Vista preliminar da
Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.
1. Introdución (Elaborado)
Esta programación foi elaborada en coherencia co seguinte marco legal:
Lei Orgánica 2/2006, do 3 de maio, de Educación (LOE), modificada pola Lei Orgánica 3/2020, do 29 de decembro, pola que se modifica a Lei Orgánica de Educación (LOMLOE).
Decreto 86/2015, do 25 de xuño, polo que se establece o currículo da educación secundaria obrigatoria e do bacharelato na Comunidade Autónoma de Galicia.
Orde do 15 de xuño de 2016, pola que se desenvolve o currículo da educación secundaria obrigatoria e do bacharelato na Comunidade Autónoma de Galicia.
Decreto 105/2022, do 23 de xuño, polo que se establece a ordenación e o currículo da educación secundaria obrigatoria na Comunidade Autónoma de Galicia segundo a LOMLOE.
Orde do 24 de xuño de 2022, pola que se desenvolve o currículo da educación secundaria obrigatoria na Comunidade Autónoma de Galicia.
Lei Orgánica 8/1985, do 3 de xullo, de Dereitos e Liberdades dos Traballadores na Educación.
Lei 4/2011, do 30 de xuño, de convivencia e participación na comunidade educativa de Galicia.
Resolución do 22 de xuño de 2023, pola que se ditan instrucións para a organización e funcionamento dos centros de educación secundaria obrigatoria en Galicia durante o curso académico 2023-2024.
Orde do 7 de xullo de 2023, pola que se regula a atención á diversidade nos centros educativos en Galicia.
Lei 3/2023, do 2 de marzo, de mellora da calidade educativa en Galicia.
Desenvolverase no IES do Milladoiro, situado na localidade do mesmo nome, no municipio de Ames, cerca de Santiago de Compostela. En constante crecemento cunha poboación diversa, sendo unha das áreas periurbanas mais dinámicas de Galicia. A poboación escolar de Milladoiro caracterízase polo seu rápido crecemento, con familias novas maioritariamente de clase media, e unha notable diversidade sociocultural e lingüística debido á presenza de alumnado inmigrante. Esta diversidade enriquece o ambiente escolar e presenta retos, como a necesidade de maior atención á diversidade e de recursos educativos para satisfacer a elevada demanda.
Tendo en conta que a finalidade da educación é contribuir a que o alumnado acade un desenvolvemento pleno e integral da súa personalidade; A relixión como feito inherente ao ser humano derivado da súa condición social, é fundamental neste proceso xa que da resposta a necesidades que van mais alá das ciencias empíricas dentro do respecto ao conxunto de valores nos que a persoa nace e que se denomina tradición.
O currículo de Relixión Católica contribúe á educación integral e responde á dimensión relixiosa de todo ser humano e, á vez, introduce aos estudantes na realidade á luz dunha hipótese ofrecida pola historia e a tradición promovendo o recoñecemento dun sentido da existencia en coherencia co propio desenvolvemento psicolóxico e evolutivo.
Coa incorporación da materia de Relixión ao currículo de Educación Secundaria Obrigatoria, a lexislación educativa en España é coherente coa Declaración Universal dos Dereitos Humanos de 1948, que recoñece o dereito de todos a un tempo educación integral e o dereito preferente das familias para elixir o tipo de educación para os seus fillos e fillas. Estes dereitos e liberdades fundamentais están así recoñecidos no Pacto Internacional de Dereitos Económicos, Sociais e Culturais de 1966 e a Carta de Dereitos Fundamentais da Unión Europea do 2000. A LOMLOE, ademais, no primeiro apartado do seu primeiro artigo, asegurou o cumprimento efectivo dos dereitos da infancia segundo o establecido na Convención sobre os Dereitos do Neno. Son referencias básicas do dereito internacional ratificadas polo Estado español. Cúmprese así o establecido na Constitución española de 1978 no seu Título primeiro sobre dereitos e liberdades fundamentais, no referido á liberdade relixiosa e o dereito á educación. Neste marco, o ensino da Relixión Católica proponse como materia curricular de oferta obrigatoria para os centros escolares e de libre elección para as familias.
