Vista preliminar da
Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.
1. Introdución (Elaborado)
No duodécimo curso de funcionamento do IES do Milladoiro mantemos a tendencia de crecente aumento de alumnado, cos conseguintes problemas de espazos e recursos materiais e humanos. Este departamento está integrado por unha profesora, que imparte Latín de 4º ESO, 1º e 2º Bacharelato. O departamento ten asignada tamén a materia de Proxecto Competencial de 2º ESO. A presente programación didáctica ten como referencia normativa a ORDE do 26 de maio de 2023 pola que se desenvolve o Decreto 156/2022, do 15 de setembro, polo que se establecen a ordenación e o currículo da educación secundaria obrigatoria na Comunidade Autónoma de Galicia e se regula a avaliación nesa etapa educativa. Consecuentemente, as unidades didácticas que a desenvolven procuran deseñar situacións de aprendizaxe con valor competencial. Cómpre destacar de inicio que esta programación, en todos os seus aspectos, pero particularmente no referente a contidos mínimos impartidos e esixidos, a temporalizacións e a alternativas de avaliación e cálculo de cualificacións, pode sufrir modificacións dependendo en cada caso das circunstancias xerais e mesmo particulares de cada momento e de cada alumno/a ou grupo de alumnado.
Como características e recursos relevantes para a nosa programación destacamos:
- Importante diversidade social, cultural e lingüística do alumnado. Unha porcentaxe relevante do alumnado procede do estranxeiro. Esta heteroxeneidade maniféstase no só con respecto aos niveis, ritmos de aprendizaxe ou actitude fronte ás materias, senón tamén en relación aocomportamento, conducta e situación familiar de cada un dos rapaces, a cal, en moitas das situacións, é moi determinante no proceder dos mesmos. O centro conta cun elevado número de alumnado matriculado en Secundaria e Bacharelato. En todos os niveis hai alumnado: NEAE, repetidores, de incorporación tardía.
- Profesorado dinámico que participa en diversos proxectos e grupos de traballo.
- Plan Xeral de Atención á Diversidade realizado e aprobado.
- Equipo de Biblioteca e Equipo de Dinamización da Lingua Galega moi activos.
- ANPA activa e participativa.
Neste contexto, as nosas decisións programáticas obedecen ao obxectivo educativo e social de conseguir e consolidar falantes para o galego. Preténdese, por unha parte, mellorar a eficacia comunicativa do alumnado na produción, recepción e interacción oral, escrita e multimodal, e pola outra, favorecer un uso ético da linguaxe. Todo o alumnado do noso departamento está matriculado na Aula Virtual na que se recollen todo o material didáctico, as tarefas que desenvolvemos a diario e todos os anuncios referedos á materia coa finalidade de facilitar ao alumnado o acceso aos contidos e ao seguimento da materia. En 4º ESO contamos con 24 alumnos/as sendo un grupo moi heteroxéneo.
Lémbrase que os contidos gramaticais concretos que se establecen como horizonte nesta programación modelo poden ser reducidos e/ou ampliados por cada persoa docente tendo como única limitación o establecido na lexislación vixente.
A materia de Latín na etapa de Educación Secundaria Obrigatoria constitúe unha aproximación específica aos diferentes aspectos da lingua, cultura e civilización latinas e a súa pervivencia no presente. A singularidade do enfoque desta materia está condicionada pola súa dobre natureza. Por unha banda, para parte do alumnado é o único contacto, durante a súa escolarización obrigatoria, con determinados aspectos da lingua, cultura e civilización latinas, que constitúen as bases da nosa sociedade actual. Por outra banda, debe ter o carácter de ensinanzas preparatorias para o alumnado que continúa os seus estudos nesta disciplina. Esta dobre natureza esixe un esforzo para describir, contextualizar e comprender a vixencia da evidente orixe clásica da nosa identidade como sociedade.
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
No artigo 17 do DECRETO 156/2022, de 15 de septiembre, polo que se establecen a ordenación e o currículo da educación secundaria obrigatoria na Comunidade Autónoma de Galicia, indícase que "A metodoloxía didáctica favorecerá o traballo individual e en grupo, o pensamento autónomo, crítico e rigoroso, o uso de técnicas e hábitos de investigación en distintos campos do saber, a capacidade do alumnado de aprender por si mesmo, así como a transferencia e a aplicación do aprendido".
Desde unha perspectiva do docente como orientador, promotor e facilitador, partimos da competencia inicial do alumnado, tendo en conta a diversidade e os diferentes ritmos e estilos de aprendizaxe. Así para minimizar as diferenzas de nivel do alumnado, e para paliar as súas carencias na miña práctica docente, seguirei os principios fundamentados no Deseño Universal para a Aprendizaxe (DUA) que ten en conta os diferentes ritmos e estilos dos alumnos e alumnas á hora de aprender.
