Vista preliminar da

Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.

1. Introdución (Elaborado)


Nesta epígrafe imos centrarnos nas cuestións referidas á materia de Portugués, xa que as características do centro, recursos e marco normativo xa está especificado nesta mesma epígrafe da Programación do departamento de Lingua Galega, departamento ao que pertence esta materia. Deixamos unhas notas que sempre deben estar presentes:

- Moi ampla diversidade social, cultural e lingüística do alumnado (ata 23 nacionalidades diferentes)

- Descenso moi pronunciado no uso do galego na xeración do noso alumnado

- Profesorado dinámico que participa en diversos proxectos e grupos de traballo.

-Equipo directivo colaborador e facilitador do desenvolvemento de proxectos e actividades.

Equipo de Biblioteca e Equipo de Dinamización da Lingua Galega moi activos.

-ANPA activa e participativa.

 

CONTEXTUALIZACIÓN: A OPTATIVA DE PORTUGUÉS NO CENTRO

No curso 2019-2020 comezamos co ensino do portugués no IES do Milladoiro. Formáronse daquela grupos de 1º ESO (1 grupo), 2º ESO (2 grupos), 3º ESO (1 grupo) e 1º Bach. (1 grupo). Os dous cursos seguintes foi aumentando o alumnado e tivemos aulas en todos os niveis, mais neste curso non temos grupo en 1º de bacharelato.

Neste ano lectivo a organización dos grupos é a seguinte:

 

1º ESO: 2 grupos (45 alumnos/as

2º ESO: 2 grupos (54 alumnos/as)

3º ESO: 1 grupo (19 alumnos/as)

4º ESO: 1 grupo (24 alumnos/as)

2º Bac: 1 grupo (7 alumnos/as)

 

En canto ao perfil do alumnado que temos en 2º Bacharelato hai que aclarar que se xuntou alumnado que cursou portugués por primeira vez o ano pasado, con outro que o cursara hai dous anos en 4º e con alumnado que escolle a materia por primeira vez., polo que a programación se ten que adaptar ás circunstancias.

 

A competencia comunicativa de boa parte do alumnado que se anotou á materia é bastante alta de partida, tanto no aspecto lingüístico, sociolingüístico como pragmático. No centro hai alumnado que naceu aquí e que comparte un ámbito sociolingüístico moi similar; algún outro que chega de Brasil e que fala portugués perfectamente, polo que a súa competencia é moi alta; tamén alumnado xa nacido aquí pero de ascendencia brasileira e que ten esta como lingua materna, polo que ten competencias na comprensión e expresión oral moi altas pero baixas a nivel escrito. Por último está o alumnado non nacido en Galicia que, maioritariamente procede de países hispanofalantes e que, na maioría dos casos ten serias dificultades coa lingua galega, polo que o achegamento ao portugués é realmente o dunha lingua estranxeira.

 

Para os primeiros, o nivel alto na competencia lingüística débese á enorme proximidade entre galego e portugués, en case todos os apartados que entran dentro dela: ortográfica, gramatical, lexical, semántica e fonolóxica. Está claro que deben salvar diferenzas no ámbito fonolóxico e tamén gramatical e lexical, pero nada teñen que ver coas dificultades que poden presentar alumnos e alumnas que poden acceder ao portugués desde unha lingua non románica, ou mesmo sendo románica que sexa diferente do galego.

 

O alumnado galego, e con competencia suficiente en LGL, que escolle a materia de 2ª lingua estranxeira, portugués, case trae incorporados os coñecementos que se piden nun nivel elemental segundo o MCERL. É capaz de comprender expresións familiares e cotiás, así como enunciados moi simples desde o primeiro día e cunhas pequenas indicacións xa se presentan e comunican de modo simple.

 

COLABORACIÓNS

 

Como esta materia pertence ao departamento de LGL, establécese unha colaboración constante co profesorado que imparte esta materia, así como co EDLG e a biblioteca.

 

Solicitouse desde hai varios cursos profesorado de apoio, ben do Instituto Camões, ben do grupo de auxiliares de conversa, pero comunicóusenos que non había dispoñibilidade. Quedamos á espera de que se nos ofreza calquera tipo de colaboración este curso.

 

Estase tentando a colaboración para intercambio dixital con centros de ensino de secundaria de Portugal. Se se consegue a través de EduExchanges e se non é así, a través de contactos particulares con profesorado luso.

 

Para finalizar queremos deixar constancia de que o alumnado do noso centro é de nivel socioeconómico e cultural moi diverso. Temos alumnado que estivo en Portugal nunha ou máis ocasións, mentres que outro nunca tivo a oportunidade de entrar en contacto co país luso. Hai alumnado que vén de Brasil pero tampouco estivo nunca en Portugal e normalmente ten unha situación socioeconómica baixa. Polo tanto tentaremos organizar saídas ao país veciño que sexan asequibles para toda a rapazada.

 

Esta programación, en todos os seus aspectos, pero particularmente no referente a contidos mínimos impartidos e esixidos, a temporalizacións e a alternativas de avaliación e cálculo de cualificacións pode sufrir modificacións dependendo en cada caso das circunstancias xerais e mesmo particulares de cada momento e de cada alumno/a ou grupo de alumnado.

 

 


2. Obxectivos e súa contribución ao desenvolvemento das competencias (Elaborado)


Currículo CCL CP STEM CD CPSAA CC CE CCEC
OBX1 Comprender o sentido xeral e información relevante e predicible en textos sinxelos e ben estruturados, en lingua estándar relativos a experiencias e a coñecementos propios da súa idade e do nivel escolar, e facendo uso de estratexias como a inferencia de significados, para responder a necesidades comunicativas concretas.
OBX2 Producir textos de extensión media, sinxelos e cunha organización clara, usando estratexias tales como a planificación, a compensación ou a autorreparación, para expresar de forma adecuada e coherente mensaxes que respondan a propósitos comunicativos cotiáns.
OBX3 Interactuar con outras persoas usando expresións sinxelas, recorrendo a estratexias de cooperación e empregando recursos analóxicos e dixitais, para responder a necesidades inmediatas do seu interese en intercambios comunicativos respectuosos coas normas de cortesía.
OBX4 Mediar entre distintas linguas, usando estratexias e coñecementos sinxelos orientados a explicar conceptos simples, resumir ou simplificar mensaxes, para transmitir información de maneira eficaz, clara e responsable.
OBX5 Recoñecer, ampliar e usar os repertorios lingüísticos persoais entre distintas linguas, reflexionando sobre o seu funcionamento e identificando as estratexias e coñecementos propios, para mellorar a resposta a necesidades comunicativas concretas en situacións coñecidas.
OBX6 Valorar criticamente e adecuarse á diversidade lingüística, cultural e artística a partir da lingua estranxeira, identificando e compartindo as semellanzas e as diferenzas entre linguas e culturas, para actuar de forma empática e respectuosa en situacións interculturais.
Non se rexistrou texto

3.1. Relación de unidades didácticas (Elaborado)


Secuencia * Título da UD Descrición *% Peso na materia


*Nº de sesións
1º trim. 2º trim. 3º trim.
1 Introdução à Língua Portuguesa Coñecemento previo de Portugal e a súa lingua. Alguns marcos culturais portugueses e do meu país. 15 10
2 Novos amigos O alfabeto Identificación Saúdos/despedida Os números de 1 a 10. 17 12
3 Agitação nas aulas Material escolar As cores Pronombres persoais Advérbios Artigos definidos Verbo Ter Os dias da semana. 17 12
4 Jogamos? As estacións do ano Os meses do ano Brincadeiras no recreio Características temporárias Números de 1 a 100 Posesivos Verbos Estar e Querer. 17 12
5 Desculpa lá! A família As froitas Preposicións e locucións prepositivas Demonstrativos Verbo Saber 17 12
6 Conta-me! O corpo humano Caracterización física Verbos Doer e Saber. 17 12

