Vista preliminar da

Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.

1. Introdución (Elaborado)


Esta programación didáctica, elaborada para a materia de PDC - Ámbito Científico-Tecnolóxico do 3º curso da ESO, ten como referencia o currículo que establece o Decreto 156/2022, do 15 de Setembro polo que se establecen a ordenación e o currículo da educación secundaria obrigatoria na Comunidade Autónoma de Galicia.

 

Para a elaboración das unidades didácticas que desenvolverá a programación tívose como referencia un currículo que xira en torno a tres materias: Matemáticas, Bioloxía e Xeoloxía e Física e Química. Na materia de Matemáticas os contidos centraranse na aplicación sobre numeración e cálculo en diferentes contextos, a comprensión de aspectos xeométricos, a linguaxe alxébrica e, por último, a interpretación e comprensión de datos e fenómenos aleatorios. A materia de Bioloxía e Xeoloxía permitirá analizar a anatomía e fisioloxía do ser humano adoptando hábitos saudables, e comprender o funcionamento dos sistemas biolóxicos e xeolóxicos. Complementarase o ámbito coa materia de Física e Química na que se abordarán contidos sobre a estrutura da materia e as súas transformacións así como as interaccións entre os sistemas fisicoquímicos.

 

O grupo seleccionado de 3º ESO, está composto por dez alumnas e alumnos con idades comprendidas ao inicio do curso entre os catorce e os dezaseis anos.Este grupo inclúe a un alumno/a repetidor/a e a alumnos/as con diversas necesidades educativas. Todos estes factores serán considerados a nivel metodolóxico.

 


2. Obxectivos e súa contribución ao desenvolvemento das competencias (Elaborado)


Currículo CCL CP STEM CD CPSAA CC CE CCEC
OBX1 Recoñecer os motivos polos que ocorren os principais fenómenos naturais, a partir de situacións cotiás, e explicalos en termos das leis e teorías científicas adecuadas, para poñer en valor a contribución da ciencia á sociedade.
OBX2 Interpretar e modelizar en termos científicos problemas e situacións da vida cotiá aplicando diferentes estratexias, formas de razoamento, ferramentas tecnolóxicas e o pensamento computacional, para achar e analizar solucións comprobando a súa validez.
OBX3 Utilizar os métodos científicos, facendo indagacións e levando a cabo proxectos, para desenvolver os razoamentos propios do pensamento científico e mellorar as destrezas no uso das metodoloxías científicas.
OBX4 Analizar os efectos de determinadas accións cotiás sobre a saúde, o medio natural e social, baseándose en fundamentos científicos, para valorar a importancia dos hábitos que melloran a saúde individual e colectiva, evitan ou minimizan os impactos ambientais negativos e son compatibles cun desenvolvemento sustentable.
OBX5 Interpretar e transmitir información e datos científicos, contrastando previamente a súa veracidade, e utilizando linguaxe verbal ou gráfica apropiada, para adquirir e afianzar coñecementos da contorna natural e social.
OBX6 Identificar as ciencias e as matemáticas implicadas en contextos diversos, interrelacionando conceptos e procedementos para aplicalos en situacións da vida cotiá.
OBX7 Desenvolver destrezas persoais identificando e xestionando emocións, poñendo en práctica estratexias de aceptación do erro como parte do proceso de aprendizaxe e adaptándose ante situacións de incerteza, para mellorar a perseveranza na consecución de obxectivos e a valoración da aprendizaxe das ciencias.
OBX8 Desenvolver destrezas sociais e traballar de forma cooperativa en equipos diversos con roles asignados que permitan potenciar o crecemento entre iguais, valorando a importancia de romper os estereotipos de xénero na investigación científica, para o emprendemento persoal.
Non se rexistrou texto

3.1. Relación de unidades didácticas (Elaborado)


Secuencia * Título da UD Descrición *% Peso na materia


*Nº de sesións
1º trim. 2º trim. 3º trim.
1 O traballo científico na sociedade. Nesta unidade abórdanse distintos aspectos sobre o traballo científico na sociedade. 30 20
2 Números e operacións. Nesta unidade trabállanse números enteiros, naturais, racionais e decimais, as operacións combinadas, proporcionalidade e porcentaxes. - Números enteiros: representación, ordenación e comparación, sumas e restas, multiplicación, división e xerarquía das operacións. Aplicacións á vida cotiá. - Fraccións: fraccións equivalentes, comparar e ordenar fraccións, reducir fraccións a común denominador, suma e resta, multiplicacións e divisións de fraccións. Aplicacións á vida cotiá. Números decimais: suma e resta, multiplicación e divisións de números decimais. Clasificación dos números decimais, fracción xeneratriz, redondeo e truncamento. Aplicacións á vida cotiá. - Potencias: potencias con expoñente negativo, propiedades das potencias. Aplicacións á vida cotiá. - Radicales: cálculo de raíces n-ésimas, multiplicación e división de radicais, extracción de factores dun radical, suma e resta de radicais. - Notación científica, orde de magnitude. - Relacións de proporcionalidade. - Porcentaxes. 8 34
3 Niveis de organización do ser humano. Nesta unidade estudamos os diferentes niveis de organización do ser humano: atómico (bioelementos), molecular (biomoléculas), celular e orgánico (tecidos, órganos, sistemas e aparatos). Ademáis estudamos os virus, tan importantes na sociedade actual. - A célula como unidade estructural e funcional dos seres vivos. - A estruturas básicas dos distintos tipos de células e a súa función. - Organización das células en tecidos (epiteliais, conectivos, muscular e nervioso), órganos, sistemas e aparatos. - Formas acelulares: os virus. 3 12
4 Funcionamento do corpo humano. Nesta unidade estudamos como funciona o corpo humano, para iso, centrarémons nas funcións vitais: nutrición, relación e reprodución. Nutrición: anatomía e fisioloxía dos aparatos dixestivo, respiratorio, circulatorio e excretor. Relación: anatomía e fisioloxía dos sistemas nervioso, endócrino e locomotor. Reproducción: anatomía e fisioloxía dos aparatos reprodutores masculino e fiminino. 8 34
5 Xeometría. Esta unidade traballa: - Rectas e ángulos no plano. - Polígonos. - Áreas e perímetros. - A circunferencia e o círculo. - Teorema de Pitágoras. - Simetrías. - Poliedros (prismas e pirámides). - Corpos de revolución (cilindro, cono e esfera). - Teorema de Tales. - Semellanzas e escalas. - Coordenadas cartesianas. 8 26
6 Saúde e enfermidade. Nesta unidade veremos que é unha enfermidade, clasificándoas en infeccionas e non infecciosas. Tamén faremos principal fincapé nos transplantes e doazóns así como nos principais hábitos saudables. 4 15
7 A estrutura e composición da materia. Nesta unidade tratarase: - O concepto de sistema material. - As propiedades dos sistemas materiais. - A teoría cinético-molecular da materia. - A clasificación dos sistemas materiais. - As substancias puras e as mesturas (homoxéneas e heteroxéneas). - Métodos de separación de mesturas. - A estrutura do átomo. Número átomico e número másico. Ións e isótopos. - A táboa periódica. - O enlace químico. - A nomenclatura e formulación de compostos binarios segundo as normas da IUPAC. 6 20
8 Os cambios na materia. As reaccións químicas. Nesta unidade analizaránse os diferentes cambios nos sistemas materiais así como as súas causas e consecuencias. Trabállanse: - As reaccións químicas, o axuste das reaccións químicas, a enerxía nas reaccións químicas (reaccións endotérmicas exotérmicas), a velocidade das reaccións químicas, tipos de reaccións químicas. 6 20
9 Ecuacións e sistemas. Nesta unidade trabállanse: - Polinomios (suma, resta, produto e división de polinomios). - Identidades notables (cadrado dunha suma, cadrado dunha resta, suma por diferenza). - Ecuacións de primeiro grado. - Ecuacións de segundo grado. - Sistemas de ecuacións. 8 32
10 Funcións e gráficas. Nesta unidade trabállanse as funcións e as súas representacións: - Funcións afíns. - Ecuacións da recta. - Funcións cuadráticas. - Análise de funcións. 6 20
11 Estatística. Esta unidade xira arredor do tratamento de datos de cara á elaboración, análise e 6 20
12 A enerxía. Nesta unidade trabállase: - A natureza eléctrica da materia: electrización dos corpos. - Enerxía eléctrica: obtención. - Circuítos eléctricos simples. - O aforro enerxético e a conservación sustentable do medio ambiente. 4 15
13 A paisaxe. Os procesos xeolóxicos externos. Nesta unidade imos estudar cales son os axentes, proceso e factores que condicionan o modelado do relevo . Tamén veremos que e cales son os riscos naturais. 3 12

