Vista preliminar da

Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.

1. Introdución (Elaborado)


As actuais sociedades democráticas, inseridas nun mundo globalizado en permanente cambio e composto por unha mestura de persoas e comunidades, proxectos e intereses, requiren un pensa-mento racional e crítico que forneza a mocidade de ferramentas para comprender o mundo com-plexo que nos rodea e, ao tempo, que proporcione instrumentos para edificar e consolidar unha sociedade libre, igual e xusta. A materia de Filosofía capacita o alumnado para o exercicio do pen-samento crítico e independente, co que alcanzar unha mellor comprensión do mundo globalizado e de si mesmo, de tal xeito que poida analizar, entender e propor solucións aos desafíos materiais, intelectuais e morais do século XXI.

A filosofía asume daquela unha dobre vertente de grande interese para o alumnado: por unha banda, de xeito absoluto achégalle reflexión e lucidez á persoa para que poida entenderse a si mesma e a realidade que a rodea e, por outra, axuda decididamente a formar unha cidadanía refle-xiva, lúcida, participativa, comprometida coas institucións democráticas e con habilidades prácticas para a resolución dos problemas específicos das sociedades democráticas avanzadas.

O valor da indagación que promove a materia de Filosofía impulsa o alumno á reflexión argu-mentada sobre os aspectos xerais da existencia e da vida en sociedade, descubrindo deste xeito os móbiles derradeiros das posicións adoptadas. En suma, a materia de Filosofía proporciona a visión e a comprensión necesaria para realizar estas tarefas desde un prisma claramente holístico, que ha de incentivar un alumnado activo, curioso, argumentativo, reflexivo e innovador.

A materia de Filosofía, pola radical actitude cognoscitiva que representa e a variedade de temas e aspectos dos que trata, proporciona un espazo idóneo para o desenvolvemento integrado das competencias clave e os obxectivos da etapa de bacharelato. Neste sentido, a indagación sobre problemas universais e fundamentais, tales como os referidos á natureza última da realidade, a verdade, a xustiza, a beleza ou a propia identidade e dignidade humanas, xunto á reflexión crítica sobre as ideas e prácticas que constitúen a nosa contorna cultural, serven, simultaneamente, ao propósito de promover a madurez persoal e social do alumnado e ao desenvolvemento, tanto da súa dimensión intelectual como daqueles outros aspectos éticos, políticos, cívicos, emocionais e estéticos que configuran a súa personalidade.

Así, a materia de Filosofía en bacharelato ten, en primeiro lugar, a finalidade de ofrecer un marco conceptual e metodolóxico para a análise das inquietudes esenciais e existenciais do alumnado de bacharelato, na que este poida abordar persoalmente as grandes preguntas e propostas filosóficas e emprender unha reflexión crítica sobre o sentido e valor dos distintos coñecementos, actividades e experiencias que configuran a súa contorna vital e formativa. En segundo lugar, a educación filosófica resulta imprescindible para a articulación dunha sociedade democrática sobre principios, valores e prácticas éticas, políticas e cívicas cuxa lexitimidade e eficacia precisan da deliberación dialóxica, a convicción racional e a autonomía de xuízo da cidadanía. A Filosofía, por último, supón tamén unha reflexión crítica sobre as emocións e os sentimentos, presentes en todos os ámbitos, desde a estética á teorética pasando pola ética e, a miúdo, esquecidos nos currículos.

A materia de Filosofía atende a estes tres propósitos a través do desenvolvemento conxunto dunha serie de obxectivos representativos, case todos eles, das fases habituais do proceso de crí-tica e exame dialéctico de problemas e hipóteses filosóficas. Dado o carácter eminentemente mai-éutico de devandito proceso, tales obxectivos han de ser, ademais, necesariamente implementados no marco metodolóxico dun ensino, en boa medida dialóxico, que tome como centro de referencia a propia indagación filosófica do alumnado.

Os tres primeiros obxectivos, de marcado carácter transversal, refírense á adquisición dunha perspectiva holística e interdisciplinaria para analizar as cuestións filosóficas fundamentais, discri-minando o substantivo do accidental. Esta tarefa require, pola súa vez, do desenvolvemento de obxectivos referidos ao manexo e produción crítica e rigorosa de información, ao uso e identificación de argumentos e á práctica do diálogo como proceso cooperativo de coñecemento. A práctica do diálogo, algo formalmente constitutivo do exercicio filosófico, implica pola súa vez, como outro dos obxectivos que hai que desenvolver, o recoñecemento do carácter plural e non dogmático das ideas e teorías filosóficas, así como a implementación do devandito recoñecemento na dobre tarefa, crí-tica e construtiva, de contrastalas e descubrir a oposición e a complementariedade entre elas. A actividade filosófica ha de procurar, ademais, o desenvolvemento de facultades útiles para a forma-ción integral da personalidade do alumnado, co obxecto de afrontar con éxito os desafíos persoais, sociais e profesionais que trae consigo un mundo, como o noso, en perpetua transformación e se-mentado de incertezas. Así, a adquisición dunha perspectiva global e interdisciplinaria dos proble-mas, a facultade para xerar un pensamento autónomo á vez que rigoroso sobre asuntos esenciais, e o desenvolvemento dunha posición e un compromiso propio fronte aos retos do século XXI, son elementos imprescindibles para o logro da plena madurez intelectual, moral, cívica e emocional de alumnas e alumnos. Finalmente, o cuarto e derradeiro obxectivo abrangue o recoñecemento das diversas concepcións e ideas sobre os problemas filosóficos fundamentais da filosofía. Perséguese que o alumnado comprenda as ideas e teorías filosóficas das máis grandes pensadoras e pensa-dores a través dunha análise crítica das diversas teses e dos problemas aos que responden, pro-movendo unha actitude aberta e tolerante ao tempo que crítica e creativa.

