes da sociedade romana, comparándoos cos das sociedades actuais, valorando as adaptacións e os cambios experimentados á luz da evolución das sociedades e os dereitos humanos, e favorecendo o desenvolvemento dunha cultura compartida e unha cidadanía comprometida coa memoria colectiva e os valores democráticos.
Proba escrita
Explicar, a partir de criterios dados, os procesos históricos e políticos, as institucións, os modos de vida e os costumes da sociedade romana, comparándoos cos das sociedades actuais. 50
CA4.1 Explicar, a partir de criterios dados, os procesos históricos e políticos, as institucións, os modos de vida e os costumes da sociedade romana, comparándoos cos das sociedades actuais, valorando as adaptacións e os cambios experimentados e favorecendo o desenvolvemento dunha cultura compartida.
Proba escrita
Explicar, a partir de criterios dados, os procesos históricos e políticos, as institucións, os modos de vida e os costumes da sociedade romana, comparándoos cos das sociedades actuais. 50

4 Romanización de Hispania.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA4.6 Explorar as pegadas da romanización e o legado romano na contorna do alumnado, a partir de criterios dados, aplicando os coñecementos adquiridos e reflexionando sobre as implicacións dos seus distintos usos, dando exemplos da persistencia da Antigüidade clásica na súa vida cotiá e presentando os seus resultados a través de diferentes soportes.
Proba escrita
Explorar as pegadas da romanización e o legado romano na contorna do alumnado. 100

5 Obras públicas e urbanismo.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA3.3 Investigar, de maneira guiada, o patrimonio histórico, arqueolóxico, artístico e cultural herdado da civilización latina, actuando de forma adecuada, empática e respectuosa e interesándose polos procesos de construción, preservación, conservación e restauración e por aquelas actitudes cívicas que aseguran a súa sustentabilidade.
Proba escrita
Investigar, de maneira guiada, o patrimonio histórico, arqueolóxico, artístico e cultural herdado da civilización latina. 50
CA4.5 Investigar, de maneira guiada, o patrimonio histórico, arqueolóxico, artístico e cultural herdado da civilización latina, actuando de forma adecuada, empática e respectuosa e interesándose polos procesos de construción, preservación, conservación e restauración, e por aquelas actitudes cívicas que aseguran a súa sustentabilidade.
Proba escrita
Investigar, de maneira guiada, o patrimonio histórico, arqueolóxico, artístico e cultural herdado da civilización latina. 50

6 Mitoloxía na arte e literatura.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA4.5 Investigar, de maneira guiada, o patrimonio histórico, arqueolóxico, artístico e cultural herdado da civilización latina, actuando de forma adecuada, empática e respectuosa e interesándose polos procesos de construción, preservación, conservación e restauración, e por aquelas actitudes cívicas que aseguran a súa sustentabilidade.
Proba escrita
Investigar, de maneira guiada, o patrimonio histórico, arqueolóxico, artístico e cultural herdado da civilización latina. 100