3.2. Distribución currículo nas unidades didácticas (Elaborado)


Bloque B1. Destrezas científicas básicas
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA1.1 - Formular preguntas e hipóteses que poidan ser respondidas ou contrastadas utilizando o método científico, a observación, a información e o razoamento explicando fenómenos naturais e realizando predicións sobre eles.
CA1.2 - Deseñar e realizar experimentos e obter datos cuantitativos e cualitativos sobre fenómenos naturais no medio natural e no laboratorio utilizando os instrumentos, ferramentas ou técnicas adecuadas con corrección para obter resultados claros que respondan a cuestións concretas ou que contrasten a veracidade dunha hipótese.
CA1.3 - Interpretar os resultados obtidos en proxectos de investigación utilizando o razoamento e, cando sexa necesario, ferramentas matemáticas e tecnolóxicas.
CA1.4 - Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. utilizando o formato máis adecuado.
CA1.5 - Empregar e citar de forma adecuada fontes fiables seleccionando a información científica relevante na consulta e creación de contidos e mellorando a aprendizaxe propia e colectiva.
CA1.6 - Asumir responsablemente unha función concreta dentro dun proxecto científico utilizando espazos virtuais cando sexa necesario, achegando valor, analizando criticamente as contribucións do resto do equipo respectando a diversidade e favorecendo a inclusión.
CA1.7 - Emprender, de forma guiada e de acordo coa metodoloxía adecuada, proxectos científicos colaborativos orientados á mellora e á creación de valor na sociedade.
CA1.8 - Valorar a contribución da ciencia á sociedade e o labor das persoas dedicadas a ela, destacando o papel da muller e entendendo a investigación como un labor colectivo e interdisciplinar en constante evolución influída polo contexto político e os recursos económicos.
Contidos
C1.1 - Proxectos de investigación. Metodoloxía da investigación científica.
C1.1.1 -      Identificación e formulación de cuestións.
C1.1.2 -      Elaboración de hipóteses.
C1.1.3 -      Comprobación mediante experimentación.
C1.1.4 -      Análise e interpretación de resultados.
C1.2 - Espazos e recursos de aprendizaxe científica (como o laboratorio e os espazos virtuais): utilización adecuada, que asegure a conservación da saúde propia e a comunitaria, a seguridade e o respecto ao medio ambiente.
C1.3 - Linguaxe científica: interpretación, produción e comunicación eficaz de información de carácter científico no contexto escolar en diferentes formatos.
C1.4 - Valoración da ciencia e da actividade desenvolvida polas persoas que se dedican a ela e recoñecemento da súa contribución aos distintos ámbitos do saber humano e no avance e a mellora da sociedade.
Bloque B2. Sentido numérico
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA2.1 - Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
CA2.2 - Atopar a solución dun problema utilizando coñecementos, datos e información achegados, estratexias e ferramentas apropiadas.
CA2.3 - Comprobar a corrección das solucións dun problema e a súa coherencia no contexto exposto.
CA2.4 - Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. utilizando o formato máis adecuado.
CA2.5 - Analizar e interpretar información científica e matemática presente na vida cotiá, mantendo unha actitude crítica.
Contidos
C2.1 - Números e operacións.
C2.1.1 -      Identificación e representación de cantidades con números naturais, enteiros, decimais e racionais.
C2.1.2 -      Representación e ordenación de números na recta numérica.
C2.1.3 -      Selección da representación máis adecuada dunha cantidade e utilización en distintos contextos.
C2.1.4 -      Operacións ou combinación de operacións con números naturais, enteiros, racionais ou decimais (suma, resta, multiplicación, división e potencias con expoñentes enteiros).
C2.1.5 -      Propiedades das operacións con números naturais, enteiros, racionais ou decimais.
C2.1.6 -      Resolución de problemas elixindo a representación máis adecuada dunha cantidade.
C2.1.7 -      Estratexias de cálculo mental, de forma manual ou con calculadora.
C2.1.8 -      Relacións inversas (adicción e subtracción, multiplicación e división, cadrado e raíz cadrada): utilización na resolución de problemas.
C2.2 - Utilización do cálculo para resolver problemas da vida cotiá, adaptando a estratexia e o tipo de cálculo ao tamaño dos números.
C2.3 - Interpretación de números grandes e pequenos.
C2.3.1 -      Recoñecemento da notación científica.
C2.3.2 -      Orde de magnitude.
C2.3.3 -      Uso da calculadora na representación de números en notación exponencial e científica.
C2.4 - Factores e múltiplos: relacións e uso da factorización en números primos na resolución de problemas.
C2.5 - Razóns e proporcións: comprensión e representación de relacións cuantitativas.
C2.6 - Relacións de proporcionalidade directa e inversa.
C2.6.1 -      Recoñecemento das relacións de proporcionalidade directa e inversa.
C2.6.2 -      Interpretación da constante de proporcionalidade no contexto dado.
C2.6.3 -      Resolución de problemas de proporcionalidade: escalas, cambio de divisas etc.
C2.7 - Porcentaxes.
C2.7.1 -      Comprensión e uso en diferentes contextos.
C2.7.2 -      Aumentos e diminucións porcentuais. Aplicación en contextos cotiáns, como rebaixas, descontos, impostos, taxas etc.
C2.7.3 -      Toma de decisións a partir da información numérica relevante: consumo responsable, relaciones calidade-prezo e valor-prezo en contextos cotiáns.
Bloque B3. Sentido da medida
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA3.1 - Atopar a solución dun problema utilizando coñecementos, datos e información achegados, estratexias e ferramentas apropiadas.
CA3.2 - Analizar e interpretar información científica e matemática presente na vida cotiá mantendo unha actitude crítica.
CA3.3 - Aplicar procedementos propios das ciencias e das matemáticas en situacións diversas establecendo conexións entre distintas áreas de coñecemento en contextos sociais.
Contidos
C3.1 - Estimación, relacións e conversións: toma de decisión xustificada do grao de precisión en situacións de medida.
C3.2 - Obtención de fórmulas para o cálculo de perímetros e áreas de figuras planas.
C3.3 - Aplicación do cálculo de perímetros e áreas na resolución de problemas.