En canto aos criterios de avaliación, estes formúlanse en relación directa a cada un dos obxectivos xa expostos, e han de entenderse como ferramentas de diagnóstico e mellora en relación co nivel de desempeño que se espera da adquisición daquelas. É por iso polo que, en conexión cos contidos, deben atender tanto aos procesos como aos propios produtos da aprendizaxe, requirindo, para a súa adecuada execución, de instrumentos de avaliación variados e axustables aos distintos contextos e situacións de aprendizaxe nos que haxa de concretarse o desenvolvemento das competencias.

Os contidos, distribuídos en tres grandes bloques, están dirixidos a dotar o alumnado dunha visión básica e de conxunto do rico e complexo campo de estudo que comprende a filosofía, malia que en cada caso, e atendendo á idiosincrasia do alumnado, ao contexto educativo ou a outros criterios pedagóxicos ou científicos, se poderá profundar nuns máis ca noutros, ademais de agru-palos e articulalos a conveniencia. Así, tras un primeiro bloque de contidos dedicado á natureza da propia actividade filosófica e a súa vinculación cos problemas da condición humana, desenvólvense outros dous bloques, un de natureza especialmente teórica dedicado á análise de cuestións básicas sobre o coñecemento e a realidade, e outro consagrado á filosofía práctica, isto é, á análise dos problemas relativos á ética, a filosofía política e a estética. No deseño e distribución de bloques de criterios de avaliación e contidos buscouse o equilibrio e o diálogo entre distintas propostas e co-rrentes, o desenvolvemento dos obxectivos xa enunciados e o intento de reparar aquelas situacións como a marxinación e o ocultamento histórico da muller ou os prexuízos culturais de carácter etno-céntrico, racista ou antropocéntrico, que puideron lastrar ata épocas recentes o desenvolvemento da disciplina.


2. Obxectivos e súa contribución ao desenvolvemento das competencias (Elaborado)


Currículo CCL CP STEM CD CPSAA CC CE CCEC
OBX1 Adquirir unha perspectiva global, sistémica e transdisciplinaria á hora de identificar problemas e formular cuestións fundamentais e de actualidade, analizando e categorizando os seus múltiples aspectos, distinguindo o máis substancial do accesorio, e integrando información e ideas de distintos ámbitos disciplinarios, desde a perspectiva fundamental da filosofía, para recoñecer a radicalidade e transcendencia de tales cuestións, así como a necesidade de afrontalas para desenvolver unha vida reflexiva e consciente de si, e para tratar estes problemas complexos de modo crítico, creativo e transformador.
OBX2 Buscar, xestionar, interpretar, producir e transmitir correctamente información relativa a cuestións filosóficas, a partir da análise e interpretación de textos e outras formas de expresión filosófica e cultural, do emprego contrastado e seguro de fontes, o uso e análise rigoroso destas, o emprego de procedementos elementais de investigación e comunicación, e o uso e valoración adecuada de argumentos e estruturas argumentais para apreciar distintos tipos de discurso, desenvolver unha actitude indagadora, autónoma, rigorosa e creativa no ámbito da reflexión filosófica, e evitar así modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses.
OBX3 Practicar o exercicio do diálogo filosófico de maneira rigorosa, crítica, tolerante e empática, interiorizando as pautas éticas e formais que este require, mediante a participación en actividades grupais e a través da formulación dialóxica das cuestións filosóficas, para promover o contraste e intercambio de ideas e o exercicio dunha cidadanía activa e democrática.
OBX4 Recoñecer o carácter plural das concepcións, ideas e argumentos arredor de cada un dos problemas fundamentais da filosofía, comprendendo as principais ideas e teorías filosóficas das máis importantes pensadoras e pensadores, mediante a análise crítica e dialéctica das diversas teses relevantes e dos problemas fundamentais aos que estas responden, para xerar unha concepción complexa e non dogmática das devanditas cuestións e ideas e formarse unha visión rigorosa e persoal do que significa a filosofía, da súa riqueza e influencia cultural e histórica, e da súa achega ao patrimonio común, promovendo así unha actitude aberta, tolerante e comprometida coa resolución racional e pacífica dos conflitos.
Non se rexistrou texto

3.1. Relación de unidades didácticas (Elaborado)


Secuencia * Título da UD Descrición *% Peso na materia


*Nº de sesións
1º trim. 2º trim. 3º trim.
1 As cuestions da filosofía 9 8
2 A historia da filosofía 9 10
3 O ser humano 9 9
4 O coñecemento 9 9
5 A ciencia 9 9
6 A realidade 9 9
7 A lóxica 9 10
8 O argumento 9 9
9 A ética 9 9
10 Teorías éticas 9 10
11 A sociedade e a política 9 9
12 A estética 1 4