3.2. Distribución currículo nas unidades didácticas (Elaborado)


Bloque B1. Comunicación
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6
CA1.1 - Recoñecer o sentido global moi evidente e as informacións específicas máis elementais de textos orais, escritos e multimodais breves e elementais sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e próximos á súa experiencia, expresados de forma facilmente comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar.
CA1.2 - Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
CA1.3 - Comprender descricións, narracións, instrucións moi elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas moi básicos previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando moi claramente.
CA1.4 - Producir oralmente textos curtos moi elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas moi cotiáns prestando atención á articulación, ao ritmo, á acentuación e á entoación para facer o texto intelixible, aínda que se cometan erros de pronuncia.
CA1.5 - Redactar textos curtos e moi elementais a partir de modelos moi sinxelos e básicos, cunha finalidade determinada propia da súa idade e do seu nivel escolar, e cun formato preestablecido, en soporte tanto impreso como dixital, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
CA1.6 - Completar formularios e documentos moi elementais nos que se solicite de maneira evidente información persoal moi básica, en soporte tanto impreso como dixital.
CA1.7 - Aplicar de forma guiada coñecementos estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
CA1.8 - Pronunciar de xeito intelixible, mesmo cometendo algúns erros de pronuncia polos que as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
CA1.9 - Participar en situacións interactivas moi breves e simples, cara a cara, establecendo contacto social elemental, intercambiando información moi básica, manifestando os seus gustos, facendo invitacións elementais e ofrecementos, e pedindo e dando indicacións suficientes para ir a un lugar.
CA1.10 - Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
CA1.11 - Comprender preguntas elementais e dar e comprender información sinxela relativas á información persoal moi básica (nome, idade, domicilio etc.), así como instrucións e peticións simples relativas ao ámbito escolar.
CA1.12 - Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
CA1.13 - Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Contidos
C1.1 - Curiosidade e interese por coñecer outras linguas e culturas. Actitude reflexiva ante o erro como parte integrante do proceso de aprendizaxe.
C1.2 - Uso das estratexias básicas para a comprensión e a produción de textos orais, escritos e multimodais moi breves, elementais e contextualizados.
C1.3 - Utilización dos coñecementos, destrezas e actitudes que permiten levar a cabo actividades de mediación en situacións moi elementais da vida cotiá (identificar unha persoa, transmitir unha listaxe de ítems do léxico aprendido¿).
C1.4 - Funcións comunicativas elementais adecuadas ao ámbito e ao contexto comunicativo: saúdos básicos habituais, despedidas e presentacións; identificar características moi elementais de persoas, obxectos e lugares; preguntar e dar respostas concretas sobre cuestións moi básicas cotiás; expresar a cantidade, situar no espazo e secuenciar o presente (horarios e momentos do día).
C1.5 - Uso de modelos contextuais elementais na comprensión e produción de textos orais, escritos e multimodais, breves e moi sinxelos (felicitacións, notas, listaxes ou avisos).
C1.6 - Utilización de unidades lingüísticas elementais e significados asociados a elas tales como expresión da entidade (persoas e obxectos) e as súas propiedades (existencia, inexistencia), cantidade e número, e formas elementais de afirmación, exclamación, negación e interrogación.
C1.7 - Utilización de léxico elemental e de interese para o alumnado relativo a relacións interpersoais elementais e próximas, vivenda e fogar, lugares e contornas próximas.
C1.8 - Utilización e recoñecemento de patróns sonoros, acentuais, rítmicos e de entoación básicos: sons e fonemas vocálicos, sons e fonemas consonánticos, identificación e expresión de intencións comunicativas básicas asociadas a eses patróns.
C1.9 - Utilización e recoñecemento de patróns gráficos e convencións ortográficas elementais: uso das normas elementais de ortografía da palabra, uso adecuado da ortografía da oración (coma, punto e coma), identificación e expresión de intencións comunicativas básicas asociadas a eses patróns.
C1.10 - Utilización de convencións e estratexias conversacionais moi elementais, en formato síncrono ou asíncrono, para iniciar e terminar a comunicación, tomar a palabra etc.
C1.11 - Uso de recursos para a aprendizaxe e estratexias de uso común de procura guiada e selección de información como dicionarios, recursos dixitais (tradutores, conxugadores...) e informáticos (correctores ortográficos).
C1.12 - Respecto da propiedade intelectual e dereitos de autor sobre as fontes consultadas e contidos utilizados.
C1.13 - Utilización de ferramentas analóxicas e dixitais básicas de uso común para a comprensión, produción e coprodución oral, escrita e multimodal; e plataformas virtuais de interacción e colaboración educativa.
Bloque B2. Plurilingüismo e reflexión sobre a aprendizaxe
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6
CA2.1 - Transmitirlles a terceiras persoas información moi simple e previsible, de interese inmediato, de palabras e de textos moi curtos e moi simples como sinais, paneis de información, palabras de menús, prezos, horarios etc., mostrando respecto e empatía polas persoas interlocutoras e polas linguas empregadas.
CA2.2 - Aplicar de forma guiada estratexias elementais que axuden a crear pontes e faciliten a comunicación, usando recursos e apoios físicos ou dixitais en función das necesidades de cada momento.
CA2.3 - Comparar e contrastar as similitudes e diferenzas entre distintas linguas do seu repertorio lingüístico.
CA2.4 - Utilizar e diferenciar de forma progresivamente autónoma os coñecementos e estratexias que forman o seu repertorio lingüístico, para mellorar a súa capacidade de comunicar e de aprender a lingua estranxeira, co apoio doutros participantes e de soportes analóxicos e dixitais, valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
CA2.5 - Identificar os progresos e dificultades da súa aprendizaxe da lingua estranxeira, realizando de forma guiada actividades de autoavaliación e coavaliación, recoñecendo e valorando estratexias de logro propias e alleas; reproducindo aqueles aspectos que axudan a mellorar, facéndoos explícitos e compartíndoos con outros participantes.
CA2.6 - Explicar o proceso de produción de textos e de hipóteses de significados, tomando en consideración o coñecemento do mundo e os coñecementos e as experiencias noutras linguas.
Contidos
C2.1 - Uso de elementos coñecidos obtidos de modelos elementais de locucións básicas, para elaborar os propios textos.
C2.2 - Comparación das linguas e variedades que conforman o repertorio lingüístico persoal para recoñecer estratexias elementais (identificar, organizar, reter, recuperar e utilizar unidades lingüísticas ¿léxico, morfosintaxe, patróns sonoros etc.¿).
C2.3 - Uso de estratexias e ferramentas de uso elemental, analóxicas e dixitais, para a autoavaliación e a coavaliación.
C2.4 - Manexo de expresións e léxico específico de uso común para referirse aos usos da lingua e comprendelos, e as ferramentas de comunicación e aprendizaxe (metalinguaxe).
C2.5 - Comparación entre linguas a partir de elementos da lingua estranxeira e outras linguas, para mellorar a súa aprendizaxe e lograr unha competencia comunicativa integrada.
Bloque B3. Interculturalidade
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6
CA3.1 - Recoñecer estereotipos, rexeitando aqueles que supoñen discriminación e prexuízos lingüísticos e cultuais, e utilizar, de forma guiada, estratexias para explicar e comprender a diversidade lingüística, cultural e artística.
CA3.2 - Aceptar e respectar a diversidade lingüística, cultural e artística propia de países onde se fala a lingua estranxeira como fonte de enriquecemento persoal, amosando interese por comprender elementos culturais, como formas de vida, hábitos, horarios etc., e lingüísticos.
CA3.3 - Participar en proxectos nos que se utilizan varias linguas e relacionados cos elementos transversais, evitando estereotipos lingüísticos ou culturais e valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
CA3.4 - Utilizar adecuadamente as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito (saúdos, despedidas, fórmulas moi básicas de tratamento etc.), e amosar respecto polas diferenzas culturais que poidan existir.
Contidos
C3.1 - Consideración da lingua estranxeira como medio de comunicación e relación con persoas doutros países, e como medio para coñecer culturas e modos de vida diferentes.
C3.2 - Interese na participación en intercambios comunicativos planificados, a través de diferentes medios, con estudantes da lingua estranxeira.
C3.3 - Interese por coñecer aspectos socioculturais e sociolingüísticos elementais relativos aos costumes, á vida cotiá (comida, hábitos, horarios, actividades ou celebracións máis significativas) e ás relacións interpersoais básicas en países onde se fala a lingua estranxeira.
C3.4 - Utilización de estratexias básicas de uso común para entender e apreciar a diversidade lingüística, cultural e artística, atendendo a valores ecosociais e democráticos.
C3.5 - Identificación dalgunhas similitudes e diferenzas elementais e máis significativas nos costumes cotiáns entre os países onde se fala a lingua estranxeira e o propio.
C3.6 - Actitude receptiva e respectuosa cara ás persoas, os países e as comunidades lingüísticas que falan outra lingua e teñen unha cultura diferente á propia.
C3.7 - Sensibilidade ante usos discriminatorios da linguaxe verbal e non verbal.

