Vista preliminar da
Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.
1. Introdución (Elaborado)
A materia de Filosofía de cuarto curso de ESO ten como unha das súas finalidades contribuír a dotar o alumnado dunha capacidade básica de comprensión. Esta capacidade, arrancando da pro-pia experiencia humana, das vivencias, das inquedanzas e dos interrogantes que ela mesma sus-cita, debe catapultar o alumnado ao limiar dunha disposición crítica, de argumentación e síntese que, ademais da súa exemplificación filosófica, poida servirlle para desenvolverse como persoa e como cidadán, entendendo a radicalidade do saber filosófico como ferramenta de transformación e cambio.
A comprensión da persoa en si mesma e do mundo en que se vive, sen esquecer a súa vertente histórica, responde á dimensión teórica da filosofía como "preguntar radical" mediante a procura e tratamento dos grandes interrogantes filosóficos. Xunto a iso, a materia debe proxectar unha dimen-sión práctica, incidindo basicamente no fomento dunha actitude reflexiva e crítica que non acepte nada preconcibido, e dunha capacidade de pensar que, a través da mediación dialóxica, sexa capaz de argumentar de forma coherente e lóxica. O alumnado, deste xeito, deberá integrar coherente-mente as súas ideas e as súas crenzas, someténdoas á crítica e o contraste doutras persoas para ser quen de alcanzar un pensamento autónomo que integre os seus coñecementos e os seus valo-res, comprendendo a particularidade da filosofía como saber radical e global.
Con este tratamento, que permite integrar nunha visión de conxunto a gran diversidade de sabe-res, capacidades e valores, a filosofía eríxese nunha ferramenta moi interesante para contribuír ao logro das máis importantes expectativas descritas nas competencias clave. É patente que as com-petencias clave deben estar perfectamente integradas nas propostas curriculares das áreas e ma-terias, para desenvolver, de forma coherente e precisa, os resultados da aprendizaxe que o alum-nado debe conseguir. Neste sentido, esta materia, dentro da implicación das competencias clave no sistema educativo, pode contribuír a desenvolver especialmente as seguintes competencias: a competencia en comunicación lingu¿ística, a competencia persoal, social e de aprender a aprender, a competencia cidadá e a competencia en conciencia e expresión culturais. Cómpre valorar que, dun xeito nomeadamente salientable, a materia no seu conxunto debe motivar o alumnado para aprender a aprender, competencia basal para a adquisición do amor ao saber, o que constitúe un eixe paradigmático para afrontar a vida e o mundo, dotando o alumnado de valiosos apeiros para, desde a iniciativa individual, formalo como persoa.
A materia estrutúrase en seis bloques: "A filosofía", "A persoa", "Socialización", "Pensamento", "Realidade e metafísica" e "Liberdade e creatividade". Pode entenderse, dun xeito escolar, que es-tes bloques representan globalmente un equilibrio, xa que tres deles responden a unha dimensión marcadamente teórica (filosofía, pensamento, realidade e metafísica), mentres os outros tres acen-túan máis a vertente práctica da reflexión filosófica (identidade persoal, socialización e transforma-ción). Co desenvolvemento destes bloques o alumnado debe ser quen de adquirir unhas destrezas teórico-prácticas basais para o avance e a mellora no eido persoal e na interacción social, adquirindo, ao tempo, unha visión filosófica e cultural en xeral, todo iso a través da internalización, a asimilación e a consecución das competencias clave.
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
A metodoloxía a seguir buscará a participación activa do alumnado, procurando que este elabore os seus propios esquemas conceptuais de forma autónoma seguindo así as teses sostidas polos defensores da aprendizaxe significativa. Deste xeito buscaremos conectar os contidos da materia co contexto e entorno dos alumnos e alumnas. Para isto servirémonos da realización na aula de comentarios de texto filosóficos, cadros conceptuais e, sobre todo, debates, partindo do uso das TICs (webs, vídeos, artigos dixitais, etc.). A finalidade propedéutica e orientadora da etapa esixe que o traballo se realice con metodoloxías específicas e que estas comporten un importante grao de rigor científico e de desenvolvemento de capacidades intelectuais de certo nivel (analíticas e explicativas).
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
A proba constará de seis cuestións de desarrollo breve sobre os contidos da materia e unha cuestión de carácter definicional sobre catro conceptos clave. Os resultados obtidos a partir desta avaliación permitiranos adaptar a metodoloxía, materiais e actividades ás necesidades dos alumnos, tendo en conta cales son os seus puntos febles tanto individual como colectivamente con respecto á capacidade de expresión, redacción, uso dun vocabulario específico, razoamento, relación entre contidos, etc.
5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)
5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
Os procedementos de atención á diversidade desta programación respetan o recollido no Artigo 7 do DECRETO 86/2015 sobre o alumnado que requira unha atención educativa diferente á ordinaria, por presentar necesidades educativas especiais, por dificultades específicas de aprendizaxe, trastorno por déficit de atención e hiperactividade (TDAH), polas súas altas capacidades intelectuais, por se incorporar tarde ao sistema educativo ou por condicións persoais ou de historia escolar, estableceranse as medidas curriculares e organizativas necesarias de forma individualizada, co fin de que poida alcanzar o máximo desenvolvemento das súas capacidades persoais e os obxectivos e competencias establecidas en cada etapa para todo o alumnado.
8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)
A continuación presentanse os indicadores que se terán en conta para o seguimento, avaliación e mellora da PD o finalizar o curso. Todos eles teñen un grao de consecución entre 1 (mínimo) e 5 (máximo):
1. Adecuación do deseño das unidades didácticas a partir dos elementos do currículo
2. Adecuación da secuenciación e da temporalización das unidades didácticas
3. O desenvolvemento da programación respondeu á secuenciación e a temporalización previstas
4. Adecuación da secuenciación dos estándares para cada unha das unidades
5. Adecuación do grao mínimo de consecución fixado para cada estándar
6. Asignación a cada estándar do peso do peso correspondente na cualificación
7. Vinculación de cada estándar a un ou varios instrumentos para a súa avaliación
8. Asociación de cada estándar cos elementos transversais a desenvolver
9. Fixación dunha estratexia metodolóxica común para todo o departamento
10. Adecuación da secuencia de traballo na aula
11. Adecuación dos materiais didácticos utilizados
12. Adecuación do libro de texto
13. Adecuación do plan de avaliación inicial deseñado, incluídas as consecuencias da proba
14. Adecuación da proba de avaliación inicial, elaborada a partir dos estándares
15. Adecuación do procedemento de acreditación de coñecementos previos
16. Adecuación das pautas xerais establecidas para a avaliación continua: probas, traballos de investigación e actividades
17. Adecuación dos criterios establecidos para a recuperación dun exame e dunha avaliación
18. Adecuación dos criterios establecidos para a avaliación final
19. Adecuación dos criterios establecidos para a avaliación extraordinaria
20. Adecuación dos criterios establecidos para o seguimento de materias pendentes
21. Adecuación dos criterios establecidos para a avaliación desas materias pendentes
22. Adecuación dos exames, tendo en conta o valor de cada estándar
23. Adecuación dos programas de apoio, recuperación etc vinculados aos estándares
24. Adecuación das medidas específicas ao alumnado con NEAE
25. Adecuación dos mecanismos para informar ás familas sobre criterios de avaliación, estándares e instrumentos
26. Adecuación dos mecanismos para informar ás familias sobre os criterios de promoción
27. Adecuación do seguimento e da revisión da programación ao longo do curso
28. Contribución desde a materia ao plan de lectura do centro
29. Grao de integración das TIC no desenvolvemento da materia
30. Observacións: