Vista preliminar da
Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.
1. Introdución (Elaborado)
A tecnoloxía desenvolve un papel fundamental na sociedade actual, porque proporciona un conxunto de coñecementos e de técnicas que permiten satisfacer as necesidades individuais e colectivas. Neste sentido, Tecnoloxía e Dixitalización achégalle ao currículo a capacidade de analizar e redeseñar a relación entre os dispositivos tecnolóxicos e as necesidades sociais, ámbito no que a innovación e a condición de inmediata que lle son propias dotan esta materia dunha grande relevancia educativa. Na resolución de problemas tecnolóxicos conxúganse, ademais da innovación, elementos como o traballo en equipo ou o carácter emprendedor, que son imprescindibles para formar unha cidadanía autónoma e competente. Ademais, o coñecemento da tecnoloxía proporciona unha imprescindible perspectiva científico-tecnolóxica sobre a necesidade de construír unha sociedade sustentable, formada por unha cidadanía crítica con respecto ao que acontece arredor dela.
A materia de Tecnoloxía e Dixitalización é necesaria para valorar a achega fundamental da tecnoloxía na sociedade actual e comprender a importancia de utilizala dun xeito crítico, responsable e sostible. Nun mundo cada vez máis dixitalizado, esta materia contribúe a mellorar a competencia dixital do alumnado tratando que utilice o gran potencial das ferramentas dixitais, pero sen deixar de lado a seguridade, a ética e o benestar.
Un dos principais eixos do proceso de ensino e aprendizaxe será o desenvolvemento de proxectos que resolvan problemas concretos, aplicando os contidos da materia. Así mesmo incorporaranse as tecnoloxías dixitais e potenciarase o pensamento computacional, coma bases destacables neste proceso. Trátase de que o alumnado traballe coñecementos científicos e técnicos, desenvolvendo ideas e solucións cunha actitude creativa, emprendedora e de cooperación así coma crítica e comprometida coa sostibilidade.
A materia de Tecnoloxía e Dixitalización I en 1º da ESO no IES Xoán Montes impártese en tres grupos no presente curso académico.
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
A área de Tecnoloxía e Dixitalización basea a sua aprendizaxe na adquisición de coñecementos e no desenvolvemento de destrezas que permitan tanto a comprensión dos obxectos técnicos coma a intervención sobre eles, ben sexa modificándoos ou creándoos. Trátase de fomentar as aptitudes innovadoras na busca de solucións ós problemas existentes, así coma a sensibilidade ante o aforro e o aproveitamento dos recursos. Do mesmo modo, os alumnos han de usa-las tecnoloxías da información e da comunicación como ferramentas para localizar, crear, analizar, intercambiar e presenta-la información. Esta área articúlase, en consecuencia, arredor do binomio coñecemento/acción, no que ámbolos dous deben te-lo peso específico apropiado en cada caso para facilita-lo carácter propedéutico desta disciplina.
A proposta didáctica na área de Tecnoloxía e Dixitalización basea o proceso de ensino-aprendizaxe nunha combinación dun soporte conceptual (principios cientiíicos e técnicos) que permita ao alumnado desenvolver as accións de análise, deseño e fabricación dun proxecto. A elaboración e fabricación de proxectos consiste en deseñar ou proxectar obxectos ou operadores tecnolóxicos partindo dun problema ou necesidade que se quere resolver, para pasar despois a construir o proxectado e avaliar ou verificar posteriormente a súa validez. Ademais, na presente proposta metodolóxica o alumnado, manexará as ferramentas dixitais e as tecnoloxías da información e da comunicación para localizar, crear, analizar, intercambiar e presenta-la información, tratando de mellorar as destrezas do alumnado no manexo destas ferramentas.
Por tanto, a materia debe afrontarse cunha metodoloxía eminentemente práctica e cun enfoque competencial do currículo que potencie a aprendizaxe significativa do alumnado.
