Vista preliminar da
Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.
1. Introdución (Elaborado)
Mediante o desenvolvemento do currículo da materia de Física e Química, trátase de acadar que o alumnado acade un punto de partida axeitado que lle permita debullar o pensamento científico e participar na súa evolución, de xeito que poida abordar diferentes situacións vinculadas a estes contidos e que están presentes na sociedade; non hai que deixar de salientar que tamén se no coñecemento do mundo que o rodea.
Así, os obxectivos vinculados a esta materia están focalizados cara a comprensión de diferentes fenómenos físicoquímicos cotiáns e tamén das razóns polas que ocorren ditas situacións; trátase de saber interpretalos a partir de leis e teorías científicas, partindo das pautas básicas asociadas ao método: cuestionamento das observacións realizadas, a formulación de hipóteses que puideran explicalas e a verificación destas hipóteses, usando para todo isto as formas básicas da Física e da Química. Dado que a procura de información é unha actividade fundamental, tamén se fomenta o uso do razoamento crítico á hora de valorar as fontes que se consultan e outras ferramentas que poidan utilizar, tanto a nivel individual como a nivel colaborativo. Así, poténciase tamén o crecemento entre iguais de cara ao mantemento dunha comunidade científica con espírito crítico, ética e produtiva, de xeito que se conciba a ciencia como un medio para xerar coñecemento, melloras e en continuo cambio.
Un aspecto moi importante no desenvolvemento de calquera materia no eido educativo é a avaliación; os criterios asociados a esta materia están relacionados co pensamento científico competencial e o uso do razoamento analítico, de xeito que se trata de evitar unha aprendizaxe consistente unicamente en procesos de memorización.
No desenvolvemento da Física e Química de 2º curso da E.S.O. inclúense os seguintes bloques de coñecemento: a materia, a enerxía, a interacción e o cambio. Tamén se inclúen contidos relacionados coa metodoloxía da ciencia e a importancia que ten a súa correcta aplicación: o método científico e as etapas incluídas nel, que se irá traballando simultaneamente co resto dos contidos, un bloque sobre as destrezas científicas básicas.
Neste último bloque sitúase tamén a relación das ciencias experimentais coas matemáticas, que supoñen un apoio fundamental nestas ciencias e que, á súa vez, precisan de coñecementos e habilidades previas do alumnado ademais doutros que se abordan nesta etapa educativa. Tamén se fai incidencia no importante papel da muller ao longo da historia da ciencia, tratando de salientar as súas colaboracións e de fomentar a vocación científica entre as alumnas.
No bloque titulado A materia, inclúense coñecementos básicos sobre a composición das sustancias e propiedades macro e microscópicas da materia, así como a súa clasificación.
Dentro do bloque A enerxía, afóndase en coñecementos adquiridos na etapa de educación primaria (fontes de enerxía, usos prácticos) e tamén se incide sobre conceptos básicos ao respecto das formas de enerxía. Tamén se inclúen contidos relacionados co desenvolvemento social e económico, ademais das súas repercusións medioambientais.
O bloque A interacción, aborda as consecuencias das interaccións fundamentais de tipo natural, así como o estudo básico das forzas predominantes no ámbito da natureza; tamén se relacionan coa súa aplicación práctica en diferentes eidos.
Para rematar, no bloque O cambio, incidirase sobre a distinción entre transformacións físicas e químicas nos sistemas materiais centrándose, fundamentalmente, naqueles procesos máis frecuentes na contorna cotiá do alumnado. Partindo disto escribiranse as súas aplicacións e a súa implicación na mellora das condicións colectivas.
Os cinco bloques repártense en nove Unidades Didácticas especificadas no terceiro epígrafe.
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
A metodoloxía será activa e participativa, de forma que facilite a aprendizaxe, tanto individual como colectiva, e que, como un dos seus eixos, favoreza a adquisición das competencias clave, especialmente a relacionada coa competencia matemática e competencias básicas en ciencia e tecnoloxía.
Empregaranse diversas estratexias metodolóxicas:
- Exposición do profesor utilizando diversos soportes. Antes de comezar a exposición, débense coñecer as ideas previas e as dificultades de aprendizaxe do alumnado.
- Sempre que sexa posible vincular os contidos a contextos cotiáns, así como xerar posibilidades de aplicación dos contidos adquiridos.
- Utilización de software educativo para entender mellor os contidos, para comprobar as actividades realizadas e, en xeral, como soporte e recurso facilitador de la construción de ideas.
- Traballo reflexivo persoal no desenvolvemento das actividades individuais e de proxectos para investigar e descubrir.
- Traballo en grupo cooperativo para o desenvolvemento das actividades e problemas propostos.
- Posta en común despois do traballo individual.
-Técnica de debate na aula para aportar solucións a unha cuestión ou problema determinado.
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
Durante os primeiros días do mes de setembro realizarase un rexistro da información relevante sobre o alumnado matriculado na materia.