Forma parte da proposta educativa necesaria para o pleno desenvolvemento da personalidade dos alumnos e alumnas. O currículo da materia de Relixión Católica é resultado dun fecundo diálogo da Teoloxía, fonte epistemolóxica que proporciona os saberes básicos esenciais para unha formación integral na escola inspirada na visión cristiá da vida, con outras fontes curriculares, especialmente a psicopedagóxica, que orientan o necesario proceso educativo na Educación Secundaria Obrigatoria.
O deseño curricular da materia de Relixión Católica tivo en conta o contexto global que está a vivir a educación nas primeiras décadas do século XXI: dialogou co marco europeo de educación nas súas competencias clave de 2018 e quere integrarse no seu horizonte de 2025, deixouse interpelar pola sensibilidade dos obxectivos de desenvolvemento sostible e a cidadanía global e intercultural, e tivo en conta a oportunidade de re-imaxinar os futuros da educación priorizando o aprender a ser e a vivir con outros. Á vez, deixouse afectar polos compromisos do Pacto Educativo Global, promovido pola Igrexa católica, que subliña a centralidade da persoa nos procesos educativos, escóita das novas xeracións, a acollida de todas as realidades persoais e culturais, a promoción da muller, a responsabilidade da familia, a educación para unha nova política e economía e o coidado da casa común. Especialmente, o currículo de Relixión Católica ábrese ás iniciativas eclesiais da Misión 4.7, sobre a ecoloxía integral, e do Alto Comisionado para a Fraternidade Humana conformado por diversas relixións para construír a casa común e a paz mundial. Desta maneira, o ensino da relixión católica, mantendo a súa peculiaridade e a esencia do diálogo fe-cultura e fe-razón que a caracterizou na democracia, acolle os signos dos tempos e responde os desafíos da educación neste século XXI.
Facilítase unha aprendizaxe competencial dos contidos aprendidos, de maneira que as aprendizaxes sexan útiles paira a vida dos alumnos, contribuíndo á súa formación integral e á súa inserción social.
O deseño desta programación enmárcase nun modelo educativo de tipo constructivista, que entende a educación como un proceso que pon ás/ós alumnas/os en condición de revisar, modificar e reconstruír as súas categorías e estruturas mentais, para reinterpretar e reconstruír significativamente a realidade.
Trataremos de ter presente a realidade do noso alumnado de formación sociocultural media que nalgúns casos se atopa entre a increencia e a indiferenza.
Pretendemos que, mediante a adquisición dunha serie de coñecementos, competencias, destrezas, valores e actitudes, o alumnado desenvolva a súa capacidade reflexivo-crítica, para chegar a ser efectivamente críticos, responsables e comprometidos coa realidade en que están inmersos.
Dende a área de Relixión pretendemos facer un aporte á dimensión do SABER, pero sen esquecer e fortalecendo e potenciando sobre todo a dimensión do SER.
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
A adquisición e o desenvolvemento das competencias clave do Perfil de saída do alumnado ao termo do ensino básico, que se concretan nas competencias específicas de cada materia ou ámbito da etapa, veranse favorecidos por metodoloxías didácticas que recoñezan ao alumnado como axente da súa propia aprendizaxe. Para iso é imprescindible a implementación de propostas pedagóxicas que, partindo dos centros de interese dos alumnos e alumnas, permítanlles construír o coñecemento con autonomía e creatividade desde as súas propias aprendizaxes e experiencias. As situacións de aprendizaxe representan unha ferramenta eficaz para integrar os elementos curriculares das distintas materias ou ámbitos mediante tarefas e actividades significativas e relevantes para resolver problemas de maneira creativa e cooperativa, reforzando a autoestima, a autonomía, a reflexión crítica e a responsabilidade.
Para que a adquisición das competencias sexa efectiva, ditas situacións deben estar ben contextualizadas e ser respectuosas coas experiencias do alumnado e as súas diferentes formas de comprender a realidade. Así mesmo, deben estar compostas por tarefas complexas cuxa resolución conleve a construción de novas aprendizaxes. Con estas situacións búscase ofrecer ao alumnado a oportunidade de conectar e aplicar o aprendido en contextos próximos á vida real. Así expostas, as situacións constitúen un compoñente que, aliñado cos principios do Deseño universal para a aprendizaxe, permite aprender a aprender e sentar as bases para a aprendizaxe ao longo da vida, fomentando procesos pedagóxicos flexibles e accesibles que se axusten ás necesidades, as características e os diferentes ritmos de aprendizaxe do alumnado.
