Vista preliminar da

Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.

1. Introdución (Elaborado)


Esta programación didáctica está pensada para a materia de Matemáticas Aplicadas as Ciencias Sociais do 1º curso da BAC. Para a súa elaboración tívose como referencia o Decreto 156/2022, do 15 de setembro, polo que se establecen a ordenación e o currículo da educación secundaria obrigatoria na Comunidade Autónoma de Galicia.


A contorna no que se atopa o IES Xoan Montes de Lugo e claramente urbán e recibe de forma continua novo alumnado immigrante o longo do curso. As instalacións do centro serán útiles para o desenvolvemento do proceso de ensino-aprendizaxe.

 No 1º curso de BAC deste centro educativo hai un grupo, 1º BAC C, de 28 alumnos/as que teñen  Matemáticas Aplicadas as Ciencias Sociais.


Tanto as características e contorna do centro como as características do alumnado se tiveron en conta á hora de crear os principios metodolóxicos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. Obxectivos e súa contribución ao desenvolvemento das competencias (Elaborado)


Currículo CCL CP STEM CD CPSAA CC CE CCEC
OBX1 Modelizar e resolver problemas da vida cotiá e das ciencias sociais aplicando diferentes estratexias e formas de razoamento para obter posibles solucións.
OBX2 Verificar a validez das posibles solucións dun problema empregando o razoamento e a argumentación para contrastar a súa idoneidade.
OBX3 Formular ou investigar conxecturas ou problemas, utilizando o razoamento, a argumentación, a creatividade e o uso de ferramentas tecnolóxicas, para xerar novo coñecemento matemático.
OBX4 Utilizar o pensamento computacional de forma eficaz, modificando, creando e xeneralizando algoritmos que resolvan problemas mediante o uso das matemáticas, para modelizar e resolver situacións da vida cotiá e do ámbito das ciencias sociais.
OBX5 Establecer, investigar e utilizar conexións entre as diferentes ideas matemáticas establecendo vínculos entre conceptos, procedementos, argumentos e modelos para dar significado e estruturar a aprendizaxe matemática.
OBX6 Descubrir os vínculos das matemáticas con outras áreas de coñecemento e profundar nas súas conexións, interrelacionando conceptos e procedementos, para modelizar, resolver problemas e desenvolver a capacidade crítica, creativa e innovadora en situacións diversas.
OBX7 Representar conceptos, procedementos e información matemáticos seleccionando diferentes tecnoloxías, para visualizar ideas e estruturar razoamentos matemáticos.
OBX8 Comunicar as ideas matemáticas, de forma individual e colectiva, empregando o soporte, a terminoloxía e o rigor apropiados, para organizar e consolidar o pensamento matemático.
OBX9 Utilizar destrezas persoais e sociais, identificando e xestionando as propias emocións, respectando as dos demais e organizando activamente o traballo en equipos heteroxéneos, aprendendo do erro como parte do proceso de aprendizaxe e afrontando situacións de incerteza, para perseverar na consecución de obxectivos na aprendizaxe das matemáticas.
Non se rexistrou texto

3.1. Relación de unidades didácticas (Elaborado)


Secuencia * Título da UD Descrición *% Peso na materia


*Nº de sesións
1º trim. 2º trim. 3º trim.
1 NÚMEROS REAIS Esta unidade traballa a comparación, ordenación e clasificación entre números racionais e irracionais e as súas propiedades; así como uso da relación entre potencias, raíces e logaritmos de números reais para simplificar expresións alxébricas. 14 20
2 MATEMÁTICAS FINANCIEIRAS O Índice de variación, o IPC, o uso das progresións no estudo dos xuros, o TAE, os plans de pensións e aforros, os préstamos e as hipotecas aplicados na vida cotiá son obxecto desta unidade. 2 4
3 ECUACIÓNS, INECUACIÓNS E SISTEMAS Nesta unidade trátase a xeneralización de padróns mediante expresións alxébricas definidas explícita e recorrentemente, e o uso de ecuacións, inecuacións e sistemas na aplicación á resolución de problemas. 13 20
4 FUNCIÓNS O desenvolvemento desta unidade está orientado ao traballo con funcións (polinómicas, exponenciais, racionais sinxelas, irracionais, logarítmicas, periódicas e a anacos), as súas propiedades, transformacións e representacións aplicado á análise, formulación e resolución de problemas. 14 19
5 LÍMITES Esta unidade está dedicada ao cálculo de límites de funcións polinómicas e racionais. A partir dos límites, trataráse a resolución de indeterminacións e o estudo da continuidade dunha función. Ademais, traballarase o cálculo de asíntotas horizontais, verticais e oblicuas na representación gráfica. 14 19
6 DERIVADAS O cálculo e interpretación das taxas de variación media e instantánea, da derivada dunha función nun punto, así como a obtención da recta tanxente a unha curva nun punto serán o obxecto desta unidade. 14 19
7 ESTATÍSTICA O desenvolvemento desta unidade oriéntase cara o traballo estatístico con variables bidimensionais: distribución conxunta e distribucións marxinais e condicionada, regresión lineal e cuadrática, coeficientes de correlación lineal e de determinación e a obtención de conclusións e toma de decisións nos casos plantexados. 14 19
8 PROBABILIDADE Esta unidade traballa o concepto e utilidade das técnicas de reconto, a aplicación dos principios do produto e da adición, o uso de diagramas de árbore e técnicas da combinatoria e a probabilidade como medida da incerteza asociada a fenómenos aleatorios. 14 19
9 MATEMÁTICAS PARA A VIDA EN SOCIEDADE Trátase dunha unidade transversal que reune os criterios de avaliación e contidos asociados ao sentido sociafectivo e que se traballarán ao longo de todo o curso. 1 1

