Diagrama de temas
-
-
-
Recomendamos, entre a inabarcable e desigual produción sobre o Holocausto, as reflexións dos seguintes historiadores, contextualizando o Holocausto e mesmo comparándoo con outros xenocidios e crimes contra a Humanidade durante o século pasado.
BRUNETEAU, B., 2006, El siglo de los genocidios. Violencias, masacres y procesos genocidas desde Armenia a Ruanda, Alianza Editorial. Concretamente o capítulo 4 titulado “o xenocidio extremo: o exterminio dos xudeos europeos”.
CASANOVA, J., 2020, Una violencia indómita. El siglo XX europeo, Crítica, Barcelona. Concretamente:
- Capítulo 5 (violencia sin fronteras) no que se describen as prácticas de limpeza étnica, xenocidio e violencia sexual.
- Epílogo (pasados fracturados, presentes divididos): apartado dedicado a memorias cruzadas.
FONTANA, J., 2011, Por el bien del imperio. Una historia del mundo deste 1945, Past & Present, Barcelona. Nomeadamente os seguintes apartados nos capítulos entre parentese:
- “Las consecuencias de la derrota: los sufrimentos de la población civil” (capítulo 1).
- “La tragedia del Libano” (capítulo 12).
- “La internacional humanitaria” (capítulo 14).
- “Clinton y la cuestión de Palestina” (capítulo 15).
- “La otra cara de la crisis: la lucha por la tierra y por los alimentos” (cap. 18: una crisis global).
JUDT, T., 2008, Posguerra, una historia de Europa desde 1945, Taurus, Madrid. Concretamente os apartados titulados “el legado de la guerra” e “justo castigo” e epílogo titulado “desde la casa de los muertos. Un ensayo sobre memoria europea contemporánea”.
-
4. Características do Holocausto perpetrado pola Alemania nazi e os seus colaboradores no contexto da Segunda Guerra Mundial
-
5. Propostas didácticas para ensinar pasados incómodos: xenocidios, Holocausto e outros crimes contra a Humanidade
-
-
Xuntamos varias páxinas do libro la derrota de la razón de A. Pombo Sánchez sobre o médico e mestre J Korczak que coidou aos nenos xudeos no gueto de Varsovia e acompañounos na deportación ao campo de exterminio en Treblinka
-
Dispomos na biblioteca do IES CSA do documentado estudo de J. Batailon sobre a participación das mozas xudeas na resistencia contra a ocupación nazi de Varsovia.
-
7. Materiais literarios para traballar a temática do Holocausto en ESO e Bacharelato: novela, memorias, testemuños e cartas póstumas das vítimas.
-
Noveliña de xénero epistolar que reflicte como o fascismo corrompeu a sociedade alemá nos anos trinta do século pasado.
Pode traballarse xunto con secuencias da película Amén de Costa Gravras
-
Novela que describe a traxedia das persoas xudeas expulsadas da Alemania nazi que ningún estado americano quixo acoller.
-
Describe as terribles condicións da poboación recluida no guetho de Varsovia. Pode traballarse xunto con secuencias da película rebelión en Polonia de J. Avnet.
-
O 2º movemento (lento e largo, tranquilísimo) desta sinfonía
(1976) usa un texto semellante ao das cartas póstumas das persoas gaseadas ou fusiladas polos nazis.Górecki utilizou unhas frases garabateadas nas paredes dunha celda na que a Gestapo confinaba aos presos en Zakopane (sur de Polonia) antes de interrogalos. As verbas foron escritas por Helena Blazusiakówna, unha moza de dezoito anos, da que non se sabe si sobreviviu ou non aos interrogatorios da Gestapo. Helena insta á sua nai a que non chore pola filla que marcha e invoca á Virxe para que lle dea folgos, polo que semella que era católica. Por iso esta é unha carta póstuma intercambiable no seu fondo sentimento e humanidade por calquera outra (xudea, cristiá, atea...), e serve para ilustrar sonoramente a tristura, que non desesperación, dunha despedida dos seres queridos ante a irremediable inmediatez da morte no contexto da barbarie perpetrada polos nazis nos campos de exterminio.
Está dispoñible na Rede unha Sinfonietta de Cracovia, cantada por Isabel Bayrakdaraian
que presenta só ese segundo movemento que nos ocupa, gravado en diferentes espazos do complexo de Auschwitz-Birkenau que tamén poden identificarse no documental sobre Ovadia Baruj (Muro da morte no Block 11 de Auschwitz, Barracóns de Birkenau, Fábrica de explosivos Unión, Camiño de ferro e entrada a Birkenau).Podemos trazar un paralelismo entre a desesperada chamada de Ovadia, Madre!, Madre!, que serve para o salvar grazas á chegada de Aliza, co inicio do texto de Blazusiakówna, Mamo, nie placz, nie! (Mamá, non chores, non) que é a destinataria do mesmo.
-
-
É recomendable utilizala xunto co discurso de H. Himmler xustificando a Solución Final en 1943. Permite reflexionar sobre:
- O espallamento do antisemitismo no contexto do revanchismo na sociedade alemana dos anos 1920 e 1930 e o apoio ao réxime xenocida nazi dende 1933.
- A hipocresía da lingual aséptica utilizada polos perpetradores do xenocidio: morte por compaixón, procesar unidades, instalacións...
- O silencio complice da xerarquía das igrexas católica e reformada pola mistura de anticomunismo, antisemitismo e medo á represión da ditadura hitleriana sobre os fieis desas congregacións.
- A evasión de xerarcas nazis e perpetradores da xenocida Solución Final nos últimos meses da guerra.
-
Recoméndase utilizar secuencias xunto coa novela 28 días de D. Safier
-
Xuntamos a ligazón para visionar este documental memorialístico
e a proposta didáctica de traballo co alumnado elaborada por Yad Vashem.
-
-
e documental dispoñible no Dto. de Xª e Historia do IES CSA.