Vista preliminar da

Vista preliminar da programación na que poderá consultar todos os apartados da programación.

1. Introdución (Elaborado)


A presente programación didáctica, elaborada para a materia de Formación e Orientación Persoal e Profesional do 4º curso da ESO, ten como referencia o currículo que establece Decreto 156/2022 do 15 de setembro, polo que se establecen a ordenación e o currículo da educación secundaria obrigatoria na Comunidade Autónoma de Galicia.

Para a elaboración das unidades didácticas que desenvolverá a programación tívose como referencia un currículo que ten como obxectivo o desenvolvemento das competencias transversais mediante a realización de proxectos significativos para o alumnado e a resolución colaborativa de problemas, reforzando a autoestima, a autonomía, a reflexión e a responsabilidade. Con esta materia preténdese que o alumnado se coñeza a si mesmo e sexa consciente da contorna sociocultural en que se atopa, de modo que facilite a súa aprendizaxe ao longo da vida e o seu desempeño académico e profesional.

Outro aspecto que foi tido en conta á hora de deseñar a presente programación foi o centro no que se ía implementar: as características do mesmo, as do seu alumnado e a súa contorna.

Esta programación didáctica está pensada para ser levada á práctica nun IES situado en Lugo.

O grupo seleccionado de 4º ESO, está composto por 18 alumnos e alumnas con idades comprendidas ao inicio do curso entre os 15 e os 18 anos, (Recoller información acerca daqueloutros aspectos considerados relevantes para a programación).

Todos estes aspectos serán tidos en conta a nivel metodolóxico.

 

O sistema educativo contribúe a que o alumnado desenvolva plenamente a súa personalidade, reforce a súa autonomía e o coñecemento de si mesmo e da contorna na que vai vivir e a abrirse camiño. A materia Formación e Orientación Persoal e Profesional propón unha aproximación ao coñecemento do humano a partir de disciplinas que o analizan desde o coñecemento dos procesos biolóxicos, psicolóxicos e intelectuais que regulan a conduta, a cognición e a aprendizaxe, desde o coñecemento do individuo como parte dunha construción social e cultural, e desde a análise dos elementos que definen as organizacións sociais e os grupos humanos. Esta aproximación vai permitir espertar a curiosidade polo coñecemento da propia persoa, do seu proceso de aprendizaxe e da contorna sociocultural en que se atopa, de modo que incremente a súa autonomía e a súa confianza no seu propio logro, e facilite a súa aprendizaxe ao longo da vida e o seu desempeño académico e profesional.

Esta disciplina axuda a conectar ás mozas e ós mozos á realidade individual desde a súa complexidade como ser humano coa futura realidade laboral, fornecendo a persoa de ferramentas para, desde o autoentendemento e comprensión de si mesmo, desenvolverse e realizarse na realidade sociolaboral que emerxe na contorna a carón dunha realidade global.

O itinerario da materia Formación e Orientación Persoal e Profesional vai desde o individual ao concreto soporte social da vida, debuxando un percorrido desde o autocoñecemento, como ser individual e eminentemente social, ata a inserción efectiva no mundo sociolaboral. Deste xeito, a materia representa unha oportunidade única na etapa de secundaria obrigatoria na cal se veñen recoller aspectos gañados a través das diversas materias e da madurez do alumnado para a súa transposición ao mundo social, sinaladamente ao eido laboral e aos seus requirimentos. Daquela supón unha estratexia de inserción efectiva no mundo social e laboral a través do establecemento dos piares do coñecemento dun mesmo, desde unha ferramenta teórico-práctica que afonda nos valores que se precisan individual e colectivamente.

A finalidade educativa da materia está en consonancia co recollido na Recomendación do Consello do 22 de maio de 2018 relativa ás competencias clave para a aprendizaxe permanente, que subliña a necesidade de axudar as persoas a adquirir as competencias necesarias para o desenvolvemento persoal, a promoción da saúde, a empregabilidade e a inclusión social. Esta materia foi deseñada tomando como referentes os descritores operativos do perfil de saída do alumnado ao termo do ensino básico, así como os obxectivos fixados para a etapa de educación secundaria obrigatoria que contribúen a desenvolver no alumnado o «espírito emprendedor e a confianza en si mesmo, a participación e o sentido crítico, a iniciativa persoal e a capacidade para aprender a aprender, planificar, tomar decisións e asumir responsabilidades».

Existe tamén unha vinculación directa entre esta materia e os principios pedagóxicos da educación primaria, nos que se explicita a potenciación da aprendizaxe significativa para o desenvolvemento das competencias que promovan a autonomía e a reflexión. Ademais, existe continuidade entre esta materia e o tratamento, na etapa de educación primaria e nos tres primeiros cursos da educación secundaria obrigatoria, de todas as competencias clave e, en particular, da competencia emprendedora e da competencia persoal, social e de aprender a aprender. A competencia emprendedora e¿ entendida como unha maneira de enfocar a realidade que require pensamento cri¿tico e creativo, destrezas para traballar de maneira colaborativa, perseveranza e iniciativa para buscar solucións a problemas e necesidades da contorna. A competencia persoal, social e de aprender a aprender prevén a reflexión do alumnado sobre si mesmo, a súa colaboración con outros de forma construtiva e inclusiva, e a xestión do tempo, da aprendizaxe e do seu desenvolvemento profesional.

Formación e Orientación Persoal e Profesional forma parte do grupo de materias de opción de cuarto curso da educación secundaria obrigatoria e ofrécelle ao alumnado a posibilidade de profundar no coñecemento de si mesmo, descubrindo as súas calidades persoais como potencial de valor, e aproximarse ao ámbito das ciencias relacionadas co estudo dos comportamentos humanos, sociais e culturais. Facilítaselle, ademais, o achegamento ás distintas opcións formativas e de emprego que lle proporciona a contorna para favorecer, desde o coñecemento da realidade, o proceso de toma de decisións sobre a súa vocación e o seu itinerario académico cunha futura proxección profesional.

Desenvólvese a partir de aprendizaxes significativas, funcionais e de interese para o alumnado e está organizada ao redor da adquisición duns obxectivos que tratan, en primeiro lugar, de espertar no alumnado a curiosidade por entenderse non so como individuos illados, senón como suxeitos sociais e culturais. Esa curiosidade abre a porta ao coñecemento, á reflexión crítica e análise, partindo de formulacións, saberes e estratexias propias de disciplinas como a psicoloxía, a socioloxía ou a antropoloxía. En segundo lugar, os obxectivos propoñen que o alumnado coñeza e aprenda as habilidades persoais e sociais necesarias para participar, crear e desenvolverse nos grupos humanos cos que interactúa dentro do ámbito persoal, social, académico e profesional. Para xerar esa participación, creatividade e enriquecemento persoal, social e profesional é preciso desenvolver ferramentas que faciliten a adaptación positiva á contorna, a toma de decisións informadas e a asunción de responsabilidades. En terceiro lugar, os obxectivos contribúen a que o alumnado transfira as aprendizaxes a un plano práctico e desenvolva o seu propio proxecto persoal, académico e profesional.

Os criterios de avaliacio¿n establecidos van dirixidos a comprobar o grao de adquisicio¿n dos obxectivos, isto e¿, o nivel de desempen¿o cognitivo, instrumental e actitudinal que poida ser aplicado en situacio¿ns ou actividades do a¿mbito persoal, social e acade¿mico cunha futura proxeccio¿n profesional.