3.3. Avaliación das unidades didácticas (Elaborado)



1 Introdução à Língua Portuguesa
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Recoñecer o sentido global moi evidente e as informacións específicas máis elementais de textos orais, escritos e multimodais breves e elementais sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e próximos á súa experiencia, expresados de forma facilmente comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar.
Proba escrita
Comprende o sentido global de textos orais e escritos breves e elementais sobre temas cotiáns próximos á súa experiencia, expresados en lingua estándar. 7
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Resolve a comprensión mínima dunha información esencial en diferentes soportes con axudas verbais e non verbais no día a día na aula. 7
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións moi elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas moi básicos previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando moi claramente.
Táboa de indicadores
Comprende a información básica de textos orais e escritos sobre cuestións persoais e do ámbito escolar tendo posibilidade de ler e escoitar varias veces. 6
CA1.4 Producir oralmente textos curtos moi elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas moi cotiáns prestando atención á articulación, ao ritmo, á acentuación e á entoación para facer o texto intelixible, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Produce oralmente textos curtos moi elementais e intelixibles, aínda que poida ter erros de pronuncia, a partir de modelos sinxelos sobre aspectos persoais e/ou do ámbito escolar. 7
CA1.5 Redactar textos curtos e moi elementais a partir de modelos moi sinxelos e básicos, cunha finalidade determinada propia da súa idade e do seu nivel escolar, e cun formato preestablecido, en soporte tanto impreso como dixital, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Proba escrita
Redacta textos curtos moi elementais sobre aspectos persoais e do ámbito escolar cunha presentación adecuada e minimamente intelixibles en portugués. 7
CA1.6 Completar formularios e documentos moi elementais nos que se solicite de maneira evidente información persoal moi básica, en soporte tanto impreso como dixital.
Táboa de indicadores
Completa formularios e documentos moi elementais nos que se solicite de maneira evidente información persoal moi básica, en soporte impreso 4
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Proba escrita
Aplica coñecementos e estratexias básicas para producir textos (planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) segundo o aprendido na clase. 5
CA1.8 Pronunciar de xeito intelixible, mesmo cometendo algúns erros de pronuncia polos que as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Le de xeito intelixible, mesmo comentendo algúns erros de pronuncia, un texto adecuado ao nivel e aos temos estudados e tendo como modelo unha gravación. 7
CA1.9 Participar en situacións interactivas moi breves e simples, cara a cara, establecendo contacto social elemental, intercambiando información moi básica, manifestando os seus gustos, facendo invitacións elementais e ofrecementos, e pedindo e dando indicacións suficientes para ir a un lugar.
Táboa de indicadores
Participa en situacións interactivas moi breves e simples, cara a cara, establecendo contacto social elemental, intercambiando información moi básica, manifestando os seus gustos. 6
CA1.10 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
- Interactua de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación. 4
CA1.11 Comprender preguntas elementais e dar e comprender información sinxela relativas á información persoal moi básica (nome, idade, domicilio etc.), así como instrucións e peticións simples relativas ao ámbito escolar.
Táboa de indicadores
Comprende preguntas elementais e dar e comprender información sinxela relativas á información persoal moi básica (nome, idade, domicilio etc.), así como instrucións e peticións simples relativas ao ámbito escolar. 5
CA1.13 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Amosa unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender. 5
CA2.2 Aplicar de forma guiada estratexias elementais que axuden a crear pontes e faciliten a comunicación, usando recursos e apoios físicos ou dixitais en función das necesidades de cada momento.
Táboa de indicadores
Aplica estratexias elementais que axuden a crear pontes e faciliten a comunicación, usando diferentes tipos de recursos e apoios. 4
CA2.3 Comparar e contrastar as similitudes e diferenzas entre distintas linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Repara nas similitudes e diferenzas entre distintas linguas do seu repertorio lingüístico. 4
CA2.4 Utilizar e diferenciar de forma progresivamente autónoma os coñecementos e estratexias que forman o seu repertorio lingüístico, para mellorar a súa capacidade de comunicar e de aprender a lingua estranxeira, co apoio doutros participantes e de soportes analóxicos e dixitais, valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
Táboa de indicadores
Utiliza de forma autónoma os coñecementos e estratexias que forman o seu repertorio lingüístico, para mellorar a súa capacidade de comunicar e de aprender a lingua estranxeira, con diferentes apoios. 4
CA2.5 Identificar os progresos e dificultades da súa aprendizaxe da lingua estranxeira, realizando de forma guiada actividades de autoavaliación e coavaliación, recoñecendo e valorando estratexias de logro propias e alleas; reproducindo aqueles aspectos que axudan a mellorar, facéndoos explícitos e compartíndoos con outros participantes.
Táboa de indicadores
Identifica os progresos e dificultades da súa aprendizaxe da lingua estranxeira, realizando de forma guiada actividades de autoavaliación e coavaliación, reparando nos aspectos a mellorar e compartíndoos con outros participantes. 5
CA3.2 Aceptar e respectar a diversidade lingüística, cultural e artística propia de países onde se fala a lingua estranxeira como fonte de enriquecemento persoal, amosando interese por comprender elementos culturais, como formas de vida, hábitos, horarios etc., e lingüísticos.
Táboa de indicadores
Acepta e respecta a diversidade lingüística, cultural e artística propia de países onde se fala a lingua estranxeira como fonte de enriquecemento persoal, amosa interese por comprender elementos culturais e lingüísticos. 7
CA3.4 Utilizar adecuadamente as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito (saúdos, despedidas, fórmulas moi básicas de tratamento etc.), e amosar respecto polas diferenzas culturais que poidan existir.
Proba escrita
Utiliza adecuadamente as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito (saúdos, despedidas, fórmulas moi básicas de tratamento etc.), e amosa respecto polas diferenzas culturais que poidan existir. 6

2 Novos amigos
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Recoñecer o sentido global moi evidente e as informacións específicas máis elementais de textos orais, escritos e multimodais breves e elementais sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e próximos á súa experiencia, expresados de forma facilmente comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar.
Proba escrita
Comprende o sentido global de textos orais e escritos breves e elementais sobre temas cotiáns próximos á súa experiencia, expresados en lingua estándar. 7
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
- Resolve a comprensión mínima dunha información esencial en diferentes soportes con axudas verbais e non verbais no día a día na aula. 6
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións moi elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas moi básicos previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando moi claramente.
Proba escrita
Comprende a información básica de textos orais e escritos sobre aspectos da familia, rutinas diarias e vivenda, tendo posibilidade de ler e escoitar varias veces. 7
CA1.4 Producir oralmente textos curtos moi elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas moi cotiáns prestando atención á articulación, ao ritmo, á acentuación e á entoación para facer o texto intelixible, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Produce oralmente textos curtos moi elementais e intelixibles, aínda que poida ter erros de pronuncia, a partir de modelos sinxelos sobre as súas rutinas diarias, a súa familia e o lugar onde viven (a súa casa). 6
CA1.5 Redactar textos curtos e moi elementais a partir de modelos moi sinxelos e básicos, cunha finalidade determinada propia da súa idade e do seu nivel escolar, e cun formato preestablecido, en soporte tanto impreso como dixital, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Proba escrita
- Redacta textos curtos moi elementais sobre a súa familia, as súas rutinas diarias e describe minimamente a súa casa. Todo isto cunha presentación adecuada e intelixible en portugués. 7
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Proba escrita
Aplica coñecementos e estratexias básicas para producir textos (planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) segundo o aprendido na clase. 5
CA1.8 Pronunciar de xeito intelixible, mesmo cometendo algúns erros de pronuncia polos que as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Le de xeito intelixible, mesmo comentendo algúns erros de pronuncia, un texto adecuado ao nivel e aos temos estudados e tendo como modelo unha gravación. 5
CA1.9 Participar en situacións interactivas moi breves e simples, cara a cara, establecendo contacto social elemental, intercambiando información moi básica, manifestando os seus gustos, facendo invitacións elementais e ofrecementos, e pedindo e dando indicacións suficientes para ir a un lugar.
Táboa de indicadores
Participa en situacións interactivas moi breves e simples, cara a cara, establecendo contacto social elemental, intercambiando información moi básica, manifestando os seus gustos, facendo invitacións elementais e ofrecementos, e pedindo e dando indicacións suficientes para ir a un lugar. 6
CA1.10 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
Interactúa de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación. 6
CA1.12 Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
Táboa de indicadores
Utiliza estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos. 3
CA1.13 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Amosa unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender. 5
CA2.1 Transmitirlles a terceiras persoas información moi simple e previsible, de interese inmediato, de palabras e de textos moi curtos e moi simples como sinais, paneis de información, palabras de menús, prezos, horarios etc., mostrando respecto e empatía polas persoas interlocutoras e polas linguas empregadas.
Táboa de indicadores
Transmítelles a terceiras persoas información moi simple e previsible, de interese inmediato, de palabras e de textos moi curtos e moi simples como prezos, horarios etc., mostrando respecto e empatía polas persoas interlocutoras e polas linguas empregadas. 5
CA2.2 Aplicar de forma guiada estratexias elementais que axuden a crear pontes e faciliten a comunicación, usando recursos e apoios físicos ou dixitais en función das necesidades de cada momento.
Táboa de indicadores
Aplica estratexias elementais que axuden a crear pontes e faciliten a comunicación, usando diferentes tipos de recursos e apoios segundo as necesidades de cada momento. 4
CA2.3 Comparar e contrastar as similitudes e diferenzas entre distintas linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Repara nas similitudes e diferenzas entre distintas linguas do seu repertorio lingüístico. 3
CA2.4 Utilizar e diferenciar de forma progresivamente autónoma os coñecementos e estratexias que forman o seu repertorio lingüístico, para mellorar a súa capacidade de comunicar e de aprender a lingua estranxeira, co apoio doutros participantes e de soportes analóxicos e dixitais, valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
Táboa de indicadores
Utiliza de forma autónoma os coñecementos e estratexias que forman o seu repertorio lingüístico, para mellorar a súa capacidade de comunicar e de aprender a lingua estranxeira, con diferentes apoios. 3
CA2.5 Identificar os progresos e dificultades da súa aprendizaxe da lingua estranxeira, realizando de forma guiada actividades de autoavaliación e coavaliación, recoñecendo e valorando estratexias de logro propias e alleas; reproducindo aqueles aspectos que axudan a mellorar, facéndoos explícitos e compartíndoos con outros participantes.
Táboa de indicadores
Identifica os progresos e dificultades da súa aprendizaxe da lingua estranxeira, realizando de forma guiada actividades de autoavaliación e coavaliación, reparando nos aspectos a mellorar e compartíndoos con outros participantes. 3
CA2.6 Explicar o proceso de produción de textos e de hipóteses de significados, tomando en consideración o coñecemento do mundo e os coñecementos e as experiencias noutras linguas.
Táboa de indicadores
Dá hipóteses de significados, tomando en consideración o coñecemento do mundo e os coñecementos e as experiencias noutras linguas. 4
CA3.1 Recoñecer estereotipos, rexeitando aqueles que supoñen discriminación e prexuízos lingüísticos e cultuais, e utilizar, de forma guiada, estratexias para explicar e comprender a diversidade lingüística, cultural e artística.
Táboa de indicadores
Recoñece estereotipos, rexeitando aqueles que supoñen discriminación e prexuízos lingüísticos e cultuais, 5
CA3.2 Aceptar e respectar a diversidade lingüística, cultural e artística propia de países onde se fala a lingua estranxeira como fonte de enriquecemento persoal, amosando interese por comprender elementos culturais, como formas de vida, hábitos, horarios etc., e lingüísticos.
Táboa de indicadores
Acepta e respecta a diversidade lingüística, cultural e artística propia de países onde se fala a lingua estranxeira como fonte de enriquecemento persoal e amosa interese por comprender elementos culturais e lingüísticos. 5
CA3.4 Utilizar adecuadamente as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito (saúdos, despedidas, fórmulas moi básicas de tratamento etc.), e amosar respecto polas diferenzas culturais que poidan existir.
Táboa de indicadores
Utiliza adecuadamente as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito (saúdos, despedidas, fórmulas moi básicas de tratamento etc.), e amosa respecto polas diferenzas culturais que poidan existir. 5