3.2. Distribución currículo nas unidades didácticas (Elaborado)


Bloque B1. A filosofía e o ser humano
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12
CA1.1 - Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
CA1.2 - Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
CA1.3 - Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos, sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
CA1.4 - Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo, sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
CA1.5 - Xerar unha concepción complexa e non dogmática do que supón a filosofía como saber fundamental, crítico e universal, distinguíndoo doutros saberes e actividades humanas, e valorando a súa vixencia no momento actual, comprendendo os pensamentos sobre o momento actual como froito dun proceso dinámico e sempre aberto de reflexión e diálogo filosófico.
CA1.6 - Adquirir e demostrar un coñecemento significativo das ideas e teorías filosóficas sobre o ser humano, o fundamento, valor e sentido da súa existencia e a súa realidade, dalgunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia, mediante a aplicación e a análise crítica daquelas no contexto da práctica individual ou colectiva da indagación filosófica.
CA1.7 - Analizar problemas éticos e políticos fundamentais e de actualidade mediante a exposición crítica e dialéctica de distintas posicións filosoficamente pertinentes na súa interpretación e resolución, desenvolvendo así o xuízo propio e a autonomía moral, mediante a análise filosófica dos devanditos problemas, considerando as distintas posicións en disputa, e elaborando, argumentando, expoñendo e sometendo ao diálogo cos demais as propias teses respecto diso.
Contidos
C1.1 - A reflexión filosófica sobre a propia filosofía. O problema filosófico da definición de filosofía.
C1.1.1 - Características da filosofía.
C1.1.2 - Concepcións da filosofía.
C1.2 - A tradición filosófica.
C1.2.1 - Breve síntese das grandes épocas históricas da filosofía.
C1.2.2 - A variedade de intereses, temas e perspectivas empregadas no facer filosófico.
C1.3 - As ausencias de colectivos e as posibles discriminacións que cuestionan a tradición.
C1.3.1 - Filosofía e condición social: a discriminación social.
C1.3.2 - Filosofía e xénero: a discriminación da muller na historia da filosofía.
C1.3.3 - Filosofía e eurocentrismo: a discriminación étnico-cultural.
C1.4 - A filosofía como saber.
C1.4.1 - A filosofía como experiencia humana. A necesidade humana de lle dar sentido racional á realidade, ás nosas accións e ao noso ser social.
C1.4.2 - Filosofía e infancia: a infancia como momento propicio para a experiencia filosófica.
C1.4.3 - Comparación con outros campos do saber: mitoloxía, relixión, ciencia, saber común, razón poética.
C1.4.4 - As grandes subdisciplinas da filosofía: os saberes filosóficos tradicionais.
C1.4.5 - Os métodos da filosofía.
C1.5 - O traballo filosófico.
C1.5.1 - Uso e análise crítico de fontes.
C1.5.2 - O traballo con textos filosóficos: comprensión e interpretación.
C1.5.3 - O traballo con materiais non filosóficos: a identificación de problemas filosóficos.
C1.5.4 - A argumentación sólida como base do pensamento e o diálogo filosóficos.
C1.5.5 - A investigación e a disertación filosóficas.
C1.6 - O sentido da filosofía no século XXI.
C1.6.1 - Sentido e finalidade da filosofía.
C1.6.2 - A vixencia da reflexión filosófica ante os retos do século XXI.
C1.6.3 - Novos temas e áreas actuais de investigación filosófica.
C1.7 - O ser humano como suxeito da experiencia filosófica e como obxecto principal da reflexión filosófica.
C1.7.1 - As grandes concepcións filosóficas sobre o ser humano.
C1.7.2 - A filosofía e a existencia humana.
C1.8 - O debate sobre a xénese e a definición da natureza humana.
C1.8.1 - A especificidade natural do Homo sapiens.
C1.8.2 - Os condicionantes históricos, sociais e culturais que nos fan ser como somos.
C1.9 - Personalidade e identidade persoal.
C1.9.1 - A estrutura psicosomática da personalidade.
C1.9.2 - Ámbitos do psiquismo: sensibilidade, emotividade, desexos, volición e facultades cognitivas.
C1.9.3 - Consciencia e linguaxe.
C1.9.4 - O problema da identidade persoal: tipos e modos de identidade.
C1.9.5 - Máis alá dos límites humanos. A especulación sobre o transhumanismo.
Bloque B2. Coñecemento e realidade
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12
CA2.1 - Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
CA2.2 - Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
CA2.3 - Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
CA2.4 - Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo, sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
CA2.5 - Tomar consciencia da riqueza e influencia do pensamento filosófico sobre a realidade e a existencia, e outros problemas metafísicos, identificando e analizando as principais ideas e teorías filosóficas en textos ou documentos pertencentes a ámbitos culturais diversos, así como poñéndoas en relación con experiencias, accións ou acontecementos comúns e de actualidade.
CA2.6 - Abordar desde distintas perspectivas e disciplinas o problema filosófico do coñecemento en xeral e do coñecemento científico e tecnolóxico en particular, identificando e analizando de xeito crítico, complexo e rigoroso as ideas e teorías filosóficas que algunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia propuxeron para interpretalo, a través da análise comparativa dos argumentos, principios, metodoloxías e enfoques das devanditas teses e teorías.
CA2.7 - Comprender e apreciar a importancia da solidez e validez das formas argumentativas, a partir da súa análise tanto formal como informal, e identificar as falacias e os nesgos que se poden encontrar en textos ou documentos pertencentes a ámbitos culturais diversos, como usos argumentativos ilexítimos, explicando a natureza ou mecanismo das devanditas falacias e nesgos.
Contidos
C2.1 - O problema filosófico do coñecemento.
C2.1.1 - Definición, posibilidade e límites do coñecemento.
C2.1.2 - A teoría do coñecemento: racionalismo, empirismo e outras teorías.
C2.2 - A verdade como obxectivo do coñecemento.
C2.2.1 - As teorías da verdade.
C2.2.2 - O fenómeno da desinformación e a «posverdade».
C2.3 - O razoamento e a argumentación.
C2.3.1 - A argumentación formalmente válida: a lóxica formal. Simbolización, táboas de verdade, e dedución natural da lóxica proposicional.
C2.3.2 - A argumentación informal.
C2.3.3 - A argumentación incorrecta: falacias e nesgos cognitivos.
C2.4 - O saber científico: definición, demarcación e metodoloxías científicas. A filosofía da ciencia: natureza, problemas e límites do coñecemento científico.
C2.5 - A dimensión social e política do coñecemento.
C2.5.1 - O papel das mulleres na ciencia e nos outros saberes.
C2.5.2 - Coñecemento e interese.
C2.5.3 - Saber e poder.
C2.5.4 - A tecnociencia contemporánea.
C2.6 - O problema metafísico do real.
C2.6.1 - Aparencia e realidade. As realidades virtuais.
C2.6.2 - Unidade e pluralidade.
C2.6.3 - Categorías e modos de ser.
C2.6.4 - Entidades físicas e obxectos ideais: o problema dos universais.
C2.6.5 - O problema filosófico do tempo e do cambio.
C2.7 - O problema mente-corpo desde a Idade Moderna á intelixencia artificial.
C2.7.1 - O problema do determinismo. Necesidade, azar e liberdade.
C2.8 - O problema filosófico da existencia de Deus.
C2.8.1 - Teísmo, ateísmo e agnosticismo.
Bloque B3. Acción e creación
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12
CA3.1 - Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
CA3.2 - Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
CA3.3 - Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos, sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
CA3.4 - Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
CA3.5 - Adquirir e demostrar un coñecemento significativo das ideas e teorías filosóficas sobre o ser humano, o fundamento, valor e sentido da súa existencia e a súa realidade, dalgunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia, mediante a aplicación e a análise crítica daquelas no contexto da práctica individual ou colectiva da indagación filosófica.
CA3.6 - Analizar problemas éticos e políticos fundamentais e de actualidade mediante a exposición crítica e dialéctica de distintas posicións filosoficamente pertinentes na súa interpretación e resolución, desenvolvendo así o xuízo propio e a autonomía moral, mediante a análise filosófica dos devanditos problemas, considerando as distintas posicións en disputa e elaborando, argumentando, expoñendo e sometendo ao diálogo cos demais as propias teses respecto diso.
CA3.7 - Desenvolver a sensibilidade e a comprensión crítica da arte e outras manifestacións e actividades con valor estético mediante o exercicio do pensamento filosófico sobre a beleza e a creación artística, contribuíndo así á educación dos sentimentos e ao desenvolvemento dunha actitude reflexiva con respecto á linguaxe e sentido das imaxes, e xerando un adecuado equilibrio entre o aspecto racional e emotivo na consideración destes problemas filosóficos do ámbito da estética, a través da reflexión expresa arredor da arte, e doutras actividades ou experiencias con valor estético, e a análise do papel das imaxes e a linguaxe audiovisual na cultura contemporánea.
Contidos
C3.1 - O feito ético e a razón práctica.
C3.1.1 - Separación entre ética, moral e dereito: racionalidade ética, conciencia moral e lexitimidade política.
C3.1.2 - A liberdade como condición para o diálogo ético e o xuízo moral.
C3.2 - Metaética e ética normativa.
C3.2.1 - Cognitivismo ético fronte ao emotivismo e o intuicionismo.
C3.2.2 - Formalismo ético fronte a materialismo ético.
C3.2.3 - Universalismo e relativismos éticos.
C3.2.4 - Ética do coidado: necesidade de igualdade efectiva de dereitos entre mulleres e homes.
C3.2.5 - Éticas aplicadas.
C3.2.6 - A valoración das accións á marxe da moral: alén do ben e do mal.
C3.3 - Problemas éticos actuais.
C3.3.1 - A guerra, o terrorismo e outras formas de violencia.
C3.3.2 - As desigualdades e a pobreza.
C3.3.3 - A discriminación e o respecto polas minorías.
C3.3.4 - Problemas ecosociais e ambientais.
C3.4 - Os dereitos humanos e a posibilidade dunha ética universal de mínimos: entre a ética e o dereito.
C3.4.1 - Orixe, lexitimidade e vixencia.
C3.4.2 - Xeracións dos dereitos humanos.
C3.4.3 - Os dereitos da infancia.
C3.4.4 - Dereitos dos animais.
C3.5 - O ser humano como animal político.
C3.5.1 - Os fundamentos da organización social e do poder político: naturalismo, iusnaturalismo e contractualismo.
C3.5.2 - Definición do político: legalidade e lexitimidade.
C3.5.3 - Os principios políticos fundamentais: igualdade e liberdade; individuo e Estado; traballo, propiedade e distribución da riqueza.
C3.5.4 - O debate político contemporáneo: liberalismo, utilitarismo e comunitarismo.
C3.5.5 - Cidadanía e Estado de benestar.
C3.6 - Xustiza e democracia.
C3.6.1 - A xustiza como problema filosófico.
C3.6.2 - A reflexión filosófica sobre a democracia.
C3.6.3 - Ideais, utopías e distopías.
C3.7 - Os movementos sociais e políticos.
C3.8 - O feminismo e a perspectiva de xénero.
C3.9 - Definición, ámbitos e problemas da estética: arte, beleza e gusto.
C3.10 - Teorías sobre a beleza e a arte.
C3.10.1 - Teorías clásicas e modernas sobre a beleza e a arte.
C3.10.2 - Teorías e problemas estéticos contemporáneos.
C3.11 - A relación do estético con outros ámbitos da cultura: a reflexión sobre a imaxe e a cultura audiovisual.
C3.12 - A estética e as súas implicacións filosóficas coa ética e a política.
C3.12.1 - Ética e estética.
C3.12.2 - O papel político da arte.