Bloque B4. Sentido espacial
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA4.1 - Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
CA4.2 - Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. utilizando o formato máis adecuado.
Contidos
C4.1 - Figuras xeométricas de dúas e tres dimensións.
C4.1.1 -      Descrición de figuras planas e tridimensionais e os seus elementos característicos.
C4.1.2 -      Clasificación das figuras xeométricas planas e tridimensionais en función das súas propiedades ou características.
C4.1.3 -      Construción de figuras xeométricas con ferramentas manipulativas e dixitais, como programas de xeometría dinámica, realidade aumentada etc.
C4.2 - Coordenadas cartesianas: localización e descrición de relacións espaciais.
Bloque B5. Sentido alxébrico
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA5.1 - Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
CA5.2 - Atopar a solución dun problema utilizando coñecementos, datos e información achegados, estratexias e ferramentas apropiadas.
CA5.3 - Comprobar a corrección das solucións dun problema e a súa coherencia no contexto exposto.
CA5.4 - Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. utilizando o formato máis adecuado.
CA5.5 - Analizar e interpretar información científica e matemática presente na vida cotiá mantendo unha actitude crítica.
Contidos
C5.1 - Padróns e sucesións.
C5.1.1 -      Identificación de estruturas numéricas e gráficas.
C5.1.2 -      Determinación da regra de formación de diversas estruturas en casos sinxelos.
C5.1.3 -      Identificación de padróns en diferentes contextos: mosaicos, frisos, calzadas etc.
C5.2 - Linguaxe alxébrica.
C5.2.1 -      Comprensión do concepto de variable.
C5.2.2 -      Expresión de relacións sinxelas mediante linguaxe alxébrica.
C5.2.3 -      Equivalencia de expresións alxébricas de primeiro grao.
C5.2.4 -      Resolución alxébrica e gráfica de sistemas de ecuacións lineais en problemas de contextos diferentes.
C5.2.5 -      Interpretación da solución dun problema e comprobación da coherencia no contexto.
C5.2.6 -      Uso de ferramentas tecnolóxicas na resolución de problemas e interpretación das solucións.
C5.3 - Relacións e funcións
C5.3.1 -      Formas de representación dunha relación: enunciado, táboas, gráficas e expresión analítica.
C5.3.2 -      Relacións lineais: interpretación en situacións contextualizadas descritas mediante un enunciado, táboa, gráfica ou expresión analítica.
C5.3.3 -      Estratexias para a interpretación e modificación de algoritmos. Formulación de problemas susceptibles de ser analizados utilizando programas e outras ferramentas.
Bloque B6. Sentido estocástico
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA6.1 - Atopar a solución dun problema utilizando coñecementos, datos e información achegados, estratexias e ferramentas apropiadas.
CA6.2 - Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. utilizando o formato máis adecuado.
CA6.3 - Analizar e interpretar información científica e matemática presente na vida cotiá mantendo unha actitude crítica.
Contidos
C6.1 - Características dunha poboación.
C6.1.1 -      Formulación de preguntas adecuadas.
C6.1.2 -      Estratexias de recollida de datos.
C6.1.3 -      Organización dos datos: frecuencias e táboas de frecuencia.
C6.2 - Medidas de centralización e dispersión.
C6.2.1 -      Cálculo, interpretación e obtención de conclusións razoadas.
C6.2.2 -      Uso das ferramentas tecnolóxicas adecuadas a cada situación.
C6.2.3 -      Comparación de dous conxuntos de datos atendendo ás súas medidas de centralización e de dispersión.
C6.3 - Elaboración das representacións gráficas máis adecuadas mediante diferentes ferramentas tecnolóxicas (calculadora, folla de cálculo, aplicacións...).
C6.4 - Análise e interpretación de táboas e gráficos estatísticos de variables estatísticas en contextos cotiáns.
Bloque B7. A materia e os seus cambios
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA7.1 - Identificar e comprender fenómenos naturais relevantes, para explicalos a partir de teorías, leis e principios científicos adecuados como estratexia na toma de decisións fundamentadas.
CA7.2 - Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
CA7.3 - Atopar a solución dun problema utilizando os datos e información achegados, os propios coñecementos e as estratexias e ferramentas apropiadas.
CA7.4 - Comprobar a corrección das solucións dun problema e a súa coherencia no contexto exposto.
Contidos
C7.1 - Teoría cinético-molecular: aplicación e explicación das propiedades máis importantes dos sistemas materiais.
C7.2 - Composición da materia.
C7.2.1 -      Aplicación dos coñecementos sobre a estrutura atómica da materia para entender a formación de ións, a existencia de isótopos, o desenvolvemento histórico do modelo atómico e a ordenación dos elementos na táboa periódica.
C7.2.2 -      Valoración das aplicacións de elementos e compostos químicos de relevancia, a súa formación e as súas propiedades físicas e químicas.
C7.3 - Formulación e nomenclatura de substancias químicas simples e compostos binarios inorgánicos segundo as normas da IUPAC.
C7.4 - Análise dos diferentes tipos de cambios que experimentan os sistemas materiais para relacionalos coas causas que os producen e coas consecuencias que teñen.
C7.5 - Reaccións químicas.
C7.5.1 -      Interpretación das reaccións químicas no ámbito macroscópico e microscópico.
C7.5.2 -      Aplicación da lei de conservación da masa.
C7.5.3 -      Análise dos factores que afectan á velocidade das reaccións químicas de forma cualitativa.
C7.6 - Experimentación cos sistemas materiais: coñecemento e descrición das súas propiedades, composición e clasificación.
Bloque B8. A enerxía
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA8.1 - Identificar e comprender fenómenos naturais relevantes, para explicalos a partir de teorías, leis e principios científicos adecuados como estratexia na toma de decisións fundamentadas.
CA8.2 - Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
CA8.3 - Atopar a solución dun problema utilizando os datos e información achegados, os propios coñecementos e as estratexias e ferramentas apropiadas.
CA8.4 - Comprobar a corrección das solucións dun problema e a súa coherencia no contexto exposto.