3.2. Distribución currículo nas unidades didácticas (Elaborado)


Bloque B1. Sentido numérico
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9
CA1.1 - Adquirir novo coñecemento matemático mediante a formulación de conxecturas e problemas de forma guiada.
CA1.2 - Manifestar unha visión matemática integrada, investigando e conectando as diferentes ideas matemáticas.
CA1.3 - Resolver problemas en situacións diversas, utilizando procesos matemáticos, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real, outras áreas de coñecemento e as matemáticas.
CA1.4 - Empregar algunhas estratexias e ferramentas, incluídas as dixitais, na resolución de problemas da vida cotiá e das ciencias sociais, valorando a súa eficiencia en cada caso.
Contidos
C1.1 - Cálculo.
C1.1.1 - Concepto e utilidade das técnicas de reconto.
C1.1.2 - Aplicación dos principios do produto e da adición á resolución de problemas.
C1.1.3 - Uso dos diagramas de árbore e das técnicas da combinatoria (variacións con e sen repetición, combinacións e permutacións), para resolver situacións da vida real.
C1.2 - Cantidade.
C1.2.1 - Números reais (racionais e irracionais): comparación, ordenación, clasificación e contraste das súas propiedades.
C1.2.2 - Representación na recta real de intervalos e semirrectas.
C1.3 - Sentido das operacións.
C1.3.1 - Potencias, raíces e logaritmos: comprensión e utilización das súas relacións para simplificar e resolver problemas.
C1.4 - Educación financeira.
C1.4.1 - Índice de variación e variación porcentual. O IPC.
C1.4.2 - Uso das progresións para estudar o xuro simple e o xuro composto. Cálculo da taxa de xuro anual equivalente (TAE) en casos sinxelos.
C1.4.3 - Estudo das operacións ofrecidas por entidades financeiras relacionadas coas anualidades de capitalización: plans de pensións e de aforro.
C1.4.4 - Cálculo de anualidades e mensualidades de amortización: hipotecas e préstamos bancarios.
C1.4.5 - Resolución de problemas relacionados coa educación financeira con ferramentas tecnolóxicas.
Bloque B2. Sentido da medida
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9
CA2.1 - Adquirir novo coñecemento matemático mediante a formulación de conxecturas e problemas de forma guiada.
CA2.2 - Manifestar unha visión matemática integrada, investigando e conectando as diferentes ideas matemáticas.
CA2.3 - Resolver problemas, establecendo e aplicando conexións entre as diferentes ideas matemáticas.
CA2.4 - Seleccionar a solución máis adecuada dun problema en función do contexto (sustentabilidade, consumo responsable, equidade...) usando o razoamento e a argumentación.
Contidos
C2.1 - Cambio.
C2.1.1 - Transformacións de funcións (operacións aritméticas, composición, valor absoluto e inversa), utilizando ferramentas dixitais para realizar as operacións coas expresións simbólicas máis complicadas.
C2.1.2 - Estimación ou cálculo do valor do límite dunha función nun punto a partir dunha táboa, un gráfico ou unha expresión alxébrica.
C2.1.3 - Cálculo de límites no infinito de funcións polinómicas e racionais e resolución de indeterminacións en casos sinxelos.
C2.1.4 - Estudo da continuidade dunha función gráfica ou analiticamente, tipificando, cando cumpra, os tipos de descontinuidade.
C2.1.5 - Aplicación do cálculo de asíntotas horizontais, verticais e oblicuas de funcións polinómicas e racionais á representación gráfica de funcións.
C2.1.6 - Cálculo e interpretación da taxa de variación media (TVM) dunha función nun intervalo en contextos das ciencias sociais.
C2.1.7 - Aproximación da TVM dunha función en intervalos moi pequenos pola taxa de variación instantánea nun punto.
C2.1.8 - Cálculo da derivada dunha función nun punto mediante a definición en casos sinxelos.
C2.1.9 - Regras de derivación e a súa aplicación ao cálculo de derivadas. Obtención da recta tanxente a unha curva nun punto.
C2.2 - Medición.
C2.2.1 - A probabilidade como medida da incerteza asociada a fenómenos aleatorios.
Bloque B3. Sentido alxébrico
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9
CA3.1 - Interpretar, modelizar e resolver situacións problematizadas da vida cotiá e das ciencias sociais, utilizando o pensamento computacional, modificando ou creando algoritmos.
CA3.2 - Obter todas as posibles solucións matemáticas de problemas da vida cotiá e das ciencias sociais, describindo o procedemento realizado.
CA3.3 - Comprobar a validez matemática das posibles solucións dun problema, utilizando o razoamento e a argumentación.
CA3.4 - Empregar ferramentas tecnolóxicas adecuadas na formulación ou investigación de conxecturas ou problemas.
CA3.5 - Seleccionar e utilizar diversas formas de representación, valorando a súa utilidade para compartir información.
Contidos
C3.1 - Padróns.
C3.1.1 - Xeneralización de padróns en situacións sinxelas, usando regras simbólicas ou funcións definidas explícita e recorrentemente.
C3.2 - Modelo matemático.
C3.2.1 - Relacións cuantitativas esenciais en situacións sinxelas: estratexias de identificación e determinación da clase de funcións que poden modelizalas, obtendo conclusións razoables.
C3.2.2 - Uso de ecuacións, inecuacións, sistemas de ecuacións e inecuacións para modelizar situacións das ciencias sociais e da vida real.
C3.3 - Igualdade e desigualdade.
C3.3.1 - Resolución de ecuacións cuadráticas e reducibles a elas e de ecuacións exponenciais e logarítmicas sinxelas.
C3.3.2 - Resolución de sistemas de ecuacións de segundo grao con dúas incógnitas.
C3.3.3 - Resolución gráfica e alxébrica de sistemas de inecuacións lineais con dúas incógnitas.
C3.3.4 - Aplicación á resolución de problemas da vida cotiá e das ciencias sociais, usando lapis e papel ou medios tecnolóxicos, e interpretando as solucións.
C3.4 - Relacións e funcións.