7 Influencia da cultura grega e Romana.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA3.2 Debater sobre a importancia, evolución, asimilación ou cuestionamento de diferentes aspectos do legado romano na nosa sociedade, utilizando estratexias retóricas e oratorias de maneira guiada, mediando entre posturas cando sexa necesario, seleccionando e contrastando información e experiencias veraces e mostrando interese, respecto e empatía por outras opinións e argumentacións.
Táboa de indicadores
Mostrar interese, respecto e empatía por outras opinións e argumentación. Usar estratexias retóricas e oratorias básicas. 5
CA4.2 Debater sobre a importancia, evolución, asimilación ou cuestionamento de diferentes aspectos do legado romano na nosa sociedade, mediando entre posturas, seleccionando e contrastando información.
Táboa de indicadores
Seleccionar e contrastar información. 5
CA4.3 Investigar de maneira progresivamente autónoma aspectos do legado da civilización latina no ámbito persoal, relixioso e sociopolítico localizando, seleccionando, contrastando e reelaborando información procedente de diferentes fontes, calibrando a súa fiabilidade e pertinencia e respectando os principios de rigor e propiedade intelectual.
Proba escrita
Respectar os principios básicos de rigor e propiedade intelectual. Seleccionar, contrastar e reelaborar a información de alomenos 3 fontes distintas. 30
CA4.4 Identificar e explicar o legado material e inmaterial da civilización latina como fonte de inspiración, analizando producións culturais e artísticas posteriores a partir de criterios dados.
Proba escrita
Analizar producións posteriores idenficiacno os elementos básicos do legado material e inmaterial de Roma. 30
CA4.5 Investigar, de maneira guiada, o patrimonio histórico, arqueolóxico, artístico e cultural herdado da civilización latina, actuando de forma adecuada, empática e respectuosa e interesándose polos procesos de construción, preservación, conservación e restauración, e por aquelas actitudes cívicas que aseguran a súa sustentabilidade.
Proba escrita
Investigar de maneira guiada o patrimonio herdado amosando interés pola conservación. 30

4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)


O currículo de LATÍN obriga a recurrir a diferentes estratexias metodolóxicas: por unha banda, metodoloxías propias da aprendizaxe de linguas para os contidos lingüísticos; por outra banda,para os contidos de historia e cultura do mundo antigo que permitan a contextualización axeitada da produción literaria do mundo romano, outras ben distintos.

 

METODOLOXÍA PARA AS UNIDADES DIDÁCTICAS 1 e 2

Combinarase o método tradicional ou gramaticalista e o activo, con preferencia polo último.

O punto de partida serán entón textos de dificultade graduada que permitan o achegamento ás estructuras gramaticais e aprendizaxe de vocabulario. Completarase con explicacións ou aclaracións gramaticais. A morfoloxía e a sintaxe poden ser simplemente apoios puntuais pero tamén pode facerse unha análise exhaustiva e rigurosa.

Non se usarán glosarios nen dicionarios, só se fará uso do dicionario para aprender a manexalo. O alumno ten que coñecer un vocabulario ou deducir o significado do contexto ou da pervivencia da palabra nas linguas coñecidas.

 

 

METODOLOXÍA PARA AS UNIDADES CON CONTIDOS DE HISTORIA, CULTURA, LEGADO E HISTORIA DA LINGUA.

 

Para o tratamento destes contidos propóñense o uso das seguintes aproximacións metodolóxicas que se combinarán ao longo do curso en función das circunstancias:

 

1. Persoa docente emisora, alumnado receptor.

 

2. A aula invertida (flipped-classroom): a profesora é colaboradora e guía do alumnado no seu proceso de aprendizaxe. Este modo de traballo supón que o alumnado accede á información de modo previo á aula, na que despois procede a traballar de modo activo aplicando ese coñecemento previo adquirido ou, cando menos, coñecido.

 

 

 


4.2. Materiais e recursos didácticos (Elaborado)


Denominación
Material elaborado pola profesora en formato libro para a unidade1 ou, no seu defecto, material fotocopiado e deixado na fotocopiadora (e tamén colgado no caderno de aula)
Caderno de aula.
Enlaces e material na aula virtual.
Recursos en rede.

Ao largo do curso facilitaraselle ao alumando material para traballar a unidade didáctica 1; a entrega será gradual, xa que iso permite unha maior adaptación ás necesidades de atención á diversidadeado no caderno de aula e farase a través do caderno de aula para que o propio alumnado poida imprimilo e deixarase na fotocopiadora para o alumnado que non poida imprimilo.

No caderno de aula (na aula virtual) rexistrarase todo o traballo diario para facilitar o seguimento da clase ao alumnado que por calquera razón teña que ausentarse algunha clase.

Na aula virtual ) á que todos os alumnos terán acceso dende o primeiro día de curso estará material e enlaces para traballar as unidades 2 e seguintes.