CA8.5 - Relacionar con fundamentos científicos a preservación da biodiversidade, a conservación do medio ambiente e a protección dos seres vivos da contorna, con desenvolvemento sustentable e a calidade de vida.
CA8.6 - Analizar e interpretar información científica, e matemática presente na vida cotiá mantendo unha actitude crítica.
Contidos
C8.1 - Natureza eléctrica da materia: electrización dos corpos.
C8.2 - Enerxía eléctrica: obtención. Circuítos eléctricos simples.
C8.3 - O aforro enerxético e a conservación sustentable do medio ambiente.
Bloque B9. Niveis de organización e funcións vitais no ser humano
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA9.1 - Recoñecer e describir a célula como unidade estrutural e funcional dos seres vivos identificando as estruturas básicas dos diferentes tipos de células, utilizando diferentes estratexias de observación e comparación e relacionándoas coas súas funcións.
CA9.2 - Determinar os distintos niveis de organización das células para formar tecidos, órganos e aparatos dun ser vivo utilizando diferentes estratexias de observación.
CA9.3 - Describir os virus como formas acelulares causantes dalgunhas patoloxías nos humanos, utilizando fontes fiables adoptando unha actitude crítica e escéptica cara a informacións sen unha base científica como pseudociencias, teorías conspiratorias, crenzas infundadas, bulos etc.
CA9.4 - Recoñecer e identificar órganos, aparatos e sistemas que participan en cada unha das funcións vitais describindo os principais procesos que interveñen nelas e establecendo o seu papel e importancia.
CA9.5 - ecoñecer o sexo e a sexualidade desde a perspectiva da igualdade entre homes e mulleres respectando a diversidade sexual e promovendo a responsabilidade nas prácticas sexuais seguras.
Contidos
C9.1 - Niveis de organización.
C9.1.1 -      A célula: estrutura básica e tipos de células.
C9.1.2 -      Os tecidos, órganos e aparatos.
C9.1.3 -      Os virus.
C9.2 - As funcións vitais no ser humano.
C9.2.1 -      Función de nutrición. Dixestión, respiración, circulación e excreción.
C9.2.2 -      Función de relación. Os órganos sensoriais. Sistema nervioso e endócrino.
C9.2.3 -      Función de reprodución. Métodos anticonceptivos e prácticas sexuais responsables.
Bloque B10. Saúde e enfermidade. Hábitos saudables
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA10.1 - Analizar conceptos e factores relacionados coa saúde e a enfermidade interpretando información en diferentes formatos mantendo unha actitude crítica e obtendo conclusións fundamentadas.
CA10.2 - Analizar o funcionamento do sistema inmunitario e comparar as enfermidades infecciosas e non infecciosas identificando as medidas de prevención e tratamentos que existen ata o momento, concienciando sobre a vacinación e o uso responsable de antibióticos, utilizando fontes fiables adoptando unha actitude crítica e escéptica cara a informacións sen unha base científica como pseudociencias, teorías conspiratorias, crenzas infundadas, bulos etc.
CA10.3 - Recoñecer a importancia da doazón de sangue e órganos valorando a súa mellora na calidade de vida.
CA10.4 - Avaliar os efectos de determinadas accións individuais sobre o organismo reflexionando sobre a importancia de adquirir hábitos saudables como método de prevención de enfermidades.
CA10.5 - Recoñecer as drogas, legais e ilegais, considerándoas como causa de prexuízos non só para as persoas que as consomen senón tamén para as que están na súa contorna próxima.
Contidos
C10.1 - Concepto de saúde e enfermidade.
C10.2 - Enfermidades infecciosas e non infecciosas.
C10.2.1 -      O sistema inmunitario.
C10.2.2 -      Prevención e tratamento das enfermidades infecciosas: a vacinación e o uso responsable de antibióticos.
C10.3 - Os transplantes e a doazón de órganos.
C10.4 - Hábitos saudables: postura adecuada, dieta equilibrada, exercicio físico, hixiene do sono, uso responsable dos dispositivos tecnolóxicos... Prevención do consumo de drogas legais e ilegais.
Bloque B11. A paisaxe e os riscos xeolóxicos externos
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA11.1 - Describir o modelado do relevo, analizando os diferentes axentes, procesos e factores que favorecen a formación da paisaxe, investigando o relevo en Galicia e observando a paisaxe próxima.
CA11.2 - Clasificar os riscos, empregando como criterio as causas naturais que os producen.
CA11.3 - Valorar a importancia da análise dos riscos xeolóxicos externos potenciados por determinadas accións humanas recoñecendo as medidas de predición e prevención para minimizar os seus efectos.
Contidos
C11.1 - Xeomorfoloxía externa.
C11.1.1 -      Axentes, procesos e factores que condicionan o modelado do relevo.
C11.2 - Riscos naturais.
C11.2.1 -      Definición e clasificación.
C11.2.2 -      Riscos xeolóxicos externos.
Bloque B12. Sentido socioafectivo
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
CA12.1 - Mostrar resiliencia ante os retos académicos asumindo o erro como unha oportunidade para a mellora e desenvolvendo un autoconcepto positivo ante as ciencias.
CA12.2 - Asumir responsablemente unha función concreta dentro dun proxecto científico utilizando espazos virtuais cando sexa necesario, achegando valor, analizando criticamente as contribucións do resto do equipo respectando a diversidade e favorecendo a inclusión.
CA12.3 - Emprender, de forma guiada e de acordo coa metodoloxía adecuada, proxectos científicos colaborativos orientados á mellora e á creación de valor na sociedade.
Contidos
C12.1 - Estratexias para o recoñecemento das emocións que interveñen na aprendizaxe propia para incrementar a curiosidade, a iniciativa, a perseveranza e a resiliencia, así como o pracer de aprender e comprender a ciencia.
C12.2 - Estratexias de fomento da flexibilidade cognitiva: a apertura a cambios de estratexia cando sexa necesario e transformación do erro en oportunidade de aprendizaxe.
C12.3 - Selección de técnicas cooperativas para optimizar o traballo en equipo, uso de condutas empáticas e estratexias para a xestión de conflitos.
C12.4 - Promoción de actitudes inclusivas e da igualdade efectiva de xénero, así como respecto polas minorías e aceptación da diversidade presente na aula e na sociedade.

