Vista preliminar da

Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.

1. Introdución (Elaborado)


A presente programación didáctica ten como referencia o currículo que establece o Decreto 156/2022 do 15 de setembro do 22. Consecuentemente, as unidades didácticas que a desenvolven procuran deseñar situacións de aprendizaxe con valor competencial.

Cómpre destacar de inicio que esta programación, en todos os seus aspectos, pero particularmente no referente a contidos mínimos impartidos e esixidos, a temporalizacións e a alternativas de avaliación e cálculo de cualificacións, pode sufrir modificacións dependendo en cada caso das circunstancias xerais e mesmo particulares de cada momento e de cada alumno/a ou grupo de alumnado.

Como características e recursos relevantes para a nosa programación destacamos:

- Moi ampla diversidade social, cultural e lingüística do alumnado (ata 23 nacionalidades diferentes)

- Descenso moi pronunciado no uso do galego na xeración do noso alumnado

-Profesorado dinámico que participa en diversos proxectos e grupos de traballo.

-Equipo directivo colaborador e facilitador do desenvolvemento de proxectos e actividades.

-Plan Xeral de Atención á Diversidade realizado e aprobado.

-Equipo de Biblioteca e Equipo de Dinamización da Lingua Galega moi activos.

-ANPA activa e participativa

 

CONTEXTUALIZACIÓN: A OPTATIVA DE PORTUGUÉS NO CENTRO

 

No curso 2019-2020 comezamos co ensino do portugués no IES do Milladoiro. Formáronse daquela grupos de 1º ESO (1 grupo), 2º ESO (2 grupos), 3º ESO (1 grupo) e 1º Bach. (1 grupo). Os dous cursos seguintes foi aumentando o alumnado e agora temos aulas en todos os niveis, tendo máis de un grupo nos tres primeiros cursos da ESO.

Neste ano lectivo a organización dos grupos é a seguinte:

1º ESO: 3 grupos (64 alumnos/as)

2º ESO: 2 grupos (56 alumnos/as)

3º ESO: 2 grupos (37 alumnos/as)

4º ESO: 1 grupo (22 alumnos/as)

1º Bac: 1 grupo (8 alumnos/as)

2º Bac: 2 grupos (10 alumnos/as)

 

A competencia comunicativa de boa parte do alumnado que se anotou á materia é bastante alta de partida, tanto no aspecto lingüístico, sociolingüístico como pragmático, non tanto intercultural. No centro hai alumnado que naceu aquí e que comparte un ámbito sociolingüístico moi similar; algún outro descendente de familia portuguesa ou brasileira  que ten esta como lingua materna, polo que ten competencias na comprensión e expresión oral moi altas pero baixas a nivel escrito. Por último está o alumnado non nacido en Galicia que, maioritariamente, procede de países hispanofalantes e que, na maioría dos casos, ten serias dificultades coa lingua galega, polo que o achegamento ao portugués é realmente o dunha lingua estranxeira.

Para os primeiros, o nivel alto na competencia lingüística débese á enorme proximidade entre galego e portugués, en case todos os apartados que entran dentro dela: ortográfica, gramatical, lexical, semántica e fonolóxica. Está claro que deben salvar diferenzas no ámbito fonolóxico e tamén gramatical e lexical, pero nada teñen que ver coas dificultades que poden presentar alumnos e alumnas que poden acceder ao portugués desde unha lingua non románica, ou mesmo sendo románica que sexa diferente do galego.

O alumnado galego, e con competencia suficiente en LGL, que escolle a materia de 2ª lingua estranxeira, portugués, case trae incorporados os coñecementos que se piden nun nivel elemental segundo o MCERL. É capaz de comprender expresións familiares e cotiás, así como enunciados moi simples desde o primeiro día e cunhas pequenas indicacións xa se presentan e comunican de modo simple.

COLABORACIÓNS

Como esta materia pertence ao departamento de LGL, establécese unha colaboración constante co profesorado que imparte esta materia, así como co EDLG e a biblioteca.

Solicitouse desde hai varios cursos profesorado de apoio, ben do Instituto Camões, ben do grupo de auxiliares de conversa, pero comunicóusenos que non había dispoñibilidade. Quedamos á espera de que se nos ofreza calquera tipo de colaboración este curso.

Para finalizar queremos deixar constancia de que o alumnado do noso centro é de nivel socioeconómico e cultural moi diverso. Temos alumnado que estivo en Portugal nunha ou máis ocasións, mentres que outro nunca tivo a oportunidade de entrar en contacto co país luso. Hai alumnado que vén de Brasil pero tampouco estivo nunca en Portugal e normalmente ten unha situación socioeconómica baixa. Polo tanto tentaremos organizar saídas ao país veciño que sexan asequibles para toda a rapazada.


2. Obxectivos e súa contribución ao desenvolvemento das competencias (Elaborado)


Currículo CCL CP STEM CD CPSAA CC CE CCEC
OBX1 Comprender o sentido xeral e información relevante e predicible en textos sinxelos e ben estruturados, en lingua estándar relativos a experiencias e a coñecementos propios da súa idade e do nivel escolar, e facendo uso de estratexias como a inferencia de significados, para responder a necesidades comunicativas concretas.
OBX2 Producir textos de extensión media, sinxelos e cunha organización clara, usando estratexias tales como a planificación, a compensación ou a autorreparación, para expresar de forma adecuada e coherente mensaxes que respondan a propósitos comunicativos cotiáns.
OBX3 Interactuar con outras persoas usando expresións sinxelas, recorrendo a estratexias de cooperación e empregando recursos analóxicos e dixitais, para responder a necesidades inmediatas do seu interese en intercambios comunicativos respectuosos coas normas de cortesía.
OBX4 Mediar entre distintas linguas, usando estratexias e coñecementos sinxelos orientados a explicar conceptos simples, resumir ou simplificar mensaxes, para transmitir información de maneira eficaz, clara e responsable.
OBX5 Recoñecer, ampliar e usar os repertorios lingüísticos persoais entre distintas linguas, reflexionando sobre o seu funcionamento e identificando as estratexias e coñecementos propios, para mellorar a resposta a necesidades comunicativas concretas en situacións coñecidas.
OBX6 Valorar criticamente e adecuarse á diversidade lingüística, cultural e artística a partir da lingua estranxeira, identificando e compartindo as semellanzas e as diferenzas entre linguas e culturas, para actuar de forma empática e respectuosa en situacións interculturais.
Non se rexistrou texto

3.1. Relación de unidades didácticas (Elaborado)


Secuencia * Título da UD Descrición *% Peso na materia


*Nº de sesións
1º trim. 2º trim. 3º trim.
1 A nossa viagem pela Língua Portuguesa Revisão e aprofundamento dos conteúdos Alimentação As frutas e as verduras Ementas (refeições e alimentos) Espaços comerciais Verbo Fazer O uso do verbo querer no pretérito imperfeito para expressar desejos e fazer pedidos Aniversários 10 10
2 Uma surpresa! Revisão: os meses do ano, os números, o corpo humano Pronomes pessoais + a preposição COM Estar a + Infinitivo Gostar / não gostar DE Verbo Poder Léxico relacionado com a informática 10 10
3 Um feriado diferente Vestuário Tempo meteorológico Verbo: Precisar + DE / Verbo Estar para falar sobre o tempo Verbo Ajudar As horas Animais selvagens do meio urbano e rural Nacionalidades Países Revisão dos verbos regulares Verbos irregulares 15 12
4 Ana As horas Animais selvagens do meio urbano e rural Nacionalidades Países Revisão dos verbos regulares Verbos irregulares Presente do indicativo vs. Estar + infinitivo 15 12
5 Hoje é um dia especial Revisão: presente do indicativo vs. Estar a + Infinitivo Os meios de transporte Pronomes indefinidos invariáveis Ir + Infinitivo Ir + preposição 25 13
6 Muito bem, Trovão! Meios de transporte Consolidação Festividades 25 13