Os criterios de avaliación e os contidos que contribúen a adquirir os obxectivos organízanse en tres bloques. O primeiro deles relaciónase co coñecemento do ser humano desde a perspectiva das ciencias humanas e sociais relacionadas coa psicoloxía, a antropoloxía e a socioloxía. O segundo bloque lígase á formación e orientación persoal e profesional cara á vida adulta, para ofrecerlle ao alumnado un soporte con respecto á necesidade de facer un exercicio de autocoñecemento sobre calidades persoais propias e dos demais; a orientación cara á formación académica e profesional para coñecer a oferta formativa da contorna e optimizar a xestión dos itinerarios de aprendizaxe; a orientación profesional vinculada á exploración de contextos de traballo, que permita coñecer o funcionamento do mercado laboral, as formas de emprego e a importancia da iniciativa emprendedora, así como cuestións relacionadas coa incorporación das tecnoloxías e ferramentas dixitais, valorando a súa utilidade na procura de oportunidades. O terceiro e último bloque está asociado co deseño dun proxecto de orientación persoal, académico e profesional e de aproximación á procura activa de emprego. Os plans que o constitúen abórdanse desde un enfoque competencial e práctico, que favorece a súa elaboración de maneira progresiva en función do grao de afondamento das aprendizaxes que se vaian logrando ao longo do curso.


2. Obxectivos e súa contribución ao desenvolvemento das competencias (Elaborado)


Currículo CCL CP STEM CD CPSAA CC CE CCEC
OBX1 Comprender os procesos físicos e psicolóxicos implicados na cognición, a motivación e a aprendizaxe, xunto coas principais características do desenvolvemento evolutivo da persoa estudadas polas ciencias sociais, analizando as súas implicacións na conduta, considerando os factores persoais e socioculturais que interveñen na configuración psicolóxica da persoa, para obter un bo coñecemento axeitado de si mesmos que lles permita construír o seu proxecto persoal de vida.
OBX2 Analizar e describir aqueles elementos da madurez que condicionan os comportamentos, identificando as calidades persoais e de relación social propias e dos demais, desenvolvendo estratexias de xestión emocional e do propio proceso de aprendizaxe, e estratexias e habilidades sociais adecuadas a contextos cambiantes e a grupos diferentes, para mellorar o desempeño no ámbito persoal, social e académico e lograr maior control sobre as accións e as súas consecuencias, e para potenciar, así, aquelas calidades persoais no alumnado que favorecen a autonomía e permiten afrontar de forma eficaz os novos retos aos que se van enfrontar na súa entrada á idade madura.
OBX3 Explorar as oportunidades académicas e profesionais que ofrece a contorna, descubrindo e priorizando as necesidades e intereses persoais e vocacionais e desenvolvendo o espírito de iniciativa e de superación, así como as destrezas necesarias na toma de decisións, para levar a cabo un proxecto persoal, académico e profesional propio e realizar unha primeira aproximación ao deseño dun plan de procura activa de emprego.
OBX4 Coñecer e comprender o ser humano, nas súas dimensións social e antropolóxica, e atender á variedade de sociedades e culturas, analizando con empatía a súa diversidade e complexidade desde diferentes perspectivas para comprenderse a un mesmo e interactuar cos demais desde o respecto á diversidade persoal, social e cultural, e fomentar o espírito crítico sobre aspectos que dirixen o funcionamento do ser humano nestes ámbitos.
Non se rexistrou texto

3.1. Relación de unidades didácticas (Elaborado)


Secuencia * Título da UD Descrición *% Peso na materia


*Nº de sesións
1º trim. 2º trim. 3º trim.
1 Ti O sistema nervioso e o cerebro. O comportamento 12 15
2 Ti e a tua contorna Comprensión do ser humano. Cultura e personalidade 10 8
3 Ti e os demais O ser humano como ser social. Conducta e proceso de socialización 10 10
4 Autocoñecemento e logro Competencias para a vida 15 15
5 Interación e relacións sociais Comunicación e habilidades sociais 15 15
6 Orientación, futuro e toma de decisións Orientación académica e profesional 14 14
7 Contorna de traballo e carreira profesional O mercado e as relaciones laborais. Emprendemento 12 14
8 A busca de emprego Fontes de traballo. Proceso de selección de personal 12 14