C3.4.1 - Funcións a partir de táboas e gráficas. Aspectos globais dunha función.
C3.4.2 - As funcións e a súa representación gráfica na interpretación de situacións relacionadas coa vida cotiá e as ciencias sociais, utilizando lapis e papel ou ferramentas dixitais.
C3.4.3 - Representación gráfica de funcións utilizando a expresión máis adecuada.
C3.4.4 - Propiedades das distintas clases de funcións, incluídas polinómica, exponencial, racional sinxela, irracional, logarítmica, periódica e a anacos: comprensión e comparación.
C3.4.5 - Álxebra simbólica na representación e explicación de relacións matemáticas das ciencias sociais.
C3.5 - Pensamento computacional.
C3.5.1 - Análise, formulación e resolución de problemas da vida cotiá e das ciencias sociais utilizando programas e ferramentas adecuados.
C3.5.2 - Comparación de algoritmos alternativos para o mesmo problema mediante o razoamento lóxico.
Bloque B4. Sentido estocástico
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9
CA4.1 - Adquirir novo coñecemento matemático mediante a formulación de conxecturas e problemas de forma guiada.
CA4.2 - Representar ideas matemáticas, estruturando diferentes razoamentos matemáticos e seleccionando as tecnoloxías máis adecuadas.
CA4.3 - Resolver problemas en situacións diversas, utilizando procesos matemáticos, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real, outras áreas de coñecemento e as matemáticas.
CA4.4 - Empregar algunhas estratexias e ferramentas, incluídas as dixitais, na resolución de problemas da vida cotiá e das ciencias sociais, valorando a súa eficiencia en cada caso.
Contidos
C4.1 - Organización e análise de datos.
C4.1.1 - Variables bidimensionais: distribución conxunta, distribucións marxinais e condicionadas. Análise da dependencia estatística.
C4.1.2 - Estudo da relación entre dúas variables mediante a regresión lineal e cuadrática: valoración gráfica da pertinencia do axuste. Diferenza entre correlación e causalidade.
C4.1.3 - Coeficientes de correlación lineal e de determinación: cuantificación da relación lineal, predición e valoración da súa fiabilidade en contextos das ciencias sociais.
C4.1.4 - Calculadora, folla de cálculo ou software específico na análise de datos estatísticos.
C4.2 - Incerteza.
C4.2.1 - Cálculo da probabilidade para partir do concepto de frecuencia relativa.
C4.2.2 - Cálculo de probabilidades en experimentos simples: a regra de Laplace en situacións de equiprobabilidade aplicando diferentes técnicas de reconto, incluída a combinatoria. Axiomática de Kolmogorov.
C4.2.3 - Cálculo de probabilidades en experimentos compostos.
C4.2.4 - Resolución de problemas utilizando técnicas de reconto, diagramas de árbore e táboas de continxencia.
C4.3 - Inferencia.
C4.3.1 - Deseño de estudos estatísticos relacionados coas ciencias sociais utilizando ferramentas dixitais. Técnicas de mostraxe sinxelas.
C4.3.2 - Análise de mostras unidimensionais e bidimensionais mediante ferramentas tecnolóxicas co fin de emitir xuízos e tomar decisións.
Bloque B5. Sentido socioafectivo
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9
CA5.1 - Analizar a achega das matemáticas ao progreso da humanidade reflexionando sobre a súa contribución na proposta de solucións a situacións complexas e aos retos que se formulan nas ciencias sociais.
CA5.2 - Afrontar as situacións de incerteza, identificando e xestionando emocións e aceptando e aprendendo do erro como parte do proceso de aprendizaxe das matemáticas.
CA5.3 - Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando e aprendendo da crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións na aprendizaxe das matemáticas.
CA5.4 - Participar en tarefas matemáticas de forma activa en equipos heteroxéneos, respectando as emocións e experiencias dos demais, escoitando o seu razoamento, identificando as habilidades sociais máis propicias e fomentando o benestar grupal e as relacións sa
CA5.5 - Mostrar organización ao comunicar as ideas matemáticas, empregando o soporte, a terminoloxía e o rigor apropiados.
CA5.6 - Recoñecer e empregar a linguaxe matemática en diferentes contextos, comunicando a información con precisión e rigor.
Contidos
C5.1 - Crenzas, actitudes e emocións.
C5.1.1 - Actitudes inherentes ao traballo matemático como o esforzo, a perseveranza, a tolerancia á frustración, a incerteza e a autoavaliación, indispensables para afrontar eventuais situacións de tensión e ansiedade na aprendizaxe das matemáticas.
C5.1.2 - Tratamento do erro, individual e colectivo, como elemento mobilizador de saberes previos adquiridos e xerador de oportunidades de aprendizaxe na aula de matemáticas.
C5.2 - Traballo en equipo e toma de decisións.
C5.2.1 - Recoñecemento e aceptación de diversas formulacións na resolución de problemas, transformando os enfoques dos demais en novas e melloradas estratexias propias, mostrando empatía e respecto no proceso.
C5.2.2 - Técnicas e estratexias de traballo en equipo para a resolución de problemas e tarefas matemáticas, en grupos heteroxéneos.
C5.3 - Inclusión, respecto e diversidade.
C5.3.1 - Destrezas para desenvolver unha comunicación efectiva: a escoita activa, a formulación de preguntas ou a solicitude e prestación de axuda cando sexa necesario.
C5.3.2 - Valoración da contribución das matemáticas ao longo da historia no avance das ciencias sociais.
C5.4 - Comunicación e organización.
C5.4.1 - Comunicación das ideas matemáticas de maneira ordenada e coherente, empregando o soporte, a terminoloxía e o rigor apropiados.
C5.4.2 - Recoñecemento e utilización da linguaxe matemática en diferentes contextos, comunicando a información con precisión e rigor.
C5.4.3 - Planificación de procesos de matematización e modelización, en contextos da vida cotiá e das ciencias sociais.