3.3. Avaliación das unidades didácticas (Elaborado)



1 As cuestions da filosofía
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA1.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos, sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo, sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.5 Xerar unha concepción complexa e non dogmática do que supón a filosofía como saber fundamental, crítico e universal, distinguíndoo doutros saberes e actividades humanas, e valorando a súa vixencia no momento actual, comprendendo os pensamentos sobre o momento actual como froito dun proceso dinámico e sempre aberto de reflexión e diálogo filosófico.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.6 Adquirir e demostrar un coñecemento significativo das ideas e teorías filosóficas sobre o ser humano, o fundamento, valor e sentido da súa existencia e a súa realidade, dalgunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia, mediante a aplicación e a análise crítica daquelas no contexto da práctica individual ou colectiva da indagación filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.7 Analizar problemas éticos e políticos fundamentais e de actualidade mediante a exposición crítica e dialéctica de distintas posicións filosoficamente pertinentes na súa interpretación e resolución, desenvolvendo así o xuízo propio e a autonomía moral, mediante a análise filosófica dos devanditos problemas, considerando as distintas posicións en disputa, e elaborando, argumentando, expoñendo e sometendo ao diálogo cos demais as propias teses respecto diso.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

2 A historia da filosofía
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA1.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos, sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo, sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.5 Xerar unha concepción complexa e non dogmática do que supón a filosofía como saber fundamental, crítico e universal, distinguíndoo doutros saberes e actividades humanas, e valorando a súa vixencia no momento actual, comprendendo os pensamentos sobre o momento actual como froito dun proceso dinámico e sempre aberto de reflexión e diálogo filosófico.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.6 Adquirir e demostrar un coñecemento significativo das ideas e teorías filosóficas sobre o ser humano, o fundamento, valor e sentido da súa existencia e a súa realidade, dalgunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia, mediante a aplicación e a análise crítica daquelas no contexto da práctica individual ou colectiva da indagación filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.7 Analizar problemas éticos e políticos fundamentais e de actualidade mediante a exposición crítica e dialéctica de distintas posicións filosoficamente pertinentes na súa interpretación e resolución, desenvolvendo así o xuízo propio e a autonomía moral, mediante a análise filosófica dos devanditos problemas, considerando as distintas posicións en disputa, e elaborando, argumentando, expoñendo e sometendo ao diálogo cos demais as propias teses respecto diso.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