3.2. Distribución currículo nas unidades didácticas (Elaborado)


Bloque B1. O ser humano e o coñecemento dun mesmo
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8
CA1.1 - Reflexionar de maneira crítica sobre a condición humana, a sociedade e a cultura, a partir do coñecemento que proporcionan as ciencias humanas e sociais.
CA1.2 - Analizar os factores persoais e socioculturais que interveñen na configuración psicolóxica da persoa a partir do coñecemento comparado da dimensión social e antropolóxica do ser humano.
CA1.3 - Analizar a relación da cognición, a motivación, a aprendizaxe e a xestión emocional coa conduta, tanto propia como dos demais, a partir das bases teóricas fundamentais dos procesos físicos e psicolóxicos que interveñen neles.
CA1.4 - Identificar e aplicar os procesos que interveñen na aprendizaxe, analizando as súas implicacións e desenvolvendo estratexias que favorezan a adquisición de coñecementos, destrezas e actitudes.
CA1.5 - Analizar a importancia do compoñente emocional, tomando conciencia da súa repercusión na aprendizaxe e desenvolvendo estratexias que o melloren.
CA1.6 - Analizar e comprender no desenvolvemento evolutivo das persoas as principais características da madurez que conforman a persoa nos distintos planos: físico, cognitivo, social, emocional e sexual.
CA1.7 - Desenvolver estratexias e habilidades que faciliten a adaptación a novos grupos e contextos a partir do coñecemento social e antropolóxico do ser humano.
CA1.8 - Analizar a diversidade persoal, social e cultural desde distintas perspectivas a partir do coñecemento que proporcionan as ciencias humanas e sociais, mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación.
CA1.9 - Valorar a diversidade, desde o respecto, a inclusión e a igualdade real e efectiva entre mulleres e homes, considerándoa un elemento enriquecedor no ámbito persoal, social e cultural.
Contidos
C1.1 - As ciencias sociais e o coñecemento que nos proporcionan do ser humano. A visión da psicoloxía, da antropoloxía e da socioloxía.
C1.1.1 - Presentación da psicoloxía.
C1.1.2 - Presentación da antropoloxía.
C1.1.3 - Presentación da socioloxía: a socioloxía como disciplina e a racionalidade da acción social.
C1.1.4 - As perspectivas das ciencias sociais sobre o debate entre o herdado e o aprendido. Bioloxía e cultura.
C1.2 - Os fundamentos psicobiolóxicos da conduta.
C1.2.1 - Neurociencia, xenética e endocrinoloxía.
C1.2.2 - A neurona, o impulso neuroeléctrico, a sinapse, as redes neurais.
C1.2.3 - O sistema nervioso central. As principais estruturas do encéfalo. O sistema límbico.
C1.2.4 - O sistema nervioso periférico.
C1.3 - A compoñente emocional do noso psiquismo.
C1.3.1 - Recoñecemento e control das emocións.
C1.3.2 - A motivación.
C1.3.3 - Benestar e hábitos saudables.
C1.3.4 - Os circuítos de recompensa e os problemas de adiccións relacionados.
C.1.4 - Outros ámbitos do psiquismo: cognición, intelixencia, personalidade
C.1.4.1 - A cognición e os procesos asociados.
C.1.4.2 - Intelixencia cognitiva, intelixencia emocional, intelixencia executiva.
C.1.4.3 - A constitución da personalidade: influencias biolóxicas e da contorna. As teorías dos trazos.
C.1.5 - O desenvolvemento evolutivo do psiquismo.
C.1.5.1 - O desenvolvemento das capacidades cognitivas ao longo da vida.
C.1.5.2 - O desenvolvemento da personalidade.
C.1.5.3 - A adolescencia como momento evolutivo clave no desenvolvemento do noso psiquismo. As características da mente adolescente.
C1.6 - A psicoloxía social.
C1.6.1 - A necesidade individual de pertenza a grupos.
C1.6.2 - A influencia do grupo.
C1.6.3 - O desenvolvemento individual dentro do grupo.
C1.7 - Antropoloxía. O ser humano como ser cultural.
C1.7.1 - Concepto antropolóxico de cultura. O ser humano como construción cultural.
C1.7.2 - Humanización e cultura.
C1.7.3 - O papel da muller na humanización.
C1.7.4 - Diversidade cultural (etnocentrismo, relativismo cultural e transculturalidade).
C1.8 - Concepto de sociedade e o ser humano como ser social.
C1.8.1 - Comunicación, linguaxe e simbolismo.
C1.8.2 - Proceso de socialización e axentes de socialización: familia, grupos, institucións, asociacións e organizacións.
C1.8.3 - O ser humano como Homo oeconomicus. Teorías críticas.
C1.9 - Vida en sociedade.
C1.9.1 - Normas, roles, status e estereotipos: a cohesión social.
C1.9.2 - Estratexias de inclusión e cohesión social: interacción social e discriminación.
C1.9.3 - Igualdade de xénero.
C1.9.4 - Condutas prosociais e antisociais.
C1.10 - Adolescentes na sociedade.
C1.10.1 - O adolescente e as súas relacións cos demais: a convivencia positiva.
C1.10.2 - O grupo: importancia, valor e diversidade.
C1.10.3 - A autonomía e a asunción progresiva de responsabilidades.
C1.11 - O proceso de aprendizaxe e formación desde as ciencias sociais.
C1.11.1 - Aprendizaxe e procesos psicolóxicos involucrados: atención, motivación, memoria.
C1.11.2 - Estratexias de aprendizaxe e estilos de aprendizaxe.
C1.11.3 - A aprendizaxe desde a socioloxía: aprendizaxe formal institucionalizada, non formal e informal.
Bloque B2. Formación e orientación persoal e profesional cara á vida adulta
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8
CA2.1 - Analizar e comprender no desenvolvemento evolutivo das persoas as principais características da madurez que conforman a persoa nos distintos planos: físico, cognitivo, social, emocional e sexual.
CA2.2 - Identificar calidades persoais e sociais propias e dos demais reflexionando sobre a importancia de potenciar aquelas que permitan afrontar novos retos eficazmente e de modo progresivamente autónomo, e faciliten así o proceso de transición da adolescencia á vida adulta.
CA2.3 - Mellorar o desempeño persoal, social e académico aplicando estratexias de aprendizaxe e xestión emocional que permitan maior control sobre as accións e as súas consecuencias.
CA2.4 - Desenvolver estratexias e habilidades que faciliten a adaptación a novos grupos e contextos a partir do coñecemento social e antropolóxico do ser humano.
CA2.5 - Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais mediante a exploración das oportunidades académicas e profesionais que ofrece a contorna presencial e virtual, e desenvolvendo as destrezas necesarias no proceso de toma de decisións.
CA2.6 - Explorar a contorna próxima identificando as oportunidades académicas e profesionais que ofrece, valorando aquelas que mellor se adaptan ás calidades e intereses persoais e potenciando o espírito de iniciativa e superación.
CA2.7 - Analizar a diversidade persoal, social e cultural desde distintas perspectivas a partir do coñecemento que proporcionan as ciencias humanas e sociais, mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación.
CA2.8 - Valorar a diversidade desde o respecto, a inclusión e a igualdade real e efectiva entre homes e mulleres, considerándoa un elemento enriquecedor no ámbito persoal, social e cultural.
Contidos
C.2.1 - A formación cara á vida adulta: características persoais, habilidades sociais e de organización e xestión, traballo en equipo.
C.2.1.1 - Autocoñecemento, autonomía persoal e autopercepción. Estilo atribucional. Capacidade autocrítica. Iniciativa persoal. Pensamento creativo. Confianza, perseveranza e seguridade nun mesmo. Estratexias para enfrontarse ao fracaso e á frustración.
C.2.1.2 - Habilidades sociais e habilidades de comunicación. Estratexias para superar as eivas de comunicación.
C.2.1.3 - Ferramentas dixitais na interacción cos demais. Pegada e reputación dixital. Xestión de identidades dixitais: persoal e profesional.
C.2.1.4 - Habilidades de organización e xestión.
C.2.1.5 - Os equipos de traballo. O liderado como trazo da personalidade. O conflito: concepto, causas, tipos e resolución. A negociación.
C2.2 - A formación académica.
C2.2.1 - Programas, oportunidades e axudas para a formación. Servizos de orientación académica.
C2.2.2 - Información sobre a estrutura do sistema educativo.
C2.2.3 - Itinerarios académicos: información sobre as opcións para cursar no bacharelato, na FP e nos estudos superiores.
C2.2.4 - Itinerarios académico-profesionais: información sobre traxectorias académico-profesionais na lexislación vixente.
C2.3 - A formación profesional.
C2.3.1 - Servizos de orientación profesional. Orientación académico-profesional para a igualdade de oportunidades.
C2.3.2 - A transición á vida activa.
C2.3.3 - Valoración da importancia da formación permanente para a traxectoria laboral e profesional.
C2.3.4 - Información xeral sobre sectores económicos e produtivos.
C2.3.5 - Retos da revolución dixital.
C2.3.6 - O emprendedurismo: emprendemento e intraemprendemento.
C2.3.7 - Participación social activa.
C2.3.8 - Colaboración e voluntariado.
Bloque B3. Proxecto persoal, académico-profesional e aproximación á busca activa de emprego
Criterios de avaliación
UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8
CA3.1 - Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais mediante a exploración das oportunidades académicas e profesionais que ofrece a contorna presencial e virtual, e desenvolvendo as destrezas necesarias no proceso de toma de decisións.
CA3.2 - Explorar a contorna próxima identificando as oportunidades académicas e profesionais que ofrece, valorando aquelas que mellor se adaptan ás calidades e intereses persoais e potenciando o espírito de iniciativa e superación.
CA3.3 - Analizar e comprender no desenvolvemento evolutivo das persoas as principais características da madurez que conforman a persoa nos distintos planos: físico, cognitivo, social, emocional e sexual.
CA3.4 - Identificar calidades persoais e sociais propias e dos demais, reflexionando sobre a importancia de potenciar aquelas que permitan afrontar novos retos eficazmente e de modo progresivamente autónomo, e faciliten así o proceso de transición da adolescencia á vida adulta.
CA3.5 - Mellorar o desempeño persoal, social e académico aplicando estratexias de aprendizaxe e xestión emocional que permitan maior control sobre as accións e as súas consecuencias.
CA3.6 - Desenvolver estratexias e habilidades que faciliten a adaptación a novos grupos e contextos a partir do coñecemento social e antropolóxico do ser humano.
CA3.7 - Analizar a diversidade persoal, social e cultural desde distintas perspectivas a partir do coñecemento que proporcionan as ciencias humanas e sociais, mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación.
CA3.8 - Valorar a diversidade, desde o respecto, a inclusión e a igualdade real e efectiva entre mulleres e homes, considerándoa un elemento enriquecedor no ámbito persoal, social e cultural.
Contidos
C3.1 - O proxecto persoal: o autocoñecemento.
C3.1.1 - Plans de autocoñecemento e de formación académica e profesional.
C3.1.2 - O coñecemento persoal: habilidades, aptitudes, motivacións e intereses persoais.
C3.1.3 - Análise de fortalezas e debilidades propias.
C3.1.4 - A diversidade como elemento enriquecedor.
C3.1.5 - A intelixencia emocional. Autocoñecemento, autocontrol, automotivación, empatía e habilidades sociais.
C3.1.6 - O proceso de toma de decisións. Organización dunha conduta decisoria.
C3.1.7 - Roles grupais e comprensión dos roles nos que mellor encaixamos.
C3.2 - O proxecto persoal académico-profesional: as aspiracións profesionais.
C3.2.1 - Aspiracións e metas: definición do obxectivo que se quere conseguir.
C3.2.2 - Identificación de intereses, capacidades, motivacións e aptitudes persoais para o proxecto profesional ao que aspiramos.
C3.2.3 - Identificación dos itinerarios académicos e profesionais que se poden seguir.
C3.2.4 - Axudas e recursos para superar carencias e afrontar retos persoais: probas obxectivas e test psicométricos.
C3.2.5 - A toma de decisión na orientación académica e profesional.
C3.2.6 - Avaliación das alternativas e da decisión tomada.
C3.3 - Aproximación a un plan de busca activa de emprego con proxección cara ao futuro.
C3.3.1 - Análise dos intereses, aptitudes e motivacións persoais para a carreira profesional.
C3.3.2 - Identificación de itinerarios formativos relacionados.
C3.3.3 - Definición e análise do sector profesional.
C3.3.4 - Fontes de información.
C3.4 - Estratexias, instrumentos e proceso da busca de emprego en empresas do sector.
C3.4.1 - Fontes de procura de emprego. Información xeral para a busca activa de emprego e de alternativas.
C3.4.2 - A oferta de traballo. Selección de ofertas e perfil da persoa candidata.
C3.4.3 - Información sobre a elaboración e presentación da carta de presentación e do currículo persoal: tipos e contido.
C3.4.4 - A entrevista de traballo.
C3.5 - Os distintos tipos de emprego.
C3.5.1 - Traballo por conta allea e traballo por conta propia.
C3.5.2 - O traballo na Administración pública.
C3.5.3 - Oportunidades de aprendizaxe e emprego en Europa.
C3.5.4 - Axudas e recursos para superar carencias e afrontar retos profesionais: axudas e subvencións á creación de empresas.