3.3. Avaliación das unidades didácticas (Elaborado)



1 NÚMEROS REAIS
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.2 Manifestar unha visión matemática integrada, investigando e conectando as diferentes ideas matemáticas.
Proba escrita
Representa gráficamente (lapis e papel ou calculadora) na recta real intervalos e semirrectas conectando a información numérica proporcionada nas representacións coas expresións alxébricas. 40
CA1.3 Resolver problemas en situacións diversas, utilizando procesos matemáticos, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real, outras áreas de coñecemento e as matemáticas.
Proba escrita
Resolve problemas de comparación, ordenación, clasificación e operacións (+, -, *, /, ^, raíces e log) de números reais e as súas propiedades establecendo conexións entre a Bioloxía e as matemáticas. 40
CA1.4 Empregar algunhas estratexias e ferramentas, incluídas as dixitais, na resolución de problemas da vida cotiá e das ciencias sociais, valorando a súa eficiencia en cada caso.
Proba escrita
Emprega lapis e papel, calculadora ou programas gráficos na resolución de problemas das CCSS que impliquen representación e/ou operacións con números reais, valorando a súa eficiencia en cada caso. 20

2 MATEMÁTICAS FINANCIEIRAS
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.2 Manifestar unha visión matemática integrada, investigando e conectando as diferentes ideas matemáticas.
Proba escrita
Manifesta unha visión matemática integrada, conectando porcentaxes, potencias, fraccións, sucesións, etc. 30
CA1.3 Resolver problemas en situacións diversas, utilizando procesos matemáticos, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real, outras áreas de coñecemento e as matemáticas.
Proba escrita
Resolve problemas utilizando procesos matemáticos e aplicando conexións entre o mundo financieiro (IPC, xuros, TAE, anualidades de capitalización, plans de pensións e aforro, etc) e as matemáticas. 70

3 ECUACIÓNS, INECUACIÓNS E SISTEMAS
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA3.2 Obter todas as posibles solucións matemáticas de problemas da vida cotiá e das ciencias sociais, describindo o procedemento realizado.
Proba escrita
Obtén todas as posibles solucións de problemas das ciencias sociais que poidan formularse mediante ecuacións cuadráticas, exponenciais ou logarítmicas sinxelas describindo o procedemento utilizado. 40
CA3.3 Comprobar a validez matemática das posibles solucións dun problema, utilizando o razoamento e a argumentación.
Proba escrita
Comproba a validez matemática das posibles solucións dun problema de ecuacións, inecuacións ou sistemas, utilizando o razoamento e a argumentación. 40
CA3.4 Empregar ferramentas tecnolóxicas adecuadas na formulación ou investigación de conxecturas ou problemas.
Proba escrita
Emprega lapis e papel, calculadora ou programas gráficos na formulación ou investigación de conxecturas ou problemas de ecuacións, inecuacións e sistemas. 20

4 FUNCIÓNS
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.3 Resolver problemas, establecendo e aplicando conexións entre as diferentes ideas matemáticas.
Proba escrita
Resolve problemas de transformacións de funcións con lapis e papel ou programas (p. ex. Geogebra), en función da complexidade do proceso, aplicando a conexión entre as diferentes ideas matemáticas. 15
CA2.4 Seleccionar a solución máis adecuada dun problema en función do contexto (sustentabilidade, consumo responsable, equidade...) usando o razoamento e a argumentación.
Proba escrita
Selecciona a solución máis adecuada dun problema en función do contexto, p.ex., sostibilidade usando as funcións e as súas transformacións no razoamento e/ou na argumentación. 15
CA3.1 Interpretar, modelizar e resolver situacións problematizadas da vida cotiá e das ciencias sociais, utilizando o pensamento computacional, modificando ou creando algoritmos.
Proba escrita
Resolve problemas das ciencias sociais formulados a través de padróns sinxelos, regras simbólicas ou funcións definidas explícita ou recorrentemente modificando algoritmos. 15
CA3.2 Obter todas as posibles solucións matemáticas de problemas da vida cotiá e das ciencias sociais, describindo o procedemento realizado.
Proba escrita
Obtén todas as posibles solucións matemáticas dun problema da vida cotiá, describindo todo o procedemento seguido xa sexan ecuacións, inecuacións ou sistemas. 15
CA3.3 Comprobar a validez matemática das posibles solucións dun problema, utilizando o razoamento e a argumentación.
Proba escrita
Comproba a validez matemática das posibles solucións dun problema, utilizando o razoamanto e a argumentación apoiados polas expresións alxébricas ou representacións gráficas. 15
CA3.4 Empregar ferramentas tecnolóxicas adecuadas na formulación ou investigación de conxecturas ou problemas.
Proba escrita
Emprega ferramentas tecnolóxicas adecuadas (ferramentas de debuxo manual, programas gráficos ou follas de cálculo) na investigación de conxecturas ou problemas das CCSS relacionados con funcións. 10
CA3.5 Seleccionar e utilizar diversas formas de representación, valorando a súa utilidade para compartir información.
Proba escrita
Selecciona diversas formas de representación de funcións (gráficas, táboas, expresións analíticas), valorando a súa utilidade para compartir información. 15