3.2. Distribución currículo nas unidades didácticas (Elaborado)


Bloque B1. Comunicación
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6
CA1.1 - Identificar o sentido global moi evidente e as informacións específicas básicas máis relevantes de textos orais, escritos e multimodais breves e moi sinxelos sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e moi próximos á súa experiencia, expresados de forma moi comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar con apoio visual.
CA1.2 - Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
CA1.3 - Comprender descricións, narracións, instrucións elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando claramente.
CA1.4 - Producir oralmente textos curtos e elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas cotiáns e frecuentes pronunciando de maneira intelixible, prestando atención ao ritmo, á acentuación e á entoación, aínda que se cometan erros de pronuncia.
CA1.5 - Redactar textos curtos e elementais a partir de modelos, e mensaxes moi sinxelas e breves con información, instrucións e indicacións simples relacionadas con actividades cotiás e de necesidade inmediata, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
CA1.6 - Completar formularios e documentos moi básicos nos que se solicite de maneira evidente información persoal, en soporte tanto impreso como dixital.
CA1.7 - Aplicar de forma guiada coñecementos e estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
CA1.8 - Participar en situacións interactivas moi básicas, pronunciando de xeito intelixible, preguntando cando non comprende e repetindo, con especial atención á articulación, á acentuación e á entoación, cando as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
CA1.9 - Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
CA1.10 - Comprender preguntas básicas e dar e comprender información moi sinxela, relativas á información persoal moi básica (nome, idade, gustos etc.), así como instrucións e peticións relativas ao ámbito escolar.
CA1.11 - Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción simples, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
CA1.12 - Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Contidos
C1.1 - Curiosidade e interese por coñecer outras linguas e culturas. Actitude reflexiva ante o erro como parte integrante do proceso de aprendizaxe.
C1.2 - Uso de estratexias de uso común para a comprensión e a produción de textos orais, escritos e multimodais breves, elementais e contextualizados.
C1.3 - Utilización dos coñecementos, destrezas e actitudes que permiten levar a cabo actividades de mediación en situacións cotiás moi básicas (identificar unha persoa, transmitir horarios, unha listaxe de ítems do léxico aprendido¿).
C1.4 - Funcións comunicativas básicas de uso común adecuadas ao ámbito e ao contexto comunicativo: saudar, despedirse e presentar e presentarse; describir as características máis básicas de persoas, obxectos e lugares; pedir e intercambiar información básica sobre cuestións cotiás; narrar rutinas; dar e pedir indicacións e instrucións moi básicas; expresar o tempo (pola mañá, a mediodía¿), a cantidade e o espazo.
C1.5 - Uso de modelos contextuais básicos na comprensión e produción de textos orais, escritos e multimodais, breves e moi sinxelos (notas ou recados, carteleiras ou fichas).
C1.6 - Utilización de unidades lingüísticas moi básicas de uso máis común e significados asociados ás devanditas unidades tales como expresión da entidade (obxectos, persoas, accións etc.) e as súas propiedades (existencia, inexistencia, dimensións...), cantidade e calidade (forma, tamaño, cor, idade...), o espazo e as relacións espaciais (dirección, orixe...), o tempo e as relacións temporais (datación, secuencia...), formas moi básicas da afirmación, a negación, a interrogación e exclamación, e relacións lóxicas moi básicas e simples.
C1.7 - Utilización de léxico moi básico e de interese para o alumnado, relativo á identificación persoal elemental, relacións interpersoais básicas, lugares e contornas máis habituais, lecer e tempo libre, saúde e actividade física, vida cotiá, vivenda e fogar, clima e contorna natural.
C1.8 - Utilización e recoñecemento de patróns sonoros, acentuais, rítmicos e de entoación básicos: sons e fonemas vocálicos, sons e fonemas consonánticos, identificación e expresión de intencións comunicativas básicas asociadas a eses patróns.
C1.9 - Utilización e recoñecemento de patróns gráficos e convencións ortográficas elementais: uso das normas elementais de ortografía da palabra, uso adecuado da ortografía da oración (coma, punto e coma), identificación e expresión de intencións comunicativas básicas asociadas a eses patróns.
C1.10 - Utilización de convencións e estratexias conversacionais elementais, en formato síncrono ou asíncrono, para iniciar e terminar a comunicación, tomar a palabra etc.
C1.11 - Uso de recursos para a aprendizaxe e estratexias de uso común de procura e selección de información como dicionarios, bibliotecas, recursos dixitais (tradutores, conxugadores...) e informáticos (correctores ortográficos).
C1.12 - Respecto da propiedade intelectual e dereitos de autor sobre as fontes consultadas e contidos utilizados.
C1.13 - Utilización de ferramentas analóxicas e dixitais básicas de uso común para a comprensión, produción e coprodución oral, escrita e multimodal; e plataformas virtuais de interacción e colaboración educativa.
Bloque B2. Plurilingüismo e reflexión sobre a aprendizaxe
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6
CA2.1 - Transmitirlles a terceiras persoas información moi simple e previsible, de interese inmediato, de textos moi curtos e moi simples como sinais, paneis de información, palabras de menús, horarios etc., mostrando respecto e empatía polas persoas interlocutoras e polas linguas empregadas.
CA2.2 - Aplicar de forma guiada estratexias elementais que axuden a crear pontes e faciliten a comunicación, usando recursos e apoios físicos ou dixitais en función das necesidades de cada momento.
CA2.3 - Comparar e contrastar as similitudes e diferenzas entre distintas linguas do seu repertorio lingüístico.
CA2.4 - Utilizar e diferenciar de forma progresivamente autónoma os coñecementos e estratexias que forman o seu repertorio lingüístico, para mellorar a súa capacidade de comunicar e de aprender a lingua estranxeira, co apoio doutros participantes e de soportes analóxicos e dixitais, valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
CA2.5 - Identificar os progresos e dificultades da súa aprendizaxe da lingua estranxeira, realizando de forma guiada actividades de autoavaliación e coavaliación, recoñecendo e valorando estratexias de logro propias e alleas; reproducindo aqueles aspectos que axudan a mellorar, facéndoos explícitos e compartíndoos con outros participantes.
CA2.6 - Explicar o proceso de produción de textos e de hipóteses de significados, tomando en consideración o coñecemento do mundo, e os coñecementos e as experiencias noutras linguas.
Contidos
C2.1 - Uso de elementos coñecidos obtidos de modelos moi sinxelos de frases feitas e locucións básicas, para elaborar os propios textos.
C2.2 - Comparación das linguas e variedades que conforman o repertorio lingüístico persoal para recoñecer estratexias elementais (identificar, organizar, reter, recuperar e utilizar unidades lingüísticas ¿léxico, morfosintaxe, patróns sonoros etc.¿).
C2.3 - Uso de estratexias e ferramentas de uso elemental, analóxicas e dixitais, para a autoavaliación e a coavaliación.
C2.4 - Manexo de expresións e léxico específico de uso común para referirse aos usos da lingua e comprendelos, e as ferramentas de comunicación e aprendizaxe (metalinguaxe).
C2.5 - Comparación entre linguas a partir de elementos da lingua estranxeira e outras linguas, para mellorar a súa aprendizaxe e lograr unha competencia comunicativa integrada.
Bloque B3. Interculturalidade
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6
CA3.1 - Recoñecer estereotipos, rexeitando aqueles que supoñen discriminación e prexuízos lingüísticos e cultuais, e utilizar, de forma guiada, estratexias para explicar e comprender a diversidade lingüística, cultural e artística.
CA3.2 - Aceptar e respectar a diversidade lingüística, cultural e artística propia de países onde se fala a lingua estranxeira como fonte de enriquecemento persoal, amosando interese por comprender elementos culturais e lingüísticos.
CA3.3 - Participar en proxectos nos que se utilizan varias linguas e relacionados cos elementos transversais, evitando estereotipos lingüísticos ou culturais, e valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
CA3.4 - Utilizar adecuadamente as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito (saúdos, despedidas, fórmulas moi básicas de tratamento etc.), e amosar respecto polas diferenzas culturais que poidan existir.
Contidos
C3.1 - Consideración da lingua estranxeira como medio de comunicación e relación con persoas doutros países, e como medio para coñecer culturas e modos de vida diferentes.
C3.2 - Interese na participación en intercambios comunicativos planificados, a través de diferentes medios, con estudantes da lingua estranxeira.
C3.3 - Interese por coñecer aspectos socioculturais e sociolingüísticos elementais relativos aos costumes, á vida cotiá (comida, hábitos, horarios, actividades ou celebracións máis significativas) e ás relacións interpersoais básicas en países onde se fala a lingua estranxeira.
C3.4 - Utilización de estratexias de uso común para entender e apreciar a diversidade lingüística, cultural e artística, atendendo a valores ecosociais e democráticos.
C3.5 - Identificación dalgunhas similitudes e diferenzas elementais e máis significativas nos costumes cotiáns entre os países onde se fala a lingua estranxeira e o propio.
C3.6 - Actitude receptiva e respectuosa cara ás persoas, os países e as comunidades lingüísticas que falan outra lingua e teñen unha cultura diferente á propia.
C3.7 - Sensibilidade perante usos discriminatorios da linguaxe verbal e non verbal.

