Vista preliminar da
Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.
1. Introdución (Elaborado)
A materia de Tecnoloxía e Dixitalización proporciona coñecementos e técnicas fundamentais para satisfacer as necesidades humanas, desenvolvendo así un papel fundamental na nosa sociedade. Grazas á Tecnoloxía o alumnado adquire a capacidade de analizar e redeseñar a relación entre os dispositivos tecnolóxicos e as necesidades sociais, ámbito no que a innovación e a condición de inmediata que lle son propias dotan esta materia dunha grande relevancia educativa. Na resolución de problemas tecnolóxicos conxúganse, ademais da innovación, elementos como o traballo en equipo ou o carácter emprendedor, que son imprescindibles para formar unha cidadanía autónoma e competente. Ademais, o coñecemento da tecnoloxía proporciona unha imprescindible perspectiva científico-tecnolóxica sobre a necesidade de construír unha sociedade sustentable, formada por unha cidadanía crítica con respecto ao que acontece arredor dela. Así, a materia de Tecnoloxía e Dixitalización é necesaria para valorar a achega fundamental da tecnoloxía na sociedade actual e comprender a importancia de utilizala dun xeito crítico, responsable e sostible. Nun mundo cada vez máis dixitalizado, a materia contribúe a mellorar a competencia dixital do alumnado tratando que utilice o gran potencial das ferramentas dixitais, pero sen deixar de lado a seguridade, a ética e o benestar.
O principal eixe do proceso de ensino e aprendizaxe será o desenvolvemento de proxectos que resolvan problemas concretos, aplicando os contidos da materia. Así mesmo incorporaranse as tecnoloxías dixitais e potenciarase o pensamento computacional, coma bases destacables neste proceso. Trátase de que o alumnado traballe coñecementos científicos e técnicos, desenvolvendo ideas e solucións cunha actitude creativa, emprendedora e de cooperación así coma crítica e comprometida coa sostibilidade.
A presente programación didáctica, elaborada para a materia de Tecnoloxía e Dixitalización do 1º curso da ESO, ten como referencia o currículo recollido no Decreto 156/2022, do 15 de setembro do 2022, polo que se establece o currículo da educación secundaria obligatoria e do bacharelato na Comunidade Autónoma de Galicia.
Esta programación está pensada para ser levada á práctica no IES do Milladoiro, no Concello de Ames, a escasos quilómetros de Santiago de Compostela. O instituto inicia o seu undécimo ano de andadura con 560 alumnos/as entre os/as que se inclúen vinte nacionalidades diferentes e unha grande diversidade cultural, socioeconómica e socioeducativa. Hai 5 grupos de 1º ESO con 25-30 alumnos/as por grupo nos que atopamos unha media de 4 alumnos/as repetidores por aula e 3-4 con necesidades educativas especiais (TDAH, dislexia...)
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
Crearase unha Aula Virtual para a materia Tecnoloxía e Dixitalización onde se mostrarán todos os contidos, tarefas e recursos necesarios da materia a impartir.
A metodoloxía varía en cada bloque de contidos:
* Nas unidades 1 (Materias e ferramentas), 2 (Método de proxectos), 3 (Estruturas) despois da explicación por parte do profesorado dos contidos necesarios para acadar os obxectivos propostos o alumnado fará diferentes tarefas tanto na aula de referencia como na de informática e na aula-taller de tecnoloxía, onde comezará a planificación dun proxecto anual que englobará practicamente todas as unidades didácticas.
Na unidade 4 (mecanismos), despois de que o profesorado explique os conceptos básicos o alumnado procederá a realización de exercicios e á integración da unidade no seu proxecto na aula taller e Tecnoloxía.
A unidade 5 (Pensamento computacional) que se realizará en case toda a súa totalidade na aula de informática, na que cada alumna ou alumno elaborará un programa en Scrath. Esta unidade farase simultaneamente coa unidade 6(electricidade) na terceira avaliación posto que non temos dispoñibilidade todos los días da aula de informática.
A unidade 6 (Enerxía eléctrica) terá unha parte de elaboración de problemas e a completarase o proxecto de tecnoloxía comezado nos temas anteriores, con algún circuíto eléctrico sinxelo seguindo o método de proxectos.
En todas as unidades (menos na 5 de Pensamento Computacional) haberá polo menos un control para recoñecer os coñecementos teórico/prácticos do alumnado.
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
Ao comezo de curso realizarase unha avaliación inicial ao alumnado que incluirá unha proba de comprensión lectora, razoamento matemático, expresión, coñecementos de tecnoloxía... coa que se detectarán as posibles carencias e necesiadades do alumnado.
Ademais, ao comezo de cada unidade didáctica propoñeranse unha serie de actividades dinámicas e participativas (rolda de preguntas, posta en común, debate...) coas que se pretende avaliar os coñecementos previos co obxectivo de detectar carencias e coñecer o punto de partida sobre o tema a desenvolver, adaptando e reprogramando, se fose necesario as tarefas deseñadas. Con estas actividades preténdese incentivar a curiosidade do alumnado pola unidade temática correspondente, implicándoos no seu desenvolvemento.
5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)
Para o alumnado coa materia pendente o proceso a seguir será o seguinte:
- Creación dun curso na aula virtual co material necesario para aprobar a materia.
- Entrega de boletíns con tarefas a realizar (tamén os poderá descargar da aula virtual) que serán valorados polo profesorado puntuando a súa entrega e corrección ata nun 20%.