3.3. Avaliación das unidades didácticas (Elaborado)



1 O traballo científico na sociedade.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Formular preguntas e hipóteses que poidan ser respondidas ou contrastadas utilizando o método científico, a observación, a información e o razoamento explicando fenómenos naturais e realizando predicións sobre eles.
Táboa de indicadores
Formular preguntas e hipóteses que poidan ser respondidas utilizando o método científico. 15
CA1.2 Deseñar e realizar experimentos e obter datos cuantitativos e cualitativos sobre fenómenos naturais no medio natural e no laboratorio utilizando os instrumentos, ferramentas ou técnicas adecuadas con corrección para obter resultados claros que respondan a cuestións concretas ou que contrasten a veracidade dunha hipótese.
Táboa de indicadores
Deseñar e realizar experimentos e obter datos cuantitativos e cualitativos sobre fenómenos naturais no medio natural e no laboratorio. 15
CA1.3 Interpretar os resultados obtidos en proxectos de investigación utilizando o razoamento e, cando sexa necesario, ferramentas matemáticas e tecnolóxicas.
Táboa de indicadores
Interpretar os resultados obtidos en proxectos de investigación. 15
CA1.4 Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. utilizando o formato máis adecuado.
Táboa de indicadores
Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. 15
CA1.5 Empregar e citar de forma adecuada fontes fiables seleccionando a información científica relevante na consulta e creación de contidos e mellorando a aprendizaxe propia e colectiva.
Táboa de indicadores
Empregar e citar de forma adecuada fontes fiables. 10
CA1.6 Asumir responsablemente unha función concreta dentro dun proxecto científico utilizando espazos virtuais cando sexa necesario, achegando valor, analizando criticamente as contribucións do resto do equipo respectando a diversidade e favorecendo a inclusión.
Táboa de indicadores
Asumir responsablemente unha función concreta dentro dun proxecto científico. 5
CA1.7 Emprender, de forma guiada e de acordo coa metodoloxía adecuada, proxectos científicos colaborativos orientados á mellora e á creación de valor na sociedade.
Táboa de indicadores
Emprender, de forma guiada e de acordo coa metodoloxía adecuada, proxectos científicos colaborativos. 5
CA1.8 Valorar a contribución da ciencia á sociedade e o labor das persoas dedicadas a ela, destacando o papel da muller e entendendo a investigación como un labor colectivo e interdisciplinar en constante evolución influída polo contexto político e os recursos económicos.
Táboa de indicadores
Valorar a contribución da ciencia á sociedade e o labor das persoas dedicadas a ela. 5
CA12.1 Mostrar resiliencia ante os retos académicos asumindo o erro como unha oportunidade para a mellora e desenvolvendo un autoconcepto positivo ante as ciencias.
Táboa de indicadores
Mostrar resiliencia ante os retos académicos. 5
CA12.2 Asumir responsablemente unha función concreta dentro dun proxecto científico utilizando espazos virtuais cando sexa necesario, achegando valor, analizando criticamente as contribucións do resto do equipo respectando a diversidade e favorecendo a inclusión.
Táboa de indicadores
Asumir responsablemente unha función concreta dentro dun proxecto científico. 5
CA12.3 Emprender, de forma guiada e de acordo coa metodoloxía adecuada, proxectos científicos colaborativos orientados á mellora e á creación de valor na sociedade.
Táboa de indicadores
Emprender, de forma guiada e de acordo coa metodoloxía adecuada, proxectos científicos colaborativos. 5

2 Números e operacións.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.1 Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
Proba escrita
Elaborar representacións que axuden na procura dunha solución problematizada con números e operacións, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas. 35
CA2.2 Atopar a solución dun problema utilizando coñecementos, datos e información achegados, estratexias e ferramentas apropiadas.
Proba escrita
Atopar a solución dun problema de números e operacións utilizando a xerarquía de operacións, os datos e información achegados. 35
CA2.3 Comprobar a corrección das solucións dun problema e a súa coherencia no contexto exposto.
Proba escrita
Comprobar a corrección das solucións dun problema aritmético. 10
CA2.4 Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. utilizando o formato máis adecuado.
Proba escrita
Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara en problemas aritméticos. 10
CA2.5 Analizar e interpretar información científica e matemática presente na vida cotiá, mantendo unha actitude crítica.
Proba escrita
Identificar a informacion científica e matemática presente na vida cotiá relacionada coa aritmética. 10

3 Niveis de organización do ser humano.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA9.1 Recoñecer e describir a célula como unidade estrutural e funcional dos seres vivos identificando as estruturas básicas dos diferentes tipos de células, utilizando diferentes estratexias de observación e comparación e relacionándoas coas súas funcións.
Proba escrita
Recoñecer e describir a célula como unidade estrutural e funcional dos seres vivos. 35
CA9.2 Determinar os distintos niveis de organización das células para formar tecidos, órganos e aparatos dun ser vivo utilizando diferentes estratexias de observación.
Proba escrita
Determinar os distintos niveis de organización das células para formar tecidos, órganos e aparatos dun ser vivo. 35
CA9.3 Describir os virus como formas acelulares causantes dalgunhas patoloxías nos humanos, utilizando fontes fiables adoptando unha actitude crítica e escéptica cara a informacións sen unha base científica como pseudociencias, teorías conspiratorias, crenzas infundadas, bulos etc.
Proba escrita
Describir os virus como formas acelulares causantes dalgunhas patoloxías nos humanos. 30

4 Funcionamento do corpo humano.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA9.4 Recoñecer e identificar órganos, aparatos e sistemas que participan en cada unha das funcións vitais describindo os principais procesos que interveñen nelas e establecendo o seu papel e importancia.
Proba escrita
Recoñecer e identificar órganos, aparatos e sistemas que participan en cada unha das funcións vitais describindo os principais procesos que interveñen nelas. 90
CA9.5 ecoñecer o sexo e a sexualidade desde a perspectiva da igualdade entre homes e mulleres respectando a diversidade sexual e promovendo a responsabilidade nas prácticas sexuais seguras.
Táboa de indicadores
Recoñecer o sexo e a sexualidade desde a perspectiva da igualdade entre homes e mulleres.l 10

5 Xeometría.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA3.1 Atopar a solución dun problema utilizando coñecementos, datos e información achegados, estratexias e ferramentas apropiadas.
Proba escrita
Atopar a solución dun problema utilizando o cálculo de áreas interpretando os datos e a información achegados. 50
CA3.2 Analizar e interpretar información científica e matemática presente na vida cotiá mantendo unha actitude crítica.
Proba escrita
Identificar a informacion científica e matemática presente na vida cotiá relacionada coa xeometría presente na vida cotiá mantendo unha actitude crítica. 20
CA3.3 Aplicar procedementos propios das ciencias e das matemáticas en situacións diversas establecendo conexións entre distintas áreas de coñecemento en contextos sociais.
Proba escrita
Aplicar coñecementos xeométricos en situacións diversas establecendo conexións entre distintas áreas de coñecemento en contextos sociais. 10
CA4.1 Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
Proba escrita
Elaborar representacións que axuden na procura dunha solución problematizada coa xeometría, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas. 10
CA4.2 Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. utilizando o formato máis adecuado.
Proba escrita
Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara dando resposta a cuestións relacionadas coa xeometría plana e cos corpos xeométricos. 10

6 Saúde e enfermidade.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA10.1 Analizar conceptos e factores relacionados coa saúde e a enfermidade interpretando información en diferentes formatos mantendo unha actitude crítica e obtendo conclusións fundamentadas.
Proba escrita
Analizar conceptos e factores relacionados coa saúde e a enfermidade. 30
CA10.2 Analizar o funcionamento do sistema inmunitario e comparar as enfermidades infecciosas e non infecciosas identificando as medidas de prevención e tratamentos que existen ata o momento, concienciando sobre a vacinación e o uso responsable de antibióticos, utilizando fontes fiables adoptando unha actitude crítica e escéptica cara a informacións sen unha base científica como pseudociencias, teorías conspiratorias, crenzas infundadas, bulos etc.
Proba escrita
Analizar o funcionamento do sistema inmunitario e comparar as enfermidades infecciosas e non infecciosas. 40
CA10.3 Recoñecer a importancia da doazón de sangue e órganos valorando a súa mellora na calidade de vida.
Táboa de indicadores
Recoñecer a importancia da doazón de sangue e órganos. 10
CA10.4 Avaliar os efectos de determinadas accións individuais sobre o organismo reflexionando sobre a importancia de adquirir hábitos saudables como método de prevención de enfermidades.
Táboa de indicadores
Avaliar os efectos de determinadas accións individuais sobre o organismo. 10
CA10.5 Recoñecer as drogas, legais e ilegais, considerándoas como causa de prexuízos non só para as persoas que as consomen senón tamén para as que están na súa contorna próxima.
Táboa de indicadores
Recoñecer as drogas, legais e ilegais, considerándoas como causa de prexuízos non só para as persoas que as consomen . 10

