Vista preliminar da
Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.
1. Introdución (Elaborado)
Á hora de falar da aprendizaxe da Física e da Química hai que comezar pola súa altísima importancia, do mesmo xeito ca no caso das outras ciencias experimentais, de maneira que, no seu conxunto facilita ao alumnado a análise con fundamentos de diferentes problemáticas vinculadas á ciencia e á tecnoloxía presentes de cotío na vida diaria. Por suposto, tamén hai que ter en conta a súa importancia no sentido de que lles permite coñecer e aportar argumentos ao debate social e, en última instancia, fuxir da pseudociencia, unha problemática en aumento na sociedade actual.
Por suposto, xunto coas outras materias permite a adquisición de competencias necesarias para a integración activa en calquera ámbito social.
Particularmente, a materia de Física e Química aporta ao alumnado ferramentas útiles que lles poden permitir a súa participación no desenvolvemento, tanto económico como social e mesmo cultural, é dicir, na innovación e avances da sociedade.
Dado que estamos a falar de avances, é dicir, de evolución, cómpre partir da traxectoria histórica do coñecemento científico e facer fincapé no establecemento dunha relación entre a Ciencia e a Tecnoloxía e a Sociedade, de maneira que se favoreza o intercambio de ideas e o debate, é dicir, transmisión de coñecementos; non hai que esquecer que estes coñecementos son o punto de partida para a resolución rigorosa de diferentes problemáticas.
Esta materia de Física e Química constitúe tamén un medio para aportar ao alumnado a capacidade de poder extraer conclusións a partir de probas científicas, de cuestionarse situacións que eles mesmos poidan explicar de xeito científico; falamos, neste eido de fenómenos físicos e naturais.
Como non pode ser doutro xeito, a materia establece unha vinculación entre os seus contidos e o desenvolvemento das competencias clave recollidas na lexislación vixente.
Para empezar, falaremos da competencia científica (STEM) pero tamén do resto das competencias clave, de xeito que se mergullen na cultura da ciencia, concibindo esta como como unha parte fundamental da cultura, ademais da súa capacidade explicativa para determinados feitos.
Polo tanto, hai que salientar a achega da materia Física e Química á competencia en conciencia e expresións culturais (CCEC); de feito, algúns dos achados da ciencia foron quen de provocar cambios na concepción e comprensión do mundo, influídas ambas por moitos científicos e científicas: Arquímedes, Newton, Lavoisier, Watt, o matrimonio Curie, Rosalind Franklin... ou, a nivel nacional, Tarsy Carballas, Margarita Salas, Ángeles Alvariño, Severo Ochoa... todos eles pezas fundamentais na evolución da nosa cultura.
A competencia cidadá (CC) tamén amosa unha íntima relación coa materia Física e Química, do mesmo xeito que a competencia persoal, social e aprender a aprender (CPSAA); tales vinculacións baséanse en que se relacionan con aspectos éticos relacionados con problemas referidos ao impacto da Ciencia e da Tecnoloxía arredor dos seres humanos: desenvolvemento sostible, protección ambiental... Estas competencias tamén se relacionan co traballo en equipo, fundamental no ámbito científico; non hai que esquecer que a Ciencia leva implícitos os conceptos de curiosidade e interese pola aprendizaxe, pero tamén, no caso do alumnado, a reflexión sobre si mesmos como estudantes, sobre os traballos a levar a cabo ou sobre o establecemento de técnicas axeitadas de aprendizaxe. Non hai que esquecer, neste punto o conxunto de pautas para traballar en Física e Química (e no resto de Ciencias) que é o método científico, orientado á adquisición de coñecementos, é dicir a “saber máis”.
Hai que mencionar tamén a importancia do uso das TICs (tecnoloxías da información e da comunicación) aspecto relacionado directamente coa competencia dixital (CD), que terá un espazo específico dentro do desenvolvemento desta materia.
O alumnado de secundaria e bacharelato inclúense dentro do ámbito dos nativos dixitais, de maneira que coñecen o uso da tecnoloxía dixital para a transmisión de información. Así, o traballo con aplicacións virtuais interactivas permite o acceso a realizacións de prácticas que, moitas veces, non serían accesibles pola carencia de infraestruturas. E, de alta importancia tamén, hai que mencionar que estes medios permiten o acceso a unha inmensa cantidade de información, que hai que asimilar usando a análise crítica e razoamentos vinculados coa relevancia e a fiabilidade.
