Neurociencia, neuromitos e educación
Ana María Pérez Veiga
CPI de Castroverde (Lugo)
apveiga@edu.xunta.es
Na comunidade de aprendizaxe do CPI de Castroverde aplicamos actuacións educativas baseadas en evidencias científicas para mellorar os resultados e a convivencia escolar.
Actualmente, en todo o mundo está xurdindo unha nova cultura baseada en como funciona o cerebro usando o método científico, o pensamento crítico e os coñecementos sobre a evolución humana.
Mapa sobre aspectos relevantes da formación docente en neurociencia
Algúns descubrimentos en neurociencia de utilidade na práctica educativa
- A aprendizaxe é altamente dependente dos estados motivacionais e emocionais do individuo, incluíndo o nivel de atención.
- Cada capacidade intelectual require a activación e coordinación de moitas áreas diferentes do cerebro. Carece de base científica real supoñer que o cerebro ten capacidades independentes sen ningún tipo de relación entre elas.
- Algunhas substancias que poden inducir cambios no cerebro durante a aprendizaxe pódense tomar do exterior, como certos alimentos, pero outras substancias prodúcense de forma endóxena, como a adrenalina ou os glicocorticoides durante unha situación de estrés.
- A mellora cognitiva pódese lograr a través de medios non farmacolóxicos, como a nutrición, o exercicio físico e os períodos de sono adecuados.
- Un elevado consumo de cafeína nos nenos e nenas pode causar varios problemas.
- A glicosa é esencial para a función do cerebro e debe ser proporcionada na dieta diaria. A falta de suficiente comida (por exemplo, por non almorzar) pode incidir negativamente nas capacidades de aprendizaxe e memoria.
- Todos os cerebros humanos son similares en estrutura e as diferenzas mínimas que se encontran de vez en cando non son sempre explicadas polas capacidades intelectuais que se observan.
- Os estudos experimentais demostraron que os nenos e nenas son máis propensos a aprender dunha persoa (mestre ou compañeiro) que dun aparato inanimado. Aprender dun adulto ou doutro alumno é máis eficaz (tanto se se usan materiais tradicionais ou dixitais) que facelo dun ordenador.
Plasticidade das neuronas durante toda a nosa vida
O sistema límbico e a importancia das emocións no proceso educativo
O problema da atención
Neuromitos
Formación sobre neurociencia e actuacións educativas no CPI de Castroverde
O neurocientífico Dr. José María Delgado García (director da División de Neurociencias da Universidade Pablo Olavide de Sevilla) nunha sesión do Plan de formación no CPI de Castroverde sobre a utilidade da neurociencia en educación.
O neurocientifico Dr. Xurxo Mariño (NEUROCOM, Universidade da Coruña) explicando o funcionamento do cerebro no CPI de Castroverde.
Actuacións educativas do curso 2014/15 no CPI de Castroverde.
Conclusións
Como sinalaba Santiago Ramón y Cajal, "o home —ou muller— que formula un problema non é enteiramente o mesmo que o resolve".
Aubert, A.; Flecha, A.; García, C.; Flecha, R.; Racionero, S. (2008): Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.
Dekker, Sanne, Nikki C. Lee, Paul Howard-Jones e Jelle Jolles Front. Psychol., 'Neuromyths in education: Prevalence and predictors of misconceptions among teachers', en Frontiers in Psychology. Education in Psychology. 18 October 2012, (última consulta, 12 de abril de 2015).
Delgado-García, J. M. (2008): Lenguajes del cerebro. Sevilla: Letra Áurea.
Gruart, A. (2014): “The role of Neurosciences in Education…and vice versa”. International Journal of Educational Psychology
Howard-Jones, P. (2011): Investigación neuroeducativa. Neurociencia, educación y cerebro: de los contextos a la práctica. Madrid: La Muralla.
Pérez-Álvarez, A.; Navarrete1, M.; Covelo, A.; Martin, E.; Araque, A. (2014): “Structural and Functional Plasticity of Astrocyte Processes and Dendritic Spine Interactions”. The Journal of Neurosciencie.