3.3. Avaliación das unidades didácticas (Elaborado)



1 Ti
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.2 Analizar os factores persoais e socioculturais que interveñen na configuración psicolóxica da persoa a partir do coñecemento comparado da dimensión social e antropolóxica do ser humano.
Proba escrita
Analiza coherentemente os factores básicos que configuran a unha pessoa 10
CA1.3 Analizar a relación da cognición, a motivación, a aprendizaxe e a xestión emocional coa conduta, tanto propia como dos demais, a partir das bases teóricas fundamentais dos procesos físicos e psicolóxicos que interveñen neles.
Proba escrita
Analiza factores da conducta básicos 20
CA2.1 Analizar e comprender no desenvolvemento evolutivo das persoas as principais características da madurez que conforman a persoa nos distintos planos: físico, cognitivo, social, emocional e sexual.
Proba escrita
Comprende as características principais de madurez cunha pessoa 20
CA2.3 Mellorar o desempeño persoal, social e académico aplicando estratexias de aprendizaxe e xestión emocional que permitan maior control sobre as accións e as súas consecuencias.
Táboa de indicadores
Mellora no plano personal social e académico 30
CA3.3 Analizar e comprender no desenvolvemento evolutivo das persoas as principais características da madurez que conforman a persoa nos distintos planos: físico, cognitivo, social, emocional e sexual.
Proba escrita
Comprende o desenvolvimento evolutivo nos distintos planos 20

2 Ti e a tua contorna
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.1 Reflexionar de maneira crítica sobre a condición humana, a sociedade e a cultura, a partir do coñecemento que proporcionan as ciencias humanas e sociais.
Proba escrita
Reflexionar de maneira crítica sobre a condición humana, a sociedade e a cultura. 10
CA1.4 Identificar e aplicar os procesos que interveñen na aprendizaxe, analizando as súas implicacións e desenvolvendo estratexias que favorezan a adquisición de coñecementos, destrezas e actitudes.
Proba escrita
Identificar e aplicar os procesos que interveñen na aprendizaxe. 20
CA1.5 Analizar a importancia do compoñente emocional, tomando conciencia da súa repercusión na aprendizaxe e desenvolvendo estratexias que o melloren.
Táboa de indicadores
Analizar a importancia do compoñente emocional, tomando conciencia da súa repercusión na aprendizaxe. 20
CA1.6 Analizar e comprender no desenvolvemento evolutivo das persoas as principais características da madurez que conforman a persoa nos distintos planos: físico, cognitivo, social, emocional e sexual.
Proba escrita
Identificar no desenvolvemento evolutivo das persoas as principais características da madurez que conforman a persoa nos distintos planos: físico, cognitivo, social, emocional e sexual. 10
CA2.3 Mellorar o desempeño persoal, social e académico aplicando estratexias de aprendizaxe e xestión emocional que permitan maior control sobre as accións e as súas consecuencias.
Táboa de indicadores
Mellorar o desempeño persoal, social e académico. 20
CA3.7 Analizar a diversidade persoal, social e cultural desde distintas perspectivas a partir do coñecemento que proporcionan as ciencias humanas e sociais, mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación.
Táboa de indicadores
Analizar a diversidade persoal, social e cultural mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación. 20

3 Ti e os demais
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.8 Analizar a diversidade persoal, social e cultural desde distintas perspectivas a partir do coñecemento que proporcionan as ciencias humanas e sociais, mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación.
Táboa de indicadores
Analizar a diversidade persoal, social e cultural mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación. 10
CA1.9 Valorar a diversidade, desde o respecto, a inclusión e a igualdade real e efectiva entre mulleres e homes, considerándoa un elemento enriquecedor no ámbito persoal, social e cultural.
Táboa de indicadores
Valorar a diversidade, desde o respecto, a inclusión e a igualdade real e efectiva entre mulleres e homes. 10
CA2.3 Mellorar o desempeño persoal, social e académico aplicando estratexias de aprendizaxe e xestión emocional que permitan maior control sobre as accións e as súas consecuencias.
Táboa de indicadores
Mellorar o desempeño persoal, social e académico. 20
CA2.4 Desenvolver estratexias e habilidades que faciliten a adaptación a novos grupos e contextos a partir do coñecemento social e antropolóxico do ser humano.
Táboa de indicadores
Desenvolver estratexias e habilidades que faciliten a adaptación a novos grupos. 10
CA2.8 Valorar a diversidade desde o respecto, a inclusión e a igualdade real e efectiva entre homes e mulleres, considerándoa un elemento enriquecedor no ámbito persoal, social e cultural.
Táboa de indicadores
Valorar a diversidade, desde o respecto, a inclusión e a igualdade real e efectiva entre mulleres e homes. 10
CA3.1 Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais mediante a exploración das oportunidades académicas e profesionais que ofrece a contorna presencial e virtual, e desenvolvendo as destrezas necesarias no proceso de toma de decisións.
Táboa de indicadores
Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais. 10
CA3.4 Identificar calidades persoais e sociais propias e dos demais, reflexionando sobre a importancia de potenciar aquelas que permitan afrontar novos retos eficazmente e de modo progresivamente autónomo, e faciliten así o proceso de transición da adolescencia á vida adulta.
Proba escrita
Recoñecer calidades persoais e sociais propias e dos demais. 10
CA3.5 Mellorar o desempeño persoal, social e académico aplicando estratexias de aprendizaxe e xestión emocional que permitan maior control sobre as accións e as súas consecuencias.
Táboa de indicadores
Mellorar o desempeño persoal, social e académico. 10
CA3.7 Analizar a diversidade persoal, social e cultural desde distintas perspectivas a partir do coñecemento que proporcionan as ciencias humanas e sociais, mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación.
Táboa de indicadores
Analizar a diversidade persoal, social e cultural mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación. 10