7 A estrutura e composición da materia.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA7.1 Identificar e comprender fenómenos naturais relevantes, para explicalos a partir de teorías, leis e principios científicos adecuados como estratexia na toma de decisións fundamentadas.
CA7.1.1. Comprender a estrutura atómica da materia e a existencia de isótopos recoñecendo os modelos atómicos como instrumentos interpretativos das distintas teorías.
Proba escrita
Comprender a estrutura atómica da materia e a existencia de isótopos. 25
CA7.1.2. Interpretar a ordenación dos elementos na táboa periódica a partir dos seus símbolos recoñecendo os máis relevantes.
Proba escrita
Interpretar a ordenación dos elementos na táboa periódica a partir dos seus símbolos. 20
CA7.2 Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
CA7.2.1. Identificar os elementos químicos máis comúns así como as súas propiedades diferenciando entre átomos e moléculas.
Proba escrita
Identificar os elementos químicos máis comúns así como as súas propiedades. 20
CA7.3 Atopar a solución dun problema utilizando os datos e información achegados, os propios coñecementos e as estratexias e ferramentas apropiadas.
CA7.3.1. Formular e nomear compostos sinxelos e binarios seguindo as normas IUPAC.
Proba escrita
Formular e nomear compostos sinxelos e binarios. 25
CA7.4 Comprobar a corrección das solucións dun problema e a súa coherencia no contexto exposto.
Proba escrita
Comprobar a corrección das solucións dun problema. 10

8 Os cambios na materia. As reaccións químicas.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA7.1 Identificar e comprender fenómenos naturais relevantes, para explicalos a partir de teorías, leis e principios científicos adecuados como estratexia na toma de decisións fundamentadas.
CA7.1.3. Distinguir entre os cambios físicos e químicos na vida cotiá relacionándoos coas causas e as consecuencias que teñen.
Proba escrita
Distinguir entre os cambios físicos e químicos na vida cotiá. 30
CA7.1.4. Deducir a Lei de conservación de masa e comprobar a influencia de determinados factores na velocidade das reaccións mediante experiencias sinxelas no laboratorio ou aplicacións virtuais interactivas.
Proba escrita
Deducir a Lei de conservación de masa e comprobar a influencia de determinados factores na velocidade das reaccións. 20
CA7.2 Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
CA7.2.2. Identificar os reactivos e produtos de reaccións químicas sinxelas interpretando a representación esquemática dunha reacción química.
Proba escrita
Identificar os reactivos e produtos de reaccións químicas sinxelas. 20
CA7.3 Atopar a solución dun problema utilizando os datos e información achegados, os propios coñecementos e as estratexias e ferramentas apropiadas.
CA7.3.1. Formular e nomear compostos sinxelos e binarios seguindo as normas IUPAC.
Proba escrita
Formular e nomear compostos sinxelos e binarios seguindo as normas IUPAC. 20
CA7.4 Comprobar a corrección das solucións dun problema e a súa coherencia no contexto exposto.
Proba escrita
Comprobar a corrección das solucións dun problema. 10

9 Ecuacións e sistemas.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA5.1 Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
Proba escrita
Elaborar representacións que axuden na procura dunha solución problematizada con ecuacións e sistemas, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas. 35
CA5.2 Atopar a solución dun problema utilizando coñecementos, datos e información achegados, estratexias e ferramentas apropiadas.
Proba escrita
Atopar a solución dun problema alxébrico utilizando métodos de resolución de ecuacións e sistemas, os datos e información achegados. 35
CA5.3 Comprobar a corrección das solucións dun problema e a súa coherencia no contexto exposto.
Proba escrita
Comprobar a corrección das solucións dun problema alxébrico. 10
CA5.4 Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. utilizando o formato máis adecuado.
Proba escrita
Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara en problemas alxébricos. 10
CA5.5 Analizar e interpretar información científica e matemática presente na vida cotiá mantendo unha actitude crítica.
Proba escrita
Identificar a informacion científica e matemática presente na vida cotiá relacionada coa álxebra. 10

10 Funcións e gráficas.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA5.1 Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
Proba escrita
Elaborar representacións que axuden na procura dunha solución problematizada con funcións e gráficas, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas. 35
CA5.2 Atopar a solución dun problema utilizando coñecementos, datos e información achegados, estratexias e ferramentas apropiadas.
Proba escrita
Atopar a solución dun problema utilizando as funcións e as súas representacións gráficas para interpretar os datos e a información achegados. 35
CA5.3 Comprobar a corrección das solucións dun problema e a súa coherencia no contexto exposto.
Proba escrita
Comprobar a corrección das respostas dadas e a coherencia das conclusións extraídas na análise de representacións gráficas de funcións. 10
CA5.4 Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. utilizando o formato máis adecuado.
Proba escrita
Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara dando resposta a cuestións variadas relacionadas con funcións e as súas representacións gráficas. 10
CA5.5 Analizar e interpretar información científica e matemática presente na vida cotiá mantendo unha actitude crítica.
Proba escrita
Identificar a informacion científica e matemática presente na vida cotiá relacionada coas funcións e as súas representacións gráficas, mantendo unha actitude crítica. 10

11 Estatística.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA6.1 Atopar a solución dun problema utilizando coñecementos, datos e información achegados, estratexias e ferramentas apropiadas.
Proba escrita
Atopar a solución dun problema utilizando ferramentas estatísticas para interpretar os datos e a información achegados. 70
CA6.2 Organizar e comunicar información científica e matemática de forma clara e rigorosa de maneira verbal, gráfica, numérica etc. utilizando o formato máis adecuado.
Proba escrita
Organizar e comunica as respostas a problemas estatísticos de forma clara. 15
CA6.3 Analizar e interpretar información científica e matemática presente na vida cotiá mantendo unha actitude crítica.
Proba escrita
Identificar a informacion científica e matemática presente na vida cotiá relacionada coa estatística, mantendo unha actitude crítica. 15

12 A enerxía.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA8.1 Identificar e comprender fenómenos naturais relevantes, para explicalos a partir de teorías, leis e principios científicos adecuados como estratexia na toma de decisións fundamentadas.
Proba escrita
Identificar e comprender fenómenos naturais relevantes. 20
CA8.2 Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada, organizando os datos dados e comprendendo as preguntas formuladas.
Proba escrita
Elaborar representacións que axuden na procura de estratexias de resolución dunha situación problematizada. 10
CA8.3 Atopar a solución dun problema utilizando os datos e información achegados, os propios coñecementos e as estratexias e ferramentas apropiadas.
Proba escrita
Construír circuitos eléctricos sinxelos interpretando o significado das magnitudes eléctricas. 30
CA8.4 Comprobar a corrección das solucións dun problema e a súa coherencia no contexto exposto.
Proba escrita
Comprobar a corrección das solucións dun problema. 20
CA8.5 Relacionar con fundamentos científicos a preservación da biodiversidade, a conservación do medio ambiente e a protección dos seres vivos da contorna, con desenvolvemento sustentable e a calidade de vida.
Táboa de indicadores
Valorar a importanciada enerxía na vida cotiá, identificando as diferentes fontes, comparando o seu impacto medioambiental. 10
CA8.6 Analizar e interpretar información científica, e matemática presente na vida cotiá mantendo unha actitude crítica.
Táboa de indicadores
Analizar e interpretar información científica, e matemática presente na vida cotiá. 10