En relación coas TICs, cómpre lembrar tamén que, en moitos casos, a información coa que se traballa e os programas informáticos usan outras linguas, de maneira que entramos no eido da competencia plurilingüe (CP). As tarefas de elaboración e presentación de traballos sobre diferentes temas (tanto propostos polo docente como de libre elección) conduce á ampliación de contidos vinculados ao currículo da materia e tamén a progresar no manexo das destrezas tecnolóxicas e comunicativas por parte do alumnado que, en última instancia, é unha forma de aprendizaxe autónoma.
O traballo en equipo e a creatividade á hora de resolver problemas, deseñar experiencias ou desenvolver pequenos proxectos de investigación sitúanos no eido da competencia emprendedora (CE); de feito, trátase dunha dos aspectos nos que se asenta o progreso da Ciencia.
Por último, tamén hai que referirse á competencia en comunicación lingüística (CCL), que se pode relacionar coa realización e defensa de traballos, a selección e análise da información á que se accede, comunicación de resultados... Pero, por suposto, hai que prestar particular atención á linguaxe propia da ciencia (explicación de gráficas, táboas e outras formas de recollida de datos, a formulación, símbolos, etiquetas, instrucións de manexo de aparataxe...) e tamén a argumentación, relacionada coa participación en debates, a xustificación e explicación de ideas propias e propostas dentro do traballo colaborativo e/ou cooperativo, entre outras cousas.
Esta materia aborda os grandes bloques tradicionais da Física e a Química: materia, enerxía e cambios. Son os seguintes:
Bloque 1.- Destrezas científicas básicas.
Bloque 2.-A materia.
Bloque 3.-A enerxía.
Bloque 4.- A interacción.
Bloque 5. O cambio.
No primeiro bloque, As destrezas científicas básicas, queda plasmada a relación da Física e a Química con dúas ferramentas básicas e importantísimas. En primeiro lugar está o uso das matemáticas; estas aportan tamén unha linguaxe de comunicación formal e, por suposto, inclúen coñecementos, destrezas e actitudes previos do alumnado, ademais doutros que se adquiren nesta etapa educativa. En segundo lugar está o traballo coas Tecnoloxías da Información e da Comunicación, de xeito que se fomenta, en primeiro lugar, o acceso a fontes de información, promovendo á súa vez a análise crítica de dita información e, en segundo lugar, o perfeccionamento do manexo destes instrumentos.
Outro aspecto importante é o uso doutras ferramentas dixitais como o procesado de datos e a elaboración de gráficas usando follas de cálculo e tamén a elaboración de presentacións sobre traballos, propostos polo profesor ou de libre elección.
Tamén se inclúe unha aproximación en profundidade ao papel destacado da muller na Ciencia ao longo da historia, non sempre ben documentado ou recoñecido; este feito ten como obxectivos poñer estas traxectorias en valor e promover o desenvolvemento de novas vocacións científicas e tecnolóxicas entre as alumnas.
No bloque A materia, englóbanse coñecementos básicos sobre a constitución interna das substancias, o que inclúe a descrición da estrutura dos elementos e dos compostos químicos (o átomo, enlace químico, estruturas e propiedades macroscópicas e microscópicas). Dentro do concepto estrutura hai que mencionar, en primeiro lugar, a descrición do átomo e as partículas subatómicas e, en segundo lugar, a descrición da relación entre o tipo de enlace e as estruturas derivadas do tipo de enlace, o cal nos leva a outro aspecto, que son as propiedades macroscópicas dos sistemas materiais.
Tamén se traballará co concepto de cantidade de materia e a súa unidade, o mol, establecendo relacións entre cantidade de masa e cantidade de materia mediante o uso de cálculos adecuados.
Con respecto a elementos e compostos tamén se inclúe a formulación e nomenclatura de ditas substancias, segundo a normativa IUPAC do ano 2.005.
No bloque titulado A enerxía, partirase da definición deste termo para seguir abordando diferentes aspectos (transformación, disipación, transferencia) e, como contido fundamental e básico sitúase o principio de conservación de enerxía, englobando os tres conceptos anteriores, e relacionándoos con situacións cotiás, tanto domésticas como industriais. Dentro do principio de conservación da enerxía farase especial fincapé na enerxía mecánica e as súas compoñentes: cinética e potencial.