- Alumnado repetidor.
-Alumnado con materias pendentes.
- Alumnado con necesidades educativas especiais ou análogas.
-Cualificacións do curso anterior.
-Outros aspectos que poidan ter repercusión no proceso de aprendizaxe.
Nos primeiros días lectivos, poderase facer unha proba escrita ou desenvolver algunha tarefa que permita medir o nivel competencial do alumnado conforme a criterios de avaliación de cursos anteriores (relacionados coas ciencias e as matemáticas). Prestarase especial atención aos resultados do alumnado de nova incorporación ao centro.
En calquera caso, durante a primeira sesión de cada unidade didáctica o profesorado avaliará a situación de partida de todo o alumnado.
5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)
O alumnado que teña suspensa a materia de Física e Química de 2º da E.S.O. deberá realizar unha serie de boletíns propostos e entregalos no prazo establecido (40% nota avaliación), así como superar tres probas escritas, unha en cada avaliación (60% nota avaliación). Dita proba terá lugar na semana anterior ás avaliacións nunha data que se lle comunicará persoalmente por escrito e a través da aula virtual. Ao alumnado entregóuselle toda esta información.
Tamén están matriculados na aula virtual na materia pendente, onde teñen material para seguir a materia e onde se poden comunicar co profesor. Se o quixeran, poden ser atendidos nos recreos para dúbidas.
A cualificación final será a media aritmética das 3 avaliacións, que ten que ser igual ou maior a 5 para superar a materia pendente.
No caso de que ao rematar a terceira avaliación, a media aritmética das 3 avaliacións sexa inferior a 5, o alumno realizará unha proba de recuperación das avaliacións suspensas no mes de xuño.
A nova nota calcularase atendendo aos valores definitivos de cada avaliación; no caso de que nas recuperacións se acade unha cualificación inferior á da obtivo no trimestre correspondente, os cálculos faranse tendo en conta o valor máis alto dos dous.
5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
Garantirase a adecuada atención á diversidade, polo que se desenvolverá o currículo atendendo aos tres principios fundamentais que guían o DUA:
- Proporcionar múltiples formas de representación.
- Proporcionar múltiples formas de acción e expresión.
- Proporcionar múltiples formas de implicación.
I. Proporcionar múltiples formas de representación.
PAUTA 1. Percepción.
- 1.1.- Ofrecendo diferentes formas de presentación. (Uso de materiais dixitais cuxa presentación poida ser personalizada).
- 1.2.- Ofrecendo alternativas á información auditiva. (Transcricións escritas, subtítulos, gráficos, énfases, etc.).
- 1.3.- Ofrecendo alternativas á información visual. (Proporcionar descricións).
PAUTA 2. Linguaxe, expresións matemáticas e símbolos.
- 2.1.- Clarificando vocabulario e símbolos. (Pre-ensinar o vocabulario e os símbolos, proporcionar descricións de texto alternativas aos mesmos, etc.).
- 2.2.- Clarificando sintaxe e estruturas. (Clarificar a sintaxe non familiar a través de alternativas tales como estruturas previas, modelos moleculares, mapas conceptuais, etc.).
- 2.3.- Facilitando a descodificación de textos, notacións matemáticas e símbolos. (Permitir o acceso a representacións múltiples de notación; por exemplo, fórmula e modelo molecular).
- 2.4.- Promovendo a comprensión entre diferentes idiomas. (Facer que a información clave estea dispoñible en varias linguas, utilizar tradutores).
- 2.5.- Ilustrando a través de múltiples medios. (Utilizar representacións simbólicas para conceptos clave).
PAUTA 3. Comprensión.
- 3.1.- Activando ou substituíndo coñecementos previos. (Utilizar organizadores como mapas conceptuais, por exemplo.).
- 3.2.- Destacando ideas principais e relacións.
- 3.3.- Guiando o procesamento da información, a visualización e a manipulación. (Eliminar elementos distractores, proporcionar múltiples formas de aproximarse ao obxecto de estudo).
- 3.4.- Maximizando a transferencia e a xeneralización. (Integrar ideas novas dentro de contextos xa coñecidos, proporcionar situacións que permitan a xeneralización da aprendizaxe).
II. Proporcionar múltiples formas de acción e expresión.
PAUTA 4. Interacción física.
- 4.1.- Variando métodos para resposta e navegación. (Proporcionar alternativas para dar respostas físicas).
- 4.2.- Optimizando o acceso ás ferramentas e os produtos e tecnoloxías de apoio. (Proporcionar acceso a teclados alternativos).
PAUTA 5. A expresión e a comunicación.
- 5.1.- Usando múltiples medios de comunicación. (Resolver problemas utilizando distintas estratexias, utilizar aula virtual, mensaxería, etc.).
- 5.2.- Usando múltiples ferramentas para a construción e a composición. (Usar correctores ortográficos, proporcionar calculadoras, páxinas web de formulación, etc.).