5 LÍMITES
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.2 Manifestar unha visión matemática integrada, investigando e conectando as diferentes ideas matemáticas.
Proba escrita
Manifesta unha visión integrada do concepto de límite, investigando e conectando coa súa interpretación xeométrica. 30
CA2.3 Resolver problemas, establecendo e aplicando conexións entre as diferentes ideas matemáticas.
Proba escrita
Resolve problemas de cálculo de límites dunha función nun punto e no infinito utilizando procesos matemáticos, establecendo e aplicando conexións entre entre as diferentes ideas matemáticas. 70

6 DERIVADAS
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.2 Manifestar unha visión matemática integrada, investigando e conectando as diferentes ideas matemáticas.
Proba escrita
Manifesta unha visión integrada dos conceptos de TVM, TVI e derivada, investigando e conectando coa súa interpretación xeométrica. 40
CA2.3 Resolver problemas, establecendo e aplicando conexións entre as diferentes ideas matemáticas.
Proba escrita
Resolve problemas de derivadas, TVM e recta tanxente con lapis e papel e ferramentas tecnolóxicas, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real, outras áreas de coñecemento e as matemáticas. 60

7 ESTATÍSTICA
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA4.1 Adquirir novo coñecemento matemático mediante a formulación de conxecturas e problemas de forma guiada.
Proba escrita
Adquire o novo concepto de variable bidimensional construíndo a táboa de dobre entrada. Calcula as distribucións marxinais e condicionadas en problemas de forma guiada. 40
CA4.2 Representar ideas matemáticas, estruturando diferentes razoamentos matemáticos e seleccionando as tecnoloxías máis adecuadas.
Proba escrita
Representa graficamente variables bidimensionais estruturando razoamentos matemáticos como o grao de relación e emitindo xuízos. 10
CA4.3 Resolver problemas en situacións diversas, utilizando procesos matemáticos, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real, outras áreas de coñecemento e as matemáticas.
Proba escrita
Manexa estratexias e ferramentas dixitais na regresión lineal e cadrática e fai valoración gráfica da pertinencia do axuste, diferenciando entre correlación e causalidade. 20
CA4.4 Empregar algunhas estratexias e ferramentas, incluídas as dixitais, na resolución de problemas da vida cotiá e das ciencias sociais, valorando a súa eficiencia en cada caso.
Proba escrita
Emprega estratexias para resolver problemas de cálculo de coeficientes de correlación lineal e de determinación, cuantificando a relación lineal entre variables do mundo real e facendo predicións. 30

8 PROBABILIDADE
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Adquirir novo coñecemento matemático mediante a formulación de conxecturas e problemas de forma guiada.
Proba escrita
Adquire coñecemento de técnicas de reconto a partir da formulación de conxecturas e problemas de forma guiada. 20
CA1.3 Resolver problemas en situacións diversas, utilizando procesos matemáticos, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real, outras áreas de coñecemento e as matemáticas.
Proba escrita
Resolve problemas a través dos principios do producto e da adición, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real, outras áreas de coñecemento e as matemáticas. 15
CA1.4 Empregar algunhas estratexias e ferramentas, incluídas as dixitais, na resolución de problemas da vida cotiá e das ciencias sociais, valorando a súa eficiencia en cada caso.
Proba escrita
Emprega as estratexias dos diagramas de árbore e as técnicas de combinatoria, na resolución de problemas da vida cotiá e das ciencias sociais, valorando a súa eficiencia en cada caso. 10
CA2.1 Adquirir novo coñecemento matemático mediante a formulación de conxecturas e problemas de forma guiada.
Proba escrita
Adquire o concepto de probabilidade como medida de incerteza de fenómenos aleatorios en problemas de forma guiada. 15
CA4.1 Adquirir novo coñecemento matemático mediante a formulación de conxecturas e problemas de forma guiada.
Proba escrita
Adquire coñecemento de probabilidade de experimentos compostos a partir da formulación de conxecturas e problemas de forma guiada. 10
CA4.3 Resolver problemas en situacións diversas, utilizando procesos matemáticos, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real, outras áreas de coñecemento e as matemáticas.
Proba escrita
Resolve problemas de cálculo de probabilidade polo método frecuentista e pola regla de Laplace, establecendo e aplicando conexións entre o mundo real, outras áreas de coñecemento e as matemáticas. 30