3 Agitação nas aulas
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Recoñecer o sentido global moi evidente e as informacións específicas máis elementais de textos orais, escritos e multimodais breves e elementais sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e próximos á súa experiencia, expresados de forma facilmente comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar.
Proba escrita
Comprende o sentido global de textos orais e escritos breves e elementais sobre temas cotiáns próximos á súa experiencia, expresados en lingua estándar. 6
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Resolve a comprensión mínima dunha información esencial en diferentes soportes con axudas verbais e non verbais no día a día na aula. 5
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións moi elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas moi básicos previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando moi claramente.
Proba escrita
Comprende a información básica de textos orais e escritos sobre alimentación e aspecto físico, así como de textos sobre aspectos prácticos da vida diaria (interaccións nas compras en supermercados, tendas de roupa, etc), tendo posibilidade de ler e escoitar varias veces. 6
CA1.4 Producir oralmente textos curtos moi elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas moi cotiáns prestando atención á articulación, ao ritmo, á acentuación e á entoación para facer o texto intelixible, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Produce oralmente textos curtos moi elementais e intelixibles, aínda que poida ter erros de pronuncia, a partir de modelos sinxelos que mostran que sabe interactuar en supermercados ou outras tendas, ou que saben facer unha descrición sobre o aspecto físico e vestimenta das persoas. 6
CA1.5 Redactar textos curtos e moi elementais a partir de modelos moi sinxelos e básicos, cunha finalidade determinada propia da súa idade e do seu nivel escolar, e cun formato preestablecido, en soporte tanto impreso como dixital, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Proba escrita
Redacta textos curtos moi elementais sobre o aspecto físico, a vestimenta, e realización de compras moi básicas para a vida diaria (en supermercados, farmacias, tendas de roupa....) 7
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Proba escrita
Aplica coñecementos e estratexias básicas para producir textos (planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) segundo o aprendido na clase. 5
CA1.8 Pronunciar de xeito intelixible, mesmo cometendo algúns erros de pronuncia polos que as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Le de xeito intelixible, mesmo comentendo algúns erros de pronuncia, un texto adecuado ao nivel e aos temos estudados e tendo como modelo unha gravación. 5
CA1.9 Participar en situacións interactivas moi breves e simples, cara a cara, establecendo contacto social elemental, intercambiando información moi básica, manifestando os seus gustos, facendo invitacións elementais e ofrecementos, e pedindo e dando indicacións suficientes para ir a un lugar.
Táboa de indicadores
Participa en situacións interactivas moi breves e simples, cara a cara, establecendo contacto social elemental, intercambiando información moi básica, manifestando os seus gustos, facendo invitacións elementais e ofrecementos, e pedindo e dando indicacións suficientes para ir a un lugar. 4
CA1.10 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
Interactua de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación. 4
CA1.12 Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
Proba escrita
Utiliza estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados 4
CA1.13 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Amosa unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender. 4
CA2.1 Transmitirlles a terceiras persoas información moi simple e previsible, de interese inmediato, de palabras e de textos moi curtos e moi simples como sinais, paneis de información, palabras de menús, prezos, horarios etc., mostrando respecto e empatía polas persoas interlocutoras e polas linguas empregadas.
Táboa de indicadores
Transmítelles a terceiras persoas información moi simple e previsible de textos moi curtos e moi simples como sinais, paneis de información, palabras de menús, prezos, horarios etc 5
CA2.2 Aplicar de forma guiada estratexias elementais que axuden a crear pontes e faciliten a comunicación, usando recursos e apoios físicos ou dixitais en función das necesidades de cada momento.
Táboa de indicadores
Aplica estratexias elementais que axuden a crear pontes e faciliten a comunicación, usando diferentes tipos de recursos e apoios. 5
CA2.3 Comparar e contrastar as similitudes e diferenzas entre distintas linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Repara nas similitudes e diferenzas entre distintas linguas do seu repertorio lingüístico. 4
CA2.4 Utilizar e diferenciar de forma progresivamente autónoma os coñecementos e estratexias que forman o seu repertorio lingüístico, para mellorar a súa capacidade de comunicar e de aprender a lingua estranxeira, co apoio doutros participantes e de soportes analóxicos e dixitais, valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
Táboa de indicadores
Utiliza de forma autónoma os coñecementos e estratexias que forman o seu repertorio lingüístico, para mellorar a súa capacidade de comunicar e de aprender a lingua estranxeira, con diferentes apoios. 3
CA2.5 Identificar os progresos e dificultades da súa aprendizaxe da lingua estranxeira, realizando de forma guiada actividades de autoavaliación e coavaliación, recoñecendo e valorando estratexias de logro propias e alleas; reproducindo aqueles aspectos que axudan a mellorar, facéndoos explícitos e compartíndoos con outros participantes.
Táboa de indicadores
Identifica os progresos e dificultades da súa aprendizaxe da lingua estranxeira, realizando de forma guiada actividades de autoavaliación e coavaliación, reparando nos aspectos a mellorar e compartíndoos con outros participantes. 4
CA2.6 Explicar o proceso de produción de textos e de hipóteses de significados, tomando en consideración o coñecemento do mundo e os coñecementos e as experiencias noutras linguas.
Táboa de indicadores
Explica o proceso de produción de textos e de hipóteses de significados, tomando en consideración o coñecemento do mundo e os coñecementos e as experiencias noutras linguas. 3
CA3.1 Recoñecer estereotipos, rexeitando aqueles que supoñen discriminación e prexuízos lingüísticos e cultuais, e utilizar, de forma guiada, estratexias para explicar e comprender a diversidade lingüística, cultural e artística.
Táboa de indicadores
Recoñece estereotipos, rexeitando aqueles que supoñen discriminación e prexuízos lingüísticos e cultuais 5
CA3.2 Aceptar e respectar a diversidade lingüística, cultural e artística propia de países onde se fala a lingua estranxeira como fonte de enriquecemento persoal, amosando interese por comprender elementos culturais, como formas de vida, hábitos, horarios etc., e lingüísticos.
Táboa de indicadores
Acepta e respecta a diversidade lingüística, cultural e artística propia de países onde se fala o portugués e e amosa interese por comprender elementos culturais e lingüísticos. 5
CA3.3 Participar en proxectos nos que se utilizan varias linguas e relacionados cos elementos transversais, evitando estereotipos lingüísticos ou culturais e valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe.
Táboa de indicadores
Participa en proxectos nos que se utilizan varias linguas e relacionados cos elementos transversais, evitando estereotipos lingüísticos ou culturais e valorando as competencias que posúe como persoa plurilingüe. 5
CA3.4 Utilizar adecuadamente as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito (saúdos, despedidas, fórmulas moi básicas de tratamento etc.), e amosar respecto polas diferenzas culturais que poidan existir.
Táboa de indicadores
Utiliza adecuadamente as convencións orais e escritas máis básicas propias da lingua estranxeira no desenvolvemento do proceso comunicativo oral e escrito (saúdos, despedidas, fórmulas moi básicas de tratamento etc.), e amosa respecto polas diferenzas culturais que poidan existir. 5