O eixe vertebrador será a realización de proxectos tecnolóxicos con metodoloxías que fomenten a resolución de problemas mediante o deseño e construción de sistemas técnicos e propotipos eléctricos, mecánicos, robóticos, etc. Durante a realización dos proxectos, o alumnado terá a oportunidade de levar a cabo determinadas tarefas mentres explora, descobre, experimenta, aplica e reflexiona sobre o que fai, o que favorecerá a súa implicación no proceso de aprendizaxe e fará que este sexa máis significativo e duradeiro.
Promoverase a participación do alumnado, resaltando o traballo colectivo como forma de afrontar os desafíos e os retos tecnolóxicos que propón a nosa sociedade para reducir as fendas dixital e de xénero, prestando especial atención á desaparición de estereotipos que dificultan a adquisición de competencias en condicións de igualdade.
Empregaranse estratexias que promovan un uso eficiente, seguro e ético de diferentes aplicacións dixitais para diversas funcións como o deseño, a simulación e a comunicación e difusión de ideas ou solucións.
Utilizaranse distintos métodos que teñan en conta os diferentes ritmos de aprendizaxe e a diversidade do alumnado, que favorezan a capacidade de aprender por si mesmos e que promovan o traballo en equipo, guiando o alumnado desde proxectos sinxelos ata proxectos máis complexos que permitan o seu logro e satisfacción por parte do devandito alumnado poñendo en práctica, se fose necesario, mecanismos de reforzo tan pronto como se detecten dificultades.
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
A avaliación inicial realízase nas primeiras semanas do curso escolar, despois de explicar ao alumnado a estrutura, a metodoloxía e os instrumentos de avaliación que se empregarán na materia de Tecnoloxía e Dixitalización I.
Dado que, salvo repetidores, o alumnado de 1º de ESO é o primeiro ano en que cursa esta materia, a proba consiste nunha serie de preguntas de carácter xeral sobre conceptos relacionados coa tecnoloxía, materiais tecnolóxicos e as súas propiedades, operacións matermáticas e outros contidos similares, así como unha pequena redacción para avaliar a capacidade de síntese e expresión. Neste cuestionario, recolleranse, entre outras, as competencias matemática e lingüística adquiridas polo alumnado en primaria.
Trátase dunha proba que ten exclusivamente un carácter orientador para o profesorado e o alumnado, que permite determinar os coñecementos básicos de determinados contidos. Se o nivel alcanzado nesta proba é con carácter xeral insuficiente, poranse en práctica unha serie de procedementos para reforzar os contidos e destrezas que se precisen.
Dado o carácter crítico para todas as materias do manexo de ferramentas informáticas, reforzarase na 1ª avaliación para todo o alumnado o uso da Aula Virtual, do correo electrónico, do manexo de carpetas e arquivos, do almacenamento e manexo de información online en xeral e de búsqueda da mesma. Faranse asimesmo reforzos puntuais segundo certas necesidades individuais do alumnado detectadas na avaliación inicial, no caso de que se estime oportuno.
A aula virtual da materia inclúe unha serie de actividades orientadas a favorecer a auto-aprendizaxe, o pensamento crítico e creativo e a investigación co fin de poñer en práctica cun carácter global todas as competencias do alumnado e o uso das novas tecnoloxías como recurso didáctico.
5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)
De darse o caso, o alumno ou alumna coa materia de Tecnoloxía e Dixitalización I de 1º da ESO pendente de cursos anteriores deberá realizar as seguintes actividades :
- Realización dun plan de recuperación coa entrega periódica de actividades relativas ás unidades didácticas do curso de 1º da ESO. Estableceranse uns prazos axeitados para a sua entrega por parte do alumnado, que contará co apoio e seguimento do profesorado do Departamento de Tecnoloxía.
- Realización como mínimo dunha proba obxectiva, onde se recollerán os contidos mínimos relativos ao curriculum da materia. Esta proba será cualificada sobre un baremo de dez puntos.
- No caso de que o alumnado coa materia pendente non realice as actividades recollidas no Plan de Recuperación, ou non supere o citado plan de recuperación, deberá realizar a anterior proba obxectiva.
