Vista preliminar da
Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.
1. Introdución (Elaborado)
A presente programación didáctica, elaborada para a materia de Valores Cívicos e Éticos do 3ª curso da ESO, ten como referencia o currículo que establece o Decreto 156/2022, do 2022, polo que se establece o currículo da educación secundaria obrigatoria e do bacharelato na Comunidade Autónoma de Galicia.
A materia de valores éticos debe atender a unha formación integral da persoa e afondar no tratamento transversal dos problemas coa finalidade de proporcionar as bases para unha formación autónoma do alumnado nos valores dunha cidadanía plural, dialogante e democrática.
A materia é unha oportunidade para poñer en práctica metodoloxías didácticas activas e contextualizadas que faciliten a participación crítica do alumnado en traballos cooperativos, a realización de tarefas, a aprendizaxe baseada en problemas, o estudo de casos, o traballo por retos, etc., metodoloxías todas elas que lle confiren ao alumnado o papel de axente activo e autónomo na súa propia formación.
Dado que a materia ten unha presenza semanal de 1 hora, semella importante seleccionar moi ben a metodoloxía e os contidos a desenvolver para que a aprendizaxe sexa significativa.
Os grupos de 3º ESO están compostos por 23 alumnos e alumnas con idades comprendidas ao inicio do curso entre os 14 e os 16 anos. O grupo de 3ºA xúntase co grupo do Programa de Diversificación Curricular, neste grupo hai situacións de necesidades educativas especiais moi diversas, dende dificultades relacionadas coa aprendizaxe, coa concentración, desfases curriculares ao ser alumnado que vén de outros países... No grupo de 3ºB hai alumnado con un TEA.
Todos estes aspectos serán tidos en conta a nivel metodolóxico, por iso se traballarán metodoloxías activas.
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
As principais cuestións a abordar na materia deberían consistir, respectando sempre os ritmos de aprendizaxe de cada alumno e alumna, nos bloques de contidos e criterios que están referidos no Decreto; explicados dun xeito ameno e sobre todo aplicado mediante metodoloxías activas, de traballo individual e grupal. A intención é desenvolver a utonomía do alumado, no lado do traballo, e a implicación coa contorna e coa sociedade democrática, no lado das habilidades sociais e persoais.
Os principios metodolóxicos nos que se basea a materia son a aprendizaxe significativa; isto é partindo dos coñecementos previos do alumnado, para establecer relacións directas entre a materia e a súa realidade. Por outra banda temos a aprendizaxe cooperativa, mediante a cal se desenvolverán proxectos de investigacións, exposicións conxuntas e debates, o que fortalecerá a empatía, as relacións sociais e académicas dentro da aula e no grupo clase. Aprendizaxe mediante o emprego das TICs, parte do traballo de aula será xestionado coa utilización de internet, videos divulgativos, exposicións interactivas, etc, con respecto a este último tipo de aprendizaxe, cómpre salientar a importancia de traballar a busca de información, así como as fake news, e a verificación de fontes á hora de buscar información. Tamén se fomentarán a comprensión e a expresión escrita, capacidades que teñen que reforzar mediante a comprensión de textos e a reformulación mediante escritas, reseñas, ensaios...
A materia comezará cunha actividade introductoria para ver o nivel do alumnado e poñer en común os seus coñecementos previos. Despois, cada UD contará cunha sesión introductoria na que se verán os seus intereses no que respecta aos contidos que se van traballar, os seus coñecementos previos...
A base do traballo que se fará na materia de valores estará encamiñado á investigación e á aprendizaxe autónoma a través de traballos individuais e grupais nos que desenvolver cuestións pertinentes aos contidos dende un punto de vista creativo e de descobrimento, por iso o xeito máis pertinente de avaliar será cunha táboa de indicadores que dependerá do procedemento de avaliación (traballo grupal, escrita, debate...).
Contribuirase ao Plan TICs coa proxección de vídeos, traballos con ordenadores na aula de informática, clases expositivas empregando presentacións dixitais, avaliacións interactivas, aula virtual... Tamén se plantexa facer algunha actividade que teña que ver con proxectos do Erasmus + que se está a facer no centro con alumnos e alumnas doutros niveis.
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
A avaliación inicial se fará tendo en conta as seguintes actividades:
Unha actividade inicial para ver o seu coñecemento previo das cuestións da materia e a súa expresión oral, mediante unha serie de preguntas feitas de xeito oral, apuntando algunha das cousas que din no encerado para facer unha "nube de ideas" do que esperan aprender na materia e o que eles cren que son os valores éticos e cívicos.
Por outra banda se fará unha avaliación inicial mediante un pequeno exercicio de comprensión e produción escrita, adiantando os contidos da primeira unidade didáctica.
As conclusións de isto se comentarán na reunión de avaliación inicial do centro.
5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)
Terase en conta o Plan de Reforzo (artigo 51 da Orde do 8 de Setembro 2021 de atención á diversidade. O plan deberá ser elaborado polo profesorado que imparte a materia baixo directrices do departamento co coñcemento da titora ou titor.
O plan deberá ter como referentes os obxectivos da materia e adquisición de competencias.
Realizaráselle ao alumnado unha proposta de traballo completo e individualizado no que se desenvolvan os criterios mínimos exisibles en cada unidade didáctica.
Está proposta será resultado dun seguimento individualizado que se fará do alumnado revisando os traballos entregados por trimestre para poder asignar un novo traballo final.
5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
Para o alumnado con Necesidades Específicas de Apoio Educativo proporánse medidas de reforzo adaptadas e individualizadas mediante lecturas, vídeos e outros materiais complementarios. Todos eles dispoñibles a través da aula virtual. Proporánse, ao mesmo tempo, diferentes canles para a presentación das tarefas que se adapten mellor a cada un dos alumnos e alumnas.
No caso do alumnado que permaneza un ano máis no mesmo curso debemos ter en conta o plan específico personalizado que desenvolve o artigo 52 da Orde do 8 de setembro de 2021 de atención á diversidade.
Por outra banda, tamén están previstas actividades de ampliación para aquel alumnado que presente un maior ritmo de aprendizaxe. Tratarase de actividades motivadoras, que en todo caso vaian máis aló dos xa afianzados mínimos da materia e que supoñan un maior desafío na busca de información, así como a interrelación dos diferentes contidos.
8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)
Farase un seguimento a través da aplicación Proens dúas veces por avaliación, correspondendo coas dúas unidades didácticas que se desenvolven en cada unha, para poder adiantarnos aos cambios no proceso de ensino aprendizaxe. Estes seguimentos faranse de xeito individual e poñeranse en común nas reunións de departamento.
Neste seguimento terase en conta:
1. Se as sesión prevista por UD foron as suficientes, así como as datas de inicio de final de cada UD.
2. O grao de cumprimento do desenvolvemento das UD.
3. Propostas de mellora
4. Concreción das propostas de mellora para materializar en cursos vindeiros.