4 Jogamos?
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Recoñecer o sentido global moi evidente e as informacións específicas máis elementais de textos orais, escritos e multimodais breves e elementais sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e próximos á súa experiencia, expresados de forma facilmente comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar.
Táboa de indicadores
Reconhecer o sentido global evidente e as informações específicas mais elementares de textos orais, escritos e breves e sobre temas frequentes e cotidianos de relevância pessoal e próximos a sua experiência. 5
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Usa estrategias básicas para compreender o sentido geral, os pontos e ideias principais de textos elementais. 5
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións moi elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas moi básicos previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando moi claramente.
Táboa de indicadores
Compreende descrições, narrações e instruções simples formuladas através de diferentes formatos. 5
CA1.4 Producir oralmente textos curtos moi elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas moi cotiáns prestando atención á articulación, ao ritmo, á acentuación e á entoación para facer o texto intelixible, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Produzir oralmente textos curtos a partir de modelos simples e básicos. 10
CA1.5 Redactar textos curtos e moi elementais a partir de modelos moi sinxelos e básicos, cunha finalidade determinada propia da súa idade e do seu nivel escolar, e cun formato preestablecido, en soporte tanto impreso como dixital, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Proba escrita
Resolver exercícios e perguntas simples sobre os contidos e o vocabulário trabalhado na sala de aula. 20
CA1.6 Completar formularios e documentos moi elementais nos que se solicite de maneira evidente información persoal moi básica, en soporte tanto impreso como dixital.
Táboa de indicadores
Completa formulários e documentos simples. 5
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Táboa de indicadores
Aplica os conhecimentos e estratégias para produzir textos. 10
CA1.8 Pronunciar de xeito intelixible, mesmo cometendo algúns erros de pronuncia polos que as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Pronuncia de jeito simples, ainda que cometa alguns erros. 10
CA1.9 Participar en situacións interactivas moi breves e simples, cara a cara, establecendo contacto social elemental, intercambiando información moi básica, manifestando os seus gustos, facendo invitacións elementais e ofrecementos, e pedindo e dando indicacións suficientes para ir a un lugar.
Táboa de indicadores
Participa ativamente de situações estabelecidas na sala de aula, ainda que de jeito simples. 10
CA1.10 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
Interactua de jeito simples. 5
CA1.11 Comprender preguntas elementais e dar e comprender información sinxela relativas á información persoal moi básica (nome, idade, domicilio etc.), así como instrucións e peticións simples relativas ao ámbito escolar.
Táboa de indicadores
Compreende perguntas e dá informações sobre informações pessoais. 5
CA1.12 Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
Táboa de indicadores
Utiliza, ainda que de jeito simples, elementos linguísticos apropriados. 5
CA1.13 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Demonstra atitude de respeito aos demais. 5

5 Desculpa lá!
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Recoñecer o sentido global moi evidente e as informacións específicas máis elementais de textos orais, escritos e multimodais breves e elementais sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e próximos á súa experiencia, expresados de forma facilmente comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar.
Táboa de indicadores
Reconhece informações simples de textos breves sobre temas frequentes. 10
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Usa estratégias básicas para compreender o sentido geral, com a ajuda de recursos. 5
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións moi elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas moi básicos previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando moi claramente.
Táboa de indicadores
Compreende descrições, narrações e instruções básicas sobre aspectos da vida diária. 10
CA1.4 Producir oralmente textos curtos moi elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas moi cotiáns prestando atención á articulación, ao ritmo, á acentuación e á entoación para facer o texto intelixible, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Produz oralmente textos curtos e elementais. 5
CA1.5 Redactar textos curtos e moi elementais a partir de modelos moi sinxelos e básicos, cunha finalidade determinada propia da súa idade e do seu nivel escolar, e cun formato preestablecido, en soporte tanto impreso como dixital, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Proba escrita
Redata textos curtos e simples sobre aspectos da sua vida, de jeito organizado. 20
CA1.6 Completar formularios e documentos moi elementais nos que se solicite de maneira evidente información persoal moi básica, en soporte tanto impreso como dixital.
Táboa de indicadores
Completa diferentes tipos de formulários simples. 5
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Táboa de indicadores
Aplica os seus conhecimentos para produzir textos. 5
CA1.8 Pronunciar de xeito intelixible, mesmo cometendo algúns erros de pronuncia polos que as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Consegue pronunciar bem, ainda que cometa alguns erros. 5
CA1.9 Participar en situacións interactivas moi breves e simples, cara a cara, establecendo contacto social elemental, intercambiando información moi básica, manifestando os seus gustos, facendo invitacións elementais e ofrecementos, e pedindo e dando indicacións suficientes para ir a un lugar.
Táboa de indicadores
Participa de atividades interativas expressando os seus gostos, utiliza elementos para pedir e dar informações. 5
CA1.10 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
Interactua de jeito simples, porém suficiente, reformulando expressões. 10
CA1.11 Comprender preguntas elementais e dar e comprender información sinxela relativas á información persoal moi básica (nome, idade, domicilio etc.), así como instrucións e peticións simples relativas ao ámbito escolar.
Táboa de indicadores
Compreende perguntas simples, dá e compreende informações simples relacionadas com informações pessoais. 5
CA1.12 Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
Táboa de indicadores
Utiliza estratégias para ativar os conhecimentos prévios. 5
CA1.13 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Demonstra atitude de respeito consigo e com os demais. 10

6 Conta-me!
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Recoñecer o sentido global moi evidente e as informacións específicas máis elementais de textos orais, escritos e multimodais breves e elementais sobre temas frecuentes e cotiáns de relevancia persoal e próximos á súa experiencia, expresados de forma facilmente comprensible, moi clara, sinxela e directa, e en lingua estándar.
Táboa de indicadores
Reconhece informações específicas de textos orais e escritos. 10
CA1.2 Usar de forma guiada estratexias básicas de comprensión do sentido xeral, a información esencial, os puntos e as ideas principais, ou os detalles relevantes de textos moi elementais: anticipación do contido xeral do que se escoita con axuda de elementos verbais e non verbais, recursos ás imaxes, títulos e outras informacións visuais moi evidentes, e uso dos coñecementos previos sobre a situación, que dan lugar a inferencias do significado baseadas no contexto, e utilizando as experiencias e os coñecementos transferidos desde as linguas do seu repertorio lingüístico.
Táboa de indicadores
Usa estratégias básicas para compreender informações. 5
CA1.3 Comprender descricións, narracións, instrucións moi elementais formuladas a través de diversos soportes de xeito moi simple, sobre asuntos prácticos da vida diaria e sobre temas moi básicos previamente traballados, e, no caso da posibilidade de interacción oral, se a persoa interlocutora está disposta a repetir ou reformular o dito cun ritmo moi pausado e articulando moi claramente.
Táboa de indicadores
Compreende descrições, narrações e instruções simples. 5
CA1.4 Producir oralmente textos curtos moi elementais a partir de modelos sinxelos e moi básicos, sobre temas moi cotiáns prestando atención á articulación, ao ritmo, á acentuación e á entoación para facer o texto intelixible, aínda que se cometan erros de pronuncia.
Táboa de indicadores
Produz oralmente textos curtos, com atenção na entonação e acentuação. 10
CA1.5 Redactar textos curtos e moi elementais a partir de modelos moi sinxelos e básicos, cunha finalidade determinada propia da súa idade e do seu nivel escolar, e cun formato preestablecido, en soporte tanto impreso como dixital, amosando interese pola presentación limpa e ordenada do texto.
Táboa de indicadores
Redata textos básicos. 10
CA1.6 Completar formularios e documentos moi elementais nos que se solicite de maneira evidente información persoal moi básica, en soporte tanto impreso como dixital.
Táboa de indicadores
Completa formulários com informações básicas. 5
CA1.7 Aplicar de forma guiada coñecementos estratexias básicas para producir textos (elección da persoa destinataria, finalidade do escrito, planificación, redacción do borrador, revisión do texto e versión final) a partir de modelos moi estruturados e con axuda previa.
Táboa de indicadores
Utiliza estratégias para produzir textos. 10
CA1.8 Pronunciar de xeito intelixible, mesmo cometendo algúns erros de pronuncia polos que as persoas interlocutoras teñan que solicitar repeticións para entender a mensaxe.
Táboa de indicadores
Pronuncia de jeito claro, ainda que cometa alguns erros. 10
CA1.9 Participar en situacións interactivas moi breves e simples, cara a cara, establecendo contacto social elemental, intercambiando información moi básica, manifestando os seus gustos, facendo invitacións elementais e ofrecementos, e pedindo e dando indicacións suficientes para ir a un lugar.
Táboa de indicadores
Participa ativamente em situações interativas breves e simples. 5
CA1.10 Interactuar de xeito simple pero suficiente, pedindo que se lle repitan os puntos clave, se o necesita; e sen que as súas posibles vacilacións e reformulación de expresións ou estruturas impidan a comunicación.
Táboa de indicadores
Interactua de jeito simples, porém suficiente para que seja entendido, solicitando que seja repetido os pontos chave. 10
CA1.11 Comprender preguntas elementais e dar e comprender información sinxela relativas á información persoal moi básica (nome, idade, domicilio etc.), así como instrucións e peticións simples relativas ao ámbito escolar.
Táboa de indicadores
Compreende perguntas simples, dá e compreende informações simples. 5
CA1.12 Utilizar estratexias de activación dos coñecementos previos sobre modelos e secuencias de interacción, e elementos lingüísticos previamente asimilados e memorizados, compensando as carencias lingüísticas mediante procedementos lingüísticos e paralingüísticos.
Táboa de indicadores
Utiliza estratégias para ativar os conhecimentos prévios. 10
CA1.13 Amosar unha actitude de respecto cara a si mesmo/a e cara ás demais persoas para comprender e facerse comprender, considerando o erro como fonte de aprendizaxe.
Táboa de indicadores
Demonstra atitude de respeito consigo e com os demais. 5

