Vista preliminar da
Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.
1. Introdución (Elaborado)
A materia de Xeografía e Historia de 2º de ESO ten como temas fundamentais a Idade Media, a Idade Moderna e Xeografía (Urbanismo e demografía).
A formación que se plantexa nesta programación debería proporcionar ao alumnado un coñecemento global necesario para coñecer o pasado e para entender o presente, xa que moitos procesos históricos actuais teñen a súa orixe nas etapas históricas a estudar.
É preciso tamén para facer emerxer no seu estudo suxeitos históricos ata hai pouco silenciados, como as mulleres, a clase obreira, os pobres... dándolles o protagonismo que lles corresponde e que vai permitir unha renovación do discurso histórico.
É fundamental para fortalecer a base cultural que lles permitirá desenvolver a súa formación e lles acompañará no futuro como cidadáns.
É importante a adquisición dun vocabulario conceptual propio e a capacidade para utilizalo correctamente. Do mesmo xeito, cumpriría ampliar e desenvolver as competencias clave, a capacidade de expresarse adecuadamente na escrita e desenvolver unha lectura comprensiva para enlazar cos coñecementos previos as novas aportacións e ideas que imos traballar.
É fundamental no referente á metodoloxía é desenvolver un proceso que permita dar importancia a saber interpretar documentos e imaxes, á comprensión dos elementos básicos do proceso histórico (causa, desenvolvemento, consecuencia; espazo e tempo), á intencionalidade na interpretación dos procesos e ó uso adecuado da información. Así como ó análise crítico da información e dos datos referentes á materia tratada.
Pódese plantexar de forma cronolóxica, atendendo ás necesidades básicas de comprensión dos procesos para logo chegar a unha perspectiva transversal (pero sólo despois de que se adquiran uns coñecementos básicos que permitan transitar analizando fenómenos históricos e artísticos ó longo do tempo).
A finalidade desta materia é dar ó alumnado unha visión global do mundo e un conxunto de valores para que adopten unha actitude ética e comprometida dentro dunha sociedade plural e solidaria. E completar os obxectivos plantexados e a adquisición das competencias clave de forma inclusiva atendendo á diversidade do alumnado.
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
A metodoloxía didáctica é o conxunto de estratexias, procedementos e accións organizadas e planificadas polo profesorado, de xeito consciente e reflexivo, coa finalidade de posibilitar a aprendizaxe do alumnado e o logro dos obxectivos.
A metodoloxía didáctica será activa e participativa, favorecento o traballo individual (fomentando a capacidade de aprender por si mesmos) e cooperativo do alumnado. Buscará a consecución dos obxectivos e das competencias clave.
O obxectivo fundamental da ensinanza é a consecución de aprendizaxes significativos, partindo dos contidos (“saber”) o alumno deberá ser capaz de aplicar o aprendido á práctica, debe “saber facer” e acadar as competencias propostas no currículo. Partindo duns coñecementos previos tentaremos acadar que o alumno sexa capaz da aprender por si mesmo, “aprender a aprender”, e aplicar o aprendido á realidade da súa vida cotiá. Pero para chegar a este punto precisamos un longo proceso, plantexamos un obxectivos que deberán ter como punto de partida os coñecementos previos, cos que parte o alumno, para adaptarnos a eles e acadar unha progresión que buscará fomentar a participación activa do alumno na aprendizaxe.
A metodoloxía didáctica empregada para a construción do coñecemento significativo combina a intervención da profesora no proceso de ensino- aprendizaxe e a intervención e implicación do alumnado para acadar a compresión dos contidos e a súa aplicación práctica tanto nos temas de carácter histórico como os xeográficos ou artísticos. É dicir, trátase dunha metodoloxía integradora onde se combina a aprendizaxe por recepción e por descubrimento.
A motivación é un aspecto importante para captar o interese dos alumnos e alumnas, é necesario que a presentación dos temas conecte o máis directamente posible cos intereses dos alumnos, cos seus coñecementos previos da temática a tratar, ca súa experiencia persoal ou ca actualidade económica, política e social.
Entre as actividades que facilitarán a asimilación dos contidos e a posta en práctica do tratado na clase están:
- Análise de textos históricos, periodísticos, mapas ou de materiais audiovisuais (vídeos, presentacións,...)
- Análise dos feitos no contexto temporal e espacial.
- Identificación e interpretación de estilos e imaxes artísticas.
- Realización de síntesis, esquemas ou cadros sinópticos.
- Realizacion de traballos individuais ou cooperativos sobre aspectos varios da
materia.
- Integración de tecnoloxías da información e comunicación.
O tratamento metodolóxico da materia débese axustar ó nivel competencial inicial do alumnado, partindo de aprendizaxes máis simples, respectando ritmos e estilos de aprendizaxe que teñan en conta a atención á diversidade.
Consideramos que neste nivel da educación obrigatoria é necesario priorizar as estratexias metodolóxicas de carácter motivador, que estimulen o interese dos alumnos polos temas tratados na área.
Para iso, as unidades didácticas desenvolveranse por medio dunha metodoloxía esencialmente activa, non limitándose á exposición, que se tentará reducir á explicación dos conceptos máis confusos e os máis básicos, buscando a participación constante do alumnado na construción dos coñecementos.
Dentro de cada unidade comezarase sempre por explorar os coñecementos previos sobre o tema: remuíños de ideas, preguntas na aula... Estes instrumentos facilitarán información relevante para a avaliación inicial do docente.