9 MATEMÁTICAS PARA A VIDA EN SOCIEDADE
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA5.1 Analizar a achega das matemáticas ao progreso da humanidade reflexionando sobre a súa contribución na proposta de solucións a situacións complexas e aos retos que se formulan nas ciencias sociais.
Táboa de indicadores
Analiza a achega das matemáticas ao progreso da humanidade reflexionando sobre a súa contribución na proposta de solucións a situacións complexas e aos retos que se expoñan nas ciencias sociais. 15
CA5.2 Afrontar as situacións de incerteza, identificando e xestionando emocións e aceptando e aprendendo do erro como parte do proceso de aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Afronta as situacións de incerteza, identificando e xestionando emocións e aceptando e aprendendo do erro como parte do proceso de aprendizaxe das matemáticas. 10
CA5.3 Mostrar unha actitude positiva e perseverante, aceptando e aprendendo da crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións na aprendizaxe das matemáticas.
Táboa de indicadores
Mostra unha actitude positiva e perseverante, aceptando e aprendendo da crítica razoada ao facer fronte ás diferentes situacións na aprendizaxe das matemáticas. 20
CA5.4 Participar en tarefas matemáticas de forma activa en equipos heteroxéneos, respectando as emocións e experiencias dos demais, escoitando o seu razoamento, identificando as habilidades sociais máis propicias e fomentando o benestar grupal e as relacións sa
Táboa de indicadores
Participa en tarefas matemáticas de forma activa en equipos heteroxéneos, respectando e escoitando aos demais, identificando as habilidades sociais máis propicias e fomentando o benestar grupal. 20
CA5.5 Mostrar organización ao comunicar as ideas matemáticas, empregando o soporte, a terminoloxía e o rigor apropiados.
Táboa de indicadores
Mostra organización ao comunicar as ideas matemáticas, empregando o soporte, a terminoloxía e o rigor apropiados. 15
CA5.6 Recoñecer e empregar a linguaxe matemática en diferentes contextos, comunicando a información con precisión e rigor.
Táboa de indicadores
Recoñece e empregar a linguaxe matemática en diferentes contextos, comunicando a información con precisión e rigor. 20

4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)


As liñas de actuación no proceso de ensino e aprendizaxe son a base nas que se asenta a metodoloxía a seguir nesta proposta didáctica para que sexa activa e participativa. Utilizaránse distintas metodoloxías buscando a acción educativa máis axeitada en función do momento e contidos a tratar, e que ademais sirvan para atender os distintos ritmos de aprendizaxe. Tamén se intentará que a organización da aula sexa o máis axeitada para o desenvolvemento do traballo en equipo, sempre en coordinación co resto do profesorado.

PRINCIPIOS METODOLÓXICOS

Busca dunha aprendizaxe significativa: por distintos medios obteremos información das ideas previas que posúe o alumnado, para que partindo deste coñecementos, cada alumno poida enriquecer, modificar e reorganizar os seus esquemas cognitivos.

Busca dunha aprendizaxe funcional: é moi importante que o alumnado coñeza a utilizade dos contidos tratados. Para conseguilo, introduciranse os contidos a partir de situacións problemáticas que as/os mesmas/os alumnas/os aplicarán os coñecementos adquiridos á resolución de problemas.

Fomentarase a reflexión persoal sobre o proceso de aprendizaxe, de xeito que o alumnado poida valorar o seu progreso e corrixir os erros cometidos.

Promoverase a colaboración entre o alumnado, para que así sexan conscientes das vantaxes de intercambiar información, unir esforzos e do apoio mutuo.

MÉTODOS DE ENSINANZA

Os principios dos que falamos anteriormente sérvenos de base para o proceso de ensino, pero non describe de maneira precisa e concreta como ensinar, de que forma organizar a aula e ao alumnado, que métodos poñer en práctica... A continuación pasamos a detallar máis este aspecto presentando diferentes métodos para o ensino dos contidos propostos nesta programación didáctica.

A clase invertida: nalgunhas partes da materia xa coñecidas propoñeráselles ás/aos alumnas/os que revisen na casa certos conceptos básicos e utilizarase a aula para resolver dúbidas e practicar eses conceptos.

Métodos expositivos: fronte á mera transmisión de contidos (lección maxistral) buscarase a interacción co alumnado (lección comunicativa), buscando que se impliquen mediante intervencións espontáneas (ou provocadas pola persoa docente) de forma ordenada.

Métodos demostrativos: a diferencia deste tipo de métodos con respecto aos métodos expositivos radica en que a información se centra na explicación de exemplos prácticos que serven de modelo para a resolución de tarefas posteriores. En xeral, nas sesións introductorias dos diferentes contidos combinaránse métodos expositivos e métodos demostrativos.

 

Método titorial: a idea deste método é que o alumnado traballe de forma individual e acuda ao profesorado en busca de apoio e axuda para que o guíe. As diferentes formas de comunicación a través de internet, utilizando por exemplo a aula virtual do centro, facilita a interacción continua co alumnado. Deste xeito, pode achegar as súas dúbidas ao profesor e o profesor pode transmitir diferentes tarefas de reforzo e ampliación aos contidos traballados na aula.

Método interrogativo: as preguntas son a forma de aprendizaxe a través da cal se trata de implicar ao alumnado. Pode haber preguntas introdutorias que nos guíen no desenvolvemento dun contido ou preguntas concretas que aparezan nas diferentes situacións problemáticas propostas do tipo: Que ocorre se cambiamos estas condicións nun problema determinado? As preguntas son a guía da aprendizaxe e ir respondéndoas lévanos a traballar os contidos e a acadar os obxectivos da materia.

TIPOS DE ACTIVIDADES

As actividades son os medios nos que toman forma os principios metodolóxicos nos que se basea esta proposta didáctica e concretan os métodos didácticos. Temos varios tipos de actividades e tarefas, en función do momento no que se levan a cabo e da intención educativa que teñan.