3 O ser humano
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA1.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos, sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo, sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.5 Xerar unha concepción complexa e non dogmática do que supón a filosofía como saber fundamental, crítico e universal, distinguíndoo doutros saberes e actividades humanas, e valorando a súa vixencia no momento actual, comprendendo os pensamentos sobre o momento actual como froito dun proceso dinámico e sempre aberto de reflexión e diálogo filosófico.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.6 Adquirir e demostrar un coñecemento significativo das ideas e teorías filosóficas sobre o ser humano, o fundamento, valor e sentido da súa existencia e a súa realidade, dalgunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia, mediante a aplicación e a análise crítica daquelas no contexto da práctica individual ou colectiva da indagación filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.7 Analizar problemas éticos e políticos fundamentais e de actualidade mediante a exposición crítica e dialéctica de distintas posicións filosoficamente pertinentes na súa interpretación e resolución, desenvolvendo así o xuízo propio e a autonomía moral, mediante a análise filosófica dos devanditos problemas, considerando as distintas posicións en disputa, e elaborando, argumentando, expoñendo e sometendo ao diálogo cos demais as propias teses respecto diso.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

4 O coñecemento
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA1.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos, sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo, sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.5 Xerar unha concepción complexa e non dogmática do que supón a filosofía como saber fundamental, crítico e universal, distinguíndoo doutros saberes e actividades humanas, e valorando a súa vixencia no momento actual, comprendendo os pensamentos sobre o momento actual como froito dun proceso dinámico e sempre aberto de reflexión e diálogo filosófico.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.6 Adquirir e demostrar un coñecemento significativo das ideas e teorías filosóficas sobre o ser humano, o fundamento, valor e sentido da súa existencia e a súa realidade, dalgunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia, mediante a aplicación e a análise crítica daquelas no contexto da práctica individual ou colectiva da indagación filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA1.7 Analizar problemas éticos e políticos fundamentais e de actualidade mediante a exposición crítica e dialéctica de distintas posicións filosoficamente pertinentes na súa interpretación e resolución, desenvolvendo así o xuízo propio e a autonomía moral, mediante a análise filosófica dos devanditos problemas, considerando as distintas posicións en disputa, e elaborando, argumentando, expoñendo e sometendo ao diálogo cos demais as propias teses respecto diso.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

5 A ciencia
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA2.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo, sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.5 Tomar consciencia da riqueza e influencia do pensamento filosófico sobre a realidade e a existencia, e outros problemas metafísicos, identificando e analizando as principais ideas e teorías filosóficas en textos ou documentos pertencentes a ámbitos culturais diversos, así como poñéndoas en relación con experiencias, accións ou acontecementos comúns e de actualidade.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.6 Abordar desde distintas perspectivas e disciplinas o problema filosófico do coñecemento en xeral e do coñecemento científico e tecnolóxico en particular, identificando e analizando de xeito crítico, complexo e rigoroso as ideas e teorías filosóficas que algunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia propuxeron para interpretalo, a través da análise comparativa dos argumentos, principios, metodoloxías e enfoques das devanditas teses e teorías.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.7 Comprender e apreciar a importancia da solidez e validez das formas argumentativas, a partir da súa análise tanto formal como informal, e identificar as falacias e os nesgos que se poden encontrar en textos ou documentos pertencentes a ámbitos culturais diversos, como usos argumentativos ilexítimos, explicando a natureza ou mecanismo das devanditas falacias e nesgos.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

6 A realidade
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA2.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo, sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.5 Tomar consciencia da riqueza e influencia do pensamento filosófico sobre a realidade e a existencia, e outros problemas metafísicos, identificando e analizando as principais ideas e teorías filosóficas en textos ou documentos pertencentes a ámbitos culturais diversos, así como poñéndoas en relación con experiencias, accións ou acontecementos comúns e de actualidade.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.6 Abordar desde distintas perspectivas e disciplinas o problema filosófico do coñecemento en xeral e do coñecemento científico e tecnolóxico en particular, identificando e analizando de xeito crítico, complexo e rigoroso as ideas e teorías filosóficas que algunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia propuxeron para interpretalo, a través da análise comparativa dos argumentos, principios, metodoloxías e enfoques das devanditas teses e teorías.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.7 Comprender e apreciar a importancia da solidez e validez das formas argumentativas, a partir da súa análise tanto formal como informal, e identificar as falacias e os nesgos que se poden encontrar en textos ou documentos pertencentes a ámbitos culturais diversos, como usos argumentativos ilexítimos, explicando a natureza ou mecanismo das devanditas falacias e nesgos.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

7 A lóxica
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA2.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo, sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.5 Tomar consciencia da riqueza e influencia do pensamento filosófico sobre a realidade e a existencia, e outros problemas metafísicos, identificando e analizando as principais ideas e teorías filosóficas en textos ou documentos pertencentes a ámbitos culturais diversos, así como poñéndoas en relación con experiencias, accións ou acontecementos comúns e de actualidade.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.6 Abordar desde distintas perspectivas e disciplinas o problema filosófico do coñecemento en xeral e do coñecemento científico e tecnolóxico en particular, identificando e analizando de xeito crítico, complexo e rigoroso as ideas e teorías filosóficas que algunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia propuxeron para interpretalo, a través da análise comparativa dos argumentos, principios, metodoloxías e enfoques das devanditas teses e teorías.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.7 Comprender e apreciar a importancia da solidez e validez das formas argumentativas, a partir da súa análise tanto formal como informal, e identificar as falacias e os nesgos que se poden encontrar en textos ou documentos pertencentes a ámbitos culturais diversos, como usos argumentativos ilexítimos, explicando a natureza ou mecanismo das devanditas falacias e nesgos.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