 


5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)


Posto que é unha materia que non foi obrigatoria en ningún momento da ESO, é preciso partir de cero. Como, porén, moito do alumnado que a escolle pode que cursase anteriormente Cultura Clásica e/ou Latín de 4.º de ESO, un dos obxectivos principais da avaliación inicial (AI) é obter esta información.

 

Ademais do dito anteriormente, para facer unha AI máis efectiva sería conveniente contactar co Departamento de Orientación o antes posible, para poder acceder á información que sobre o alumnado en particular poida ter este departamento.

 

Ademais dos mencionados, estes son os obxectivos:

1.º Saber que alumnado cursou Cultura Clásica e/ou Latín de 4.º de ESO.

2.º Coñecer as motivacións do alumnado para escoller a materia de Latín I.

3.º Identificar o alumnado con necesidade específica de apoio educativo (ACNEAE).

4.º Identificar o alumnado repetidor.

5.º Valorar o coñecemento que o alumnado ten do mundo e cultura romana en xeral e da lingua latina en particular.

 

Os instrumentos serán calquera actividade oral ou escrita que se fagan os primeiros días de curso.


5.2. Criterios de cualificación e recuperación (Elaborado)


Pesos na materia 
Instrumentos de avaliación UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 Total programación
Pesos das unidades didácticas (%) 60.0 20.0 4.0 4.0 4.0 4.0 4.0 100.0
Proba escrita 92.0 95.0 100.0 100.0 100.0 100.0 90.0 93.80000000000001
Táboa de indicadores 8.0 5.0 0.0 0.0 0.0 0.0 10.0 6.2
  1. Sobre os instrumentos de avaliación:
  • Pode cualificarse CALQUERA actividade realizada na aula ou encomendada para a casa, así como traballos e exposicións orais . 
  • Non facer unha actividade de cualificación por non traer o material necesario conleva unha cualificación de 0.
  • Se o alumno falta xustificadamente o día no que se faga unha actividade de avaliación deberá facer dita actividade ou unha semellante na seguinte clase á que asista. 
  • Se o alumno falta inxustificadamente o día no que se faga unha actividade de avaliación, terá a cualificación de 0 en dita actividade.
  1. Sobre o peso na cualificación de cada unidade:

As UD1 e UD2 serán cualificadas en función das probas realizadas e as táboas de indicadores e farán media ponderada entre si en función do seu peso na cualificación final, aplicando a fórmula que se achega no exemplo.

As restantes unidades didácticas serán cualificadas en función das probas realizadas e as táboas de indicadores e farán media media matemática entre sí e un peso específico na cualificación final, segundo as fórmulas que se achegan no exemplo.

 

  1. Sobre o cálculo das cualificacións trimestrais e final:

A cualificación de cada trimestre hase obter mediante a seguinte fórmula: 

Cualificación media das probas de avaliación da unidade 1 x o,3 + cualificación media das probas de avaliación da unidade 2 x 0,6 + cualificación media das probas de avaliación das restantes unidades x 0,1.

A cualificación final de curso hase obter mediante a seguinte fórmula:

((Cualificación 1.ª aval. x 0,10) + (Cualificación 2.ª aval. x 0,20) + (Cualificación 3.ª aval. x 0,70)) das unidades 1 e 2 + cualificación media das 3 avaliacións das restantes unidades.

Aprobará o alumnado que na aplicación desta fórmula obteña ao final de curso unha cualificación igual ou superior a 5 puntos.

  1. Sobre o redondeo.

As medias resultado das fórmulas serán redondeadas a un máximo de dous decimais, e por aproximación ao decimal superior. Por exemplo: 3,8745 pasará a 3,88.