4 Autocoñecemento e logro
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.2 Identificar calidades persoais e sociais propias e dos demais reflexionando sobre a importancia de potenciar aquelas que permitan afrontar novos retos eficazmente e de modo progresivamente autónomo, e faciliten así o proceso de transición da adolescencia á vida adulta.
Proba escrita
Recoñecer calidades persoais e sociais propias e dos demais. 20
CA2.3 Mellorar o desempeño persoal, social e académico aplicando estratexias de aprendizaxe e xestión emocional que permitan maior control sobre as accións e as súas consecuencias.
Táboa de indicadores
Mellorar o desempeño persoal, social e académico. 20
CA2.5 Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais mediante a exploración das oportunidades académicas e profesionais que ofrece a contorna presencial e virtual, e desenvolvendo as destrezas necesarias no proceso de toma de decisións.
Táboa de indicadores
Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais. 20
CA2.7 Analizar a diversidade persoal, social e cultural desde distintas perspectivas a partir do coñecemento que proporcionan as ciencias humanas e sociais, mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación.
Táboa de indicadores
Analizar a diversidade persoal, social e cultural mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación. 10
CA3.1 Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais mediante a exploración das oportunidades académicas e profesionais que ofrece a contorna presencial e virtual, e desenvolvendo as destrezas necesarias no proceso de toma de decisións.
Táboa de indicadores
Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais. 20
CA3.5 Mellorar o desempeño persoal, social e académico aplicando estratexias de aprendizaxe e xestión emocional que permitan maior control sobre as accións e as súas consecuencias.
Táboa de indicadores
Mellorar o desempeño persoal, social e académico. 10

5 Interación e relacións sociais
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA1.7 Desenvolver estratexias e habilidades que faciliten a adaptación a novos grupos e contextos a partir do coñecemento social e antropolóxico do ser humano.
Táboa de indicadores
Desenvolver estratexias e habilidades que faciliten a adaptación a novos grupos e contextos. 20
CA1.8 Analizar a diversidade persoal, social e cultural desde distintas perspectivas a partir do coñecemento que proporcionan as ciencias humanas e sociais, mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación.
Táboa de indicadores
Analizar a diversidade persoal, social e cultural mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación. 20
CA2.3 Mellorar o desempeño persoal, social e académico aplicando estratexias de aprendizaxe e xestión emocional que permitan maior control sobre as accións e as súas consecuencias.
Táboa de indicadores
Mellorar o desempeño persoal, social e académico. 10
CA3.1 Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais mediante a exploración das oportunidades académicas e profesionais que ofrece a contorna presencial e virtual, e desenvolvendo as destrezas necesarias no proceso de toma de decisións.
Táboa de indicadores
Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais. 10
CA3.6 Desenvolver estratexias e habilidades que faciliten a adaptación a novos grupos e contextos a partir do coñecemento social e antropolóxico do ser humano.
Táboa de indicadores
Desenvolver estratexias e habilidades que faciliten a adaptación a novos grupos. 10
CA3.7 Analizar a diversidade persoal, social e cultural desde distintas perspectivas a partir do coñecemento que proporcionan as ciencias humanas e sociais, mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación.
Táboa de indicadores
Analizar a diversidade persoal, social e cultural mostrando actitudes de respecto e empatía polo diferente, e valorando a equidade e a non discriminación. 20
CA3.8 Valorar a diversidade, desde o respecto, a inclusión e a igualdade real e efectiva entre mulleres e homes, considerándoa un elemento enriquecedor no ámbito persoal, social e cultural.
Táboa de indicadores
Valorar a diversidade desde o respecto, a inclusión e a igualdade real e efectiva entre mulleres e homes. 10

6 Orientación, futuro e toma de decisións
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.3 Mellorar o desempeño persoal, social e académico aplicando estratexias de aprendizaxe e xestión emocional que permitan maior control sobre as accións e as súas consecuencias.
Táboa de indicadores
Mellorar o desempeño persoal, social e académico. 20
CA2.5 Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais mediante a exploración das oportunidades académicas e profesionais que ofrece a contorna presencial e virtual, e desenvolvendo as destrezas necesarias no proceso de toma de decisións.
Táboa de indicadores
Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais. 30
CA3.1 Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais mediante a exploración das oportunidades académicas e profesionais que ofrece a contorna presencial e virtual, e desenvolvendo as destrezas necesarias no proceso de toma de decisións.
Proba escrita
Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais. 20
CA3.2 Explorar a contorna próxima identificando as oportunidades académicas e profesionais que ofrece, valorando aquelas que mellor se adaptan ás calidades e intereses persoais e potenciando o espírito de iniciativa e superación.
Táboa de indicadores
Explorar a contorna próxima identificando as oportunidades académicas e profesionais que ofrece. 30

7 Contorna de traballo e carreira profesional
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA2.3 Mellorar o desempeño persoal, social e académico aplicando estratexias de aprendizaxe e xestión emocional que permitan maior control sobre as accións e as súas consecuencias.
Táboa de indicadores
Mellorar o desempeño persoal, social e académico. 30
CA2.6 Explorar a contorna próxima identificando as oportunidades académicas e profesionais que ofrece, valorando aquelas que mellor se adaptan ás calidades e intereses persoais e potenciando o espírito de iniciativa e superación.
Táboa de indicadores
Explorar a contorna próxima identificando as oportunidades académicas e profesionais que ofrece. 30
CA3.1 Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais mediante a exploración das oportunidades académicas e profesionais que ofrece a contorna presencial e virtual, e desenvolvendo as destrezas necesarias no proceso de toma de decisións.
Táboa de indicadores
Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais. 40

8 A busca de emprego
Criterios de avaliación * Tipo de instrumento * Grao mínimo de consecución * % peso
CA3.1 Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais mediante a exploración das oportunidades académicas e profesionais que ofrece a contorna presencial e virtual, e desenvolvendo as destrezas necesarias no proceso de toma de decisións.
Táboa de indicadores
Realizar un proxecto persoal, académico e profesional propio e aproximarse ao proceso de procura activa de emprego, priorizando as necesidades e descubrindo os intereses persoais e vocacionais. 100

4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)


A metodoloxía didáctica nesta materia debe favorecer a capacidade do alumnado por aprender por se mesmo tendo en conta a diversidade e os diferentes ritmos de aprendizaxe e promover a aprendizaxe en equipo facendo fincapé na relación dos aspectos teóricos da materia coas súas aplicacións prácticas na sociedade. Así mesmo, traballaranse os valores transversais fomentando especialmente a comprensión lectora e a integración e o uso das tecnoloxías da información e da comunicación na aula. A metodoloxía didáctica adaptarase ás características de cada estudante, favorecendo a súa capacidade para aprender por si mesmo e para traballar en equipo. Ademais fomentarase a capacidade de autonomía do alumnado e desenvolver a capacidade de aprender a aprender.

* PRINCIPIOS METODOLÓXICOS

No proceso de ensinanza e aprendizaxe han de asegurar distintos tipos de aprendizaxe:

1º: Aprendizaxe significativa: partindo dos coñecementos previos, as alumnas e os alumnos, han de ser capaces de aprender a aprender, adquirindo unha serie de coñecementos, habilidades e actitudes para poder establecer relacións entre a materia e a súa propia realidade.

2º: Aprendizaxe funcional: os novos contidos deberán ser aplicados en diferentes contextos cando os estudantes o precisen.

3º: Aprendizaxe cooperativa: traballar a materia en grupo, no laboratorio, no desenvolvemento de proxectos de investigación ou mediante debates favorecerá o interese pola mesma e axuda ao estudante no seu perfeccionamento persoal e social.

4º: Aprendizaxe mediante o emprego das TICs: coa utilización de Internet, de vídeos divulgativos, do encerado dixital... a aula de informática será utilizada como recurso de apoio.

A metodoloxía didáctica adaptarase ás características de cada estudante, favorecendo a súa capacidade para aprender por si mesmo e para traballar en equipo. Ademais fomentarase a capacidade de autonomía do alumnado e desenvolver a capacidade de aprender a aprender.

* TIPOS DE ACTIVIDADES E PROXECTO PERSOAL

Entre as distintas actividades que conformarán o portfolio do alumnado, atoparanse:

- Elaboración dun DAFO e deseño dun perfil persoal / profesional. Actividade relacionada co taller impartido por profesionais do sector da orientación laboral no cal traballarán con ferramentas para elaborar perfís profesionais, CV...

- Preparación de entrevistas laborais entre os distintos grupos de alumnado. Simulacro e representación da entrevista. Debate grupal e coavaliación.