8 O argumento
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA2.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo, sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.5 Tomar consciencia da riqueza e influencia do pensamento filosófico sobre a realidade e a existencia, e outros problemas metafísicos, identificando e analizando as principais ideas e teorías filosóficas en textos ou documentos pertencentes a ámbitos culturais diversos, así como poñéndoas en relación con experiencias, accións ou acontecementos comúns e de actualidade.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.6 Abordar desde distintas perspectivas e disciplinas o problema filosófico do coñecemento en xeral e do coñecemento científico e tecnolóxico en particular, identificando e analizando de xeito crítico, complexo e rigoroso as ideas e teorías filosóficas que algunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia propuxeron para interpretalo, a través da análise comparativa dos argumentos, principios, metodoloxías e enfoques das devanditas teses e teorías.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA2.7 Comprender e apreciar a importancia da solidez e validez das formas argumentativas, a partir da súa análise tanto formal como informal, e identificar as falacias e os nesgos que se poden encontrar en textos ou documentos pertencentes a ámbitos culturais diversos, como usos argumentativos ilexítimos, explicando a natureza ou mecanismo das devanditas falacias e nesgos.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

9 A ética
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA3.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA3.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos, sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.5 Adquirir e demostrar un coñecemento significativo das ideas e teorías filosóficas sobre o ser humano, o fundamento, valor e sentido da súa existencia e a súa realidade, dalgunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia, mediante a aplicación e a análise crítica daquelas no contexto da práctica individual ou colectiva da indagación filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.6 Analizar problemas éticos e políticos fundamentais e de actualidade mediante a exposición crítica e dialéctica de distintas posicións filosoficamente pertinentes na súa interpretación e resolución, desenvolvendo así o xuízo propio e a autonomía moral, mediante a análise filosófica dos devanditos problemas, considerando as distintas posicións en disputa e elaborando, argumentando, expoñendo e sometendo ao diálogo cos demais as propias teses respecto diso.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.7 Desenvolver a sensibilidade e a comprensión crítica da arte e outras manifestacións e actividades con valor estético mediante o exercicio do pensamento filosófico sobre a beleza e a creación artística, contribuíndo así á educación dos sentimentos e ao desenvolvemento dunha actitude reflexiva con respecto á linguaxe e sentido das imaxes, e xerando un adecuado equilibrio entre o aspecto racional e emotivo na consideración destes problemas filosóficos do ámbito da estética, a través da reflexión expresa arredor da arte, e doutras actividades ou experiencias con valor estético, e a análise do papel das imaxes e a linguaxe audiovisual na cultura contemporánea.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

10 Teorías éticas
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA3.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA3.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos, sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.5 Adquirir e demostrar un coñecemento significativo das ideas e teorías filosóficas sobre o ser humano, o fundamento, valor e sentido da súa existencia e a súa realidade, dalgunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia, mediante a aplicación e a análise crítica daquelas no contexto da práctica individual ou colectiva da indagación filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.6 Analizar problemas éticos e políticos fundamentais e de actualidade mediante a exposición crítica e dialéctica de distintas posicións filosoficamente pertinentes na súa interpretación e resolución, desenvolvendo así o xuízo propio e a autonomía moral, mediante a análise filosófica dos devanditos problemas, considerando as distintas posicións en disputa e elaborando, argumentando, expoñendo e sometendo ao diálogo cos demais as propias teses respecto diso.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.7 Desenvolver a sensibilidade e a comprensión crítica da arte e outras manifestacións e actividades con valor estético mediante o exercicio do pensamento filosófico sobre a beleza e a creación artística, contribuíndo así á educación dos sentimentos e ao desenvolvemento dunha actitude reflexiva con respecto á linguaxe e sentido das imaxes, e xerando un adecuado equilibrio entre o aspecto racional e emotivo na consideración destes problemas filosóficos do ámbito da estética, a través da reflexión expresa arredor da arte, e doutras actividades ou experiencias con valor estético, e a análise do papel das imaxes e a linguaxe audiovisual na cultura contemporánea.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

11 A sociedade e a política
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA3.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA3.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos, sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.5 Adquirir e demostrar un coñecemento significativo das ideas e teorías filosóficas sobre o ser humano, o fundamento, valor e sentido da súa existencia e a súa realidade, dalgunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia, mediante a aplicación e a análise crítica daquelas no contexto da práctica individual ou colectiva da indagación filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.6 Analizar problemas éticos e políticos fundamentais e de actualidade mediante a exposición crítica e dialéctica de distintas posicións filosoficamente pertinentes na súa interpretación e resolución, desenvolvendo así o xuízo propio e a autonomía moral, mediante a análise filosófica dos devanditos problemas, considerando as distintas posicións en disputa e elaborando, argumentando, expoñendo e sometendo ao diálogo cos demais as propias teses respecto diso.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.7 Desenvolver a sensibilidade e a comprensión crítica da arte e outras manifestacións e actividades con valor estético mediante o exercicio do pensamento filosófico sobre a beleza e a creación artística, contribuíndo así á educación dos sentimentos e ao desenvolvemento dunha actitude reflexiva con respecto á linguaxe e sentido das imaxes, e xerando un adecuado equilibrio entre o aspecto racional e emotivo na consideración destes problemas filosóficos do ámbito da estética, a través da reflexión expresa arredor da arte, e doutras actividades ou experiencias con valor estético, e a análise do papel das imaxes e a linguaxe audiovisual na cultura contemporánea.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