13 A paisaxe. Os procesos xeolóxicos externos.
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA11.1 Describir o modelado do relevo, analizando os diferentes axentes, procesos e factores que favorecen a formación da paisaxe, investigando o relevo en Galicia e observando a paisaxe próxima.
Proba escrita
Describir o modelado do relevo, analizando os diferentes axentes, procesos e factores que favorecen a formación da paisaxe. 50
CA11.2 Clasificar os riscos, empregando como criterio as causas naturais que os producen.
Proba escrita
Clasificar os riscos. 40
CA11.3 Valorar a importancia da análise dos riscos xeolóxicos externos potenciados por determinadas accións humanas recoñecendo as medidas de predición e prevención para minimizar os seus efectos.
Táboa de indicadores
Valorar a importancia da análise dos riscos xeolóxicos externos potenciados por determinadas accións humanas. 10

4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)


Para o desenvolvemento desta materia, seguirase a seguinte metodoloxía:

As sesións teóricas intercalaranse con sesións de resolución de cuestións e problemas, con lecturas de diversos textos relacionadas cos contidos que se vaian tratando e con sesións de repaso mediante presentacións de PowerPoint.

Intentarase achegar os contidos á realidade próxima do alumnado, mediante exemplos relacionados coa vida cotiá e a realización de prácticas de laboratorio (cando sexa posible), nas que se empreguen, materiais e reactivos dispoñibles no laboratorio do centro ou caseiros.

Apostarase por unha metodoloxía activa e participativa centrada no interese do alumnado realizando un seguimento o máis personalizado posible.

Coa metodoloxía aplicada tentarase contribuír a desenvolver a competencia científica do alumnado e capacitalo para construír e aplicar os coñecementos de forma autónoma, creativa, responsable e crítica (tanto no plano persoal da vida cotiá como no social da participación cidadá).

O ámbito Científico-Tecnolóxico está secuenciado en 13 unidades didácticas que se van intercalando e nas que se desenvolven as tres materias constituíntes (Matemáticas, Bioloxía e Xeoloxía e Física e Química). Ademais, consta dunha primeira unidade didáctica que será impartida de maneira transversal ao longo de cada unha das 12 unidades didácticas restantes.

Dada a plasticidade do ámbito a profesora poderá dar simultaneamente as UDs dedicándolle un peso proporcional semanal/trimestral conforme ás sesións que figuran en PROENS.

 

* PRINCIPIOS METODOLÓXICOS

No proceso de ensino e aprendizaxe téñense que asegurar distintos tipos de aprendizaxe:

 

1º: Aprendizaxe significativa. Partindo dos coñecementos previos, as alumnas e os alumnos teñen que ser quen de aprender a aprender, para poder establecer relacións entre a materia e a súa propia realidade.

2º: Aprendizaxe funcional. Os novos contidos deberán ser empregados polo alumnado cando así estes o precisen. Para iso débese facer unha memorización comprensiva e razoada.

3º: Aprendizaxe cooperativa. Traballar a materia en grupo, no laboratorio, no desenvolvemento de proxectos de investigación ou mediante debates, aumentará o interese pola mesma.

4º: Aprendizaxe mediante o emprego das novas tecnoloxías. Coa utilización de Internet, de vídeos divulgativos e do encerado dixital, que será utilizado como apoio constante ás explicacións

 

* DESENVOLVEMENTO DAS UNIDADES

O fío condutor que se seguirá á hora de desenvolver as distintas unidades didácticas será o seguinte:

 

a) Introdución á unidade didáctica.

b) Análise dos coñecementos previos do alumnado.

c) Exposición de contidos e desenvolvemento da unidade.

d) Resumo e síntese dos contidos da unidade.

 

* TIPOS DE ACTIVIDADES E PROXECTOS

A metodoloxía didáctica adaptarase ás características de cada alumna/o, favorecendo a súa capacidade para aprender por si mesma/o e para traballar en equipo, iniciándoo no coñecemento da realidade de acordo cos principios básicos do método científico. Ademais terase en conta:

- Incorporación da dimensión práctica ás áreas.

- Fomentar o traballo en equipo.

- Fomentar a capacidade de autonomía do alumnado e desenvolver a capacidade de aprender a aprender.

 

* TIPOS DE AGRUPAMENTOS

As diversas formas de agrupamento que se utilizarán, divídense en dous tipos:

- Equipos de traballo cooperativo.

- Traballo individual.

 

* CONTRIBUCIÓN A PLANS E PROXECTOS

Preténdese realizar unha adecuada contribución ao Plan Lector do Centro, coa proposta de lectura voluntaria de distintos libros relacionados coa materia, así como coa lecturas de artigos xornalísticos.

Así mesmo, contribuirase ao Plan TICs coa proxección de vídeos, traballos , clases expositivas empregando presentacións dixitais e avaliacións interactivas.

A materia tamén deberá contribuír a outros plans incluídos no Proxecto Educativo do centro como o Plan de Actividades do Departamento de Orientación, o Plan de Acción Titorial, o Plan de Atención á Diversidade ou o Proxecto Lingüístico de Centro, tendo presente en todo momento a Programación Xeral Anual que se redactou a inicio de curso.

 


4.2. Materiais e recursos didácticos (Elaborado)


Denominación
Materiais impresos: - Fichas de actividades e versións impresas das presentacións en PowerPoint elaboradas pola profesora. Revistas de divulgación científica e textos para o tratamento e a ampliación de información. - Esquemas mudos, táboas e gráficas para aplicar os contidos traballados. - Rúbricas para o seguimento do proceso.
Materiais Visuais: - Encerado e xiz para as explicacións e exposicións. - Modelos clásicos para observar os órganos, sistemas e aparellos do ser humano (torso e esqueleto humano, maqueta de pel, ollo, oído e corazón humano). - Modelos virtuais para obxervar órganos, sistemas e aparellos do ser humano.
Novas tecnoloxías: - Uso de aplicacións web como YouTube, ferramentas de presentacións como PowerPoint e aparellos tecnolóxicos como canón de proxección como axuda para as explicacións. - Uso da navegación por Internet para a procura de información, a realización de actividades con ferramentas tecnolóxicas didácticas e para as rúbricas de coavaliación.
Laboratorio de ciencias, biblioteca e recursos independentes do centro (onde terán lugar as posibles actividades complementarias/extraescolares).

O espazo habitual no que se desenvolverán as clases consiste nunha aula convenientemente equipada cun encerado dixital e outro tradicional, dispoñendo o alumnado de pupitres individuais, o que facilitará os necesarios cambios na súa distribución para o traballo en parellas ou grupal.


5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)


Ao inicio de curso, nas primeiras sesións, realizarase varias probas iniciais baseadas en competencias e contidos básicos. O seu obxectivo é facilitar información sobre distintos aspectos do alumnado, tales como o seu coñecemento das destrezas da materia así como posibles dificultades de aprendizaxe. A dita información servirá para programar as adaptacións precisas, así como as actividades de reforzo e ampliación no caso de ser necesarias.