4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)


O achegamento a unha segunda lingua estranxeira como é o portugués para o alumnado galego require unhas concrecións metodolóxicas moi específicas e que se deben ir adaptando a cada grupo-aula. Nesta materia, aínda que é a primeira vez que a cursan, aplícase o principio básico para o organización e tratamento de contidos baseado en que o que se aprende depende fundamentalmente do xa aprendido (coñecementos previos), e ademais quen aprende constrúe o significado do aprendido a partir da propia experiencia.

Nas diferentes unidades didácticas intégranse contidos dos diferentes bloques e polo tanto, en cada unha delas vanse aplicar diferentes metodoloxías que van desde as exposicións e explicacións máis tradicionais e necesarias para facer comprender determinados contidos, a outras máis indagatorias e dedutivas para que o alumnado acade coñecementos, pasando por aquelas máis activas e participativas en actividades de produción tanto oral como escrita.

 

O profesorado vai buscar sempre actuar como guía e mediador para facilitar a construción da aprendizaxe das competencias comunicativas e sempre se tenderá a

- Fomentar a participación e reflexión sobre o proceso de aprendizaxe, este ano especialmente individual mais ca grupal.

- Comprobar a aprendizaxe noutros contextos diferentes ao utilizado na aula.

- Relacionar os saberes aprendidos nas diferentes materias.

 

Tamén se proporán preguntas que supoñan un revulsivo para as/os estudantes e que incrementen a súa atención por medio da interacción co/coa docente. É moi relevante para o profesor/a a premisa de ensinar a aprender, segundo a cal a aprendizaxe é un proceso que se desenvolve ao longo da vida, por iso, correspóndelle á/ao docente ir dotando o seu alumnado dunha progresiva autonomía que lle permita "aprender a aprender", a buscaren por si mesmos a información que teñen ao seu alcance para que o día de mañá saiban desenvolverse. Por outra banda, é preciso sinalar que sería moi efectivo crear unha liña metodolóxica común entre o profesorado da materia de Portugués e o resto dos membros do departamento de Lingua Galega ao longo de toda a etapa. E xa ideal sería reactivar o TIL e traballarmos todos os departamentos de linguas no tratamento integrado de linguas, mais mentres non se avanza neste aspecto, polo menos tentaremos que todo o departamento vaia na mesma liña.

 

LIÑAS METODOLÓXICAS:

O principal propósito que se procura é mellorar a competencia comunicativa en lingua galega. Por tanto, analizaranse e comentaranse todos os contidos lingüísticos teóricos que permitan mellorar na práctica a devandita competencia, e realizaranse actividades encamiñadas a conseguir uns contidos que teñan relación e influencia directa no uso real da lingua. Sabemos que o desenvolvemento intelectual pode ser acelerado mediante o emprego de determinadas estratexias didácticas, por iso, a metodoloxía de ensino en Portugués tratará de ser o máis activa posible, para mellorar os vínculos entre o alumnado e mesmo que favoreza as relacións interculturais, por suposto incluíndo na mesma liña a ensinanza por competencias. Tratarase, na medida do posible, de atender os diferentes ritmos para que todo o alumnado de cada grupo vaia adquirindo os coñecementos básicos.

 

Outra cuestión para ter en conta é o traballo da oralidade, pois como esta materia ten relación directa coa de Lingua Galega e Literatura e consideramos que ten que servir tamén como apoio para ela, cómpre reforzar a oralidade tamén en Portugués para que lle poida servir de axuda a uns rapaces e rapazas para os que oa lingua galega queda relegada a unha práctica ritual forzada nas aulas, case exclusivamente de galego. Así, tanto cuestións fonéticas coincidentes, como o léxico ou elementos da morfosintaxe que son coincidentes explícanse baixo o paraugas dun tratamento integrado das linguas, sinalando tamén sempre aquilo que é diferente e que pode ser un falso amigo entre o galego e o portugués.

 

LIÑAS DE ACTUACIÓN NO PROCESO DE ENSINO E APRENDIZAXE:

-Uso de distintos métodos que teñan en conta os diferentes ritmos de aprendizaxe do alumnado, favorezan a capacidade de aprender por si mesmos e que o capaciten para acceder á formación superior ou ao futuro profesional de forma competente.

Deseño de proxectos significativos para o alumnado, baseados en contextos recoñecibles, que teñan en conta, se for posible, as súas vivencias particulares e o reforzo do seu compromiso co desenvolvemento sostible, a defensa dos dereitos humanos e a convivencia igualitaria, inclusiva, pacífica e democrática.

-Traballo cooperativo, coa proposta de tarefas nas que o alumnado debe regular a súa conduta e a súa capacidade para se relacionar cos demais, estimulando o respecto crítico a otros puntos de vista, o recoñecemento dos propios valores e limitacións, a adaptación ás necesidades colectivas, a asunción de responsabilidades e o respecto ás normas acordadas.

-Atención á diversidade, con atención individualizada dentro das posibilidades do grupo, na prevención das dificultades de aprendizaxe, con tarefas de ampliación para aquel alumado que precise afondar máis nos contidos.

-Uso de estratexias para traballar transversalmente a comprensión lectora, a expresión oral e escrita, a comunicación audiovisual, a competencia dixital, o fomento da creatividade, do espírito científico e do emprendemento. A adquisición destas destrezas pode acadarse a través da lectura de distintos tipos de textos, da súa comprensión e da reflexión arredor deles.

-Desenvolvemento gradual e progresivo dos obxectivos e dos contidos de maneira que, alén de incrementar a dificultade dos procesos e situacións comunicativas, tamén se vaian adquirindo habilidades máis complexas que propicien a aprendizaxe individual e autónoma.

-Potenciación da reflexión interlingüística, centrada especialmente na lingua galega e portuguesa. Buscamos a intercomunicación nos dous idiomas con actividades que favorezan a adquisición doutras habilidades que, como a mediación, poden resultar moi útiles na futura traxectoria profesional da mocidade galega. Con este fin, os centros educativos, a través do profesorado de Lingua Galega, o equipo de dinamización da lingua galega, a biblioteca ou outros departamentos así como a través de programas internacionais, poderán promover actuacións que, de xeito presencial ou virtual, propicien os intercambios lingüísticos entre o alumnado galego e lusófono (encontros, concursos, festivais...).

-Traballo interdisciplinar e a coordinación con outros departamentos e equipos do centro, especialmente co equipo de dinamización da lingua galega e o equipo de biblioteca como mellor vía para promover actuacións tanto de xeito presencial como virtual: saídas didácticas, exposicións, espectáculos...


4.2. Materiais e recursos didácticos (Elaborado)


Denominación
Dicionario on-line Priberam (dicionario.priberam.org/)
Dicionario on-line editorial Porto Editora (https://www.infopedia.pt/

Espazos:

Aula ordinaria, biblioteca e instalacións do centro.

Recursos materias:

Computadora da sala de aula e da sala de informática, proxector, altofalantes, libros, dicionarios físico e en liña, fotocopias, páxina web do centro, redes sociais, 

Recursos persoais:

Alumnado, docente da matéria e docentes colaboradores de outros departamentos, departamento de orientación, docentes e estudantes de centros colaboradores.

Na medida do posible, utilizaranse os seguintes materiais e recursos didácticos:

1. "Entre Rabiscos, atividades de vocabulário" - Carla Nepomuceno, Editora Flamingo.

2. "Falas Português" - Sónia Junqueira, Porto editora.

3. Aula virtual com o material preparado pola docente.

4. Materiais de áudio para a compreensión oral.

5. Materiais audiovisuais para traballar a comprensión oral e a competencia sociocultural.

6. Ferramentas en liña e páxinas web adaptadas a diferentes temáticas.

7. Curtas e filmes.

8. Xornais e revistas.

 


5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)


Nas dúas primeiras semanas do curso avaliarase o nivel de coñecemento individual e grupal da lingua portuguesa, mediante traballos de clase, a partir do coñecemento da lingua galega. En función dos resultados, tomáronse as decisións oportunas sobre as pautas docentes a seguir o curso escolar. Nesta avaliación inicial tamén pretendemos medir: a actitude do alumnado, as necesidades específicas relacionadas coa diversidade do grupo e, en consecuencia, adecuar o noso PD ás características grupais e individuais e tamén relacionadas cos recursos didácticos organizativos, persoais e materiais. A avaliación inicial pódese complementar coas avaliacións iniciais de cada unidade didáctica.