O deseño destas situacións debe supoñer a transferencia das aprendizaxes adquiridas por parte do alumnado, posibilitando a articulación coherente e eficaz dos distintos coñecementos, destrezas e actitudes propios desta etapa. As situacións deben partir da formulación duns obxectivos claros e precisos que integren diversos saberes básicos. Ademais, deben propoñer tarefas ou actividades que favorezan diferentes tipos de agrupamentos, desde o traballo individual ao traballo en grupos, permitindo que o alumnado asuma responsabilidades persoais e actúe de forma cooperativa na resolución creativa do reto exposto. A súa posta en práctica debe implicar a produción e a interacción verbal e incluír o uso de recursos auténticos en distintos soportes e formatos, tanto analóxicos como dixitais. As situacións de aprendizaxe deben fomentar aspectos relacionados co interese común, a sustentabilidade ou a convivencia democrática, esenciais para que o alumnado sexa capaz de responder con eficacia aos retos do século XXI.
As formulacións metodolóxicas desta materia fundaméntanse, globalmente, na atención personalizada ao alumnado, na diversidade de actividades, estratexias, recursos e outros métodos didácticos; no coidado do desenvolvemento emocional e cognitivo do alumnado respectando o seu ritmo evolutivo; na aprendizaxe individualizada e cooperativa; na relación das aprendizaxes coa contorna, nun enfoque competencial orientado á acción, o emprendemento e a aplicación dos saberes. Será necesario ter en conta as condicións persoais, sociais e culturais de todos os alumnos e alumnas para detectar necesidades específicas e propoñer accións de reforzo ou ampliación, flexibilizando os procesos e garantindo a inclusión de todo o alumnado. A avaliación compréndese como parte deste proceso de ensino e aprendizaxe. A materia de Relixión Católica confire unha insubstituíble responsabilidade á figura do docente cuxa intervención é esencial na xestión do proceso de ensino, tanto na súa programación como no seu desenvolvemento e avaliación.
A didáctica da materia de Relixión Católica exposta en termos dun currículo competencial haberá de promover o protagonismo do alumnado no seu propio proceso de aprendizaxe. Algúns dos pasos para seguir nas secuencias de aprendizaxe son:
• Partir da experiencia concreta do alumno e a alumna, e da súa realidade persoal, familiar, social e cultural;
• Identificar e formular con pensamento crítico os interrogantes e cuestións que suscitan estas situacións;
• Buscar, analizar e contrastar as experiencias e interrogantes, con fontes bíblicas, o Maxisterio eclesial, o patrimonio artístico, e outras referencias do diálogo fe-cultura;
• Elaborar respostas persoais e sociais desde a liberdade individual con pleno respecto ás ideas dos demais, contrastadas cos principios do ensino social da Igrexa;
• Dialogar con outras cosmovisións e relixións, para a construción da vida en sociedades plurais e democráticas baseadas no ben común;
• Comunicar con asertividade e empatía as ideas e crenzas propias utilizando con creatividade diversas linguaxes;
• Aplicar este proceso formativo na construción da identidade persoal e do proxecto vital como preparación para a aprendizaxe para toda a vida, e na transformación social.
A diversidade de metodoloxías activas que se poden aplicar haberán de ter en conta os pasos deste itinerario pedagóxico e as competencias específicas, os criterios de avaliación e os saberes básicos, é dicir, as aprendizaxes esenciais desta materia. As orientacións metodolóxicas e para a avaliación programadas harmonizarán de forma coherente estas aprendizaxes que se propoñen na materia de Relixión Católica, as necesidades propias do alumnado, e os obxectivos de etapa e o perfil de saída.
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
Entendemos a avaliación como proceso continuo, regulador, orientador e autocorrector, na medida que proporciona información sobre a adaptación do proceso educativo ás necesidades ou posibilidades dos alumnos e alumnas, favorecendo a modificación daqueles aspectos que sexan causa de desaxustes. Os docentes tamén debemos avaliar os propios procesos de ensino e a nosa práctica docente en relación ás intencións educativas e aos obxectivos planificados. Para isto utilizaremos tres tipos de avaliación que se aplicarán sucesivamente:
Avaliación inicial ou diagnóstica. Para coñecer o grao de coñecementos, desenvolvemento e aptitudes do alumno/a no momento de iniciarse a súa aprendizaxe. Con ela poderemos adaptar a aprendizaxe ao nivel de maduración de cada alumno facilitando a observación dos seus progresos futuros. Entregaremos ao alumnado un cuestionario de preavaliación no mes de setembro para identificar o punto de partida.