Actividades iniciais

A súa finalidade é coñecer as ideas previas do alumnado e ser unha motivación de cara a aprendizaxe dos contidos que se van desenvolver a continuación.

Actividades de desenvolvemento

Son as tarefas que serven para traballar os novos contidos. Deben ser inicialmente máis estruturadas e guiadas para adquirir a base que permita realizar máis adiante actividades menos estruturadas e menos pautadas.

Actividades de reforzo e ampliación

Ante a realidade da existencia de diferentes ritmos de aprendizaxe e capacidades do alumnado faise necesario propoñer actividades de reforzo para traballar os contidos básicos e ademais débense propoñer actividades de ampliación para propoñer contidos relacionados coa unidade pero non pensados para todo o alumnado.

Actividades de avaliación

Calquera actividade pode ser avaliada aínda así, poden programarse actividades que especificamente teñan esa función avaliadora. Son, por tanto, actividades nas que se tratan os contidos e os criterios de avaliación que se queren valorar.

 


4.2. Materiais e recursos didácticos (Elaborado)


Denominación
Libro de texto: Matemáticas Aplicadas a las Ciencias Sociales editorial SM ISBN: 978-84-1120-221-3
Libro de texto Marea Verde
Fichas de actividades de consolidación
Fichas de actividades de reforzo
Fichas de actividades de ampliación
Materiais manipulativos (para o traballo da xeometría, por exemplo)
Dotación da aula (encerado dixital, pupitres, encerado,...)
Aula de informática
Software específico (uso de Geogebra, por exemplo)
Boletines de problemas

O desenvolvemento das clases terá lugar fundamentalmente nunha aula equipada con encerado dixital ou canon proxector e encerado tradicional no que o alumnado disporá de pupitres individuais que facilitarán a mobilidade para a realización de traballos en equipo.

Ademais tamén se poderá utilizar a aula de informática na que haberá ordenadores nos que se instalará o software libre necesario para o desenvolvemento das tarefas relacionadas coa materia e na que se utilizarán tamén aplicacións web.

 


5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)


A avaliación inicial lévase a cabo ao comezo do curso e se é necesario ao comezo de cada unidade. A súa función é coñecer o lugar de partida dos diferentes contidos a tratar no desenvolvemento deste curso e de cada unidade. Esta avaliación inicial poderá realizarse de diversas maneiras a través dunha proba escrita, dunha tarefa desenvolta na aula ou do traballo realizado en unidades previas. Será o punto de partida para o tratamento dos contidos e para prever a necesidade de adaptacións ou a programación de actividades de reforzo ou ampliación, se fose necesario.


5.2. Criterios de cualificación e recuperación (Elaborado)


Pesos na materia 
Instrumentos de avaliación UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 Total programación
Pesos das unidades didácticas (%) 14.0 2.0 13.0 14.0 14.0 14.0 14.0 14.0 1.0 100.0
Proba escrita 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 0.0 99.00000000000001
Táboa de indicadores 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 100.0 1.0

Para a cuantificación da nota da avaliación, é necesario o coñecemento das unidades didácticas respectivas e tamén é importante fomentar unha actitude positiva cara a materia de Matemáticas. Dado que é unha ensinanza postobligatoria considerase que a nota debe ser o 100% de contidos e procedementos.

Realizaranse probas, traballos e exames das distintas unidades didácticas ou dos distintos contidos matemáticos da programación, que poderán ser tanto orais como escritas. Se un exame engloba máis materia que outros poderá ter máis peso no cálculo da media, de forma que esta poderá ser ponderada.

A nota final do curso obterase como a media aritmética ou ponderada dos exames feitos ponderados  a criterio do profesor..

NOTA: Se algún alumno non pode realizar un ou varios exames por estar confinado por recomendación médica ou ten unha enfermedade incapacitante para a asistencia a clase entón a criterio do profesor/profesora segundo a cantidade de materia de cada exame.

Se un alumnoa non pode asistir o exame
- este exame realizarase máis tarde se a incapacidade é temporal, 
- non se realizará o exame se o profesor/profesora entende que xa ten suficientes datos para dar unha nota,
- realizarase un exame virtual, que pode ser oral, escrito ou a través de ferramentas informáticas baixo as condicións de seguridade académica que se consideren necesarias (uso de varias cámaras, conexión telefónica, etc.). A realización deste exame virtual poderá ser gravada con fins académicos. Transcorridos os períodos de reclamación esta gravación será destruída. Para a realización desta proba, se fose necesario a Consellería dará os medios necesarios para realizala.

 

Se un alumno/a cometera ou intentara cometer algunha falta grave no momento dos exames tal como copiar, intercambiar información, utilizar chuletas, utilizar dispositivos electrónicos non autorizados... a súa cualificación será a nota mínima, un cero.Todos os alumnos que non acaden un 5 nunha avaliación deberán acreditar os seus conocementos en avaliaciones posteriores. 

Cada alumna/o que non supere unha avaliación terá a oportunidade de recuperala na seguinte avaliación a través dunha proba escrita baseada nos contidos das unidades didácticas traballadas en dita avaliación. Unha nota igual ou superior a 5 puntos significará que esa avaliación estará superada.

Se un alumno ten só unha avaliación suspensa a recuperación da materia correspondente a dita avaliación. Se ten máis dunha avaliación suspensa para aprobar a materia. realizará o exame final de toda a materia. Débese obter polo menos un 5 na cualificación de dito exame final. para aprobar a materia.