Dadas as características desta avaliación inicial, utilizaremos como procedementos fundamentais: a observación, a análise da produción e a interacción do alumnado, asociados aos seguintes instrumentos: rúbricas, listas de verificación e rexistro de actividades.

 


5.2. Criterios de cualificación e recuperación (Elaborado)


Pesos na materia 
Instrumentos de avaliación UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 Total programación
Pesos das unidades didácticas (%) 15.0 17.0 17.0 17.0 17.0 17.0 100.0
Proba escrita 25.0 26.0 28.0 20.0 20.0 0.0 19.729999999999993
Táboa de indicadores 75.0 74.0 72.0 80.0 80.0 100.0 80.27000000000004

Cualificacións da materia:

Avaliaranse os seguintes apartados coa porcentaxe e o método indicados:

a) Expresión e comprensión escrita: 40%

- Gramática (20%): realización dunha proba escrita en cada avaliación.

- Obra ou fichas de lectura e realización de diversas actividades de comprensión de leitura (20%). 

b) Expresión e comprensión oral: 40%

- Expresión oral (20%): Gravación e exposición oral dun tema proposto pola docente e a avaliación realizarase a partir dunha rúbrica.

- Comprensión oral (20%): Realización de probas de comprensión oral.

c) Reflexión sobre a lingua e aspectos culturais: 10%

- Diversas actividades relacionadas com a lingua, história e cultura dos países de ingua portuguesa, a través das datas comemorativas.

 d) Outras actividades e traballos realizados: 10%

A nota de cada avaliación será, polo tanto, o resultado de sumar as notas parciais ponderadas de cada um dos bloques acima citados.

 

A recuperación formará parte do proceso de aprendizaxe, polo tanto, ao longo do proceso necesitarán recuperación aqueles criterios que situamos no epígrafe da UD baixo o indicador “Insatisfactorio”; Do mesmo xeito que os de "En Proceso", serán obxecto de reforzo e serán avaliados de novo de xeito procesual, tanto ao longo do trimestre como do curso. A cualificación final incluirá tanto as aprendizaxes inherentes ao desenvolvemento da UD nos trimestres como o traballo realizado durante o período de ampliación, recuperación e reforzo, polo que, no caso do alumno que supere as tres avaliacións, corresponderá á media resultante das avaliacións, tendo en conta Inclúe posibles procesos de mellora nos epígrafes correspondentes. No caso do alumnado que non supere unha avaliación, tamén se terán en conta os procesos de mellora para a recuperación dos estándares integrados nas rúbricas de cada UD novos resultados, seguindo as mesmas pautas que se indicaron anteriormente.

5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)


En canto á metodoloxía de traballo e aos instrumentos de avaliación, realizarase o seguimento máis detallado e individualizado de cada alumno. Os criterios de avaliación serán os especificados no apartado correspondente da materia. O alumno que teña pendente a materia de Portugués 2a Lingua Estranxeira e non estea matriculado na materia no curso seguinte recibirá periodicamente diversos materiais para traballar ao longo do curso. Estes traballos deberán ser devoltos ao profesor responsable e, a través deles, acreditarase o progreso do alumno.

Estas actividades avaliaranse sempre tendo en conta o interese, progreso e esforzo persoal, e a entrega do traballo no prazo establecido. Ademais, realizaranse tres probas nas datas establecidas. Estas probas serán orais e escritas.

O alumnado con materia pendente e matriculado no seguinte nivel será avaliado simultaneamente en ambos os niveis, dado o carácter progresivo da adquisición da lingua. Polo tanto, o traballo e progreso que o alumnado realice no curso no que estea matriculado será o método de avaliación. Cando non acaden unha media de 5/10 nas tres avaliacións, deberán realizar unha proba final oral e escrita de todos os contidos tratados.


5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)


Non resulta de aplicación nesta etapa

6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)


O alumnado de lingua estranxeira, en xeral, presenta un amplo abano de características (intereses, motivacións, habilidades e estilos de aprendizaxe) que deben ser atendidos. Desde o momento no que o alumnado escolle a 2ª lingua estranxeira xa se está a ter en conta a diversidade dos seus intereses. A optatividade eríxese así, dende a súa orixe, como un espazo educativo onde prima unha formulación curricular aberta e flexible, e será o profesor quen interprete os diferentes contidos, segundo a realidade das características persoais e grupais que caracterizan ao alumnado do grupo co que estás traballando.

 

Segundo o artigo 49 da Lei orgánica 3/2020, do 29 de decembro, pola que se modifica a Lei orgánica 2/2006, de 3 de maio, de educación, as administracións educativas asegurarán os recursos necesarios para que os alumnos e alumnas que requiran unha atención educativa diferente á ordinaria, por presentar necesidades educativas especiais, por atraso madurativo, por trastornos do desenvolvemento da linguaxe e a comunicación, por trastornos de atención ou de aprendizaxe, por descoñecemento grave da lingua de aprendizaxe, por atoparse en situación de vulnerabilidade socioeducativa, polas súas altas capacidades intelectuais, por terse incorporado tarde ao sistema educativo ou por condicións persoais ou de historia escolar, poidan acadar o máximo desenvolvemento posible das súas capacidades persoais e, en todo caso, os obxectivos establecidos con carácter xeral para todo o alumnado»

Esta atención á diversidade debe aplicarse ao longo do proceso educativo de forma eficaz e eficiente:

- Nun primeiro momento do proceso, facer que cada alumno parte dos seus propios coñecementos e capacidades, consciente de que os avances no proceso serán avaliados en todo momento, tomando como referencia os seus coñecementos previos, sen esquecer que forma parte dun grupo. .

-Nas diferentes fases do proceso, estimulando, corrixindo e avaliando cada alumno, pola súa banda, a eficacia dos materiais e metodoloxías empregadas.

- Ao remate do curso escolar, tendo en conta o progreso realizado por cada alumno/a, en relación co seu propio punto de partida individual, pero con referencia aos parámetros dos obxectivos desde a perspectiva do grupo.

No que respecta ás medidas de atención á diversidade reguladas pola lei e á disposición deste centro, na materia de segunda lingua estranxeira portuguesa, neste curso, realizamos o seguinte:

-Alumnado con TDAH: aplicación do Protocolo de Consenso sobre TDAH na Infancia e Adolescencia nos Ámbitos Educativo e Sanitario.

-Alternar as actividades teóricas coas prácticas.

-Antes de comezar unha actividade, explicarase en que consiste de forma clara e sinxela, e procurarase que todas as alumnas e todos os alumnos o entendan.

-Utilizar estratexias para captar a atención inicial, como cambios de entoación, xesticulación e dramatización.

-Segmentar actividades longas e limita o número delas.

-Supervisar con frecuencia a actuación, para reforzar positivamente ou reconducir a execución ou distraccións.

-Utilizar reforzos e apoios visuais na ensinanza oral.

-Combinar actividades máis estimulantes con outras menos motivadoras.

-Propor exercicios variados.

-Solicitar a colaboración dun acompañante que lle axude a comprender e realizar as tarefas.

-Utilizar reforzos positivos para motivar.

-Fragmentar as actividades.

-Supervisar os exercicios e asegúrarte de comprender o que hai que facer.

-Non sobrecargar con tarefas para casa.

- Establecer as datas dos exames con suficiente antelación.

-Utilizar diferentes formas e instrumentos de avaliación.

-Acurtar exames escritos e formular preguntas breves, pechadas e claras con vocabulario sinxelo.

-Dar máis tempo para facer probas ou exames escritos.

-Vixiar a súa comprensión e execución durante o exame.

-Pedir que se revisen traballos e exames antes de entregalos.

-Controlar que o alumno respondeu todas as preguntas antes de entregar o exame.

Para o alumnado que deba solicitar unha ACS, que deberá ser autorizada pola inspección educativa, o procedemento para a súa elaboración seguirase o establecido na Orde do 8 de setembro de 2021.

Se durante o curso algún alumno se matricule con algún destes problemas: dislexia, discapacidade auditiva, TEA, altas capacidades, discapacidade intelectual ou Down, TDAH, absentismo, a asistencia temperá seguirá os protocolos establecidos pola Consellería.


7.1. Concreción dos elementos transversais (Elaborado)


Concreción dos elementos transversais que se traballarán no curso 
Secuencia Elementos transversais UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6
1 Comprensión lectora
2 Expresión oral e escrita
3 Comunicación audiovisual
4 Competencia dixital
5 Fomento do espírito crítico e científico
6 Educación emocional e en valores
7 Igualdade de xénero
8 Creatividade
9 Igualdade entre homens e mulleres
10 Educación para a paz e prevención e resolución pacífica de conflictos
11 Educación para o consumo responsable e o desenvolvemento sostible
12 Educación para a saúde

A formación integral do alumnado realizarase mediante actividades que desenvolvan aspectos transversais que respondan a unha educación baseada en valores como a igualdade, a tolerancia, o respecto, a solidariedade... Todas estas temáticas serán tratadas nas diferentes lecturas que se realizarán. desenvólvense durante o curso, especialmente escollidos entre medios escritos e audiovisuais, e que traten temas de actualidade de interese para o alumno.