3.3. Avaliación das unidades didácticas (Elaborado)



1 A nossa viagem pela Língua Portuguesa
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Identificar o sentido global moi evidente e as informacións específicas básicas máis relevantes de textos orais, escritos e multimodais breves e moi sinxelos sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e moi próximos á súa experiencia, expresados de forma moi comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar con apoio visual.
Proba escrita
Extraer o sentido global moi evidente e das informacións específicas básicas máis relevantes 12
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
De forma guiada, recoñecer e facer un uso suficiente de estratexias básicas de comprensión en textos moi elementais. 5
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando claramente.
Táboa de indicadores
Comprender descricións, narracións, instrucións moi elementais. 5
CA1.4 Producir oralmente textos curtos e elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas cotiáns e frecuentes pronunciando de maneira intelixible, prestando atención ao ritmo, á acentuación e á entoación, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Producir oralmente textos curtos elementais intelixibles, aínda que se cometan erros de pronuncia. 5
CA1.5 Redactar textos curtos e elementais a partir de modelos, e mensaxes moi sinxelas e breves con información, instrucións e indicacións simples relacionadas con actividades cotiás e de necesidade inmediata, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Proba escrita
Redactar textos curtos e elementais intelixibles, ainda que se cometan erros. 12
CA1.6 Completar formularios e documentos moi básicos nos que se solicite de maneira evidente información persoal, en soporte tanto impreso como dixital.
Táboa de indicadores
Completar cun grao de corrección suficiente formularios e documentos moi básicos. 4
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos e estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Proba escrita
Ter consciencia dalgunhas estratexias e aplicalas na súa maioría de forma guiada. 6
CA1.8 Participar en situacións interactivas moi básicas, pronunciando de xeito intelixible, preguntando cando non comprende e repetindo, con especial atención á articulación, á acentuación e á entoación, cando as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Facerse comprender maioritariamente en situacións interactivas moi básicas. 4
CA1.9 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
Interactuar suficientemente. Pedir repeticións sempre que o precise. 4
CA1.10 Comprender preguntas básicas e dar e comprender información moi sinxela, relativas á información persoal moi básica (nome, idade, gustos etc.), así como instrucións e peticións relativas ao ámbito escolar.
Táboa de indicadores
Comprender e dar a comprender información sinxela. 5
CA1.11 Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción simples, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
Táboa de indicadores
Ter consciencia da maioría das estratexias traballadas e aplicalas na súa maioría. 2
CA1.12 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Amosar de xeito xeral esa actitude de respecto. 2
CA2.1 Transmitirlles a terceiras persoas información moi simple e previsible, de interese inmediato, de textos moi curtos e moi simples como sinais, paneis de información, palabras de menús, horarios etc., mostrando respecto e empatía polas persoas interlocutoras e polas linguas empregadas.
Táboa de indicadores
Transmitir eficazmente a información moi simple. 5
CA2.2 Aplicar de forma guiada estratexias elementais que axuden a crear pontes e faciliten a comunicación, usando recursos e apoios físicos ou dixitais en función das necesidades de cada momento.
Táboa de indicadores
Ter consciencia da totalidade das estratexias traballadas e aplicalas na súa maioría facendo uso dos recursos oportunos. 3
CA2.3 Comparar e contrastar as similitudes e diferenzas entre distintas linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Comparar e contrastar, cando menos, as similitudes e diferenzas básicas (léxico, fonética, estruturas morfosintáxicas moi básicas...). 3
CA2.4 Utilizar e diferenciar de forma progresivamente autónoma os coñecementos e estratexias que forman o seu repertorio lingüístico, para mellorar a súa capacidade de comunicar e de aprender a lingua estranxeira, co apoio doutros participantes e de soportes analóxicos e dixitais, valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
Táboa de indicadores
Facer unha autoavaliación dos seus progresos de maneira aproximada á realidade e ser quen de aplicar algunhas das estratexias traballadas para mellorar a súa competencia comunicativa. 4
CA2.5 Identificar os progresos e dificultades da súa aprendizaxe da lingua estranxeira, realizando de forma guiada actividades de autoavaliación e coavaliación, recoñecendo e valorando estratexias de logro propias e alleas; reproducindo aqueles aspectos que axudan a mellorar, facéndoos explícitos e compartíndoos con outros participantes.
Táboa de indicadores
Identificar satisfactoriamente a maioría dos progresos e dificultades na aprendizaxe. Aplicar e compartir novas estratexias de logro. 3
CA3.1 Recoñecer estereotipos, rexeitando aqueles que supoñen discriminación e prexuízos lingüísticos e cultuais, e utilizar, de forma guiada, estratexias para explicar e comprender a diversidade lingüística, cultural e artística.
Táboa de indicadores
Recoñecer os estereotipos evidentes, rexeitando os discriminatorios e prexuizosos. De forma guiada, explicar satisfactoriamente os casos de diversidade que se presenten. 2
CA3.2 Aceptar e respectar a diversidade lingüística, cultural e artística propia de países onde se fala a lingua estranxeira como fonte de enriquecemento persoal, amosando interese por comprender elementos culturais e lingüísticos.
Táboa de indicadores
Amosar respecto cara a diversidade de xeito habitual. 4
CA3.4 Utilizar adecuadamente as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito (saúdos, despedidas, fórmulas moi básicas de tratamento etc.), e amosar respecto polas diferenzas culturais que poidan existir.
Proba escrita
Utilizar con suficiente adecuación as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito. 10

2 Uma surpresa!
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Identificar o sentido global moi evidente e as informacións específicas básicas máis relevantes de textos orais, escritos e multimodais breves e moi sinxelos sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e moi próximos á súa experiencia, expresados de forma moi comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar con apoio visual.
Proba escrita
Extraer o sentido global moi evidente e das informacións específicas básicas máis relevantes 10
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
De forma guiada, recoñecer e facer un uso suficiente de estratexias básicas de comprensión en textos moi elementais. 5
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando claramente.
Táboa de indicadores
Comprender descricións, narracións, instrucións moi elementais. 5
CA1.4 Producir oralmente textos curtos e elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas cotiáns e frecuentes pronunciando de maneira intelixible, prestando atención ao ritmo, á acentuación e á entoación, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Producir oralmente textos curtos elementais intelixibles, aínda que se cometan erros de pronuncia. 5
CA1.5 Redactar textos curtos e elementais a partir de modelos, e mensaxes moi sinxelas e breves con información, instrucións e indicacións simples relacionadas con actividades cotiás e de necesidade inmediata, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Proba escrita
Redactar textos curtos e elementais intelixibles, ainda que se cometan erros. 10
CA1.6 Completar formularios e documentos moi básicos nos que se solicite de maneira evidente información persoal, en soporte tanto impreso como dixital.
Táboa de indicadores
Completar fi¡ormularios con informacións sinxelas. 4
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos e estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Proba escrita
Ter consciencia dalgunhas estratexias e aplicalas na súa maioría de forma guiada. 5
CA1.8 Participar en situacións interactivas moi básicas, pronunciando de xeito intelixible, preguntando cando non comprende e repetindo, con especial atención á articulación, á acentuación e á entoación, cando as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Facerse comprender maioritariamente en situacións interactivas moi básicas. 4
CA1.9 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
Interactuar suficientemente. Pedir repeticións sempre que o precise. 4
CA1.10 Comprender preguntas básicas e dar e comprender información moi sinxela, relativas á información persoal moi básica (nome, idade, gustos etc.), así como instrucións e peticións relativas ao ámbito escolar.
Táboa de indicadores
Comprender preguntas básicas e sinxelas. 4
CA1.11 Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción simples, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
Táboa de indicadores
Ter consciencia da maioría das estratexias traballadas e aplicalas na súa maioría. 3
CA1.12 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Amosar de xeito xeral esa actitude de respecto. 3
CA2.1 Transmitirlles a terceiras persoas información moi simple e previsible, de interese inmediato, de textos moi curtos e moi simples como sinais, paneis de información, palabras de menús, horarios etc., mostrando respecto e empatía polas persoas interlocutoras e polas linguas empregadas.
Táboa de indicadores
Transmitir eficazmente a información moi simple. 5
CA2.2 Aplicar de forma guiada estratexias elementais que axuden a crear pontes e faciliten a comunicación, usando recursos e apoios físicos ou dixitais en función das necesidades de cada momento.
Táboa de indicadores
Ter consciencia da totalidade das estratexias traballadas e aplicalas na súa maioría facendo uso dos recursos oportunos. 4
CA2.3 Comparar e contrastar as similitudes e diferenzas entre distintas linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Comparar e contrastar, cando menos, as similitudes e diferenzas básicas (léxico, fonética, estruturas morfosintáxicas moi básicas...). 4
CA2.4 Utilizar e diferenciar de forma progresivamente autónoma os coñecementos e estratexias que forman o seu repertorio lingüístico, para mellorar a súa capacidade de comunicar e de aprender a lingua estranxeira, co apoio doutros participantes e de soportes analóxicos e dixitais, valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
Táboa de indicadores
Facer unha autoavaliación dos seus progresos de maneira aproximada á realidade e ser quen de aplicar algunhas das estratexias traballadas para mellorar a súa competencia comunicativa. 5
CA2.5 Identificar os progresos e dificultades da súa aprendizaxe da lingua estranxeira, realizando de forma guiada actividades de autoavaliación e coavaliación, recoñecendo e valorando estratexias de logro propias e alleas; reproducindo aqueles aspectos que axudan a mellorar, facéndoos explícitos e compartíndoos con outros participantes.
Táboa de indicadores
Identificar satisfactoriamente a maioría dos progresos e dificultades na aprendizaxe. Aplicar e compartir novas estratexias de logro. 4
CA2.6 Explicar o proceso de produción de textos e de hipóteses de significados, tomando en consideración o coñecemento do mundo, e os coñecementos e as experiencias noutras linguas.
Táboa de indicadores
Explicar de xeito comprensible e cun grao de corrección suficiente o proceso de produción de textos e de inferencia de significados. 2
CA3.1 Recoñecer estereotipos, rexeitando aqueles que supoñen discriminación e prexuízos lingüísticos e cultuais, e utilizar, de forma guiada, estratexias para explicar e comprender a diversidade lingüística, cultural e artística.
Táboa de indicadores
Recoñecer os estereotipos evidentes, rexeitando os discriminatorios e prexuizosos. De forma guiada, explicar satisfactoriamente os casos de diversidade que se presenten. 3
CA3.2 Aceptar e respectar a diversidade lingüística, cultural e artística propia de países onde se fala a lingua estranxeira como fonte de enriquecemento persoal, amosando interese por comprender elementos culturais e lingüísticos.
Táboa de indicadores
Amosar respecto cara a diversidade de xeito habitual. 4
CA3.4 Utilizar adecuadamente as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito (saúdos, despedidas, fórmulas moi básicas de tratamento etc.), e amosar respecto polas diferenzas culturais que poidan existir.
Proba escrita
Utilizar con suficiente adecuación as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito. 7