 

Os resultados de ditas probas daranse a coñecer durante unha reunión establecida polo centro ao inicio do curso e na que se atopará a totalidade da xunta avaliadora. En función dos resultados obtidos, e sempre coa intervención do Departamento de Orientación levaranse a cabo as medidas de atención pertinentes.


5.2. Criterios de cualificación e recuperación (Elaborado)


Pesos na materia 
Instrumentos de avaliación UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13 Total programación
Pesos das unidades didácticas (%) 30.0 8.0 3.0 8.0 8.0 4.0 6.0 6.0 8.0 6.0 6.0 4.0 3.0 100.0
Proba escrita 0.0 100.0 100.0 90.0 100.0 70.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 80.0 90.0 66.9
Táboa de indicadores 100.0 0.0 0.0 10.0 0.0 30.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 20.0 10.0 33.099999999999994

A longo de cada unha das tres avaliacións, realizaranse como mínimo catro probas escritas cos contidos específicos asociados aos criterios de avaliación. En cada unha das tres avaliacións, realizarase unha media aritmética das notas das probas escritas. Esta media, representará o 70% da nota da avaliación.

 

O outro 30%, virá definido polos criterios de avaliación que se recollen nas táboas de indicadores. Estes criterios de avaliación, correspondentes á unidade didáctica 1, estarán asociados a distintas rúbricas que se analizarán en distintos procedementos de avaliación ao longo de todas as unidades:

- Prácticas de laboratorio

- Traballos cooperativos e individuais.

- Fichas de actividades de aprendizaxe

- Fichas de actividades de consolidación e reforzo

- Proxecto científico

 

Polo tanto, os pesos para o cálculo da nota final en cada avaliación estarán representados por:

* 70% probas escritas

*30% táboas de indicadores

 

A nota da avaliación final será calculada como a media aritmética das notas das tres avaliacións parciais.

Cando unha/un alumna/o non supere unha avaliación, realizaráselle unha proba escrita baseada nos criterios mínimos de consecución das unidades asociadas a esa avaliación. A avaliación será superada cando a súa nota sexa igual ou superior a 5.

 

Se unha vez feitas as correspondentes recuperacións a media aritmética das notas acadadas nas tres avaliacións non é igual ou superior a 5, a/o alumna/o  terá a oportunidade de facer unha proba de recuperación final baseada nos criterios mínimos de consecución das unidades correspondentes a cada avaliación. A/a alumna/a considerarase aprobada/a cando a nota media acadada sexa igual ou superior a 5.

5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)


Para o alumnado que teña materias pendentes, realizarase un seguimento individualizado a fin de considerar a necesidade de establecer o preceptivo reforzo educativo.

 

Ao tratarse dun programa de diversificación curricular, atendendo á resolución do 26 de maio de 2022 pola que se ditan instruccións para o desenvolvemento das ensinazas de educación secundaria obrigatoria no curso 2022/23, considérase que no caso de que haxa alumnado coas materias de bioloxía, matemáticas, e física e química pendentes serán superadas se se supera o ámbito científico-tecnolóxico.


5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)


Non resulta de aplicación nesta etapa

6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)


Para todo aquel alumnado que presente maior ritmo de aprendizaxe están previstas fichas de actividades de ampliación. Tratarase de actividades motivadoras que supoñan un maior desafío na busca de información, así como na interrelación dos diferentes contidos.


7.1. Concreción dos elementos transversais (Elaborado)


Concreción dos elementos transversais que se traballarán no curso 
Secuencia Elementos transversais UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 UD 13
1 Comprensión da lectura
2 Expresión oral e escrita
3 Comunicación audiovisual
4 Competencia dixital
5 mprendemento social e empresarial
6 Fomento do espírito crítico e científico
7 Educación emocional e en valores
8 Igualdade de xénero
9 Creatividade

No deseño de actividades á hora de traballar en grupo:

- Fomentaranse de maneira transversal a igualdade entre mulleres e homes, a educación para a saúde, incluída a afectivo-sexual, a formación estética, a educación para a sustentabilidade e o consumo responsable, o respecto mutuo e a cooperación entre iguais.

- Promoverase a aprendizaxe da prevención e da resolución pacífica de conflitos en todos os ámbitos da vida persoal, familiar e social, así como dos valores que sustentan a liberdade, a xustiza, a igualdade, o pluralismo político, a paz, a democracia, o respecto polos dereitos humanos e o rexeitamento da violencia terrorista, a pluralidade, o respecto polo Estado de dereito, o respecto e a consideración polas vítimas do terrorismo, e a prevención do terrorismo e de calquera tipo de violencia.

- Evitaranse os comportamentos, os estereotipos e os contidos sexistas, así como os que supoñan discriminación por razón da orientación sexual ou da identidade de xénero.

 

7.2. Actividades complementarias (Elaborado)


Actividade Descrición 1º trim. 2º trim. 3º trim.
Visita Virtual Visita virtual ao CIQUS e CIMUS
Paseo xeométrico Desenvolverase unha actividade polo instituto e a súa contornana
Vídeoconferencia de Igaciencia con motivo do mes da ciencia en galego. Videoconferencia realizada polo xeólogo Francisco Canosa titulada "A pegada humana e os seus efectos na xeomorfoloxía de Galicia"

A vídeoconverencia farase en diferido para facela coincidir co terceiro trimestre, xa que nel se imparte a unidade "A paisaxe. Os procesos xeolóxicos externos".

8.1. Procedemento para avaliar o proceso do ensino e a practica docente cos seus indicadores de logro (Elaborado)


Categoría indicador de logro Indicadores de logro
Metodoloxía empregada Estruturo e organizo os contidos partindo dos coñecementos previos e en orden crecente de dificultade para que o alumnado adquira as competencias propostas.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Estruturo as sesións de aula para ofrecer metodoloxías variadas e tempos para alternar exposicións e tarefas.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Emprego diferentes estratexias metodolóxicas para responder aos diferentes ritmos de aprendizaxe.
Medidas de atención á diversidade Ofrezo material de reforzo e ampliación en diferentes formatos (audiovisual, esquemas...)
Medidas de atención á diversidade Tomo medidas de atención á diversidade para atender ao alumnado con NEAE nas probas escritas.
Metodoloxía empregada Fomento a participación activa do alumnado na aula e na proposta de actividades ou traballos.
Metodoloxía empregada Utilizo distintos instrumentos de avaliación.
Metodoloxía empregada Incorporo as TIC ao proceso de ensino-aprendizaxe.

Con estes indicadores de logro avaliaremos se o recollido na programación se adecúa ás características do grupo, se son eficaces as metodoloxías empregadas e suficientes os materiais de reforzo para alumnado con necesidades educativas especiais.


8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)


De xeito periódico, analizarase o grao de avance da materia, en relación coa programación, así como diversos cambios propostos para adaptarse ás necesidades educativas da aula.

Cada avaliación revisarase o seguimento adecuado da programación didáctica, sobre todo analizando os resultados obtidos polo alumnado na avaliación.

Por outra banda, na memoria fin de curso, reflectiranse os contidos impartidos, cambios propostos para sucesivos cursos ou problemas o poñer en práctica o acordado nela.


9. Outros apartados (Elaborado)


Outros apartados
1. -

.

 

 

 

 


Volver