12 A estética
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA3.1 Recoñecer a radicalidade e transcendencia dos problemas filosóficos mediante o seu recoñecemento, análise e reformulación en textos e outros medios de expresión, tanto filosóficos como literarios, históricos, científicos, artísticos ou relativos a calquera outro ámbito cultural.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 16
CA3.2 Afrontar cuestións e problemas complexos, de carácter fundamental e de actualidade, de modo interdisciplinario, sistemático e creativo, utilizando conceptos, ideas e procedementos provenientes de distintos campos do saber, e orientándoos e articulándoos criticamente desde unha perspectiva filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.3 Demostrar un coñecemento práctico dos procedementos elementais da investigación filosófica e desenvolver unha actitude indagadora, autónoma e activa no ámbito da reflexión filosófica, a través de tarefas como a identificación de fontes fiables, a procura eficiente e segura de información, e a correcta organización, deseño, análise, interpretación, avaliación, produción e comunicación desta, tanto dixitalmente como a través de medios máis tradicionais en forma de produtos orixinais, tales como traballos de investigación, disertacións, comentarios de texto ou outros discursos argumentativos, orais e escritos, sobre cuestións e problemas filosóficos, demostrando un uso correcto de normas e pautas lóxicas, retóricas e argumentativas.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.4 Promover o contraste e intercambio de ideas e a práctica dunha cidadanía activa e democrática a través da participación en actividades grupais, en especial o exercicio do diálogo racional, respectuoso, aberto e construtivo sobre cuestións e problemas filosoficamente relevantes, diálogo no que detectar e evitar modos dogmáticos, falaces e nesgados de soster opinións e hipóteses, recoñecendo a importancia da cooperación, o compromiso coa busca da verdade, o respecto á pluralidade e o rexeitamento de toda actitude discriminatoria ou arbitraria, aplicando os devanditos principios á práctica argumentativa e ao diálogo cos demais.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.5 Adquirir e demostrar un coñecemento significativo das ideas e teorías filosóficas sobre o ser humano, o fundamento, valor e sentido da súa existencia e a súa realidade, dalgunhas das máis importantes pensadoras e pensadores da historia, mediante a aplicación e a análise crítica daquelas no contexto da práctica individual ou colectiva da indagación filosófica.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.6 Analizar problemas éticos e políticos fundamentais e de actualidade mediante a exposición crítica e dialéctica de distintas posicións filosoficamente pertinentes na súa interpretación e resolución, desenvolvendo así o xuízo propio e a autonomía moral, mediante a análise filosófica dos devanditos problemas, considerando as distintas posicións en disputa e elaborando, argumentando, expoñendo e sometendo ao diálogo cos demais as propias teses respecto diso.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14
CA3.7 Desenvolver a sensibilidade e a comprensión crítica da arte e outras manifestacións e actividades con valor estético mediante o exercicio do pensamento filosófico sobre a beleza e a creación artística, contribuíndo así á educación dos sentimentos e ao desenvolvemento dunha actitude reflexiva con respecto á linguaxe e sentido das imaxes, e xerando un adecuado equilibrio entre o aspecto racional e emotivo na consideración destes problemas filosóficos do ámbito da estética, a través da reflexión expresa arredor da arte, e doutras actividades ou experiencias con valor estético, e a análise do papel das imaxes e a linguaxe audiovisual na cultura contemporánea.
Proba escrita
- Identifica a problematica exposta no texto e sabe analizala coas ferramentas impartidas na aula. - Manexa con rigor o marco conceptual exposto nas sesions. 14

4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)


A metodoloxía a seguir buscará a participación activa do alumnado, procurando que este elabore os seus propios esquemas conceptuais de forma autónoma seguindo así as teses sostidas polos defensores da aprendizaxe significativa. Deste xeito buscaremos conectar os contidos da materia co contexto e entorno dos alumnos e alumnas. Para isto servirémonos da realización na aula de comentarios de texto filosóficos, cadros conceptuais e, sobre todo, debates, partindo do uso das TICs (webs, vídeos, artigos dixitais, etc.). A finalidade propedéutica e orientadora da etapa esixe que o traballo se realice con metodoloxías específicas e que estas comporten un importante grao de rigor científico e de desenvolvemento de capacidades intelectuais de certo nivel (analíticas e explicativas).


4.2. Materiais e recursos didácticos (Elaborado)


Denominación
Materiais didácticos:

Empregaremos recursos clásicos como o encerado, presentacións en Power Point e notas deseñadas polo profesor. Tamén utilizaremos fragmentos de texto para actividades de análise e fragmentos de vídeo aplicados a UD correspondente (películas, series, cortos, etc.).


5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)


A proba constará dun comentario dun texto filosófico e varias definicións de conceptos clave da materia. Os resultados obtidos a partir desta avaliación permitiranos adaptar a metodoloxía, materiais e actividades ás necesidades dos alumnos, tendo en conta cales son os seus puntos febles tanto individual como colectivamente con respecto á capacidade de expresión, redacción, uso dun vocabulario específico, razoamento, relación entre contidos, etc.


5.2. Criterios de cualificación e recuperación (Elaborado)


Pesos na materia 
Instrumentos de avaliación UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12 Total programación
Pesos das unidades didácticas (%) 9.0 9.0 9.0 9.0 9.0 9.0 9.0 9.0 9.0 9.0 9.0 1.0 100.0
Proba escrita 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.00000000000009
Táboa de indicadores 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0

Haberá dous instrumentos de avaliación por trimestre:

- Exame (80%)

- Actividades e Comentarios de Texto (20%)

 

Haberá un exame por trimestre que tera un peso dun 80%. Este exame poderá dividirse en dous se o alumnado o prefirise maioritariamente.  As actividades e comentarios realizados na aula terán un peso do 20%.  A media de cada avaliación será a media das porcentaxes mencionadas.

 

A nota final da materia será o media obtida das medias alcanzadas nas tres avaliacions (media da 1º avaliación, media da 2ª avaliación e media da 3ª avaliación)

Haberá un exame de recuperación o final de cada un dos trimestres, onde se avaliará dos contidos non superados. O exame fará media coas unidades aprobadas anteriormente, acadándose a nota final do trimestre.

Na avaliación extraordinaria se lle preguntará o alumnado por aqueles contidos correspondentes aos trimestres suspensos ao longo do curso, seguindo o mesmo modelo de exame empregado nos criterios anteriores. A nota obtida fará media coas avaliacións aprobadas, acadando así a nota total do curso.

No caso de ser un exame sobre os contidos das tres avaliacions, a nota total da materia será a obtida na realización dese exame.