Comezaremos secuenciando as ensinanzas desde o máis simple para avanzar gradualmente cara o máis complexo. Na práctica docente decantarémonos por unha metodoloxía coopertavia e particitiva, e de marcado carácter interdisciplinar. En liña co DUA, temos que buscar a forma de facer unha aprendizaxe atractiva e amena, a través de actividades variadas que ilustren os contidos, que os fagan comprensibles, poñendo exemplos próximos aos alumnos, tratando temas de interese para eles e facéndoos partícipes. Consideramos que un dos elementos clave na ensinanza por competencias é espertar e manter a motivación no alumnado, o que implica unha nova perspectiva do papel do alumno, activo e autónomo, consciente de ser responsable da súa aprendizaxe. Usaremos, polo tanto, metodoloxías activas e contextualizadas, basadas en situacións reais ou ligadas a elas, coas que as aprendizaxes serán máis transferibles e duradeiras.
A continuación concretamos a metodoloxía eu empregaremos:
Estratexia motivadora. Un dos aspectos clave é conseguir o interese do alumnado. Para logralo habitualmente nas introducións ás unidades presentaremos o tema de maneira suxerinte e atractiva, espertando a curiosidade nos rapaces ante os diferentes recursos, poñendonos en relación cos principios do DUA.
Estratexia expositiva. As clases maxistrais non teñen cabida na nosa aula, pero hai momentos en cada unha das unidades onde o profesor ten que dar clases expositivas. A través dunha explicación se presentan novos contidos coa finalidade de pasar despois á práctica para ser asimilados. Segundo o tempo, o ritmo da clase ou a dificultade que poidan supoñer, algúns dese contidos teóricos poden ser abordados desde a metodoloxía Flipped Classroom.
Estratexia dedutiva. Por medio de cuestións presentadas polo profesor o alumno chega a deducións novas, como pode ser a comparación da vida cotiá actual e a vida cotiá dos romanos a través dunha serie de imaxes.
Estratexia de indagación. É importantísimo que o alumnado indague para desenvolver moitas das competencias e conseguir diferentes obxectivos. Son actividades de observación e experimentación, onde os alumnos investigan e buscan información a través de diferentes fontes. A busca por interner é un dos métodos máis habituais que utilizaremos, tanto na aula coma na casa, tratando de desenvolver un pensamento crítico.
Outras estratexias. Outros métodos habituais na nosa programación serán a utilización de vídeso, ben como complemento ás explicacións, ben para reforzar ou entender mellor certos conceptos, case sempre acompañados dunha serie de preguntas ao respecto para comprobar a asimilación dos contidos. Apoiarémonos ademais na realización de mapas conceptuais ou esquemas para asimilar mellor o temario. Tanto as aestratexias interactivas coma os traballos en grupo son moi interesantes e adecuados, xa que dinamizan a sesión de clase e permiten unha aprendizaxe cooperativa, mediante o intercambio verbal e colectivo de ideas.
A materia de Latín ten unha serie de circunstancias que obrigan a facer un uso amplo e diverso de metodoloxías. A lingua latina supón o emprego de metodoloxías propias da aprendizaxe de linguas e a metodoloxía particular da aprendizaxe do latín estará baseada nun profundo coñecemento gramatical e na utilización constante de glosarios ou dicionarios para poder entender os textos, entendemento que tería como finalidade última a tradución á lingua propia. Na práctica o persoal docente, a partir do previsto na programación, iremos adaptando a metodoloxía ao grupo e circunstancias do curso.
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
Na terceira semana do curso realizarase unha avalición inicial que terá por obxectivo determinar o grao de consolidación de contidos previos, referidos ao curso ou etapa anteriors, así como o nivel do alumnado nas competencias clave, intereses e destrezas para poder construír a nova fase de aprendizaxe. Por unha banda, realizaremos unha proba escrita e por outra pequenas preguntas orais sobre contidos xerais e sinxelos traballados na clase nas semanas previas. Para elo empregaremos unha técnica de traballo coopertavia, Levántate e comparte, onde a través de imaxes relacionadas con ditos contidos, obtemos a información necesaria, así como aproximámonos aso seus gustos e intereses, para deste xeito, poder adaptar o proceso de E/A ás súas necesidades. Esta avaliación será o punto de referencia para a toma de decisións na PD así como para adopción das medidas ordinarias ou extraordinarias que se consideren oportunas para cada alumno/a, e para a detección de necesidades específicas.
Latín de 4º de ESO non é continuidade de ningunha outra materia. Hai que ter en conta, porén, que o alumnado ou, cando menos, parte del, pode ter cursado Cultura Clásica en 3.º de ESO. A avaliación inicial terá as seguintes preguntas (adaptado NEAE):
1. Por que é importante coñecer a cultura e a civilización romana? (pensa un momento tres razóns polas que cres que debemos adquirir estes coñecementos)
a.
b.
c.
2. Por que aprendemos lingua latina (pensa tres razóns polas que cres que debemos coñecer esta lingua)
a.
b.
c.