PAUTA 6. As funcións executivas.
- 6.1.- Guiando o establecemento adecuado de metas. (Poñer exemplos de procesos e definición de metas, proporcionar apoios para estimar a súa consecución, visualizar as metas, etc.).
- 6.2.- Apoiando a planificación e o desenvolvemento de estratexias. (Usar freos cognitivos, chamadas a parar e pensar, revisar portafolio ou similares, proporcionar listas de comprobación para establecer prioridades, etc.).
- 6.3.- Facilitando a xestión de información e recursos. (Proporcionar organizadores gráficos para recollida e organización de información).
- 6.4.- Aumentando a capacidade para facer un seguimento dos avances. (Facer preguntas guía, mostrar representacións dos progresos, proporcionar modelos de autoavaliación, etc.).
III. Proporcionar múltiples formas de implicación.
PAUTA 7. Opcións para captar o interese.
- 7.1.- Optimizando a elección individual e a autonomía. (Proporcionar ao alumnado posibilidades de elección no contexto ou contidos utilizados para a avaliación das competencias, das ferramentas para recoller e producir información, das secuencias e tempos para completar as tarefas, etc.).
- 7.2.- Optimizando a relevancia, o valor e a autenticidade. (Deseñar actividades e propoñer fontes de información para que poidan ser personalizadas, socialmente relevantes, culturalmente significativas, actividades con resultados comunicables, que permitan a investigación, que fomenten o uso da imaxinación, etc.).
- 7.3.- Minimizando a inseguridade e as distraccións. (Crear un clima de apoio, reducir os niveis de incerteza creando rutinas de clase, variando os niveis de estimulación sensorial para que a aprendizaxe poida ter lugar).
PAUTA 8. Opcións para manter o esforzo e a persistencia.
- 8.1.- Resaltando a relevancia das metas. (Pedir ao alumnado que formule o obxectivo de forma explícita, fomentar a división de metas en obxectivos a curto prazo, etc.).
- 8.2.- Variando as esixencias e os recursos para optimizar os desafíos. (Diferenciar o grao de complexidade con que poden completar as tarefas, proporcionar ferramentas alternativas, facer fincapé no proceso, etc.).
- 8.3.- Fomentando a colaboración e a comunidade. (Crear grupos cooperativos, fomentar as oportunidades de interacción, etc.).
- 8.4.-Utilizando o feedback orientado cara á excelencia nunha tarefa. (Proporcionar feedback que saliente o esforzo, que sexa informativo e non competitivo, que fomente a perseveranza, etc.).
PAUTA 9. Opcións para a autorregulación.
- 9.1.- Promovendo expectativas e crenzas que optimicen a motivación. (Proporcionar avisos, listas, rúbricas que se centren en obxectivos de autorregulación, proporcionar apoios que modelen o proceso para establecer metas persoais, etc.).
- 9.2.- Facilitando estratexias e habilidades para afrontar problemas da vida cotiá. (Proporcionar modelos para xestionar a frustración e buscar apoios emocionais, manexar adecuadamente as fobias, usar situacións reais para demostrar habilidades e para afrontar os problemas, etc.) .
- 9.3.- Desenvolvendo a auto-avaliación e a reflexión. (Desenvolver actividades que inclúan medios que permitan ao alumnado obter feedback que favorezan o recoñecemento do progreso).
8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)
En reunións de carácter mensual realizarase un seguimento da programación didáctica por parte de todos os membros do departamento.
Ao finalizar o curso, nunha reunión do departamento, farase unha análise dos resultados e discutiremos os posibles cambios na programación cara o curso seguinte despois dunha posta en común das reflexións de cada membro segundo os seguintes indicadores:
1. Adecuación do deseño das unidades didácticas a partir dos elementos do currículo.
2. Adecuación da secuenciación e da temporalización das unidades didácticas.
3. Adecuación dos mínimos esixibles para superar a materia.
4. Vinculación de cada estándar a un ou varios instrumentos para a súa avaliación.
5. Adecuación da metodoloxía empregada.
6. Adecuación dos materiais e recursos didácticos utilizados.
7. Adecuación das medidas de atención á diversidade.
8. Asociación dos estándares cos elementos transversais.
9. Adecuación dos criterios establecidos para a avaliación.
10. Adecuación dos criterios establecidos para a cualificación.
11. Adecuación dos criterios establecidos para a promoción.
12. Adecuación do deseño da avaliación inicial.
13. Adecuación dos criterios establecidos para o seguimento e avaliación de materias pendentes.
14. Adecuación dos programas de apoio, recuperación, etc.
15. Contribución desde a materia ao plan de lectura do centro.
16. Contribución desde a materia ao plan de convivencia do centro.
17. Grao de integración das TIC no desenvolvemento da materia.
18. Grao de desenvolvemento das actividades complementarias e extraescolares previstas.
19. Adecuación do seguimento e da revisión da programación ao longo do curso.