 

 

5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)


O primeiro paso será unha reunión co alumnado con asignaturas pendentes do curso anterior ao principio de curso. Nesa reunión explicaráselle o plan a seguir. En concreto: seguimento; o horario de atención ao alumnado con pendentes; os criterios e instrumentos de avaliación (un exame de avaliación sobre os contidos suspensos,); a forma do exame (o modelo propio utilizado na asignatura); a posibilidade de coordinación con outras materias pendentes, etc.

O segundo paso será o seguimento. Realizarase unha primeira sesión de seguimento con resolución de dúbidas en outubro. O terceiro paso será a preparación do exame con ata 4 horas trimestrais para seguimento individual e grupal do proceso e progresos, solución de dúbidas e apoio para a superación dos contidos mínimos esixibles. O modelo de exame será semellante o modelo utilizado nas unidades de Educación en Valores Cívicos, aplicando os contidos das pendentes.

 

Farase un exame para cada unha das avaliacións propias da asignatura. A nota final será a media obtida dos tres exames realizados. O primeiro realizarase no mes de novembro; o segundo no mes de marzo e o terceiro no mes de maio.

No caso de non acadarse a media mínima dun 5, farase un exame con carácter extraordinario no mes de xuño, avaliandose os trimestres suspensos e fancendo media cos aprobados.


5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)


Non resulta de aplicación nesta materia

6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)


Os procedementos de atención á diversidade desta programación respetan o recollido no Artigo 7 do DECRETO 86/2015 sobre o alumnado que requira unha atención educativa diferente á ordinaria, por presentar necesidades educativas especiais, por dificultades específicas de aprendizaxe, trastorno por déficit de atención e hiperactividade (TDAH), polas súas altas capacidades intelectuais, por se incorporar tarde ao sistema educativo ou por condicións persoais ou de historia escolar, estableceranse as medidas curriculares e organizativas necesarias de forma individualizada, co fin de que poida alcanzar o máximo desenvolvemento das súas capacidades persoais e os obxectivos e competencias establecidas en cada etapa para todo o alumnado.


7.1. Concreción dos elementos transversais (Elaborado)


Concreción dos elementos transversais que se traballarán no curso 
Secuencia Elementos transversais UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 UD 9 UD 10 UD 11 UD 12
Non se atoparon elementos.

Non se rexistraron observacións

7.2. Actividades complementarias (Elaborado)


Actividade Descrición 1º trim. 2º trim. 3º trim.
Non. Non hai.

Non se rexistraron observacións

8.1. Procedemento para avaliar o proceso do ensino e a practica docente cos seus indicadores de logro (Elaborado)


Categoría indicador de logro Indicadores de logro
1. Como norma xeral, fanse explicacións xerais para todo o alumnado.
2. Ofrécense a cada alumno/a as explicacións individualizadas que precisa.
3. Elabórense actividades atendendo á diversidade.
4. Elabóranse probas de avaliación adaptadas ás necesidade do alumnado con NEAE
5. Utilízanse distintas estratexias metodolóxicas en función dos temas a tratar.
6. Combínanse o traballo individual e en equipo
7. Poténcianse estratexias de animación á lectura
8. Poténcianse estratexias tanto de expresión como de comprensión oral e escrita
9. Incorpóranse as TIC aos procesos de ensino-aprendizaxe
10. Ofrécense ao alumnado de forma rápida os resultados das probas / traballos etc
11. Analízanse e coméntanse co alumnado os aspectos máis significativos da corrección das probas.
12. Dáselle ao alumnado a posibilidade de visualizar e comentar os seus acertos e erros.

A avaliación da práctica docente conta con 12 indicadores de logro, a revisar o final de cada unha das avaliaciones, tendo cada unha delas un grao de consecución entre 1 (mínimo) e 5 (máximo).


8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)


A continuación presentanse os indicadores que se terán en conta para o seguimento, avaliación e mellora da PD o finalizar o curso. Todos eles teñen un grao de consecución entre 1 (mínimo) e 5 (máximo):

1. Adecuación do deseño das unidades didácticas a partir dos elementos do currículo

2. Adecuación da secuenciación e da temporalización das unidades didácticas

3. O desenvolvemento da programación respondeu á secuenciación e a temporalización previstas

4. Adecuación da secuenciación dos estándares para cada unha das unidades

5. Adecuación do grao mínimo de consecución fixado para cada estándar

6. Asignación a cada estándar do peso do peso correspondente na cualificación

7. Vinculación de cada estándar a un ou varios instrumentos para a súa avaliación

8. Asociación de cada estándar cos elementos transversais a desenvolver

9. Fixación dunha estratexia metodolóxica común para todo o departamento

10. Adecuación da secuencia de traballo na aula

11. Adecuación dos materiais didácticos utilizados

12. Adecuación do libro de texto

13. Adecuación do plan de avaliación inicial deseñado, incluídas as consecuencias da proba

14. Adecuación da proba de avaliación inicial, elaborada a partir dos estándares

15. Adecuación do procedemento de acreditación de coñecementos previos

16. Adecuación das pautas xerais establecidas para a avaliación continua: probas, traballos de investigación e actividades

17. Adecuación dos criterios establecidos para a recuperación dun exame e dunha avaliación

18. Adecuación dos criterios establecidos para a avaliación final

19. Adecuación dos criterios establecidos para a avaliación extraordinaria

20. Adecuación dos criterios establecidos para o seguimento de materias pendentes

21. Adecuación dos criterios establecidos para a avaliación desas materias pendentes

22. Adecuación dos exames, tendo en conta o valor de cada estándar

23. Adecuación dos programas de apoio, recuperación etc vinculados aos estándares

24. Adecuación das medidas específicas ao alumnado con NEAE

25. Adecuación dos mecanismos para informar ás familas sobre criterios de avaliación, estándares e instrumentos

26. Adecuación dos mecanismos para informar ás familias sobre os criterios de promoción

27. Adecuación do seguimento e da revisión da programación ao longo do curso

28. Contribución desde a materia ao plan de lectura do centro

29. Grao de integración das TIC no desenvolvemento da materia

30. Observacións:


9. Outros apartados (Elaborado)


Outros apartados
Non se atoparon elementos.

Volver