3 Um feriado diferente
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Identificar o sentido global moi evidente e as informacións específicas básicas máis relevantes de textos orais, escritos e multimodais breves e moi sinxelos sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e moi próximos á súa experiencia, expresados de forma moi comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar con apoio visual.
Proba escrita
Extraer o sentido global moi evidente e das informacións específicas básicas máis relevantes 10
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
De forma guiada, recoñecer e facer un uso suficiente de estratexias básicas de comprensión en textos moi elementais. 5
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando claramente.
Táboa de indicadores
Comprender descricións, narracións, instrucións moi elementais. 5
CA1.4 Producir oralmente textos curtos e elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas cotiáns e frecuentes pronunciando de maneira intelixible, prestando atención ao ritmo, á acentuación e á entoación, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Producir oralmente textos curtos elementais intelixibles, aínda que se cometan erros de pronuncia. 5
CA1.5 Redactar textos curtos e elementais a partir de modelos, e mensaxes moi sinxelas e breves con información, instrucións e indicacións simples relacionadas con actividades cotiás e de necesidade inmediata, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Proba escrita
Redactar textos curtos e elementais intelixibles, ainda que se cometan erros. 10
CA1.6 Completar formularios e documentos moi básicos nos que se solicite de maneira evidente información persoal, en soporte tanto impreso como dixital.
Táboa de indicadores
Comprender formularios sinxelos. 4
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos e estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Proba escrita
Ter consciencia dalgunhas estratexias e aplicalas na súa maioría de forma guiada. 6
CA1.8 Participar en situacións interactivas moi básicas, pronunciando de xeito intelixible, preguntando cando non comprende e repetindo, con especial atención á articulación, á acentuación e á entoación, cando as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Facerse comprender maioritariamente en situacións interactivas moi básicas. 5
CA1.9 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
Interactuar suficientemente. Pedir repeticións sempre que o precise. 3
CA1.10 Comprender preguntas básicas e dar e comprender información moi sinxela, relativas á información persoal moi básica (nome, idade, gustos etc.), así como instrucións e peticións relativas ao ámbito escolar.
Táboa de indicadores
Comprender preguntas básicas. 2
CA1.11 Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción simples, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
Táboa de indicadores
Ter consciencia da maioría das estratexias traballadas e aplicalas na súa maioría. 3
CA1.12 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Amosar de xeito xeral esa actitude de respecto. 3
CA2.1 Transmitirlles a terceiras persoas información moi simple e previsible, de interese inmediato, de textos moi curtos e moi simples como sinais, paneis de información, palabras de menús, horarios etc., mostrando respecto e empatía polas persoas interlocutoras e polas linguas empregadas.
Táboa de indicadores
Transmitir eficazmente a información moi simple. 4
CA2.2 Aplicar de forma guiada estratexias elementais que axuden a crear pontes e faciliten a comunicación, usando recursos e apoios físicos ou dixitais en función das necesidades de cada momento.
Táboa de indicadores
Ter consciencia da totalidade das estratexias traballadas e aplicalas na súa maioría facendo uso dos recursos oportunos. 3
CA2.3 Comparar e contrastar as similitudes e diferenzas entre distintas linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Comparar e contrastar, cando menos, as similitudes e diferenzas básicas (léxico, fonética, estruturas morfosintáxicas moi básicas...). 3
CA2.4 Utilizar e diferenciar de forma progresivamente autónoma os coñecementos e estratexias que forman o seu repertorio lingüístico, para mellorar a súa capacidade de comunicar e de aprender a lingua estranxeira, co apoio doutros participantes e de soportes analóxicos e dixitais, valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
Táboa de indicadores
Facer unha autoavaliación dos seus progresos de maneira aproximada á realidade e ser quen de aplicar algunhas das estratexias traballadas para mellorar a súa competencia comunicativa. 4
CA2.5 Identificar os progresos e dificultades da súa aprendizaxe da lingua estranxeira, realizando de forma guiada actividades de autoavaliación e coavaliación, recoñecendo e valorando estratexias de logro propias e alleas; reproducindo aqueles aspectos que axudan a mellorar, facéndoos explícitos e compartíndoos con outros participantes.
Táboa de indicadores
Identificar satisfactoriamente a maioría dos progresos e dificultades na aprendizaxe. Aplicar e compartir novas estratexias de logro. 3
CA2.6 Explicar o proceso de produción de textos e de hipóteses de significados, tomando en consideración o coñecemento do mundo, e os coñecementos e as experiencias noutras linguas.
Táboa de indicadores
Explicar de xeito comprensible e cun grao de corrección suficiente o proceso de produción de textos e de inferencia de significados. 2
CA3.1 Recoñecer estereotipos, rexeitando aqueles que supoñen discriminación e prexuízos lingüísticos e cultuais, e utilizar, de forma guiada, estratexias para explicar e comprender a diversidade lingüística, cultural e artística.
Táboa de indicadores
Recoñecer os estereotipos evidentes, rexeitando os discriminatorios e prexuizosos. De forma guiada, explicar satisfactoriamente os casos de diversidade que se presenten. 3
CA3.2 Aceptar e respectar a diversidade lingüística, cultural e artística propia de países onde se fala a lingua estranxeira como fonte de enriquecemento persoal, amosando interese por comprender elementos culturais e lingüísticos.
Táboa de indicadores
Amosar respecto cara a diversidade de xeito habitual. 4
CA3.3 Participar en proxectos nos que se utilizan varias linguas e relacionados cos elementos transversais, evitando estereotipos lingüísticos ou culturais, e valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
Táboa de indicadores
Evitar estereotipos de xeito habitual en distintas tarefas. Valorar positivamente a súa competencia plurilingüe. 3
CA3.4 Utilizar adecuadamente as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito (saúdos, despedidas, fórmulas moi básicas de tratamento etc.), e amosar respecto polas diferenzas culturais que poidan existir.
Proba escrita
Utilizar con suficiente adecuación as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito. 10