Directrices e instrumentos para a realización da avaliación inicial.
Realizarase unha proba escrita específica durante as primeira semanas de curso para diagnosticar a situación de partida, coñecer as competencias coas que chega o alumnado e detectar os casos que precisen de atención á diversidade.
Os contidos desa proba serán os axeitados aos obxectivos e contidos do curso.
Esa proba escrita pode conter preguntas obxectivas ou de texto incompleto, de emparellamento e de opción múltiple; sendo de carácter informativo e carecerá de validez para a cualificación final.
Ao ser a Relixión unha materia de oferta obrigatoria para o centro e de libre elección para o alumno, estes poden acceder á materia mesmo sen tela cursado con anterioridade polo que non é necesario que acrediten coñecementos previos. Con todo, tomarase información dos coñecementos do alumnado, ao comezo do curso, a través dun cuestionario.
5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)
No caso de que haxa alumnos coa materia pendiente, elaborarase un plan de reforzo segundo o establece o artigo 51 da Orde do 8 de setembro de 2021 de atención á diversidade que establece un Plan de reforzo para o alumnado que pase de curso con materias sen superar para cada unha das materias non superadas, destinado á súa recuperación e á súa superación.
Neste plan de reforzo adaptaranse ás particularidades de cada caso os obxectivos da materia e as competencias específicas que debe incluir canto menos:
a) Identificación da alumna ou do alumno.
b) Información relevante sobre a materia ou as materias sen superar.
c) Currículo para desenvolver, con especificación dos criterios de avaliación.
d) Estratexias metodolóxicas que se utilizarán no seu desenvolvemento.
e) Recursos necesarios para o seu desenvolvemento.
f) Tarefas para realizar, coa debida temporalización.
g) Seguimento e avaliación.
g) Acreditación da información á familia.
Este plan persoalizado adaptado ás necesidades individuais consistirá en a actividades ou traballos guiados e supervisados trimestralmente. Pode rematar cunha proba que versará sobre estes saberes básicos.
Se a cualificación resultante fose inferior a 5 poderá volver a examinarse na convocatoria ordinaria nas condicións establecidas. En calquera caso os mínimos esixibles para a superación desta materia serán os propios do nivel que lle quedara pendente.
Os materiais de reforzo ou adaptación para a materia pendente serán, con carácter xeral, os propios do nivel e curso no que estivese matriculado o alumno/a. Este departamento poderá establecer outros materiais de reforzo para acadar os obxectivos se o estima oportuno.
En cada sesión de avaliación levarase a cabo un seguimento deste plan, efectuando axustes se son pertinentes. Na sesión de avaliación final para superar a materia pendente deberá ter superado o plan de reforzo.
5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
A Educación Secundaria Obrigatoria organízase de acordo cos principios de educación común e de atención á diversidade do alumnado. As medidas de atención á diversidade nesta etapa estarán orientadas a responder as necesidades educativas concretas do alumnado e ao logro dos obxectivos da Educación Secundaria Obrigatoria e a adquisición das competencias correspondentes e non poderán, en ningún caso, supoñer unha discriminación que lles impida alcanzar devanditos obxectivos e competencias e a titulación correspondente.
Nesta etapa prestarase unha atención especial á adquisición e o desenvolvemento das competencias e fomentarase a correcta expresión oral e escrita e o uso das matemáticas. A fin de promover o hábito da lectura, si no Plan Lector do centro aparece recollido, dedicarase un tempo á mesma na práctica docente desta materia.
