A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
1) (...) la biblioteca escolar es y será cada vez menos un lugar o un espacio, para pasar a ser una actividad.
2) (...) estará cada vez menos centrada en el documento (libro, CD, enciclopedia, etc.) para pasar a ocuparse de los sujetos, los usuarios...
Creo que estas palabras de Daniel Cassany dotan dun especial sentido aos Proxectos documentais que tratamos neste curso de formación.
Que opinades?
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Estou plenamente dacordo, temos que loitar por conseguir ese obxectivo.
A miña idea é que a biblioteca sexa un punto de encontro especial.
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Geli
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Na sesión que tivemos hoxe falouse de que tiñamos dúas opcións: ou lamentarnos ou poñernos a traballar.
Supoño que o que estamos a facer maioritaramente é poñernos a traballar e a facer o que poidamos, o cal non e pouco. Sen embargo non creo que con só isto poidamos alcanzar algún día as cualidades que, segundo Cassany, debería ter a figura do bibliotecario escolar. De momento esa figura non existe nos centros e polo que se ve nin se lle espera. De momento imos cubrindo esa necesidade co voluntarismo que poñemos en facer que a biblioteca un centro de actividades, algo que non sempre conseguimos.
Un saúdo.
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
A afirmación 2ª suxire un perfil do bibliotecario/a con coñecementos sociolóxicos, psicolóxicos... ademais dos apuntados por Cassany: pedagóxicos, éticos, informáticos, de documentación, de avaliación... Perfil moi ambicioso, todo un reto.
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Pero o meu sentimento tamén está das compañeiras en canto a: formación específica, implicación de todo o profesorado, dispoñibilidade horaria e medios económicos.
Mercedes
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Demasiadas buenas intenciones. Supongo que muchos apoyamos y partimos de la base de que lo que Cassany plantea es el ideal hacia el que debe tender la biblioteca escolar del futuro. Pero, ¿ de qué futuro? ¿ del utópico? ¿ del real? Sinceramente, parece que corremos en carriles paralelos pero en direcciones contrarias. Se nos habla de la labor del bibliotecario ( fundamental), de su especialización ( perfecto ). ¿ Vamos hacia esa meta, con reducciones horarias mínimas, escasa posibilidad de formación para crear especialistas, nulo reconocimiento, etc.? Las bibliotecas, dice, deben ser lugares con distintos espacios donde trabajar, en pequeños grupos, o grandes, con zonas de estudio, "cabinas cerradas", etc. ( convencidos de ello). Pero, ¿las actuales políticas, aunque lo disfracen de crisis, no nos llevan en sentido contrario? Efectivamente, hemos modernizado las bibliotecas, pero las vacas gordas se han acabado. Ahora, igual hasta reducimos o eliminamos servicios por falta de posibilidad de atención, o por no poder reparar materiales digitales.
Demasiadas buenas intenciones. Sin un cambio "efectivo" en la política educativa de este país, imagino que seguirán siendo "buenas intenciones" Y sinceramente, una lástima pues lo que , en definitiva, Cassany plantea es el gran reto de la educación del futuro " ya presente".
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Creo que o profesor Cassany non está inventando un modelo de biblioteca. Este texto, que é unha reflexión sobre o que as bibliotecas escolares deberían ser, está inspirado no coñecemento do que algunhas bibliotecas escolares xa son, ou queren ser...
Por exemplo Pedro, non recoñeces algunhas das propostas de Daniel Cassany na biblioteca do IES G. Torrente Ballester? Eu si!
Hai persoas, hai centros, hai equipos de profes, que - malia as dificultades, malia as políticas que, ás veces non axudan - están/estades a debuxar o camiño a seguir. Así foi e así será sempre.
Outra lectura posible... non cres?
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Realmente é posible combinar o curriculum actual co traballo real por proxectos, por grupos de traballo ou promover as aprendizaxes cooperativas.
Por outra banda o traballo dos equipos responsables das bibliotecas implican horas e horas de traballo fóra de horario, e que non se recoñecen de ningún xeito.
A administración vai algunha vez a apostar de forma real por unha escola diferente e acorde cos tempos que nos toca vivir?.