Consideramos necesario permitirlles ós alumnos que afonden naqueles aspectos que lles resulten máis interesantes da materia, así como aprender a facer autoavaliación.
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
As probas de avaliación inicial deben ter como obxectivo a detección das dificultades de aprendizaxe, máis o coñecemento das competencia e coñecementos previos do alumnado. Os seus resultados permitiranos a elaboración de programas de reforzo específicos ou cambios na programación para suplir as carencias detectadas.
Antes de realizar un instrumento de avaliación inicial, debemos ter en conta as seguintes premisas:
· Que esperamos que saiba o alumnado neste momento.
· Que competencias clave deben ter ou deben adquirir.
· Que grao de coñecemento teñen do vocabulario específico da materia.
· Cal é o seu nivel de comprensión de textos.
Ademais, calquera proba ou instrumento de avaliación inicial deberá valorar diferentes tipos de contidos e utilizar diferentes técnicas que nos permitan ver a situación do grupo en canto a súa capacidade de expresión (oral ou escrita), comprensión lectora, lectura en voz alta, interpretación de imaxes, gráficos e mapas e comprensión de nocións básicas.
As probas de avaliación inicial realizaranse de forma individualizada nos primeiros días de clase e os seus resultados serán contrastados co resto do equipo docente de cada grupo para elaborar unha estratexia de ensinanza-aprendizaxe conxunta nas avaliacións iniciais do centro.
Ó inicio de cada unidade, si se considera axeitado, plantexaranse unha serie de cuestións orais ó alumnado para saber cales son os seus coñecementos previos que ten o alumnado sobre o tema que se vai abordar co obxectivo de acadar unha aprendizaxe significativa.
5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)
Para atender ó alumnado ca materia de 1º ESO pendente fíxose un Plan de recuperación de pendentes no que se establece o currículo a desenvolver para a recuperación da mesma, especificando os criterios de avaliación.
As estratexias metodolóxicas consisten na realización de actividades de reforzo que serán controladas pola profesora da materia en 2º da ESO ó que se dirixirá o alumno/a para preguntar as dúbidas que lle poideran xurdir. Púxose a disposición do alumnado un Diario de aprendizaxe, indicando as tarefas a realizar ca súa temporalización.
Na aula virtual está a lista de actividades que deberá entregar cada trimestre e as datas de entrega máis as dos exames. Esto foi comunicado ás familias por escrito e a través do Abalar.
Recolleranse as actividades propostas e unha proba escrita cada trimestre, para calcular a nota seguirase o seguinte procedemento:
• As actividades serán valoradas pola profesora puntuando a súa entrega e corrección ata un 20%.
• Nos meses de novembro, xaneiro e abril realizaremos unha proba sobre os temas de cada avaliación da materia pendente. A nota acadada neste exame corresponderase co 80% da nota.
Para aprobar a materia o resultado da media das notas trimestrales deberá ser igual ou superior a 5.
5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
Tras a realización da proba inicial ou sempre que se considere necesario ó longo do curso si se observasen poblemas competenciais no alumnado, de asimilación de contidos ou de aplicación destos contidos na práctica, tratarase de buscar alternativas que garantan a consecución do grado mínimo de competencias clave.
Dependendo do grao de dificultade observada no alumnado requerirase a valoración da problemática por parte do Departamento de Orientación tentando acadar conxuntamente unha solución que permita superar os problemas plantexados.
As vixentes disposicións e normas indican que se debe dar un tratamento específico ó alumnado, que polas súas circunstancias o precisen, facendo uso dos protocolos sobre atención á diversidade elaborados pola Consellería de Educación e recomendados para a súa atención.
En cumprimento do artigo 52 da Orde do 8 de setembro de 2021 pola que se desenvolve o Decreto 229/2011, do 7 de decembro, polo que se regula a atención á diversidade do alumnado, o equipo docente coordinado polo profesorado titor elaborará un plan específico personalizado que ten como finalidade adaptar as condicións curriculares ás necesidades da alumna ou do alumno, para tratar de superar as dificultades detectadas.
O plan específico personalizado incluírá, cando menos:
a) Identificación da alumna ou do alumno.
b) Relación das necesidades educativas que motivaron a repetición do curso.
c) Medidas ordinarias aplicadas no curso anterior.
d) Estratexias metodolóxicas que se utilizarán no seu desenvolvemento.
e) Recursos necesarios para o desenvolvemento do plan.
f) De ser o caso, oferta de medidas extraordinarias.
g) Acreditación da información á familia.
8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)
A avaliación desta programación supón o seguimento a través da aplicación Proens por períodos de avaliación por parte do profesorado que imparta a materia e por parte do Departamento.
Nas reunións de Departamento analarizarase o grao de cumprimento dos obxectivos programados e as dificultades atopadas, podéndose introducir as medidas correctoras que se consideren oportunas. Os problemas detectados sinalaranse na Memoria final para facer modificacións precisas na programación do vindeiro curso.
A programación avaliarase según os seguintes criterios:
- Consecución de obxectivos.
- Evolución do alumnado e resultados do proceso de ensino-aprendizaxe.
- Asimilación de valores e actitudes.
- Asimilación de competencias clave.
- Adecuación do plantexado na programación: contidos, secuenciación, temporalización, metodoloxía.