- Nos meses de novembro, marzo e maio realizaremos unha proba sobre os temas de cada avaliación da materia pendente. A nota acadada neste exame corresponderase co 80% da nota. Os contidos das probas estarán relacionados cos boletíns entregados ao alumnado e tamén se encontran na aula virtual.
A cualificación da materia será:
• 1ª avaliación: 80 % nota da primeira proba + 20% nota do boletín 1.
• 2ª avaliación: 80 % nota da segunda proba + 20% nota do boletín 2.
• 3ª avaliación: 80 % nota da terceira proba + 20% nota do boletín 3.
Avaliación ordinaria: a media aritmética das notas das tres avaliacións que terá que ser igual ou superior a 5 para recuperar a materia pendente.
No caso de que a media aritmética das tres avaliacións sexa inferior a 5, o alumnado realizará unha proba de recuperación na avaliación extraordinaria. Esta proba cualificarase de 0 a 10 e considerarase superada cando a cualificación sexa igual ou superior a 5.
5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
A atención á diversidade implica que desenvolvamos estratexias que nos permitan a posibilidade de ter diferentes niveis de actuación co noso alumnado no día a día. Por ese motivo, as actuacións previstas nesta programación didáctica, contemplan intervencións educativas dirixidas a dar resposta ás diferentes capacidades, ritmos e estilos de aprendizaxe, motivacións, intereses, situacións socioeconómicas e culturais do alumnado, coa finalidade de facilitar o acceso ás aprendizaxes propias desta etapa así como á adquisición das competencias clave e o logro dos obxectivos por parte de todo o alumnado.
Como primeira medida de atención á diversidade faranse unhas enquisas a principio do curso sobre: o interese na materia, os recursos tic dipoñibles polo alumnado e as súas actitudes cara o pensamento e a aprendizaxe. Ademais disto, farase unha avaliación inicial dos coñecementos tecnolóxicos que teñen e detectar carencias e necesidades específicas. Ademais, ao comezo de cada unidade, realizaranse cuestionarios ou preguntas na aula relacionadas coa unidade a impartir. Unha vez realizada dita avaliación inicial, e perante as dificultades individuais ou grupais detectadas, poderase adecuar as agrupacións á hora do desenvolvemento dos proxectos e das prácticas en equipo, graduar o nivel de dificultade de ditas actividades e prestar unha atención máis individualizada a aqueles alumnos e alumnas que amosen máis carencias á hora de asimilación de contidos.
Outra medida a tomar é a de propóñer actividades e tarefas nas que o alumnado poderá pór en práctica diversos procesos cognitivos, evitando que as situacións de aprendizaxe se centren no desenvolvemento de só algúns deles permitindo, deste xeito, o axuste destas propostas a diferentes estilos de aprendizaxe. As distintas unidades didácticas desta programación didáctica xa contemplan no seu desenvolvemento actividades complementarias que faciliten tanto o reforzo como a ampliación de contidos.
En liña co anterior, en calquera unidade didáctica as súas diferentes actividades serán flexibles e poderanse enunciar dun xeito ou nun número diferente a cada alumno ou alumna.
Outra medida será a inclusión de actividades e tarefas que requiran a cooperación e o traballo en equipo para a súa realización. A axuda entre iguais permitirá que o alumnado aprenda dos demais estratexias, destrezas e habilidades que contribuirán ao desenvolvemento das súas capacidades e á adquisición das competencias clave.
Tamén se contempla implementar actuacións de acordo coas características individuais do alumnado que contribúan á atención á diversidade e á compensación de desigualdades, facilitando os procesos de detección e tratamento das dificultades de aprendizaxe tan pronto como se presenten.
Estas actuacións levaranse a cabo a través de medidas de carácter xeral con criterios de flexibilidade organizativa, co obxecto de favorecer a autoestima e expectativas positivas no alumnado e obter o logro dos obxectivos e as competencias clave.
As medidas de atención á diversidade terán en conta os seguintes protocolos:
TDAH: https://www.edu.xunta.gal/portal/sites/web/files/protected/content_type/advertisement/2014/07/02/libro_tdah_definitivo_16-06-14.pdf
TEA: https://www.edu.xunta.gal/portal/sites/web/files/content_type/learningobject/2016/03/14/5b7a09f72e369a40b7d319634a159b49.pdf
8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)
Realizarase a avaliación da programación nos seguintes períodos de tempo:
*Ao finalizar cada unidade didáctica realizarase o seguimento en PROENS.
Comprobaranse as datas de inicio e final, a correspondencia entre sesións previstas e realizadas e o grado de cumprimento do programado para a unidade.
No caso de detectar problemas realizaranse as propostas de mellora e correccións necesarias.
* Mensualmente: revisarase a temporalización da programación así como a secuenciación e a profundidade dos contidos impartidos nos distintos grupos, adaptando esta á diversidade do alumnado.
* Ao final de cada trimestre: revisarase a temporalización da programación, a secuenciación e a profundidade dos contidos impartidos nos distintos grupos, e o grado de cumprimento de obxectivos e de adquisición de competencias. Revisarase a programación e anotaranse as modificacións nas actas do Departamento e a través do apartado de "Seguimento" da aplicación Proens.
* Ao final do curso: Revisarase a temporalización da programación, a secuenciación e a profundidade dos contidos impartidos nos distintos grupos, e o grado de cumprimento de obxectivos e de adquisición de competencias. Revisarase a programación e anotaranse as modificacións na memoria final do departamento, as cales se terán en conta para a programación do curso seguinte.