4 Ana
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Identificar o sentido global moi evidente e as informacións específicas básicas máis relevantes de textos orais, escritos e multimodais breves e moi sinxelos sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e moi próximos á súa experiencia, expresados de forma moi comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar con apoio visual.
Proba escrita
Identificar informacións xerais en textos escritos e orais. 15
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Usar estratexias para comprender informacións xerais. 5
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando claramente.
Táboa de indicadores
Comprender descricións, narracións e instrucións. 5
CA1.4 Producir oralmente textos curtos e elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas cotiáns e frecuentes pronunciando de maneira intelixible, prestando atención ao ritmo, á acentuación e á entoación, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Producir de xeito oral pequenos textos. 10
CA1.5 Redactar textos curtos e elementais a partir de modelos, e mensaxes moi sinxelas e breves con información, instrucións e indicacións simples relacionadas con actividades cotiás e de necesidade inmediata, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Proba escrita
Escribir textos curtos e transmitir mensaxes sinxelas. 15
CA1.6 Completar formularios e documentos moi básicos nos que se solicite de maneira evidente información persoal, en soporte tanto impreso como dixital.
Táboa de indicadores
Completar formularios con informacións básicas. 5
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos e estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Proba escrita
Aplicar os coñecementos pata producir textos. 10
CA1.8 Participar en situacións interactivas moi básicas, pronunciando de xeito intelixible, preguntando cando non comprende e repetindo, con especial atención á articulación, á acentuación e á entoación, cando as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Pronuncia entendible, respectando a entoación. 5
CA1.9 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
Interactuar repitindo e dando informacións clave. 5
CA1.10 Comprender preguntas básicas e dar e comprender información moi sinxela, relativas á información persoal moi básica (nome, idade, gustos etc.), así como instrucións e peticións relativas ao ámbito escolar.
Táboa de indicadores
Comprender preguntas básicas. 5
CA1.11 Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción simples, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
Táboa de indicadores
Usar estratexias para activar os seus coñecementos. 10
CA1.12 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Amosar respecto a si mesmo e aos demais. 10

5 Hoje é um dia especial
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Identificar o sentido global moi evidente e as informacións específicas básicas máis relevantes de textos orais, escritos e multimodais breves e moi sinxelos sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e moi próximos á súa experiencia, expresados de forma moi comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar con apoio visual.
Proba escrita
Identificar os puntos clave de textos escritos e orais. 15
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Usar estratexias para comprender informacións xerais. 5
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando claramente.
Táboa de indicadores
Comprender descricións, narracións e instrucións. 5
CA1.4 Producir oralmente textos curtos e elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas cotiáns e frecuentes pronunciando de maneira intelixible, prestando atención ao ritmo, á acentuación e á entoación, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Producir de xeito oral textos curtos con informacións básicas. 15
CA1.5 Redactar textos curtos e elementais a partir de modelos, e mensaxes moi sinxelas e breves con información, instrucións e indicacións simples relacionadas con actividades cotiás e de necesidade inmediata, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Táboa de indicadores
Redactar textos sinxelos e breves. 10
CA1.6 Completar formularios e documentos moi básicos nos que se solicite de maneira evidente información persoal, en soporte tanto impreso como dixital.
Táboa de indicadores
Completar formularios básicos. 5
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos e estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Táboa de indicadores
Utilizar de xeito ordenado os seus coñecementos. 5
CA1.8 Participar en situacións interactivas moi básicas, pronunciando de xeito intelixible, preguntando cando non comprende e repetindo, con especial atención á articulación, á acentuación e á entoación, cando as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Participar en situacións interactivas sixelas. 10
CA1.9 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
Interactuar de xeito simple para pedir que repitan os puntos clave. 5
CA1.10 Comprender preguntas básicas e dar e comprender información moi sinxela, relativas á información persoal moi básica (nome, idade, gustos etc.), así como instrucións e peticións relativas ao ámbito escolar.
Táboa de indicadores
Comprender preguntas básicas. 10
CA1.11 Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción simples, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
Táboa de indicadores
Utilizar estratexias para activar os seus coñecementos. 5
CA1.12 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Amosar respecto a si mesmo e aos demais. 10

6 Muito bem, Trovão!
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Identificar o sentido global moi evidente e as informacións específicas básicas máis relevantes de textos orais, escritos e multimodais breves e moi sinxelos sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e moi próximos á súa experiencia, expresados de forma moi comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar con apoio visual.
Proba escrita
Identificar o sentido global moi evidente e as informacións específicas básicas máis relevantes de textos orais e escritos. 15
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral. 5
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando claramente.
Táboa de indicadores
Comprender descricións, narracións, instrucións elementais. 5
CA1.4 Producir oralmente textos curtos e elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas cotiáns e frecuentes pronunciando de maneira intelixible, prestando atención ao ritmo, á acentuación e á entoación, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Producir oralmente textos curtos e elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos. 10
CA1.5 Redactar textos curtos e elementais a partir de modelos, e mensaxes moi sinxelas e breves con información, instrucións e indicacións simples relacionadas con actividades cotiás e de necesidade inmediata, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Proba escrita
Redactar textos curtos e elementais a partir de modelos. 10
CA1.6 Completar formularios e documentos moi básicos nos que se solicite de maneira evidente información persoal, en soporte tanto impreso como dixital.
Táboa de indicadores
Completar formularios e documentos moi básicos . 5
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos e estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Proba escrita
Aplicar de forma guiada coñecementos e estratexias básicas para producir textos. 10
CA1.8 Participar en situacións interactivas moi básicas, pronunciando de xeito intelixible, preguntando cando non comprende e repetindo, con especial atención á articulación, á acentuación e á entoación, cando as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Participar en situacións interactivas moi básicas. 10
CA1.9 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
Interactuar de xeito simple. 5
CA1.10 Comprender preguntas básicas e dar e comprender información moi sinxela, relativas á información persoal moi básica (nome, idade, gustos etc.), así como instrucións e peticións relativas ao ámbito escolar.
Táboa de indicadores
Comprender preguntas básicas. 5
CA1.11 Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción simples, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
Táboa de indicadores
Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción simples. 10
CA1.12 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Amosar respecto a si mesmo e aos demais. 10

4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)


O achegamento a unha segunda lingua estranxeira como é o portugués para o alumnado galego require unhas concrecións metodolóxicas moi específicas e que se deben ir adaptando a cada grupo-aula. Esta materia, aínda que é a primeira vez que a cursan, e tendo en conta as características do alumnado que se explicaron arriba, presenta unha dificultade moito menor -para unha boa parte do alumnado- do que pode presentar outra lingua estranxeira. O portugués é unha lingua que comparte a maioría das estruturas sintácticas, o sistema gramatical e un campo lexical enorme co galego. Hai pequenas diferenzas nestes campos e algo máis grandes no ámbito fonético, que cómpre superar.

Aplicarase o principio básico para o organización e tratamento de contidos baseado en que o que se aprende depende fundamentalmente do xa aprendido (coñecementos previos), e ademais quen aprende constrúe o significado do aprendido a partir da propia experiencia. Empregaremos moito a indución para que exploren analoxías, semellanzas e diferenzas co galego pero tamén con outras linguas románicas próximas.

Nas diferentes unidades didácticas intégranse contidos dos diferentes bloques e polo tanto, en cada unha delas vanse aplicar diferentes metodoloxías e, aínda que terán máis peso -como dixemos- as máis indagatorias e dedutivas para que o alumnado acade coñecementos, xunto con aquelas máis activas e participativas en actividades de produción tanto oral como escrita, tamén poderá haber exposicións e explicacións máis tradicionais e necesarias para facer comprender determinados contidos.

O profesorado vai buscar sempre actuar como guía e mediador para facilitar a construción da aprendizaxe das competencias comunicativas e sempre se tenderá a

- Fomentar a participación e reflexión sobre o proceso de aprendizaxe, este ano especialmente individual máis ca grupal.

- Comprobar a aprendizaxe noutros contextos diferentes aos utilizados na aula.

- Relacionar os saberes aprendidos nas diferentes materias.

- Aprender a aprender buscando por si mesmos a información necesaria en pequenos traballos de investigación.

 

Como esta materia ten relación directa coa de Lingua Galega e Literatura e consideramos que ten que servir tamén como apoio para ela, cómpre reforzar desde a lingua estranxeira, pero irmá, a propia. Rapaces e rapazas para os que a lingua galega queda relegada a unha práctica ritual forzada nas aulas, case exclusivamente de galego, poderán ampliar o seu dominio lingüístico a través das horas desta materia. Así, tanto cuestións fonéticas, lexicais ou morfosintácticas que son coincidentes van tentar explicarse baixo o paraugas dun tratamento integrado das linguas, sinalando tamén sempre aquilo que é diferente e que pode ser un falso amigo entre o galego e o portugués.

Tentarase tamén crear unha liña metodolóxica común entre o profesorado da materia de Portugués e o resto dos membros do departamento de Lingua Galega ao longo de toda a etapa. E xa ideal sería reactivar o TIL e avanzarmos todos os departamentos de linguas no tratamento integrado das mesmas.

 

Á hora de facer concrecións metodolóxicas de base, incidimos en:

-        A gramática da lingua non será en ningún momento un obxectivo en si mesma, senón que estará ao servizo, en calquera caso, da aprendizaxe por competencias.