- Preparación do proxecto persoal e profesional, para o que se farán investigacións e actividades que amplíen os coñecementos e perspectivas do alumnado.

* DESENVOLVEMENTO DAS UNIDADES

O fío condutor que se seguirá á hora de desenvolver as distintas unidades didácticas será o seguinte:

a) Introdución á unidade didáctica.

b) Análise dos coñecementos previos dos alumnado.

c) Desenvolvemento da unidade a través de diferentes tarefas e actividades.

d) Resumo e síntese dos contidos da unidade.

* TIPOS DE AGRUPAMENTOS

As diversas formas de agrupamento que se utilizarán, divídense en tres tipos:

- Gran grupo.

- Equipos de traballo cooperativo.

- Traballo individual.

* CONTRIBUCIÓN A PLANS E PROXECTOS

Preténdese que o alumnado colabore e participe nos plans e proxectos que se desenvolvan no centro, así como outros programas que sexan de interese para o alumnado.


4.2. Materiais e recursos didácticos (Elaborado)


Denominación
Aula dixital do centro e web dinámica
Servizos de videoconferencia institucionais, se é preciso, como Webex
Aula de informática
Software específico libre como openoffice
Plans, proxectos e programas de centro
Libro de texto da editorial Editex
Prensa unha vez á semana dentro do programa Prensa na escuela
Libros relacionados coa materia de lectura na biblioteca
Programas de interese como Young Business Talents, os da Fundación Junior Achievement, Prensa na escuela, Programa da ONCE, e aqueles que vaian xurdindo que sexan de interese e adaptados ao curso como os do Eduemprende ou outros

O espazo habitual no que se desenvolverán as sesións consiste nunha aula convenientemente equipada cun encerado dixital e outro tradicional, dispoñendo o alumnado de pupitres individuais, o que facilitará os necesarios cambios na súa distribución para o traballo en parellas ou grupal. 

No que se refire ás ferramentas que centrarán o traballo do alumnado na aula, as principais serán o libro de texto recomendado polo departamento didáctico e todos os materiais que formen parte dos contidos da aula virtual da materia, na súa maioría deseñadas polo docente asi como tamén o caderno onde se desenvolverán todas as actividades, exercicios e tarefas propostas polo docente.

No portfolio o alumnado gardará e clasificará trimestralmente non só todos aqueles documentos impresos que lle sexan entregados ao longo do curso, senón tamén os xerados por eles mesmos. Entre os recursos impresos mencionados destacan as actividades de comprensión lectora, os informes e as diferentes actividades propostas para o grupo e específicamente para cada estudante cando a/o docente o considere necesario.

Na aula virtual a docente colgará material para o alumnado que por razóns xustificadas non asista de forma prolongada ao centro así como material para ampliación e/ou reforzo. Organizaranse en dita aula os contidos das unidades didácticas, repositorio de contidos, documentos e enlaces a outros recursos dixitais; espazo de intercambio e comunicación entre profesorado e alumnado (foros e mensaxeria), e de avaliación, seguimento e recuperación (realización de tarefas, cuestionarios, probas ensaio ....).

Plataformas de videoconferencia que permite ao docente interactuar en tempo real co alumnado: compartindo contidos e facilitando a exposición dos mesmos, facendo cuestionarios e exercicios en tempo real e de xeito colaborativo...

Desenvolvemento de actividades de promoción da lectura no ámbito económico.


Desenvolvemento de actividades nos plans, proxectos e programas nos que participa o centro, vinculados aos contidos da materia, fomentando o traballo dos elementos transversais.


O acceso á aula de informática é imprescindible para o desenvolvemento dos contidos así como para o cumprimento dos obxectivos 


5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)


Ao inicio de curso, nas primeiras sesións, realizarase unha proba inicial. O seu obxectivo é facilitar información sobre distintos aspectos do alumnado, tales como posibles dificultades de aprendizaxe ou capacidades por riba da media do grupo. A dita información servirá para programar as adaptacións precisas, así como para a elaboración das actividades de reforzo e de ampliación no caso de ser necesarias.

Os resultados da dita proba daranse a coñecer durante unha reunión establecida polo centro ao inicio do curso e na que se atopará a totalidade da xunta avaliadora. En función dos resultados obtidos, e sempre coa intervención do departamento de orientación levaranse a cabo as medidas de atención pertinentes.


5.2. Criterios de cualificación e recuperación (Elaborado)


Pesos na materia 
Instrumentos de avaliación UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8 Total programación
Pesos das unidades didácticas (%) 12.0 10.0 10.0 15.0 15.0 14.0 12.0 12.0 100.0
Proba escrita 70.0 40.0 10.0 20.0 0.0 20.0 0.0 0.0 19.2
Táboa de indicadores 30.0 60.0 90.0 80.0 100.0 80.0 100.0 100.0 80.8

Tódalas actividades desenvolvidas na aula son avaliables, así como esta mesma programación.

Cualificarase en números enteiros de 1 a 10. Esta cualificación obterase a partir da análise por parte da docente dos instrumentos de avaliación. En concreto:

-A asistencia, actitude, interese, participación e evolución positiva na clase, que se analizan mediante a observación sistemática e a análise das producións do alumnado tanto oral como escrita ponderarán un 50% na cualificación final.

-Probas específicas. Estas se superarán cando o alumnado conteste correctamente como mínimo o 50% das cuestións formuladas (5 puntos). Ponderarán un 50% na cualificación final, sendo necesario para a cualificación final positiva ter polo menos un 5 en cada unha das dúas clases de cualificación ponderables.

A falta de asistencia do alumnado a algunha das probas específicas fixadas suporá a cualificación nesta de 0, unicamente a xustificación documental, de procedencia allea ao círculo persoal e familiar do alumno, por enfermidade ou causa maior, será considerada para poder optar a unha nova data de exame.

O número de probas específicas será variable, atendendo ao grado de dificultade e extensión dos temas nos que se estrutura a materia, de feito, pode que non sexa necesario realizar ditas probas en algunha avaliación, o enfoque práctico que adopta esta materia permite que a avaliación doutras variables observables xa indicadas poidan servir suficientemente para construír unha medida do proceso de aprendizaxe do alumnado. No caso de realización de algún control en todas ou nalgunha das avaliacións, ese exame non será eliminatorio respecto á materia que contempla e, dentro do 50% para as probas específicas, ponderará un terzo, mentres que o exame de toda a materia da avaliación ponderará dous terzos para obter a cualificación total das probas específicas de dita avaliación. Será necesario, de calquera maneira, que se acade un 5 polo menos en todas e cada unha das probas e instrumentos avaliados así como en cada unha das tres avaliacións do curso. A cualificación final se realizará facendo a media das cualificacións de cada avaliación. Poderá variarse a ponderación se por calquera circunstancia non se puidese seguir a distribución prevista na temporalización e en función dos temas ou amplitude da materia en cada avaliación.

No caso de ter suspensa algunha avaliación, agás a última, derivada da ponderación do 50% por actitude, interese, participación..., poderá recuperar esa cualificación na seguinte avaliación, se a súa evolución é suficientemente significativa.

Tanto nas probas específicas como no resto das producións, o alumnado deberá utilizar adecuadamente o vocabulario específico, a desorde, a falta de limpeza, na presentación, a mala redacción e os erros ortográficos suporán unha diminución na cualificación, así como a entrega fóra de prazo e sen seguir as instrucións da profesora.

Ao finalizar o terceiro trimestre farase unha proba final de recuperación (sen prexuízo de que se poida realizar algunha outra proba de recuperación da 1ª e/ou 2ª avaliacións) para aquel alumnado que non superase algunha ou algunhas das avaliacións durante o curso. 

A cualificación máxima que se poderá obter na recuperación será dun 5 ou 6, podendo, en casos excepcionais de esforzo e traballo do alumno acadar o 7 se así se considera.