O redondeo da media final da cualificación de avaliación para poñer no boletín farase por aproximación ao enteiro máis próximo a partir de 50 décimas. Por exemplo, 6,50 será redondeado en 6 ou 6,51 será redondeado en 7, sempre que o alumno teña todas as faltas de asistencia debidamente xustificadas e non teña faltas de conduta. A cualificación que se terá en conta para o cálculo da cualificación final será a redondeada que apareza no boletín.

 

O alumno coa materia suspensa na avaliación ORDINARIA deberá facer un exame EXTRAORDINARIO coas seguintes características:

  • Unidade 1-Tradución e análise morfosintáctica (debe coñecer un vocabulario ou deducilo do contexto): 3 puntos
  • Unidade 1-Comprensión dun texto con preguntas e respostas sinxelas en latín: 2 puntos
  • Unidade 2-Explicación da evolución dende o latín ao galego e castelán e recoñecemento de elementos de formación latinos e expresións latinas: 3
  • Restantes unidades didácticas-Preguntas a desarrollar e/ou explicación de restos arqueolóxicos e/ou identificación de elementos míticos na literatura ou arte: 2 puntos

Non se contemplan recuperacións parciais.


 

 

5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)


Ao inicio do curso non hai alumnos de 2º de Bacharelato con LATÍN I como materia pendente. No caso de que se matriculase algún faríaselle unha proba coas seguintes características:  

 

1.-Realizarase en horario de tarde.

2.-A data límite para a súa realización será o 30 de marzo.

Terá a seguinte estructura:

  • Unidade 1-Tradución e análise morfosintáctica (debe coñecer un vocabulario ou deducilo do contexto): 3 puntos
  • Unidade 1-Comprensión dun texto con preguntas e respostas sinxelas en latín: 2 puntos
  • Unidade 2-Explicación da evolución dende o latín ao galego e castelán e recoñecemento de elementos de formación latinos e expresións latinas: 3
  • Restantes unidades didácticas-Preguntas a desarrollar e/ou explicación de restos arqueolóxicos e/ou identificación de elementos míticos na literatura ou arte: 2 puntos

 

O seguimento do traballo e avaliación farase nas clases de LATÍN II e hora de reforzo, así como en horas de lecer ou tardes do martes. 


5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)


A materia LATÍN I para aqueles alumnos que cambien de modalidade figurará como materia pendente e será avaliada ao longo do curso do seguinte xeito:

O coñecemento dos bloques 1, 3, 4, 5 e 6 son imprescindibles para seguir con aproveitamento as clases de Latín II polo que serán avaliados no 1º trimestre cunha proba escrita coas seguintes características:

O coñecemento dos bloques 1, 3, 4, 5 e 6 son imprescindibles para seguir con aproveitamento as clases de Latín II polo que serán avaliados no 1º trimestre cunha proba escrita coas seguintes características:

1.-Realizarase en horario de tarde.

2.-A data límite para a súa realización será o 30 de outubro.

3.-A puntuación máxima será de 7.

4.-O exame consistirá nunha tradución e análise morfosintáctica dun texto coas características morfosintácticas que esixe o curriculum da materia. O alumno ten que coñecer un vocabulario básico e ser quen de inferir o significado de novas palabras axudándose do contexto e/ou relacionando a palabra con outras da mesma familia ou campo léxico e/ou pola pervivencia da palabra nas nosas linguas.

RÚBRICAS (todas teñen o mesmo valor)

1.-Coñece a morfoloxía.

2.-Analiza sintácticamente.

2.-Coñece o vocabulario esixido e infire novos significados. Traduce correctamente a galego ou castelán.

N.B.:O alumno que desexe mellorar a cualificación poderá facer unha segunda proba sobre os mesmos contidos e coas mesmas características antes do 30 de novembro.