A metodoloxía da materia de Relixión Católica terá en conta os principios do Deseño Universal para a Aprendizaxe para programar propostas didácticas compostas por prácticas de aprendizaxe, ensino e avaliación que contribúan a enriquecer o proceso de desenvolvemento integral do alumnado, promovendo o seu progreso no recoñecemento da tradición relixiosa e cultural da contorna familiar e social, na adquisición de actitudes, valores e crenzas necesarios para a súa vida persoal e en sociedade, no crecemento interior e proxecto vital, así como na expresión das súas propias emocións e experiencias de forma respectuosa e empática xerando contornas inclusivas e interculturais. Foméntanse así procesos pedagóxicos accesibles para todos pola diversidade de estratexias e recursos, de espazos e tempos, que se utilizan na aula e pola adaptación do currículo ás necesidades dos diferentes ritmos de aprendizaxe. No deseño das actividades desta materia terase en conta a flexibilidade do currículo, os contextos de ensino inclusivos, e a utilización de recursos accesibles para a adecuada resposta educativa a todos os alumnos concíbese a partir do principio de inclusión, entendendo que unicamente dese modo garántese o desenvolvemento de todos, favorécese a equidade e contribúese a unha maior cohesión social. A atención á diversidade é unha necesidade que abarca a todas as etapas educativas e a todos os alumnos. É dicir, trátase de contemplar a diversidade das alumnas e alumnos como principio e non como unha medida que corresponde ás necesidades duns poucos.
En cumprimento do artigo 52 da orde 8 de setembro 2021 de atención á diversidade, Elaborarase un plan espécifico personalizado para os alumnos que deban permanecer un ano máis no mesmo curso que incida nas dificultades detectadas no curso anterior.
En canto ás medidas de atención á diversidade, debemos ter en conta á hora de levar a cabo esta programación por un lado as medida ordinarias, así como as medidas extraordinarias, as cales se poñerán en funcionamento unha vez esgotadas as ordinarias. Así, entre as medidas ordinarias hai que ter en conta á adecuación desta programación ás características do centro e do alumnado. Por outro lado, levaranse a cabo reforzos educativos con aquel profesorado con dispoñibilidade horaria, ademais de programas de habilidades sociais para traballar a autoestima ou a empatía, o que facilitará o traballo en equipo. Por último, en canto as medidas ordinarias hai que destacar o programa de enriquecemento curricular para aquel alumnado con altas capacidades. Por outra banda, entre as medidas extraordinarias podemos atopar: adaptacións curriculares, agrupamentos flexibles, apoio do profesorado especialista en pedagoxía terapéutica ou audición e linguaxe, a flexibilización no período de escolarización, así como alumnado que no poida acudir ao centro educativo por circunstancias diversas ou unha atención educativa domiciliaria ou hospitalaria. Tendo en conta esta información sobre as medidas de atención á diversidade, levaranse a cabo aquelas que se correspondan coa diversidade da aula, como poden ser as seguintes:
- Mellorar os hábitos de estudio e as técnicas de aprendizaxe do alumnado, potenciando a adquisición das competencias a través da realización de esquemas, mapas conceptuais, resumos etc.
- Desenvolver as capacidades do alumnado tendo en conta as súas características e circunstancias familiares, como poden ser: a adaptación de medios, o uso da axenda escolar, adaptación dos tempos na realización de probas ou tarefas, uso de imaxes, aplicacións dixitais. - Realizar actividades de reforzo para aquel alumnado que non conseguiu adquirir os contidos traballados, como poden ser o uso de imaxes ou apoios visuais.
- Deseñar actividades de ampliación para aquel alumnado que xa adquiriu os contidos, a través da relación de tarefas de aprendizaxe integradas que aborden contidos de outras materias, afondando nos coñecementos adquiridos.
- Levar a cabo actividades complementarias, as cales amplían os aspectos curriculares, como poden ser as saídas a centros de culto, visitas a museos, exposicións, charlas formativas, etc.
- Establecer colaboracións con outras institucións (Igrexa, Concello, Deputación, organizacións sen ánimo de lucro) como poden ser o emprego dos materiais aportados por fundacións como Cáritas, Manos Unidas...
- Participar en plans e programas da Consellería de Educación e outras entidades, algúns exemplos pode ser o Plans Proxecta+, entre outros.
Ademais, para ser fieis á singularidade de cada alumno e alumna trataremos de:
- Escoller en cada caso o máis apropiado propoñendo variedade de actividades para un mesmo contido: non todos os alumnos realizarán as mesmas actividades. Diferenciamos contidos prioritarios dos outros complementarios e de ampliación.
- Graduar as diversas aproximacións que poden darse a un mesmo criterio de avaliación.
- Utilizar metodoloxías diversas, empregando materiais didácticos variados e graduados en función da súa dificultade.
- Favorecer equipos na clase que posibiliten a interacción: agrupamentos flexibles e ritmos distintos. Os grupos de traballo non estarán sempre formados polos mesmos alumnos senón que estarán en función da tarefa a realizar.