A miña impresión é que nos se nos van sumando cousas pero sin tocar realmente o núcleo duro do sistema.
Moitos de nós apostamos polos novos camiños que o profesor Cassany describe tan ben porque estamos convencidos de que ese é xa o noso presente. Pouco a pouco vamos conseguindo cousiñas, animando a outros compañeiros... pero eu penso os nosos esforzos teñen un efecto moi limitado.
Vivimos tempos de moitos cambios e de verdade que non sei cara a donde quere camiñar o noso sistema, si cara ao futuro ou cara ao pasado. Pódese combinar unha aprendizaxe por proxectos cunha reválida?
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
e tamén escoito falar da biblio como algo propio, de cada persoa que colabora
(e os comentarios son maioritariamente do alumnado)
levo nas costas unha tarefa titánica, como a de tod@s neste foro e lendo a cassany si que penso "mimadriña, canto nos queda", pero eso non nos quita saborear cada paso que imos dando
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
A verdade é que logo de ler o artigo de Cassany, quedeime con moi bo sabor de boca, porque realmente me fixo reflexionar sobre a grande labor que levan a cabo os equipos de biblioteca. É un traballo árduo e pouco agradecido; conleva un grande esforzo fora e dentro do horario escolar, e non sempre atopas palabras de alento ou agradecemento hacia ese traballo. Tamén é certo, que case sempre, as persoas que emprendemos ou nos unimos a este tipo de proxectos, estamos convencidas do importante que é a biblioteca dentro da vida escolar; pero penso que o principal escoio co que nos topamos, é que todos buscamos ser unha réplica de outras bibliotecas que xa funcionan, e penso que non nos atrevemos a promover outro tipo de biblioteca que, como dí Cassany, sexa máis unha actividade en sí que un lugar para "almacenar" libros.
A concepción de biblioteca como lugar de silencio, de lectura... é un termo moi extendido, xa que a nosa xeración creceu con esa idea de biblioteca; pero os tempos cambian e as mentalidades tamén, e por iso, a biblioteca escolar, ao meu entender, debería ser o espazo máis amplo de todo o colexio, e non precisamente para gardar máis libros, senón para propiciar o desenvolvemento de actividades que, doutro xeito, non se poden levar a cabo na aula.
Eu son mestra de infantil, e aínda que este ano estou con nenos/as de 5 anos, levo con eles dende os 3 anos, e sempre fomos á biblioteca, aínda que o uso que se nos propoñía dentro do centro era o de préstamo semanal. Os nenos sempre acudiron á biblioteca moi contentos e animados, para eles ir á biblioteca supuña unha aventura. Con isto, quero dicir que as veces o espazo físico, non é o que promove o achegamento, senon a motivación previa, a expectativa que o profesorado lle transmite ao alumnado. Só depende da nosa motivación cambiar a visión que os nenos/as teñen deste espazo, e só trasmitíndolle que a biblioteca é un espazo versátil, no que se poden levar a cabo diferentes actividades, conseguiremos que eles e elas vexan a biblioteca con outros ollos. Pero non basta só coa motivación, tamén teñen que ver que nós como mestres tamén a empregamos para outros fins.
Ao que ía; hoxe en día o meu alumnado ve a biblioteca como un espazo moi necesario para levar a cabo os nosos proxectos, non só para buscar e consultar libros, senón tamén como un lugar de ocio no que poden manexar os ordenadores, ver películas, facer manualidades, expoñer os traballos, e incluso veñen a visitala coas familias polas tardes.
a modo de reflexión, ao meu entender "A BIBLIOTECA DEBERÍA SER O CORAZÓN DO COLEXIO, O QUE BOMBEE INFORMACIÓN AO RESTO DE ESPAZOS; QUE SEXA QUEN DE CHEGAR A TÓDOLOS RECANTOS, QUE NON SÓ DOTE DE INFORMACIÓN, SENON QUE FAVOREZA A CIRCULACIÓN DE RETORNO PROMOVENDO E POTENCIANDO AS PRODUCCIÓNS LITERARIAS DO ALUMNADO, PROFESORADO E FAMILIAS."