Este bloque inclúe tamén o estudo da relación entre enerxía e traballo e, partindo dos conceptos indicados anteriormente, abordarase tamén a transferencia enerxética vinculada a forzas ou a diferencias térmicas. Tamén se estudará a luz como forma de enerxía, a súa transmisión mediante ondas e a relación entre a enerxía dunha onda e diferentes parámetros que a definen.
Finalmente, afondarase no estudo da enerxía como obxecto de consumo na vida cotiá, tanto a nivel teórico como práctico, aplicando o razoamento científico a estudos sobre a produción e ao uso responsable da enerxía.
No bloque titulado A interacción, traballarase, en primeiro lugar, no estudo do movemento, magnitudes e ecuacións vinculadas a este concepto, así como o traballo con gráficas relacionadas con diferentes tipos de movementos (rectilíneo uniforme, rectilíneo uniformemente acelerado e circular uniforme). Todo isto será tamén relacionado con situacións cotiás e de mellora na calidade de vida.
Tamén se abordará o estudo das forzas, dende a súa definición como magnitude vectorial ata a súa relación en diversos eidos do ámbito doméstico, industrial e da enxeñaría. Directamente relacionado con isto aparecen as principais forzas que se manifestan de xeito cotián na contorna; así estudarase a súa orixe, efectos e aplicacións das mesmas.
A lei de gravitación universal será o seguinte aspecto a traballar neste bloque, establecendo a relación entre a física terrestre (peso, caídas de corpos) e a física a nivel astronómico mediante este concepto (equilibrios entre astros, satélites artificiais).
Finalmente, abordarase o estudo da forzas e presións nos fluídos traballando con principios como o de Pascal e o de Arquímedes.
No bloque denominado O cambio, abordarase o estudo das reaccións químicas centrándose sobre todo na estequiometría das reaccións, no concepto de velocidade de reacción, o estudo dalgúns tipos de reaccións (combustión, electroquímicas, neutralización...) e na aproximación á relación deste tipo de reacción con procesos industriais ou domésticos. Tamén se traballará o concepto de velocidade de reacción e os factores que poden influír á hora de aumentar ou diminuír a velocidade dunha reacción, abordando, como noutros bloques, as repercusións destes aspectos no ámbito doméstico e industrial. A este respecto, traballarase sobre diferentes tipos de reacción como as de oxidación-redución, as de neutralización ou as combustións.
Estes 5 bloques repártense en once unidades didácticas descritas no apartado 3.
A metodoloxía utilizada atópase con detalle na sección 4 desta programación. Neste sentido, porase énfase na atención á diversidade do alumnado, na atención individualizada, na prevención das dificultades de aprendizaxe e na posta en práctica de mecanismos de reforzo tan pronto como se detecten esas dificultades.
Tamén se potenciará o uso de distintas estratexias metodolóxicas que teñan en conta os diferentes ritmos de aprendizaxe do alumnado, favorezan a capacidade de aprender por si mesmos e promovan tanto o traballo individual coma o cooperativo e o colaborativo.
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
A metodoloxía será activa e participativa, de forma que facilite a aprendizaxe, tanto individual como colectiva, e que, como un dos seus eixos, favoreza a adquisición das competencias clave, especialmente a relacionada coa competencia matemática e competencias básicas en ciencia e tecnoloxía.
Empregaranse diversas estratexias metodolóxicas:
- Exposición do profesor utilizando diversos soportes. Antes de comezar a exposición, débense coñecer as ideas previas e as dificultades de aprendizaxe do alumnado.
- Sempre que sexa posible vincular os contidos a contextos cotiáns, así como xerar posibilidades de aplicación dos contidos adquiridos.
- Utilización de software educativo para entender mellor os contidos, para comprobar as actividades realizadas e, en xeral, como soporte e recurso facilitador de la construción de ideas.
- Traballo reflexivo persoal no desenvolvemento das actividades individuais e de proxectos para investigar e descubrir.
- Traballo en grupo cooperativo para o desenvolvemento das actividades e problemas propostos.
- Posta en común despois do traballo individual.
-Técnica de debate na aula para aportar solucións a unha cuestión ou problema determinado.