- Para alumnos máis motivados faranse actividades de ampliación que lles axuden a desenvolver as súas capacidades.
- Para alumnos con dificultades no proceso normal de aprendizaxe ofreceranse actividades sinxelas, breves e de reforzo coa intención de prestarlles todo o apoio que precisen.
Trataremos de adaptar as propostas dos protocolos sobre atención á diversidade elaborados pola Consellería de Educación á realidade e necesidade do noso alumnado, respectando as pautas específicas e medidas organizativas establecidas para este curso explicadas nas sesións de avaliación inicial.
Unha vez detectadas as necesidades deste alumnado aplicaremos o que corresponda conforme ao establecido nos protocolos do Ies de acordo co disposto no PXAD do IES do Milladoiro aprobado o 14/06/17 na CCP e que se atopa na web do centro: http://www.edu.xunta.gal/centros/iesmilladoiro/node/865
Tamén se terán en conta outros protocolos establecidos pola Xunta de Galicia:
- Plan de actuacións para a Igualdade nos centros educativos de Galicia.
- Protocolo de identidade de xénero.
- Protocolo de Protección de datos.
- Protocolo para a prevención e o control do absentismo escolar en Galicia.
- Sobredotación intelectual
Relación de protocolos e pautas mais comúns para dar resposta a necesidades concretas:
http://www.edu.xunta.es/portal/node/3700
- Orientacións e respostas educativas: Alumnado con sobredotación intelectual
http://www.edu.xunta.es/portal/node/3630
http://www.edu.xunta.gal/portal/diversidadeorientacion/ 141/145/144
- Protocolo de consenso sobre TDAH na infancia e na adolescencia nos ámbitos educativo e sanitario: http://www.edu.xunta.es/portal/node/13546
- Alumnado de incorporación tardía (procedente do estranxeiro):
http://www.edu.xunta.gal/portal/diversidadeorientacion/ 141/145/146
- Orientacións e respostas educativas: Alumnado con trastornos da aprendizaxe
http://www.edu.xunta.es/portal/node/3656 http://www.edu.xunta.gal/portal/diversidadeorientacion/
- Alumnado con necesidades específicas de apoio educativo por condicións persoais ou de historia escolar
http://www.edu.xunta.gal/portal/diversidadeorientacion/ 141/145/410
- Programas e plans:
http://www.edu.xunta.gal/portal/diversidadeorientacion/ 141/412
http://www.edu.xunta.gal/portal/node/3791
Para traballar a diversidade de niveis, estilos e ritmos de aprendizaxe, intereses e capacidades dos alumnos para este curso, sirva como exemplo a seguinte relación:
Actividades multinivel: posibilitan que os alumnos atopen, respecto ao desenvolvemento dun contido, actividades que se axusten ao seu nivel de competencia curricular, aos seus intereses, habilidades e motivacións. Deste xeito, nunha mesma clase posibilítase traballar a diferentes niveis, segundo as habilidades de cada alumno/a. Desta maneira favorécese unha división de tarefas entre os alumnos acorde aos seus intereses ou habilidades.
Traballos de investigación: traballos que permiten a ampliación na temática. Destacan os previstos en paralelo aos «Testemuños».
Lecturas e consultas de forma libre: moi útiles para ampliar o contexto e ofrecerlle ao alumnado un acicate para o achegamento ás fontes bíblicas.
Resulta moi útil para facilitar a lectura e consulta autónoma de glosarios. Destacan as biografías dos personaxes relacionados coas unidades, nas que se atopa información sobre eles e o seu labor.
Na biblioteca do centro hai libros de lectura a proposta deste departamento para que sexan lidos voluntariamente.
8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)
Realizarase o seguimento a través da aplicación Proens, completando os datos que aparecen na mesma. Efectuaranse modificacións de consideralas pertinentes en función dos factores que as esixan e da natureza das mesmas. Levarase a cabo o seguimento que será rexistrado mensualmente nas actas do departamento. O resultado permitiranos confirmar ou modificar a programación no vindeiro curso.
Para avaliar a programación didáctica e o grao de desenvolvemento e necesidades de modificacións aplicarase unha táboa cos items que se numeran a continuación en escala 1.2.3.4. na que se anotarán os resultados.