- Fomentaremos o interese por coñecer outras culturas diferentes á nosa e, sobre todo, por respectalas e valoralas.

- Abordaremos as desigualdades socioeconómicas a través de artigos de prensa e textos literarios que reflictan a situación de Portugal e doutros países lusófonos, que se contrastará con  Galicia.

- Traballaremos o papel da muller nas sociedades africana, brasileira e asiática (a través das provincias lusófonas de Goa e Macau) contrastando co papel que desempeñan en Europa.

- Promoveremos o respecto polo medio ambiente a través de vídeos que sensibilicen sobre a deforestación na Amazonia ou a contaminación en determinadas cidades lusófonas.

7.2. Actividades complementarias (Elaborado)


Actividade Descrición 1º trim. 2º trim. 3º trim.
Projeto Mensagens do mundo Realizarase un intercambio de comunicacións (cartas e/ou correos electrónicos) con alumnos doutros centros, de diferentes países e nacionalidades, cuxa lingua principal é o portugués.
Obradoiro no supermercado Realizarase unha visita a un supermercado que dispón de produtos en portugués e, posteriormente, unha exposición para achegar e aplicar a lingua portuguesa a unha situación real todos os días e poñer en práctica o vocabulario.
Club de lectura Encontros na biblioteca escolar con escritores lusófonos.
Saídas culturais Organizaremos viaxes culturais ao país veciño para que coñezan un pouco máis a nosa cultura e poñan en práctica o aprendido na aula.

Organizaranse actividades complementarias e extraescolares, en función de datas conmemorativas nos países lusófonos, tales como:

1.  Nós e o Dia Europeu das Linguas

2. Pão por Deus

3.  São Martinho

4. Dia da Consciência Negra

5. Dia Nacional da da Língua e da Cultura Brasileira

5. Dia Internacional contra a violência de género

6. Dia Internacional das Pessoas com Discapacidade

7. Declaração dos direitos humanos

8. O Natal- O Carnaval/ O Entrudo/ O Entroido

9. Dia escolar da não violência escolar e da paz

10. Dia de Rosalía de Castro

11. Dia Internacional da Mulher

12. Revolução dos Cravos

13. Dia da Língua Portuguesa

14. São João/ San Xoán

Todos os estudantes que estuden portugués realizarán viaxes culturais a unha cidade portuguesa. O obxectivo é coñecer unha cidade lusófona a través do contacto directo coas persoas para poñer en práctica o que aprenden e, sobre todo, coñecer a súa historia e cultura.

Ademais, realizaremos diversas actividades relacionadas cos países lusófonos, próximos ao noso centro educativo.

8.1. Procedemento para avaliar o proceso do ensino e a practica docente cos seus indicadores de logro (Elaborado)


Categoría indicador de logro Indicadores de logro
Organización xeral da aula e o aproveitamento dos recursos 1. Propiciouse un ambiente motivador na aula.
Clima de traballo na aula 2. Respectouse o alumnado e demostrouse sensibilidade ante os seus problemas e as súas diferenzas tanto culturais, como de procedencia.
Medidas de atención á diversidade 3.Atendeuse adecuadamente a diversidade do alumnado e aplicáronse os protocolos correspondentes.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 4 Logo de realizarse a avaliación inicial e de recibir a información transmitida polo Departamento de Orientación, mantívose o seguimento personalizado de todo o alumnado ao longo do curso.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 5 O alumnado foi informado detalladamente dos criterios e instrumentos de avaliación, cualificación e puntuación establecidos.
Metodoloxía empregada 6. As explicacións foron claras e amenas e as exemplificacións sinxelas e comprensibles.
Metodoloxía empregada 7. Respectouse a puntualidade á hora de entrar na aula e mostrouse unha actitude entusiasta e dinámica.
Metodoloxía empregada 8.O profesorado mantívose actualizado tanto no que se refire a aspectos didácticos xerais e específicos da súa materia como no ámbito das novas tecnoloxías.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 9.Existiu un seguimento continuo da programación didáctica ao longo do curso e realizáronse as modificacións e adaptacións necesarias.
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais 10.Estableceuse unha comunicación fluída e constante con outros departamentos, equipos e grupos de traballo específicos (EDLG, Biblioteca, Club de Ciencia etc.).
Medidas de atención á diversidade 11. Estableceuse unha comunicación continuada co alumnado imposibilitado para asistir temporalmente ao centro: atención domiciliaria, hospitalización etc., a través da aula virtual ou doutras comunicacións telemáticas.
Metodoloxía empregada 12. Empregouse unha metodoloxía precisa e variada, con uso de materiais diversos.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 13. Conseguíronse adecuar as unidades didácticas á temporalización indicada e desenvolvéronse as actividades propostas de acordo á súa temporalización.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 14. Mantívose a coherencia entre obxectivos, contidos, criterios de avaliación e niveis de desempeño mínimos.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 15. Os procedementos, criterios e instrumentos de avaliación utilizados foron os adecuados.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 19. Analizouse a cualificación do alumnado e valoráronse as porcentaxes de alumnado que superou e non superou a materia.
Medidas de atención á diversidade 16. Propuxéronse e concretáronse actividades de seguimento para atender a diversidade do alumnado: NEAE, repetidores/as, ACS, reforzos.
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais 17. Participouse no Plan lector do centro e en actividades programadas por outros grupos ou equipos docentes (EDLG, Equipo de Biblioteca etc.).
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais 18. Asistiuse ás reunións de departamento achegando ideas, información e modificacións á PD, avaliando os resultados das avaliacións do alumnado e propondo estratexias de mellora.
Metodoloxía empregada 20. Potenciouse a participación, o diálogo e a reflexión dentro da aula.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico 21. As probas de avaliación foron corrixidas no prazo establecido, entregadas ao alumnado para analizalas e comentalas na clase.
Outros 22. Posibilitouse o contacto regular coas familias para seren informadas de todo o proceso de ensino-aprendizaxe das filla ou fillos.
Metodoloxía empregada 23. Fomentouse que o alumnado utilizase a lingua portuguesa habitualmente na clase co profesor ou profesora e cos seus compañeiros e compañeiras.

A avaliación, propostas de mellora e reflexións estarán presentes na memoria de fin de curso.


8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)


Ao remate de cada avaliación, revisarase o horario lectivo, co obxectivo de comprobar o calendario e reprogramar.

Mecanismo de avaliación e modificación da programación didáctica:

1.- Deseño de unidades didácticas a partir de elementos curriculares;
2.- Secuenciación e temporalización das unidades didácticas e proxectos;
3.- O desenvolvemento da programación respondeu á secuenciación?
4. – Engadiuse ao programa algún contido non planificado?

5. – Foi necesario eliminar algún aspecto da programación prevista?
6.- Secuenciaron os criterios de avaliación para cada unha das unidades didácticas?
7.- Estableceuse un grao mínimo de cumprimento de cada criterio de avaliación para superar a
 importa?

8.- A cada criterio de avaliación recibiu o peso correspondente na cualificación?

9.- Cada criterio de avaliación está vinculado a un/varios instrumentos de avaliación?
10.- Os elementos transversais a desenvolver estaban asociados a cada criterio de avaliación?
11.- Estableceuse unha estratexia metodolóxica común para todo o departamento?
12. – Os materiais didácticos utilizados son adecuados?
13.- Os materiais de apoio son adecuados, atractivos e de fácil uso para o alumnado?
14.- Elaborouse un plan de avaliación inicial que recolle as súas consecuencias?

15.- Elaboración de mecanismos de avaliación inicial en función de criterios de avaliación
16.- Realizouse un procedemento de acreditación de coñecementos previos?
17. - Establecéronse pautas xerais para a avaliación continua?
18.- Establecéronse criterios para a recuperación dos criterios de valoración non aprobados?
19. – Definíronse criterios para as avaliacións trimestrais?
20. – Establecéronse criterios para a avaliación final?
2 1 – Establecéronse criterios para o seguimento das cuestións pendentes?
2 2 . - Definíronse criterios para a avaliación destes asuntos destacados?
23.- Os instrumentos de avaliação foram desenvolvidos levando em consideração o valor de cada critério de
 avaliação?

24.- Definición de programas de apoio, recuperación, etc. vinculados aos criterios de avaliación
25.- Tomáronse medidas específicas de atención ao alumnado con NEE?
26.- Informouse ás familias sobre os criterios de superación da materia?
27.- Seguiuse e revisouse o horario ao longo do curso?
28.- A materia contribuíu ao plan lector do centro?
29.- Uso das TIC no desenvolvemento da disciplina

 

 

 


9. Outros apartados (Elaborado)


Outros apartados
Non se atoparon elementos.

Volver