O sistema dual na formación profesional en Alemaña
1. O papel e a función do sistema de FP dual en Alemaña
O sistema alemán de formación profesional (VET)
Sistema VET dual (nivel secundaria superior):
Cooperación pública-privada
- Sector privado: formación na empresa (2/3 da duración)
- Sector público:
a) Formación escolar (1/3 da duración)
b) Formación escolar (100% da duración, prácticas)
Elementos característicos do sistema dual VET de formación en Alemaña
Financiamento da educación e formación profesional (2000)
Total: 20.920 millóns de euros
- Sector privado (empresas): 14.700 millóns de euros (73%)
- Sector público
a) Formación escolar a tempo parcial: 3.050 millóns de euros (13%)
b) Formación escolar (100% da duración) 3.170 millóns de euros (14%)
Entidades responsables do sistema dual de educación e formación profesional
A cooperación dos responsables no sistema dual da educación e formación profesional
Consellerías de Educación federais, ministerio do Estado, empregadores asociacións e sindicatos desenvolven:
- Perfil de títulos/estándares da formación profesional/obxectivos de aprendizaxe
- Obxectivos de avaliación final
- Duración e contidos dos programas de formación
- Nivel das cualificacións
- Criterios para a xestión de calidade
Infraestrutura organizadora a través das cámaras
Case 430 en todos os sectores da economía, principalmente do comercio, industria e oficios actúan en nome das autoridades públicas de formación
- Acreditación da empresa formadora
- Validación, xustificantes e certificación
- Seguimento e validación do proceso formativo
- Mantemento de centros de formación para a formación continua
2. Eficacia e eficiencia do sistema dual de FP
Vantaxes da formación profesional dual estruturada
- Para as empresas
- Asegurar as novas xeracións de man de obra cualificada.
- Baixos custos de contratación de man de obra.
- Influencia sobre o contido e a organización da formación segundo as necesidades do mercado.
As vantaxes da formación desde o punto de vista das empresas:
- O mellor modo para introducir empregados na estrutura dunha empresa - 75%
- Aumenta o valor empresarial da empresa - 72%
- Evita o risco da escaseza de man de obra cualificada - 61%
- Baixos custos de contratación e familiarización do novo operario - 66%
- Contribúe de xeito decisivo á futura competitividade da empresa - 64%
Empresas, patronais e sindicatos elaboran os contidos xuntos.
Vantaxes da formación profesional dual estruturada
- Para os aprendices
- Formación no mercado laboral real, é dicir, que teñen mellores saídas para atopar un posto de traballo despois de superar a formación; estándares uniformes de cualificacións.
- Adquisición de habilidades sociais, desenvolvemento da personalidade.
- Situación motivadora (gañan un soldo e aprenden á vez).
Gama dos títulos obtidos no sistema dual:
Execución - planificación - seguimento
- Competencia persoal e social
- Capacidade de traballar en equipo
- Vontade de colaborar
- Conciencia do impacto da tecnoloxía e do papel que xoga a creatividade
- Motivación
- Capacitación de tomar decisión
Competencias ocupacionais
- Confidencia en manexar máquinas e instalacións
- Comprensión profunda de sistemas
Competencia metodolóxica
- Razoamento profundo e lóxico
- Estratexias para resolver problemas
Soldos medios durante a formación profesional dual en sectores seleccionados
Vantaxes da formación profesional dual estruturada
- Para o estado
- Posibilidade de ofrecer formación profesional a todos os mozos que saen da educación xeral
- A contribución do sector privado alixeira a presión sobre o orzamento público
- Atopar socios para o desenvolvemento de estándares competitivos de formación nacionais
Oferta e demanda de postos de formación
Ata 1996 suficiente oferta, ata 2007 máis demanda ca oferta. Co decrecemento demográfico, xa non hai suficiente mocidade para a formación no futuro.
Os países coa formación profesional dual teñen menores taxas de desemprego xuvenil e poden recuperar máis efectivamente os mozos que abandonaron o sistema formativo.
3. Resumo
- Responsabilidade compartida entre o sector público e privado
- Educación e formación profesional realízanse en empresas e escolas de FP con quenda reducida (por exemplo, 3 días na empresa, 2 días na escola)
- Aproximadamente 360 titulacións recoñecidas no ámbito nacional
- 1,6 millóns de aprendices, o 41% deles son mulleres
- Aproximadamente 484.000 empresas que proporcionan formación (arredor do 23,3% do total de empresas)
Requisitos previos para o sistema dual da formación profesional en Alemaña
(1) Compromisos estratéxicos
- Un amplo consenso na sociedade para lle ofrecer FP a toda a mocidade que sae da educación xeral.
- Un concepto estratéxico e capaz para a formación dos futuros profesionais en cooperación coas empresas.
- Unha decisión estratéxica top-down adoptada polo Goberno e polos empregadores para implantar un sistema formativo en cooperación.
- A disposición do sector público (goberno, escolas) para aceptar o sector privado como socio paritario na materia de educación e formación profesional.
- A disposición do sector privado de aceptar o control de calidade da súa educación e das súas actividades formativas.
- Unha lei fundamental de educación (decreto de FP) que regula os papeis dos actores sociais.
(2) Compromiso legal: a lei da formación profesional
- Asociación público-privada: determina o papel dos actores sociais, os seus dereitos e deberes.
- Regulacións claras de financiamento: as empresas cobren os seus propios gastos de formación (por exemplo, o soldo do aprendiz, o custo dos formadores, materiais), o financiamento das escolas por parte do Goberno.
- Investigación no campo da educación e da formación profesional e a mellora/desenvolvemento de programas formativos.
- Infraestrutura organizativa a través das cámaras: acreditación de empresas que ofrecen formación, rexistro dos contratos de formación e das experiencias laborais, exames e certificación.
- Elementos fundamentais de educación e formación profesional: os compoñentes necesarios de estándares para a formación profesional; regulación do contrato de formación; regulación do recoñecemento da aprendizaxe precedente; pagamento do aprendiz etc.
- Instituto Federal para a Formación Profesional (BIBB): plataforma para o diálogo entre os que deciden, instituto de desenvolvemento e investigación, desempeña actividades de investigación e desenvolvemento e actúa como institución asesora para a toma de decisión política e práctica.
Exposición máxima á realidade do traballo
Encontro entre demanda e oferta
Taxa relativamente baixa de desemprego xuvenil
Vasta gama de competencias
Mellor empregabilidade