Para a cualificación das distintas avaliacións e a cualificación final ordinaria e extraordinaria non se redondeará ao número enteiro superior (agás excepcionalmente pola realización sobresaínte de traballos ou actividades voluntarias na convocatoria ordinaria).

O alumnado non poderá portar durante a realización das probas ningún aparello electrónico, reloxo con funcións de memoria ou conexión wi fi, nin outro material que non sexa un bolígrafo azul ou negro e calculadora, que non poderá ter ningunha das seguintes prestacións: posibilidade de transmitir datos; programable; pantalla gráfica; resolución de ecuacións e almacenamento de datos alfanuméricos. 

Calquera actuación sospeitosa dos alumnos na realización das probas escritas ou orais relativa á utilización de materiais ou medios que supoñan un recurso externo, incluída a copia ou axuda dalgún compañeiro ou compañeira, así como non seguir as instrucións ditadas pola docente para a realización da proba, suporá, no caso de que sexa unha proba durante o curso, a avaliación negativa da convocatoria ordinaria (outorgándoselle unha cualificación de 1), no caso de ser na proba extraordinaria, suporá a avaliación negativa na mesma (outorgándoselle a cualificación de 1).


No caso de que o alumnado teña faltas de asistencia ou de puntualidade sen xustificar, estas restarán 0,33 puntos cada unha en cada avaliación á hora de determinar a cualificación, se ditas faltas están xustificadas comezarán a diminuír a cualificación desde as 4 faltas. Se as faltas sen xustificar alcanzan o mesmo número de clases da materia que corresponden a un mes, o alumno terá que aprobar o exame final de recuperación de todas as avaliacións, non se lle gardará ningunha das avaliacións que no seu caso estivesen aprobadas.

Se durante as clases ou calquera outras actividades os alumnos son amoestados por unha falta de respecto cara aos compañeiros ou a profesora, ou por outra circunstancia como a negativa a realizar actividades, acudir a actividades complementarias, o mal comportamento, a utilización do móbil sen autorización expresa... este apercibimento suporá, dependendo da súa gravidade, a diminución de 1 punto na cualificación da avaliación, ata a obtención dun 1 na avaliación correspondente. De non modificar a actitude e recibir un segundo apercibimento o alumnado suspenderá a materia na convocatoria ordinaria de xuño.

-Procedemento de avaliación ordinaria

Entenderase que un alumno ou alumna obtén avaliación positiva cando acada un mínimo de 5 puntos ao remate do período ordinario.

 

Ao finalizar o terceiro trimestre farase unha proba final de recuperación (sen prexuízo de que se poida realizar algunha outra proba de recuperación da 1ª e/ou 2ª avaliacións) para aquel alumnado que non superase algunha ou algunhas das avaliacións durante o curso. 

A cualificación máxima que se poderá obter na recuperación será dun 5 ou 6, podendo, en casos excepcionais de esforzo e traballo do alumno acadar o 7 se así se considera.

A cualificación da avaliación final será calculada como media ponderada das cualificacións das avaliacións parciais superadas e a cualificación da proba final correspondente ás avaliacións non superadas sen aplicar o redondeo.

-Procedemento de avaliación extraordinaria

Para aqueles alumnos e alumnas que non acaden unha avaliación ordinaria positiva, haberá a opción de acudir a unha avaliación extraordinaria, consistente nunha proba obxectiva nas datas que a tal fin sexan fixadas polo centro. Dita proba será sempre da totalidade dos contidos da materia (nunca de avaliacións soltas). 

O exame constará de preguntas teóricas e exercicios prácticos e haberá que superar cada unha das partes teórica e práctica. Para aprobar a materia na convocatoria extraordinaria, será necesario chegar a unha nota mínima de 5 puntos.

Para a cualificación das distintas avaliacións e a cualificación final ordinaria e extraordinaria non se redondeará ao número enteiro superior (agás excepcionalmente pola realización sobresaínte de traballos ou actividades voluntarias na convocatoria ordinaria).

A falta de asistencia do alumnado a algunha das probas específicas fixadas suporá a cualificación nesta de 0, unicamente a xustificación documental, de procedencia allea ao círculo persoal e familiar do alumno, por enfermidade ou causa maior, será considerada para poder optar a unha nova data de exame.

O alumnado non poderá portar durante a realización das probas ningún aparello electrónico, reloxo con funcións de memoria ou conexión wi fi, nin outro material que non sexa un bolígrafo azul ou negro e calculadora, que non poderá ter ningunha das seguintes prestacións: posibilidade de transmitir datos; programable; pantalla gráfica; resolución de ecuacións e almacenamento de datos alfanuméricos. 

Calquera actuación sospeitosa dos alumnos na realización das probas escritas ou orais relativa á utilización de materiais ou medios que supoñan un recurso externo, incluída a copia ou axuda dalgún compañeiro ou compañeira, así como non seguir as instrucións ditadas pola docente para a realización da proba, suporá, no caso de que sexa unha proba durante o curso, a avaliación negativa da convocatoria ordinaria (outorgándoselle unha cualificación de 1), no caso de ser na proba extraordinaria, suporá a avaliación negativa na mesma (outorgándoselle a cualificación de 1).

 

5.3. Procedemento de seguimento, recuperación e avaliación das materias pendentes (Elaborado)


Non resulta de aplicación neste curso

5.4. Procedemento para acreditar os coñecementos necesarios en determinadas materias (Elaborado)


Non resulta de aplicación nesta etapa

6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)


Para o alumnado con necesidades específicas de apoio educativo serán deseñadas de xeito específico de modo que se facilite o desempeño do seu rol no proxecto. Do mesmo modo, prestaráselle unha maior atención na aula e nas acividades fóra da aula, estando pendentes en todo momento do seu desempeño así como da consecución das súas tarefas individuais. Todo isto sen prexuízo de que a medida que avance o curso poida detectarse a necesidade deste tipo de actividades individualizadas noutros alumnos/as establecéndose, de ser o caso, os necesarios reforzos educativos.

Por outra banda, tamén están previstas actividades de ampliación para aquel alumnado que presente un maior ritmo de aprendizaxe. Tratarase de actividades motivadoras que, en todo caso, vaian máis alá dos xa afianzados mínimos da materia e que supoñan un maior desafío na busca de información, así como a interrelación dos diferentes contidos.


7.1. Concreción dos elementos transversais (Elaborado)


Concreción dos elementos transversais que se traballarán no curso 
Secuencia Elementos transversais UD 1 UD 2 UD 3 UD 4 UD 5 UD 6 UD 7 UD 8
1 Comprensión lectora
2 Expresión oral e escrita
3 comunicación audiovisual
4 Emprendemento social e empresarial
5 Competencia digital
6 Fomento do espírito crítico e científico
7 Educación emocional e en valores
8 Igualdade de género
9 Creatividade

No deseño de actividades á hora de traballar en grupo:

- Fomentaranse de maneira transversal a igualdade entre mulleres e homes, a educación para a saúde, incluída a afectivo-sexual, a educación para a sustentabilidade e o consumo responsable, o respecto mutuo e a cooperación entre iguais.

- Promoverase a aprendizaxe da prevención e da resolución pacífica de conflitos en todos os ámbitos da vida persoal, familiar e social, así como dos valores que sustentan a liberdade, a xustiza, a igualdade, o pluralismo político, a paz, a democracia, o respecto polos dereitos humanos e o rexeitamento da violencia terrorista, a pluralidade, o respecto polo Estado de dereito, o respecto e a consideración polas vítimas do terrorismo, e a prevención do terrorismo e de calquera tipo de violencia.

- Evitaranse os comportamentos, os estereotipos e os contidos sexistas, así como os que supoñan discriminación por razón da orientación sexual ou da identidade de xénero.