B- AVALIACIÓN DA PROGRAMACIÓN DIDÁCTICA
Mecanismos de revisión, avaliación e modificación da programación didáctica
Periodicidade coa que se revisará.
Contidos que foi preciso engadir ou eliminar con respecto á programación prevista.
Medidas que se adoptarán como resultado da revisión.
Avaliación da programación didáctica Indicadores
1. Adecuación do deseño das unidades didácticas, temas ou proxectos a partir dos elementos do currículo.
2. Adecuación da secuenciación e da temporalización das unidades didácticas / temas / proxectos.
3. O desenvolvemento da programación respondeu á secuenciación e a temporalización previstas.
4. Adecuación da secuenciación dos obxectivos para cada unha das unidades, temas ou proxectos.
5. Adecuación do grao mínimo de consecución fixado para cada obxectivo.
6. Asignación a cada obxectivo do peso correspondente na cualificación.
7. Vinculación de cada obxectivo a un ou varios instrumentos para a súa avaliación.
8. Asociación de cada obxectivo cos elementos transversais a desenvolver.
9. Fixación dunha estratexia metodolóxica común para todo o departamento.
10. Adecuación da secuencia de traballo na aula.
11. Adecuación dos materiais didácticos utilizados.
12. Adecuación do libro de texto (no caso de que se use).
13. Adecuación do plan de avaliación inicial deseñado, incluídas as consecuencias da proba.
14. Adecuación da proba de avaliación inicial.
16. Adecuación das pautas xerais establecidas para a avaliación continua: probas, traballos, etc.
17. Adecuación dos criterios establecidos para a recuperación dun exame e dunha avaliación.
18. Adecuación dos criterios establecidos para a avaliación final.
19. Adecuación dos criterios establecidos para a avaliación extraordinaria.
20. Adecuación dos criterios establecidos para o seguimento de materias pendentes.
21. Adecuación dos criterios establecidos para a avaliación desas materias pendentes.
22. Adecuación dos exames, tendo en conta o valor de cada estándar.
23. Adecuación dos programas de apoio, recuperación, etc. vinculados aos mínimos.
24. Adecuación das medidas específicas de atención ao alumnado con NEAE.
25. Grao de desenvolvemento das actividades complementarias e extraescolares previstas.
26. Adecuación dos mecanismos para informar ás familias sobre criterios de avaliación, obxectivos e instrumentos.
27. Adecuación dos mecanismos para informar ás familias sobre os criterios de promoción.
28. Adecuación do seguimento e da revisión da programación ao longo do curso.
29. Contribución desde a materia ao plan de lectura do centro.
30. Grao de integración das TIC no desenvolvemento da materia.
31. Observacións
INDICADORES DO GRAO DE DESENVOLVEMENTO E DA NECESIDADE DE MODIFICACIÓNS
1. Respectar a secuenciación e temporalización previstas das unidades didácticas
2. Respectar a secuenciación prevista dos contidos para cada unha das unidades.
3. Respectar o grao mínimo de consecución dos saberes básicos fixado.
4. Seguir unha estratexia metodolóxica común en todo o departamento.
5. Utilizar todos os materiais didácticos previstos.
6. Utilizar o libro de texto como material didáctico fundamental.
7. Respectar o plan de avaliación inicial fixado.
8. Respectar as pautas xerais establecidas para o proceso de avaliación continua.
9. Respectar os criterios establecidos para as recuperacións.
10. Respectar os criterios establecidos para a avaliación final.
11. Respectar os criterios establecidos para a avaliación extraordinaria.
12. Respectar os criterios establecidos para o seguimento de materias pendentes.
13. Respectar os criterios establecidos para a avaliación das materias pendentes.
14. Establecer medidas de atención á diversidade cando eran necesarias
15. Informar ao titor ou titora das dificultades na aprendizaxe do alumnado.
16. Adecuar os exames aos obxectivos establecidos.
17. Realizar as actividades complementarias previstas.
18. Informar ás familias sobre criterios de avaliación e contidos mínimos.
19. Informar ás familias sobre os criterios de promoción.
20. Contribuír desde a materia ao plan de lectura do centro.
21. Integrar as TIC no desenvolvemento da materia.
22. Realizar un seguimento continuado do desenvolvemento da programación
1 indica desenvolvemento mínimo ou inexistente; 2,desenvolvemento deficiente; 3, desenvolvemento aceptable; e 4, desenvolvemento esperado e desexado.