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Nalgunha intervención dise que, claro, que o perfil bibliotecario do que fala Daniel é moi completo... que si necesita esto e o outro... é curioso, pero todo o que parece que necesita, xa o ten un docente (ou debería telo). Que de verdade non nos deixemos levar pola grandilocuencia (canda desde o sector de biblioteca pública se di que eles son profesionais, eu sempre lles pregunto se acaso os profesoras e profesores non o son), por exemplo...
Di Geli que ela quere construír unha casiña e pídenlle unha catedral. Ben, pois aí estamos. O outro día lin un artigo que falaba de como en África se están achegando á última tecnoloxía sen pasar polos estados intermedios polos que pasamos todos; seica hai unha organización non gubernamental que está apoiando a introdución de tecnoloxía móbil (tabletas, móbiles) no ensino, sen pasar polos ordenadores de mesa de toda a vida... e que a evolución é espectacular. Eles teñen as ghanas e o 1º mundo dalle os medios.
Pois ben, se eu estivese empezando a montar unha biblioteca, nestes momentos, xa me aforraría algunhas fases e iría pensando na biblioteca do futuro, que xa é presente nalgúns sitios, pensando sobre todo no alumnado que temos nos centros e nas necesidades que teñen de achegarse ao mundo da lectura e da información, pero ao mundo que se move agora. Habería que pensar nos espazos, e nas actividades, especialmente. Creo que aproveitar as boas prácticas que se dan a coñecer a través do curso ou a través da páxina de bibliotecas escolares, e tratar de ver cales son as claves da innovación nesas experiencias e cal é o uso que se fai da biblioteca é un dos camiños posibles.
https://vimeo.com/album/2546018
https://vimeo.com/32142408
Creo que temos moito e moi bo no colectivo do profesorado galego que se move nestes ámbitos da biblioteca escolar. Non nos desanimemos. Estamos nun momento crucial.
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Nenos e nenas de diferentes idades e grupos que fan cousas xunt@s.
Eso "mola mazo"
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
A administración apoia ás bibliotecas co PLAMBE, que é moi ambicioso e tal, pero que non é realista, porque @s mestr@s imos sacando adiante as biblios a base de moita vontade e moitas horas roubadas á nosa vida persoal.
Coido que as nosas reinvindicacións deberían ir por aí
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
.hai case tantos axudantes da biblioteca como alumnado de primaria.
.os martes, que en teoría a biblio está pechada porque é día de reunións e atención ás familias, .moitos nenos e nenas asoman o nariz por se se poden quedar un anaco mentras esperan polos seus maiores. a meirande parte das veces, cando os veñen buscar, din que queren quedarse máis e os adultos acaban quedando tamén. lendo, buscando libros para o préstamo cos seus fillos ou botando unha man coas malditas etiquetas.
.antigo alumnado que xa está na eso, siguen vindo polas tardes para botar unha man, para facer os seus deberes ou traballos, para pedir que se lles axude a buscar información, para preguntar se hai tal ou cual libro.... e fanno na "súa" biblio, a que axudaron a montar, non na do insti, que é "outra cousa".
. na reunión de hoxe para ver se poñemos en marcha o proxecto, a meirande parte do profesorado dixo que adiante.
. o alcalde de cambados dixo que ERA A BIBLIOTECA MÁIS BONITA QUE VIRA (vale, si, foi unha visita preelectoral, pero dicir, o dixo)
sei que son cousiñas pequenas, pero van dando alimento para continuar
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
Re: A bibloteca escolar: espazo ou actividade; documentos ou suxeitos
E hai outra cousa... os grupos de colaboradores da biblioteca escolar pode ser unha especie de grupo de contraste para analizar posibles servizos a implantar na biblioteca, ver se poden ter interese, por exemplo... a cuestión é documentarnos, asesorarnos, falar entre nós, entre o profesorado, e falar cos rapaces... para ver as súas necesidades. E unha última cousa, o sentidiño. Se pensamos en termos educativos actuais e a medio prazo, e actuamos con sentidiño, temos moitas probabilidades de camiñar por sendas útiles.