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
Durante os primeiros días do mes de setembro realizarase un rexistro da información relevante sobre o alumnado matriculado na materia:
- Alumnado coa materia de 3º da ESO pendente.
- Alumnado repetidor
- Alumnado con necesidades educativas especiais ou análogas.
Nos primeiros días lectivos farase unha proba escrita que permita medir o nivel competencial do alumnado conforme aos criterios de avaliación de 3ª da ESO.
Nos primeiros días lectivos, poderase facer unha proba escrita ou desenvolver algunha tarefa que permita medir o nivel competencial do alumnado conforme aos criterios de avaliación de 3º ESO. Prestarase especial atención aos resultados do alumnado de nova incorporación ao centro.
5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)
5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
Garantirase a adecuada atención á diversidade, polo que se desenvolverá o currículo atendendo aos tres principios fundamentais que guían o DUA:
- Proporcionar múltiples formas de representación.
- Proporcionar múltiples formas de acción e expresión.
- Proporcionar múltiples formas de implicación.
I. Proporcionar múltiples formas de representación.
PAUTA 1. Percepción.
- 1.1.- Ofrecendo diferentes formas de presentación. (Uso de materiais dixitais cuxa presentación poida ser personalizada).
- 1.2.- Ofrecendo alternativas á información auditiva. (Transcricións escritas, subtítulos, gráficos, énfases, etc.).
- 1.3.- Ofrecendo alternativas á información visual. (Proporcionar descricións).
PAUTA 2. Linguaxe, expresións matemáticas e símbolos.
- 2.1.- Clarificando vocabulario e símbolos. (Pre-ensinar o vocabulario e os símbolos, proporcionar descricións de texto alternativas aos mesmos, etc.).
- 2.2.- Clarificando sintaxe e estruturas. (Clarificar a sintaxe non familiar a través de alternativas tales como estruturas previas, modelos moleculares, mapas conceptuais, etc.).
- 2.3.- Facilitando a descodificación de textos, notacións matemáticas e símbolos. (Permitir o acceso a representacións múltiples de notación; por exemplo, fórmula e modelo molecular).
- 2.4.- Promovendo a comprensión entre diferentes idiomas. (Facer que a información clave estea dispoñible en varias linguas, utilizar tradutores).
- 2.5.- Ilustrando a través de múltiples medios. (Utilizar representacións simbólicas para conceptos clave).
PAUTA 3. Comprensión.
- 3.1.- Activando ou substituíndo coñecementos previos. (Utilizar organizadores como mapas conceptuais, por exemplo.).
- 3.2.- Destacando ideas principais e relacións.
- 3.3.- Guiando o procesamento da información, a visualización e a manipulación. (Eliminar elementos distractores, proporcionar múltiples formas de aproximarse ao obxecto de estudo).
- 3.4.- Maximizando a transferencia e a xeneralización. (Integrar ideas novas dentro de contextos xa coñecidos, proporcionar situacións que permitan a xeneralización da aprendizaxe).
II. Proporcionar múltiples formas de acción e expresión.
PAUTA 4. Interacción física.
- 4.1.- Variando métodos para resposta e navegación. (Proporcionar alternativas para dar respostas físicas).
- 4.2.- Optimizando o acceso ás ferramentas e os produtos e tecnoloxías de apoio. (Proporcionar acceso a teclados alternativos).
PAUTA 5. A expresión e a comunicación.
- 5.1.- Usando múltiples medios de comunicación. (Resolver problemas utilizando distintas estratexias, utilizar aula virtual, mensaxería, etc.).
- 5.2.- Usando múltiples ferramentas para a construción e a composición. (Usar correctores ortográficos, proporcionar calculadoras, páxinas web de formulación, etc.).
PAUTA 6. As funcións executivas.
- 6.1.- Guiando o establecemento adecuado de metas. (Poñer exemplos de procesos e definición de metas, proporcionar apoios para estimar a súa consecución, visualizar as metas, etc.).
- 6.2.- Apoiando a planificación e o desenvolvemento de estratexias. (Usar freos cognitivos, chamadas a parar e pensar, revisar portafolio ou similares, proporcionar listas de comprobación para establecer prioridades, etc.).
- 6.3.- Facilitando a xestión de información e recursos. (Proporcionar organizadores gráficos para recollida e organización de información).