-        Uso de recursos didácticos diversos e fontes de información variadas, coa intención de chegar ás preferencias, gustos e habilidades dun maior número de alumnado, e de ofrecer unha visión o máis ampla posible das culturas que vehicula a lingua portuguesa. Teremos en conta

o   Emprego de vídeos de temáticas diferentes e acaídas ás unidades didácticas empregadas.

o   Uso da música como un camiño básico na aprendizaxe

o   Emprego de imaxes para a expresión oral e escrita

-        Estadía física e virtual no mundo lusófono. Tentaremos achegar o alumnado durante un día a algunha cidade do norte, pero tamén faremos viaxes virtuais que nos permiten os medios tecnolóxicos actuais.

 

Espazos e tempos

Vanse alternar os espazos durante as catro horas de clase. Moverémonos entre a sala de aula, a sala de informática e algunha vez a biblioteca. Na sala de aula faranse as clases máis expositivas, as de comprensión de textos, de exposicións e interaccións orais (debates...), as dedicadas a traballo en grupo para desenvolvemento de proxectos e as que teñan como base unha proxección audiovisual común.

Na aula de informática faranse os exercicios interactivos tanto gramaticais como de comprensión escrita, traballo de comprensión oral individualizado (completar..), e visionado de vídeos con teoría para tomar apuntamentos, etc.

A biblioteca usarase para traballos concretos dentro dos proxectos que se van desenvolver, e, sobre todo, para realizar parte de unidades que requiran o uso de libros que están alí.

En cada trimestre, nas unidades que se desenvolven, vanse alternar segundo necesidades e segundo o avance do currículo o permita.

 

LIÑAS METODOLÓXICAS QUE INCIDEN NO PROCESO DE ENSINO E APRENDIZAXE:

-Uso de distintos métodos que teñan en conta os diferentes ritmos de aprendizaxe do alumnado, favorezan a capacidade de aprender por si mesmos e que o capaciten para o futuro.

-Metodoloxía de proxectos para unha adquisición eficaz das competencias. Deseño de proxectos significativos para o alumnado, baseados en contextos recoñecibles, que teñan en conta, se for posible, as súas vivencias particulares e o reforzo do seu compromiso co desenvolvemento sostible, a defensa dos dereitos humanos e a convivencia igualitaria, inclusiva, pacífica e democrática.

-Traballo cooperativo, coa proposta de tarefas nas que o alumnado debe regular a súa conduta e a súa capacidade para se relacionar cos demais, estimulando o respecto crítico a otros puntos de vista, o recoñecemento dos propios valores e limitacións, a adaptación ás necesidades colectivas, a asunción de responsabilidades e o respecto ás normas acordadas.

-Atención á diversidade, con atención individualizada dentro das posibilidades do grupo, na prevención das dificultades de aprendizaxe, con tarefas de ampliación para aquel alumado que precise afondar máis nos contidos.

-Uso de estratexias para traballar transversalmente a comprensión lectora, a expresión oral e escrita, a comunicación audiovisual, a competencia dixital, o fomento da creatividade, do espírito científico e do emprendemento. A adquisición destas destrezas pode acadarse a través da lectura de distintos tipos de textos, da súa comprensión e da reflexión arredor deles.

-Desenvolvemento gradual e progresivo dos obxectivos e dos contidos de maneira que, alén de incrementar a dificultade dos procesos e situacións comunicativas, tamén se vaian adquirindo habilidades máis complexas que propicien a aprendizaxe individual e autónoma.

-Potenciación da reflexión interlingüística, centrada especialmente na lingua galega e portuguesa. Buscamos a intercomunicación nos dous idiomas con actividades que favorezan a adquisición doutras habilidades que, como a mediación, poden resultar moi útiles na futura traxectoria profesional da mocidade galega. Con este fin, os centros educativos, a través do profesorado de Lingua Galega, o equipo de dinamización da lingua galega, a biblioteca ou outros departamentos, así como a través de programas internacionais, poderán promover actuacións que, de xeito presencial ou virtual, propicien os intercambios lingüísticos entre o alumnado galego e lusófono (encontros, concursos, festivais...).

-Traballo interdisciplinar e a coordinación con outros departamentos e equipos do centro, especialmente co equipo de dinamización da lingua galega e o equipo de biblioteca como mellor vía para promover actuacións tanto de xeito presencial como virtual: saídas didácticas, exposicións, espectáculos...

 


4.2. Materiais e recursos didácticos (Elaborado)


Denominación
Dicionario on-line Priberam (dicionario.priberam.org/)
Dicionario on-line editorial Porto Editora (https://www.infopedia.pt/

O manual de referencia empregado no centro será Falas Português? Iniciação A1-A2 juvenil, da Porto Editora e Entre Rabiscos. Atividades de Vocabulário, da Editora Flamingo.

Vanse empregar ademais os seguintes materiais e recursos didácticos:

1- Materiais de audio para potenciar a comprensión de textos orais (en CD ou arquivos de mp3) de diferentes editoriais e de elaboración propia.

2- Materiais audivisuais (vídeos) para potenciar a comprensión da oralidade e a competencia sociocultural. Tamén a comprensión escrita cando os vídeos teñan subtítulos.

a. Acudiremos moito a vídeos musicados colgados na canle de youtube.

b. Algunhas series de debuxos animados adaptados ao nivel e apoiados con subtítulos.

c. Filmes que se poidan descargar da rede.

d. Filmes en DVD que temos a nivel particular e na biblioteca do centro.

3- Textos literarios: contos, fragmentos de obras clásicas, textos xuvenís, tanto en papel como en pdf.

4- Páxinas web nas que haxa textos de carácter xeral ou máis específico adaptados aos seus intereses e motivacións. Nelas farán pequenas investigacións, lecturas e información (prensa), e consulta (dicionarios, tradutores, conxugadores, etc.).

5- Revistas de diferentes temáticas (cociña, deportes...) para que lean textos apoiados de imaxes.

6- Fotocopias de textos reais ou inventados, en papel ou formato dixital, que sirvan de mostra de: notas breves, postais, cartas informais, menús, listas de prezos...

7- Fotocopias con exercicios específicos para aqueles contidos sintáctico-discursivos que sexa preciso traballar á marxe das actividades comunicativas.

8- Xogos de temática lingüística e cultural orixinais, elaborados ou adaptados para a práctica na aula.

9-Aplicacións vinculadas ao PLE (ou non) como fonte de práctica (exercicios en liña) ou de xogos.


5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)


- Adicarase á avaliación inicial as tres (3) primeiras sesións do curso.

- Proporase unha rúbrica de autoavaliación, que se reutilizará ao longo do curso, podendo constatar os progresos realizados.

- Pendurarase na aula virtual un formulario de presentación a encher telemáticamente.

- Levaranse a cabo actividades -individuais e grupais- que permitan avaliar o grao de adquisición das cinco destrezas: comprensión e expresión, tanto oral como escrita, e mediación.


5.2. Criterios de cualificación e recuperación (Elaborado)


Pesos na materia 
Instrumentos de avaliación UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 Total programación
Pesos das unidades didácticas (%) 10.0 10.0 15.0 15.0 25.0 25.0 100.0
Proba escrita 40.0 32.0 36.0 40.0 15.0 35.0 31.1
Táboa de indicadores 60.0 68.0 64.0 60.0 85.0 65.0 68.9

O alumnado será avaliado tal e como está na programación con probas avaliables escritas e orais, así como polo rexistro do seu traballo diario na aula, da realización de pequenos proxectos e da demostración do seu nivel de competencia lingüística a través de probas na aula virtual.

CUALIFICACIÓN DA MATERIA:

Avaliaranse os seguintes apartados coa porcentaxe e modo que se indica:

a) Expresión e comprensión escrita: 40 %.

- Gramática (20%): realización dunha proba escrita en cada avaliación.

- Obra ou fichas de lectura e realización de diversas actividades de comprensión lectora (20%). 

b) Expresión e comprensión oral: 40%

- Expresión oral (20%): Realización dunha grabación sobre un tema proposto pola docente e avaliación da actividade mediante unha rúbrica.

- Comprensión oral (20%): Realización de probas de comprensión oral.

c) Reflexión sobre a lingua e aspectos culturais: 10%

- Diversas actividades e fichas relacionadas coa lingua, historia e cultura dos países de lingua portuguesa.

d) Outras actividades e traballos realizados: 10%

A nota de cada avaliación será, polo tanto, o resultado de sumar as notas parciais ponderadas de cada un dos bloques. 

Cualificación da avaliación ordinaria:

A cualificación da avaliación ordinaria obterase da suma das cualificacións trimestrais ponderadas segundo se recolle nesta programación (20% - 30% - 50% respectivamente).