Os contidos do bloque 7 serán avaliados con unha proba escrita coas seguintes características:

1.-Data límite: 30 de xaneiro

2.-Puntuación máxima: 2

3.-Terá dúas partes: un exercicio de evolución e pervivencia do léxico (PM 1) e un exercicio de latinismos de uso frecuente (PM 1)

Os contidos dos bloques 2 e 5 serán avaliados coa realización dunha proba escrita tipo test antes do 28 de febreiro. Puntuación máxima: 1 punto

 


6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)


Atención á diversidade

Aplicaranse as seguintes medidas ordinarias:

- Adecuación da da organización e xestión da aula ás características do alumnado. Valorarase en cada clase a colocación do alumnado agás aquel, que polas súas características, deba ter un ubicación fixa, por exemplo os alumnos con TDA, que estarán ubicados preto da profesora.

- Adecuación das programacións didácticas ao contorno e ao alumnado.

- Utilizaranse moitos e variados instrumentos de avaliación e adaptaranse os tempos de ser necesario.

- Programas de recuperación. A elaboración dun programa específico para recuperar as avaliacións e tamén a materia no seu conxunto debe ser unha medida a considerar no caso de alumnado con necesidades específicas de apoio educativo.

No momento de elaboración desta programación non hai matriculado ningún alumnado repetidor. No caso de que o houber ao longo do curso será obxecto dun plan e seguimento específico no que se recollerán as circunstancias concretas que dificultan o proceso de aprendizaxe da/o alumna/o en cuestión e que as medidas se deseñen tendo en conta estas circunstancias.

 


7.1. Concreción dos elementos transversais (Elaborado)


Concreción dos elementos transversais que se traballarán no curso 
Secuencia Elementos transversais UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7
1 Comprensión e expresión oral e escrita.
2 Competencia dixital.
3 Comunicación audiovisual
4 Emprendemento social e empresarial
5 Fomento do espírito crítico e científico
6 Educación emocional e en valores
7 A igualdade de xénero
8 A creatividade

1. A comprensión de lectura e a expresión oral e escrita son elementos transversais desta materia, deseñada para que o alumnado mediante a lectura aprenda a se expresar por escrito e de forma oral. Estes elementos estarán constantemente presentes no traballo de aula.

2. A competencia dixital será traballada a través da realización de traballos en formato electrónico e da utilización constante da aula virtual e recursos accesibles a través da rede.

3. A comunicación audiovisual será traballada mediante a elaboración de traballos que inclúan recursos audiovisuais propios.

4. O emprendemento social e empresarial será obxecto de traballo específico na UD 3, nos que se han empregar textos relacionados coa historia de Roma e a evolución da sociedade.

5. O fomento do espírito crítico e científico. No traballo diario na aula a incentivación da curiosidade por coñecer e valorar xustificadamente calquera aspecto da lingua latina e do mundo romano estará presente a través das reflexións do alumnado.

6. A educación emocional e en valores. A través do desenvolvemento do seu traballo, a profesora dará exemplo dunha xestión axeitada das emocións e transmitir a través do seu traballo valores básicos como os de respecto a calquera tipo de diversidade, a resolución pacífica de conflitos, etc.

7. A igualdade de xénero. A profesora via transmitir, favorecer e insistir na igualdade de xénero como un factor que se debe integrar en todos os ámbitos da nosa sociedade.

8. A creatividade. A profesora vai favorecer e incentivar a creatividade do alumnado en calquera aspecto da materia.

 

7.2. Actividades complementarias (Elaborado)


Actividade Descrición 1º trim. 2º trim. 3º trim.
Asistencia a representacións teatrais Asistencia a representación de teatro clásicas que se fan en Lugo
Participación nos Ludi Compostellani Participación nos talleres que se ofrezan para o nivel
Percorrido polo Lugo Romano Visita a museos e restos arqueolóxicos do Lugo romano

A asistencia á representación de obras de teatro clásicas é unha actividade moi importante da materia, especialmente para o alumnado de Bacharelato, xa que complementan os contidos de literatura. Temporalización: mes de febreiro - marzo, en función da data na que se realicen en Lugo.