- 6.4.- Aumentando a capacidade para facer un seguimento dos avances. (Facer preguntas guía, mostrar representacións dos progresos, proporcionar modelos de autoavaliación, etc.).
III. Proporcionar múltiples formas de implicación.
PAUTA 7. Opcións para captar o interese.
- 7.1.- Optimizando a elección individual e a autonomía. (Proporcionar ao alumnado posibilidades de elección no contexto ou contidos utilizados para a avaliación das competencias, das ferramentas para recoller e producir información, das secuencias e tempos para completar as tarefas, etc.).
- 7.2.- Optimizando a relevancia, o valor e a autenticidade. (Deseñar actividades e propoñer fontes de información para que poidan ser personalizadas, socialmente relevantes, culturalmente significativas, actividades con resultados comunicables, que permitan a investigación, que fomenten o uso da imaxinación, etc.).
- 7.3.- Minimizando a inseguridade e as distraccións. (Crear un clima de apoio, reducir os niveis de incerteza creando rutinas de clase, variando os niveis de estimulación sensorial para que a aprendizaxe poida ter lugar).
PAUTA 8. Opcións para manter o esforzo e a persistencia.
- 8.1.- Resaltando a relevancia das metas. (Pedir ao alumnado que formule o obxectivo de forma explícita, fomentar a división de metas en obxectivos a curto prazo, etc.).
- 8.2.- Variando as esixencias e os recursos para optimizar os desafíos. (Diferenciar o grao de complexidade con que poden completar as tarefas, proporcionar ferramentas alternativas, facer fincapé no proceso, etc.).
- 8.3.- Fomentando a colaboración e a comunidade. (Crear grupos cooperativos, fomentar as oportunidades de interacción, etc.).
- 8.4.-Utilizando o feedback orientado cara á excelencia nunha tarefa. (Proporcionar feedback que saliente o esforzo, que sexa informativo e non competitivo, que fomente a perseveranza, etc.).
PAUTA 9. Opcións para a autorregulación.
- 9.1.- Promovendo expectativas e crenzas que optimicen a motivación. (Proporcionar avisos, listas, rúbricas que se centren en obxectivos de autorregulación, proporcionar apoios que modelen o proceso para establecer metas persoais, etc.).
- 9.2.- Facilitando estratexias e habilidades para afrontar problemas da vida cotiá. (Proporcionar modelos para xestionar a frustración e buscar apoios emocionais, manexar adecuadamente as fobias, usar situacións reais para demostrar habilidades e para afrontar os problemas, etc.) .
- 9.3.- Desenvolvendo a auto-avaliación e a reflexión. (Desenvolver actividades que inclúan medios que permitan ao alumnado obter feedback que favorezan o recoñecemento do progreso).
8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)
En reunións de carácter mensual realizarase un seguimento da programación didáctica por parte de todos os membros do departamento.
Ao finalizar o curso, nunha reunión do departamento, farase unha análise dos resultados e discutiremos os posibles cambios na programación cara o curso seguinte despois dunha posta en común das reflexións de cada membro segundo os seguintes indicadores:
1. Adecuación do deseño das unidades didácticas a partir dos elementos do currículo.
2. Adecuación da secuenciación e da temporalización das unidades didácticas.
3. Adecuación dos mínimos esixibles para superar a materia.
4. Vinculación de cada estándar a un ou varios instrumentos para a súa avaliación.
5. Adecuación da metodoloxía empregada.
6. Adecuación dos materiais e recursos didácticos utilizados.
7. Adecuación das medidas de atención á diversidade.
8. Asociación dos estándares cos elementos transversais.
9. Adecuación dos criterios establecidos para a avaliación.
10. Adecuación dos criterios establecidos para a cualificación.
11. Adecuación dos criterios establecidos para a promoción.
12. Adecuación do deseño da avaliación inicial.
13. Adecuación dos criterios establecidos para o seguimento e avaliación de materias pendentes.
14. Adecuación dos programas de apoio, recuperación, etc.
15. Contribución desde a materia ao plan de lectura do centro.
16. Contribución desde a materia ao plan de convivencia do centro.
17. Grao de integración das TIC no desenvolvemento da materia.
18. Grao de desenvolvemento das actividades complementarias e extraescolares previstas.
19. Adecuación do seguimento e da revisión da programación ao longo do curso.