A cualificación trimestral obterase da media aritmética das cualificacións obtidas nas dúas unidades didácticas traballadas en cada trimestre.

A cualificación de cada unidade didáctica obterase da suma das cualificacións ponderadas das probas e tarefas realizadas en cada unidade.

O redondeo farase á alza á unidade inmediatamente superior, sempre que se cumpran os seguintes requisitos (todos):

- A décima da nota real resultante da ponderación deberá ser igual ou superior a 5.

- Sempre que non se teñan 3 ou máis faltas de deberes acumuladas no trimestre.

 

 

 

A recuperación será unha parte do proceso de aprendizaxe, polo que ao longo do proceso aqueles criterios que situemos na rúbrica da UD no indicador “Insatisfactorio” precisarán dunha recuperación; ao igual que os de “En proceso” serán obxecto de reforzo e será novamente avaliado de xeito procesual, tanto ao longo do trimestre como do curso, polo que o indicador de logro no que se sitúe o alumnado estará en permanente revisión, implementándose a cualificación correspondente na avaliación trimestral se fose o caso de corresponderse o criterio de avaliación cunha UD corresponde a trimestre ou na final de non ser contemplado no período. A cualificación final contemplará tanto as aprendizaxes inerentes ao desenvolvimento das UD nos trimestres como ao traballo desenvolvido no periodo de ampliación, recuperación e reforzo, polo que no caso do alumnado que superou as tres avaliacións corresponderase coa media resultante das avaliacións, tendo en conta nas correspondentes rúbricas os posibles procesos de mellora. No caso do alumnado que non superou algunha/s avaliación/s teranse, igualmente en conta os procesos de mellora para a recuperación dos estándares integrados nas rúbricas de cada UD, de xeito que se reelaborará a cualificación final en función dos novos resultados, seguindo as mesmas pautas que se indicaron anteriormente.

 

5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)


Para a recuperación da materia pendente, os C.A. que se avaliarán son os que se sinalan para cada nivel e materia como “fundamentais”. En canto á metodoloxía de traballo e aos instrumentos de avaliación, procurarase un seguimento o máis detallado e individualizado posible de cada alumno/a. Os criterios de avaliación serán os especificados no apartado correspondente de cada materia. O alumnado que teña pendente Lingua Estranxeira Portugués e  non  estea  matriculado  da materia no curso seguinte, recibirá periodicamente diversos materiais para ir traballando ao longo do curso. Estes traballos serán devoltos á profesora responsábel e, a través deles, comprobarase o progreso. Os devanditos materiais consistirán en exercicios de reforzo, de ampliación, en realización de fichas de léxico e outras tarefas como descricións e redaccións. Estas actividades valoraranse sempre tendo en conta o interese, o progreso e esforzo persoal, e a entrega dos traballos cumprindo o prazo. Ademais de todo isto, realizará tres probas nas datas que se estabelezan. Estas probas serán orais e escritas. O alumnado coa materia pendente e matriculado no nivel seguinte será avaliado simultaneamente nos dous niveis, dado o carácter progresivo da adquisición das linguas. Por iso, o traballo e os avances que o alumnado realice no curso no que está matriculado serán o método de avaliación. Cando unha persoa non acade o 5/10 de media das tres avaliacións deberá presentarse a unha proba oral e escrita final de toda a materia impartida. A valoración desta proba é sobre 10 puntos. En calquera caso, sempre terá dereito a presentarse a esta proba.

 


5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)


Non resulta de aplicación nesta etapa

6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)


As medidas de atención á diversidade enténdese como o conxunto de actuacións educativas dirixidas a dar resposta ás diferentes capacidades, motivacións e intereses, ritmos e estilos de aprendizaxe e situacións persoais do alumnado. Estas medidas oriéntanse a alcanzar os obxectivos e as competencias establecidas para a ESO e réxense polos principios de equidade, calidade e igualdade de oportunidades, non discriminación, integración, accesibilidade e cooperación da comunidade educativa.

Segundo o artigo 49 da Lei orgánica 3/2020, do 29 de decembro, pola que se modifica a Lei orgánica 2/2006, de 3 de maio, de educación, as administracións educativas asegurarán os recursos necesarios para que os alumnos e alumnas que requiran unha atención educativa diferente á ordinaria, por presentar necesidades educativas especiais, por atraso madurativo, por trastornos do desenvolvemento da linguaxe e a comunicación, por trastornos de atención ou de aprendizaxe, por descoñecemento grave da lingua de aprendizaxe, por atoparse en situación de vulnerabilidade socioeducativa, polas súas altas capacidades intelectuais, por terse incorporado tarde ao sistema educativo ou por condicións persoais ou de historia escolar, poidan acadar o máximo desenvolvemento posible das súas capacidades persoais e, en todo caso, os obxectivos establecidos con carácter xeral para todo o alumnado».

No relativo ao alumnado que se incorpora neste ano á materia de Segunda Lingua estranxeira-portugués, ben por ter estado exento nos dous anos anteriores, ben por chegar novo ao centro, ben por outras circunstancias, vánselle propoñer unhas unidades didácticas específicas para que consiga achegarse á materia e poder coller o ritmo da mesma durante todo o curso.

A partir da avaliación inicial do alumnado, proporanse as correspondentes actuacións de seguimento e atención ao alumnado, tanto as medidas ordinarias como extraordinarias. Faranse actividades especificamente deseñadas para cada caso.

Así, en concreto, o plan específico personalizado para o alumnado que permaneza un ano máis no mesmo curso, obrigado polo artigo 52 da Orde do 8 setembro de 2021 de atención á diversidade incluirá os seguintes apartados:

a) Identificación da alumna ou do alumno.

b) Relación das necesidades educativas que motivaron a repetición do curso.

c) Medidas ordinarias aplicadas no curso anterior.

d) Estratexias metodolóxicas que se utilizarán no seu desenvolvemento.

e) Recursos necesarios para o desenvolvemento do plan.

f) Se for o caso, oferta de medidas extraordinarias.

g) Acreditación da información á familia.

En cada sesión de avaliación farase o seguimento do plan específico personalizado e, se for necesario, realizaránselle os axustes que procedan. Ao final do curso, na mesma sesión de avaliación, informarase sobre o seu desenvolvemento e o seu aproveitamento.

Débese ter en conta o establecido no artigo 41 da citada Orde que, de conformidade co artigo 7 do Decreto 229/2011, do 7 de decembro, define as medidas de atención á diversidade como as actuacións, estratexias e/ou programas destinados a proporcionar unha resposta axustada ás necesidades educativas do alumnado.

Estas medidas clasifícanse en ordinarias e extraordinarias e deberán estar recollidas no Plan xeral de atención á diversidade e nas concrecións anuais do dito plan.

Algunhas das medidas concretas que se poderán aplicar, cando corresponda, e segundo o caso ou o diagnóstico específico, son:

-Alumnado con TDAH: aplicación do Protocolo de Consenso sobre TDAH na Infancia e na Adolescencia nos Ámbitos Educativo e Sanitario.

-Alternar actividades teóricas con traballo práctico.

-Antes de empezar unha actividade, explicarase en que consiste de xeito claro e sinxelo, e asegurarase de que a entendeu todo o alumnado.

-Empregar estratexias para captar a atención inicial, como mudanzas de entoación, xesticulación e dramatización.

-Segmentar as actividades longas e limitar o número destas.

-Supervisar frecuentemente a realización, para reforzar positivamente ou para reconducir a execución ou as distraccións.

-Usar reforzos e apoios visuais na instrución oral.

-Combinar actividades máis estimulantes con outras menos motivadoras.

-Propor exercicios variados.

-Pedir a colaboración dun compañeiro ou dunha compañeira para que o axude a comprender e a realizar as tarefas.

-Utilizar reforzos positivos para motivar.

-Fragmentar as actividades.

-Supervisar os exercicios e asegurarse de que entendeu o que ten que facer.

-Non sobrecargar de tarefas para a casa.

-Fixar as datas dos exames con suficiente antelación.

-Utilizar diferentes formas e instrumentos de avaliación.

-Acurtar os exames escritos e formular preguntas breves, pechadas, claras e con vocabulario sinxelo.

-Dar máis tempo para realizar as probas ou os exames escritos.

-Supervisar a súa comprensión e execución durante o tempo no que se desenvolva o exame.

-Pedir que se revisen os traballos e os exames antes de entregalos.

-Supervisar que a/o alumna/o respondeu a todas as cuestións antes de entregar o exame.

Para os alumnos con previsión de lles aplicar unha ACS, que terá que ser autorizada pola inspección educativa, o procedemento para a súa elaboración seguirá o establecido na Orde do 8 de setembro de 2021.