7.2. Actividades complementarias (Elaborado)


Actividade Descrición 1º trim. 2º trim. 3º trim.
Programa Prensa en la escuela Programa organizado por La Voz de Galicia
Concurso Simulador YBT Actividade sobre gestión de empresas
Participación en programas e proxectos de interese para a materia Eduemprende, Prensa en la escuela, Concurso da ONCE
Programa de educación Cívico tributaria Charla de técnicos da aeat sobre os tributos
Charlas con persoas referentes en diversos ámbitos En colaboración co departamento de Orientación
Conmemoración do día da Educación financeira Obradoiro sobre a educación financeira
Conmemoración do día do Emprendemento, do da Creatividade e Innovación, da Paz, da Muller, da UE,... Reflexionar sobre valores, cualidades...

Non se rexistraron observacións

8.1. Procedemento para avaliar o proceso do ensino e a practica docente cos seus indicadores de logro (Elaborado)


Categoría indicador de logro Indicadores de logro
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Inclúe os elementos curriculares na programación didáctica adaptándoos ás características do alumnado e contexto do centro.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Elabora as unidades didácticas utilizando como referente a programación didáctica da materia.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Presenta e publica a programación didáctica incidindo especialmente na metodoloxía, instrumentos e proceso de avaliación e cualificación.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Selecciona e secuencia de forma progresiva os contidos da programación de aula en función das características do grupo.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Organiza actividades complementarias axeitadas que completen a aprendizaxe tendo en conta as inquedanzas do alumnado, na procura de facer atractiva a participación no desenvolvemento das mesmas.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Rexistra e avalía o seguimento da súa propia actuación no desenvolvemento das clases.
Adecuación da programación didáctica e da súa propia planificación ao longo do curso académico Emprega os resultados da avaliación para mellorar o proceso de ensino.
Metodoloxía empregada Realiza a avaliación inicial co fin de identificar as dificultades do alumnado, así como as súas necesidades de atención educativa.
Metodoloxía empregada Planifica, coa antelación suficiente e tendo en conta a dispoñibilidade do alumnado, o calendario de probas a realizar segundo a tipoloxía.
Metodoloxía empregada Establece criterios e instrumentos de avaliación e autoavaliación que permitan facer o seguimento do progreso do alumnado e comprobar o grao de adquisición de competencias.
Metodoloxía empregada Analiza os resultados da avaliación cos alumnos e alumnas. Informa dos logros acadados e dificultades atopadas, propoñendo estratexias de mellora.
Metodoloxía empregada Relaciona os contidos da materia cos feitos da actualidade.
Metodoloxía empregada Emprega na aula un discurso que estimula e mantén o interese do alumnado polos contidos obxecto de estudo.
Metodoloxía empregada Propón ao alumnado a realización de actividades de recuperación e reforzo, de enriquecemento e ampliación, en función das súas necesidades
Metodoloxía empregada Emprega instrumentos de avaliación variados, diversos, flexibles e adaptados ás distintas situacións de aprendizaxe.
Metodoloxía empregada Establece as medidas máis adecuadas para que as condicións de realización das avaliacións se adapten ás necesidades do alumnado.
Metodoloxía empregada Realiza actividades, traballos e proxectos de investigación e innovación educativa relacionados coa práctica docente.
Organización xeral da aula e o aproveitamento dos recursos Ofrece ao alumnado múltiples formas de presentación dos contidos e de acción e expresión.
Organización xeral da aula e o aproveitamento dos recursos Emprega as tecnoloxías da información e da comunicación na aula como medio didáctico para desenvolver as tarefas de ensino e aprendizaxe.
Organización xeral da aula e o aproveitamento dos recursos Propón actividades complementarias que contribúan á mellora da aprendizaxe do alumnado.
Organización xeral da aula e o aproveitamento dos recursos Presenta ao inicio de cada sesión o plan de traballo, sinalando os obxectivos que se pretenden lograr.
Clima de traballo na aula Fomenta a participación do alumnado no desenvolvemento da materia, promovendo o debate e a análise crítica dos temas propostos.
Medidas de atención á diversidade Os mínimos de consecución e os criterios de cualificación e recuperación están claramente definidos.
Medidas de atención á diversidade Establece as medidas de atención á diversidade necesarias para facilitar o acceso ao currículo do alumnado
Clima de traballo na aula Recoñece o esforzo do alumnado, non só os resultados
Clima de traballo na aula Amosa unha actitude aberta e receptiva e fomenta a interacción co alumnado.
Clima de traballo na aula Xestiona a intelixencia emocional na aula, facilitando a expresión do alumnado, ensinando estratexias comunicativas
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais Procura a transparencia do proceso de avaliación
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais Fomenta e estimula as habilidades de comprensión de lectura e de uso da información, de expresión escrita e en público
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais Planifica a actividade educativa coordinada con outras materias.
Coordinación co resto do equipo docente e coas familias ou as persoas titoras legais Participa en actividades de formación dirixidas á actualización de coñecementos científico-técnicos, didácticos e/ou psicopedagóxicos.

Tal e como establece a normativa, O profesorado avaliara¿ tanto as aprendizaxes do alumnado como os procesos de ensino e a su¿a propia pra¿ctica docente, para o cal establecera¿ indicadores de logro nas programacio¿ns docentes. Tales indicadores consisten nunha serie de items que permiten reflexionar sobre a actuacio¿n co alumnado e os aspectos reflectidos na programacio¿n:

• planificacio¿n,
• motivacio¿n do alumnado,
• desenvolvemento do proceso de ensino,
• idoneidade dos materiais empregados e das actividades propostas • seguimento e avaliacio¿n do proceso de ensinanza-aprendizaxe

Valoraranse de 0 a 5.
Obxectivos da avaliacio¿n da pra¿ctica docente:

• Axustala a¿s peculiaridades do grupo e a cada alumno/a.

• Comparar a planificacio¿n curricular coa su¿a execucio¿n.

• Favorecer a reflexio¿n individual e colectiva.
• Mellorar a comunicacio¿n e coordinacio¿n

8.2. Procedemento de seguimento, avaliacio¿n e propostas de mellora

Ao iniciar o curso revisarase a programacio¿n a partir das propostas de mellora recollidas na correspondente memoria do departamento do curso anterior.

A avaliacio¿n da presente programacio¿n farase a trave¿s do seguimento na aplicacio¿n Proens ao final de cada unidade dida¿ctica por parte do/a profesor/profesora que imparta a materia a cada grupo e nas reunio¿ns mensuais de departamento. O informe de seguimento require indicar o nu¿mero de sesio¿ns empregadas en cada unidade dida¿ctica, grao de cumprimento, propostas de mellora e observacio¿ns.

Nas reunio¿ns de departamento comprobarase o grao de consecucio¿n dos obxectivos programados e as dificultades que se poidan atopar co fin de introducir as modificacio¿ns que sexan precisas.

O informe de seguimento facilitara¿ a redaccio¿n da Memoria Final.

Ferramentas a empregar para analizar o grao de cumprimento dos indicadores de logro:

• Diario de aula.
• Ru¿brica de autoavaliacio¿n.
• Estati¿sticas de resultados.
• Cuestionarios e enquisas ao alumnado.


8.2. Procedemento de seguimento, avaliación e propostas de mellora (Elaborado)


A principal referencia da que se disporá para este procedemento de seguimento e autoavaliación será a temporalización definida ao inicio do curso, debéndose analizar de xeito periódico se o programado se corresponde coas necesidades do alumnado, de modo que o desenvolvemento das unidades didácticas siga o calendario previsto.

O documento elaborado para levar dito seguimento constituirase como un caderno de traballo na aula. Neste caderno do docente, reflectirase o desenvolvemento efectivo das sesións, facendo fincapé no aproveitamento destas e dos recursos dispoñibles.

O propio seguimento da programación será realizado cando menos, unha vez ao mes, deixando constancia nas actas de reunión de departamento.


9. Outros apartados (Elaborado)


Outros apartados
Non se atoparon elementos.

Volver