Cada alumna/o que non superase o curso na avaliación ordinaria deberá realizar tarefas de recuperación no período que segue á dita avaliación ordinaria. Logo fará unha proba escrita cos contidos do curso..Débese obter polo menos un 5 na cualificación de dito exame extraordinario para aprobar a materia.

 

Se un alumno/a cometera ou intentara cometer algunha falta grave no momento dos exames tal como copiar, intercambiar información, utilizar chuletas, utilizar dispositivos electrónicos non autorizados... a súa cualificación será a nota mínima, un cero.Todos os alumnos que non acaden un 5 nunha avaliación deberán acreditar os seus conocementos en avaliaciones posteriores. 

 

5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)


Non procede.


5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)


Non procede.


6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)


A diversidade de alumnado que nos atopamos nas aulas débese a diferentes razóns como son as seguintes: as formas de aprender, os ritmos de aprendizaxe e de traballo, a motivación, a capacidade intelectual, a capacidade de dispersión, a madurez, a diversidade cultural, a incorporación tardía ao sistema educativo, os coñecementos previos e o nivel sociocultural. Isto dará lugar á utilización de diversos mecanismos de apoio, ereforzo e apliación..


7.1. Concreción dos elementos transversais (Elaborado)


Concreción dos elementos transversais que se traballarán no curso 
Secuencia Elementos transversais UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9
1 Comprensión da lectura e expresión oral e escrita
2 A comunicación audiovisual e a competencia dixital
3 O emprendemento social e empresarial
4 O fomento do espírito crítico
5 A educación emocional e en valores
6 A igualdade de xénero
7 A creatividade
8 Educación para a saúde
9 A formación estética
10 Educación para a sustentabilidade e o consumo responsable

Non se rexistraron observacións

7.2. Actividades complementarias (Elaborado)


Actividade Descrición 1º trim. 2º trim. 3º trim.
Posible paseo matemático Desenvolverase unha actividade pola localidade na que se realizarán diferentes observacións, medidas e estimacións de cara a relacionar o entorno cos contidos traballados na materia.

Non se rexistraron observacións

8.1. Procedemento para avaliar o proceso do ensino e a practica docente cos seus indicadores de logro (Elaborado)


Categoría indicador de logro Indicadores de logro
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Idoneidade das actividades propostas para acadar as aprendizaxes
Metodoloxía empregada Adecuación do nivel de dificultade ás características do alumnado. Facilitación do proceso de visualización, revisión e integración dos erros cometidos por parte do alumnado.
Organización xeral da aula e o aproveitamento dos recursos Incorporación das novas tecnoloxías ao proceso de ensino-aprendizaxe de maneira efectiva
Metodoloxía empregada Combinación do traballo individual e en equipo de xeito eficiente
Clima de traballo na aula Participación activa de todo o alumnado
Organización xeral da aula e o aproveitamento dos recursos Adecuación dos diferentes procedementos e instrumentos de avaliación son eficaces
Outros Ofrecemento ao alumnado de forma rápida do resultado das probas
Medidas de atención á diversidade Facilitación a cada alumna/o a axuda individualizada que precisa
Medidas de atención á diversidade Atención adecuada á diversidade do alumnado
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais Información do proceso de ensino-aprendizaxe ao alumnado, persoa titora e familias
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais Implicación do profesorado nas funcións de titoría e orientación
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais Comunicación apropiada coa familia por parte de profesorado

Ademais da avaliación das aprendizaxes do alumnado tal e como nos indica o Decreto 156/2022, do 15 de setembro no seu artigo 24.4 (CAPÍTULO IV) hai que avaliar os "procesos de ensino" e a "propia práctica docente", para o que se establecerán "indicadores de logro". Estes indicadores de logro establecidos valoraranse en catro niveis do xeito que segue: excelente/conseguido/mellorable/non acadado.

 


8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)


O procedemento de revisión e avaliación da programación didáctica será realizada polas persoas docentes implicadas no desenvolvemento da materia deste curso. Analizaranse fundamentalmente a adecuación da secuenciación e da temporalización e o logro dos mínimos de consecución establecidos para os diferentes criterios de avaliación.

Dentro dos procedementos para avaliar a nosa programación, teremos en conta os seguintes:
 
¿      Análise da avaliación ordinaria de xuño:Teremos en conta a porcentaxe de aprobados en relación cos resultados obtidos noutras materias.
 
¿      Análise da metodoloxía empregada ao longo do curso: Segundo o nivel académico dos/das alumnos/as e tendo en conta as súas necesidades específicas (outras etnias, inmigrantes, alumnos/as con discapacidade, …) facer novas adaptacións curriculares ou cambiar a metodoloxía empregada. Claro está que neste caso, o máis apropiado sería facer grupos de reforzo con un/unha profesor/a de apoio.
 
¿      Materia impartida durante o curso:  No caso de que queden contidos sen impartir durante o curso analizar as causas; que poden ser por falta de tempo, porque o nivel do grupo fose moi baixo, por adicarlle moitas sesión a probas de avaliación e recuperacións, … Neste caso, como xa se fixo en cursos anteriores, recoméndase comezar o curso seguinte por aqueles temas non impartidos ou nos que non se afondou demasiado. 
 
¿      Análise das TIC empregadas: Pode ser que os/as alumnos/as necesiten máis motivación en determinados temas como o emprego da pizarra dixital, navegar máis por internet, programas audiovisuais de reforzo, etc
     
¿     Calquera outra que se considere oportuna


9. Outros apartados (Elaborado)


Outros apartados
Non se atoparon elementos.

Volver