3. Pon en relación o latín coas linguas do noso entorno máis inmediato e co resto das linguas do mundo. (Lembra o que traballamos na clase)
4. Indica de 5 a 10 conceptos ou temas que supoñas que están relacionados co latín.
5. Responde as seguintes preguntas: nomea a un emperador romano, indica algún termo en latín e o seu derivado actual, quen é o deus da arte e da adivinación, indica algunha pegado do mundo romano na túa comarca.
5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)
5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
A diversidade é unha característica intrínseca dos grupos humanos xa que cada persoa ten un modo propio e diferente de pensar, sentir e actual. Por suposto que toda diversidade non é allea nin ao noso centro, nin a nosa ual; máis ben, a nosa aula é un espello da mesma e como tal é preciso que sexa recoñecida.
Tal e como se recolle no artigo 3 da ORDE do 8 de setembro de 2021 pola que se desenvolve o Decreto 229/2011, do 7 de decembro, polo que se regula a atención á diversidade do alumnado doscentros docentes da Comunidade Autónoma de Galicia en que se imparten as ensinanzas establecidas na Lei orgánica 2/2006, do 3 de maio, de educación, enténdese por atención á diversidade "o conxunto de medidas e accións que teñen como finalidade adecuar a resposta educativa ás diferentes características e necesidades, ritmos e preferencias de aprendizaxe, motivacións, intereses e situacións sociais e culturais de todo o alumnado". Polo tanto, a nosa PD ten que darlle unha resposta adaptando a actuación docentes ás diferentes necesidades do alumnado. Para elo, teremos en conta os diferentes ritmos, estilos e capacidades de aprendizaxe, así como as múltiples motivacións e intereses seguindo os principios de normalizacion e inclusións, garantía de igualdade oportunidades entre o alumnado. As adaptacións que realizaremos non só ordinarias, tal e como aparecen no artigo 8 do D229/2011, polo que mantemos os elementos precriptibles do currículo para todo o alumnado, sendo a metodoloxía o elemento clave a través da que se dará resposta ás diversas necesidades do noso alumnado. Por elo, e tal e como indicamos no apartado 4 desta PD, as nosas clases serán activas, propoñendo actividades de reforzo e ampliación, así como o uso de diferentes recursos que nos garantan a mellor resposta deses diferentes ritmos e aprendizaxes. Só no caso de ser necesario, valoraríanse as medidas, extraordinarias, tal e como se estipula no artigo 9 do citado decreto, seguindo os principios como o de normalización e inclusión.
Dentro do noso alumnado, podemos contar con casos de Trastorno por déficit de atención e hiperactividade (TDAH) e con casos de Dislexia. Ambos presentan, Necesidades Específicas de Apoio Educativo (NEAE) que tal e como recolle o artigo 6 da ORDE do 8 de setembro de 2021, pola que se desenvolve o D229/2011, é aquel alumnado "que require unha atención educativa diferente á ordinaria, por presentaren necesidadeseducativas especiais, por atraso madurativo, por trastornos do desenvolvemento da linguaxe e da comunicación, por trastornos de atención ou de aprendizaxe, por descoñecemento grave da lingua de aprendizaxe, por se atoparen en situación de vulnerabilidade socioeducativa, polas súas altas capacidades intelectuais, por se teren incorporado tarde ao sistema educativo ou por condicións persoais ou de historia escolar".
En todo momento, as accións que levemos a cabo estarán en coordinación co D.O, enmarcadas no Plan Xeral de Atención á Diversidade do noso centro educativo, así como no Plan de Acción Titorial.
Medidas de atención á diversidade ordinarias
En función dos trazos definitorios do alumnado e da dinámica de aula, as medidas de atención ordinarias á diversidade, entre outras, poden ser:
- Colocación selectiva do alumnado dentro da aula.
- Agrupación específica do alumnado dentro da aula.
Medidas de atención á diversidade extraordinarias
En función dos trazos definitorios do alumnado e da dinámica de aula, as medidas de atención extraordinarias á diversidade máis frecuentes poden ser:
- Reforzo educativo mediante a adaptación de exames ou tempos en función das necesidades do alumnado.
8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)
A avaliación da programación didáctica realizarase mediante unha EO na que se presentarán os indicadores de logro propostos pola docente. Esta avaliación será realizada pola docente ao final de cada UD e mensualmente polo departamento nunh reunión específica de seguimento das programacións que terá como obxectivo revisar o seu grao de cumprimento, así como as súas posibles modificacións. A maiores, ao final de cada trimestre na reunión de departamento establecerase unha orde do día para fecer un seguimento específico das PD do departamento ao longo do trimestre, así como unha global ao final do curso. As análises e valoracións obtidas da avaliación docente, da programación didáctica e as avaliacións do alumnado incluiranse na memoria anual na que se reflectirán os cambios e mellorasa a aplicar. Esta práctica permitiranos establecer unha ensinanza de calidade a través da incorporación dos diferentes resultados obtidos da nosa realidade e práctica educativa.