- O alumnado que supere as actividades recollidas no Plan de recuperación, poderá non realizar a proba obxectiva para superar a materia, se así o estima oportuno o profesorado do departamento.
O alumnado que aprobe a Tecnoloxía e Dixitalización II de 2º de ESO aprobará automáticamente a materia do primeiro curso.
5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
Na materia de Tecnoloxía e Dixitalización de 1º da ESO, contémplanse as seguintes medidas de atención á diversidade en función das necesidades do alumnado:
- Aplicación dos protocolos educativos específicos (TEA, TDAH, etc.) ao alumnado que o requira.
- Adecuación da organización e xestión da aula ás características do alumnado.
- Adaptación dos tempos, instrumentos ou procedementos de Avaliación
- Desdobramento de grupos
- Reforzo educativo e apoio con profesorado do departamento
- Programas de enriquecemento curricular (a.a.c.c.)
- Adaptacións curriculares
No caso do alumnado que permaneza un ano máis no mesmo curso, seguiranse o establecido no plan específico personalizado elaborado polo equipo docente baixo a coordinación do profesorado titor.
O traballo con grupos moi heteroxéneos é unha característica da ensinanza secundaria obrigatoria. A diversidade de situacións de todo tipo no alumnado esixe unha variedade de estratexias e a variedade de actividades e métodos didácticos, por exemplo, contribúe a implicar na aprendizaxe a alumnos/as con diferentes estilos de aprendizaxe.
Un aspecto para destacar é a motivación que as actividades da materia de Tecnoloxía e Dixitalización provocan nos/nas alumnos/as, incluso en moitos/as que noutras áreas se amosan pasivos. Este feito pódese aproveitar para reafirma-la confianza deste alumnado nas súas potencialidades e tamén para lograr unha mellor integración no grupo.
Nas actividades programadas débense prever axudas como poden ser:
- Contacto persoal con axudas puntuais do profesorado.
- Modificación da composición dos grupos de traballo para conseguir una maior colaboración entre os/as compañeiros/as. No caso de traballos individuais, pode suxerirse o traballo cun compañeiro ou compañeira.
- Información escrita e/ou gráfica complementaria á disposición do alumnado. Poden ser unhas fichas de axuda que lle permitan superar algunhas fases do traballo ou ben que posibiliten o ensaio de solucións máis complexas.
- Modificación das actividades cambiando requisitos ou condicións, ben para simplificalas ben para complicalas. Especialmente importante é o tempo dedicado, que nalgúns casos debe ampliarse aínda que iso supoña a non realización doutras actividades.
- Actividades complementarias de recuperación ou ampliación que poden realizar individualmente. Nesta liña son moi aproveitables os recursos audiovisuais ou informáticos.
Ademais neste apartado contémplase a posiblidade de realizar adaptacións curriculares na área de Tecnoloxía e Dixitalización para aqueles alumnos e alumnas que non teñan capacidade para alcanzar os obxectivos mñínimos na área.
En resumo, unha vez detectadas as necesidades educativas específicas, estableceranse as medidas apropiadas:
Atención individual intensiva na realización de prácticas
Subministración de material de apoio na aula
Ampliación de tempo na realización de probas
Apoios en pequeno grupo
Titorías durante os recreos
Realización de tarefas en grupo
Aplicación dos protocolos educativos específicos (TEA, TDAH, etc.) ao alumnado que o requira.
Adaptación curricular intensiva de ser o caso.
8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)
O seguimento da programación realizarase periodicamente nas distintas reunións de departamento.
Para cada UD comprobarase o grado de cumprimento do programado para a unidade.
No caso de detectar problemas realizaranse as propostas de mellora e correccións necesarias.
Ao remate do curso realizarase unha avaliación da programación baseada nos indicadores de logro do apartado 8.1 desta programación.
No caso de que se estime oportuno, realizarase entre o alumnado unha avaliación da actividade docente, baseada nos indicadores de logro do apartado 8.1 desta programación.