No caso de que ao longo do curso se matriculase algún alumno ou alumna con algunha destas problemáticas: dislexia, discapacidade auditiva, TEA, altas capacidades, Down ou discapacidade intelectual, TDAH, absentismo, atención temperá seguiranse os protocolos establecidos pola Consellería.

 


7.1. Concreción dos elementos transversais (Elaborado)


Concreción dos elementos transversais que se traballarán no curso 
Secuencia Elementos transversais UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6
1 Comprensión lectora
2 Expresión oral e escrita
3 Comunicación audiovisual
4 Competencia dixital
5 Fomento da creatividade, espírito crítico e científico
6 Educación emocional e en valores
7 Igualdade entre homes e mulleres
8 Educación para a paz e prevención e resolución pacífica de conflitos
9 Educación para a saúde

A formación integral do alumnado realízase mediante actividades que desenvolvan aspectos transversais que respondan a unha educación en valores como a igualdade, a tolerancia, o respecto, a solidariedade...

Todos estes temas vanse tratar nas diferentes lecturas que se van realizar durante o curso, especialmente escollidas tanto dos medios de comunicación escritos como audiovisuais, e que traten temas da actualidade e de interese para o alumnado.

- Fomentaremos o interese por coñecer outras culturas diferentes da nosa e, sobre todo, por respectalas e valoralas.

- Achegarémonos ás desigualdades socioeconómicas a través de artigos de prensa e textos literarios que reflicten a situación en Portugal e nos demais países de lingua portuguesa e, que se contrastará coa Galicia.

- Traballaremos co rol da muller nas sociedades africanas, brasileiras, asiáticas (a través das provincias lusófonas de Goa e Macau) contrastando co rol que xoga en Europa.

- Fomentaremos o respecto ao medioambiente a través de vídeos que conciencien sobre a deforestación do Amazonas ou a contaminación en determinadas cidades lusófonas.

 

7.2. Actividades complementarias (Elaborado)


Actividade Descrición 1º trim. 2º trim. 3º trim.
Proxecto Mensagens do mundo Realizarase un intercambio de comunciacións (cartas e/ou correos electrónicos) con alumnado doutros centros, de diferentes países e nacionalidades, que teña como lingua vehicular o portugués.
Obradoiro no supermercado Realizarase unha visita a un supermercado e, posteriormente, un obradoiro para contribuír a aplicar a lingua portuguesa a unha situación real cotiá e para pór en práctica o vocabulario correspondente aprendido.
Club de lectura Realizarase durante o curso escolar e co apoio da biblioteca, encontros periódicos para traballar obras da literarura en portugués, coa posibilidade de contar con algunha conversa, presencial ou en liña, con escritoras da Lusofonia.
Saídas culturais Realizarase unha visita cultural a unha cidade de Portugal co obxectivo de poñer en práctica o aprendido en clase e posibilitar o achegamento a cultura portuguesa.

As actividades extraescolares serán organizadas dentro e fóra da aula, mediante actividades complementarias especialmente efemérides que tamén se celebran nos países de lingua portuguesa, tais como:

- Nós e o Dia Europeu das Linguas

- Implantação da República Portuguesa

- Pão por Deus

- São Martinho

- Dia da Consciência Negra

- Dia Internacional contra a violência de género

- Declaração dos direitos humanos

- O Natal (concurso de bolachas)

- O Carnaval/ O Entrudo/ O Entroido

- Dia escolar da não violência escolar e da paz

- Dia de Rosalía de Castro

- Dia Internacional da Mulher

- Revolução dos Cravos

- Dia da Língua Portuguesa

- São João/ San Xoán

Saída a unha cidade portuguesa co obxectivo de coñecer unha cidade lusófona a través do contacto directo coas persoas para poñer en práctica o aprendido e coñecer a súa historia e a cultura. Tamén intentaremos realizar actividades que teña relación coa lusofonia, a través de obradoiros, charlas, etc

 

8.1. Procedemento para avaliar o proceso do ensino e a practica docente cos seus indicadores de logro (Elaborado)


Categoría indicador de logro Indicadores de logro
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 1. Secuenciar e temporalizar as unidades didácticas e os proxectos?
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 2. O desenvolvemento da programación respondeu á secuenciación e temporalización?
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 3- Engadiuse algún contido ou criterio de avaliación non previsto ás UD?
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 4- Foi necesario eliminar algún aspecto da programación prevista?
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 5- Secuenciáronse os C.A. para cada unha das unidades?
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 6- Fixouse un grao mínimo de consecución de cada C.A. para superar a materia?
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 7- Asignouse a cada C.A. o peso correspondente na cualificación?
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 8- Vinculouse cada C.A. a un/varios instrumentos para a súa avaliación?
Medidas de atención á diversidade 9- Asociouse con cada C.A. cos ELEMENTOS transversais?
Medidas de atención á diversidade 10- Tomáronse e avaliaronse medidas organizativas e/ou curriculares para atender ao alumnado NEAE e NEE?
Medidas de atención á diversidade 11- Atendeuse á diversidade do alumnado?
Medidas de atención á diversidade 12- Incorporaronse ás estratexias docentes os diferentes plans, protocolos e demais decisións do centro educativo, así como o apoio da auxiliar de conversa?
Metodoloxía empregada 13- Estableceuse a secuencia habitual de traballo na aula?
Metodoloxía empregada 14- Conseguiuse motivar para conseguir a súa actividade intelectual e física?
Metodoloxía empregada 15- Conseguiuse a participación activa de todo o alumnado?
Metodoloxía empregada 16- Tomáronse medidas organizativas e metodolóxicas eficientes?
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais 17- Conseguiuse implicar familias e comunidade escolar?
Organización xeral da aula e o aproveitamento dos recursos 18- Fixouse a estratexia metodolóxica común para todo o departamento?
Organización xeral da aula e o aproveitamento dos recursos 19- Incorpóranse ás TIC aos procesos de ensino - aprendizaxe?

Cada un dos indicadores anteriores valorarase de 1 a 4, sendo 1 o grao mínimo de consecución ou cumprimento e 4 o máximo. A avaliación, as propostas de mellora e as reflexións que se fagan ao respecto estarán presentes na memoria de fin de curso.

 


8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)


Ao final de cada avaliación, revisarase a programación didáctica, co obxectivo de comprobar a temporalización e reprogramar en caso de desfase. Fixaranse mecanismos de mellora e recolleranse tamén a partir da avaliación do alumnado e das familias. Mecanismo avaliación e modificación da programación didáctica:

1.- Debuxo das unidades didácticas a partir dos elementos do currículo

2.- Secuencición e temporalización as unidades didácticas e os proxectos

3.- O desenvolvemento da programación respondeu á secuenciación e temporalización?

4 . – Engadiuse algún contido non previsto á progarmación?

5 . – Foi necesario eliminar algún aspecto da programación previsto?

6.- Secuenciáronse os criterios de avaliación para cada unha das unidades didácticas?

7.- Fixouse un grao mínimo de consecución de cada citerio de avaliación para superar a materia?

8.- Asignouse a cada criterio de avaliación o peso correspondente na cualificación ?

9.- Vinculouse cada criterio de avaliación a un/varios instrumentos para a súa avaliación?

10.- Asociouse con cada criterio de avaliación os elementos transversais a desenvolver?

11.- Fixouse a estratexia metodolóxica común para todo o departamento?

1 2 . – Son adecuados os materias didácticos utilizados?

13.- Os materiais de apoio son adecuados, atractivos e de fácil manipulación para o alumnado?

14.- Debuxouse un plan de avaliación inicial fixando as consecuencias da mesma?

15.- Elaboración de mecanismos de avaliación inicial a partir dos criterios de avaliación

16.- Fixouse para un procedementos de acreditación de coñecementos previos?

17 . – Establecéronse pautas xerais para a avaliación contínua?

18.- Establecéronse criterios para a recuperación dos criterios de avaliación non superados?

19 . – Fixáronse criterios para as avaliacións trimestrais?

20 . – Establecéronse criterios para a avaliación final?

21 – Establecéronse criterios para o seguimento de materias pendentes?

22 . – Fixáronse criterios para a avaliación desas materias pendentes?

23.- Elaboráronse os instrumentos de avaliación tendo en conta o valor de cada criterio de avaliación?

24.- Definición de programas de apoio, recuperación, etc. vinculados aos criterios de avaliación

25.- Leváronse a cabo as medidas específicas de atención ao alumnado con NEE?

26.- Informouse ás familias sobre os criterios de superación da materia?

27.- Seguiuse e revisouse a programación ao longo do curso?

28.- Contribuíuse desde a materia ao plan de lectura do centro?

29.- Uso das TIC no desenvolvemento da materia


9. Outros apartados (Elaborado)


Outros apartados
Non se atoparon elementos.

Volver