A participación nos Ludi Compostellani permítelles poñer en práctica os coñecementos culturais adquiridos ao longo do curso. Temporalización: mes de abril.

A visita aos museos de Lugo, así como aos diferentes restos arqueolóxicos, realizarase ao longo do curso e está vinculada ás UD  3 e seguintes.

 

8.1. Procedemento para avaliar o proceso do ensino e a practica docente cos seus indicadores de logro (Elaborado)


Categoría indicador de logro Indicadores de logro
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Traballo na aula: revisión de contidos e temporalización correspóndese co programado.
Metodoloxía empregada Resultados nas probas de avaliación e na avaliación final son os esperados en función do interese e esforzo do alumnado.
Medidas de atención á diversidade Detección do alumnado con necesidades educativas especiais ou alumnos con dificultades de aprendizaxe.
Clima de traballo na aula Grao alto de satisfacción do alumnado coa profesora.

Estes catro indicadores son esenciais neste punto da programación e esixen unhas metodoloxías, instrumentos e temporalizacións distintas para poderen ser medidos.

 

1. O traballo de aula (contidos, metodoloxía, temporalización) correspóndese co previsto na programación. Para avaliar este indicador de logro revisarase con regularidade que tanto os contidos, os tempos e o modo en que se está a traballar na aula son os que se corresponden co establecido na programación. En caso de que haxa diverxencias, estas, así como as súas causas, consignaranse nas actas de departamento para, ao cabo do curso, facer unha valoración que sirva para modificar a programación do curso seguinte.

 

2. Os resultados de avaliación son os esperados a partir do traballo e actitude mostrada polo alumnado. O feito de que se van facer constantemente probas de avalación permitirá coñecer en cada momento resultados obxectivos e permitirá dar consellos útiles e, no seu caso, tomar as medidas oportunas para que o alumnado mellore o seu rendemento académico, de ser o caso.

 

 

3. Detéctanse con celeridade as/os ACNEAE, a súa casuística particular e póñense en marcha as medidas precisas en colaboración co Departamento de Orientación.

 

4. O grao de satisfacción do alumnado coa materia e máis coa persoa docente é alto e responde ao planificado na programación. O mellor procedemento para medir este indicador de logro é un cuestionario electrónico e anónimo que se proporá ao alumnado para que cubra ao final de cada avaliación. Este cuestionario debe permitir que o alumnado valore os seguintes aspectos: 1) A súa satisfacción cos contidos da materia; 2) A súa satisfacción coa metodoloxía desenvolvida e o ambiente de traballo na aula; 3) A súa satisfacción coa propia persoa docente e o trato por esta dispensado. Estes tres bloques permiten obter unha información imprescindible para valorar o desenvolvemento da materia en xeral e son, xunto cos indicadores anteriormente citados, un instrumento básico para a introdución de modificacións na programación.

 

 


8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)


Procedemento de seguimento.

Ao remate de cada unidade didáctica consignaranse no apartado de seguimento da programación da aplicación PROENS os datos que esta requira (data de inicio e final, sesións previstas e sesións realizadas, grao de cumprimento, propostas xerais de mellora e outras observacións). Ademais, unha vez ao mes, na acta da reunión de departamento, farase unha breve referencia ao seguimento da programación.

 

2. Procedemento de avaliación.

Para avaliar a programación a final de curso hanse ter en conta os seguintes parámetros:

a. Resultados académicos do grupo.

b. Eficacia das medidas de atención á diversidade adoptadas.

c. Grao de cumprimento da programación e, no seu caso, causas dos incumprimentos.

 

A valoración do grao de cumprimento destes indicadores debe dar lugar a unha serie de propostas de modificacións e mellora para o curso vindeiro, que se reflictirán na memoria de final de departamento e máis na programación do seguinte curso.

 


9. Outros apartados (Elaborado)


Outros apartados
Non se atoparon elementos.

Volver