01 Atención á diversidade
Índice tema

LOE (BOE 04/05/06). Título II modificado polos apartados 57 a 66 do artigo único da LOMCE.

TÍTULO II

EQUIDADE NA EDUCACIÓN

CAPÍTULO I
ALUMNADO CON NECESIDADE ESPECÍFICA DE APOIO EDUCATIVO

Artigo 71. Principios.
Modificación introducida polo apartado 57 do artigo único da LOMCE
Os apartados 1 e 2 do artigo 71 quedan redactados da seguinte maneira:
«1. As Administracións educativas dispoñerán os medios necesarios para que todo o alumnado alcance o máximo desenvolvemento persoal, intelectual, social e emocional, así como os obxectivos establecidos con carácter xeral na presente Lei. As Administracións educativas poderán establecer plans de centros prioritarios para apoiar especialmente aos centros que escolaricen alumnado en situación de desvantaxe social.
2. Corresponde ás Administracións educativas asegurar os recursos necesarios para que os alumnos e alumnas que requiran unha atención educativa diferente á ordinaria, por presentar necesidades educativas especiais, por dificultades específicas de aprendizaxe, TDAH, polas súas altas capacidades intelectuais, por incorporarse tarde ao sistema educativo, ou por condicións persoais ou de historia escolar, poidan alcanzar o máximo desenvolvemento posible das súas capacidades persoais e, en todo caso, os obxectivos establecidos con carácter xeral para todo o alumnado.»
3. Ás administracións educativas establecerán vos procedementos e recursos precisos para identificar de forma temperá ás necesidades educativas específicas dous alumnos e alumnas a que se refire ou punto anterior. A atención integral ao alumnado con necesidade específica de apoio educativo iniciarase dende ou mesmo momento en que esa necesidade sexa identificada e rexerase polos principios de normalización e inclusión.Cincuenta y siete. Los apartados 1 y 2 del artículo 71 quedan redactados de la  siguiente manera:
4. Correspóndelles ás administracións educativas garantir a escolarización, regular e asegurar a participación dos pais ou titores nas decisións que afecten a escolarización e os procesos educativos deste alumnado. Correspóndelles, igualmente, adoptar as medidas oportunas para que os pais destes alumnos reciban o adecuado asesoramento individualizado, así como a información necesaria que lles axude na educación dos seus fillos.

Artigo 72. Recursos.
1. Para alcanzar os fins sinalados no artigo anterior, as administracións educativas disporán do profesorado das especialidades correspondentes e de profesionais cualificados, así como dos medios e materiais precisos para a adecuada atención a este alumnado.
2. Correspóndelles ás administracións educativas dotar os centros dos recursos necesarios para atender adecuadamente a este alumnado. Os criterios para determinar estas dotacións serán os mesmos para os centros públicos e privados concertados.
3. Os centros contarán coa debida organización escolar e realizarán as adaptacións e diversificacións curriculares precisas para lle facilitar a todo o alumnado a consecución dos fins establecidos.
4. As administracións educativas promoverán a formación do profesorado e doutros profesionais relacionada co tratamento do alumnado con necesidade específica de apoio educativo.
5. As administracións educativas poderán colaborar con outras administracións ou entidades públicas ou privadas sen ánimo de lucro, institucións ou asociacións, para facilitar a escolarización e unha mellor incorporación deste alumnado ao centro educativo.

SECCIÓN PRIMEIRA. ALUMNADO QUE PRESENTA NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIAIS

Artigo 73. Ámbito.
Enténdese por alumnado que presenta necesidades educativas especiais, aquel que requira, por un período da súa escolarización ou ao longo de toda ela, determinados apoios e atencións educativas específicas derivadas de discapacidade ou trastornos graves de conduta.

Artículo 74. Escolarización.
1. A escolarización do alumnado que presenta necesidades educativas especiais rexerase polos principios de normalización e inclusión e asegurará a súa non discriminación e a igualdade efectiva no acceso e a permanencia no sistema educativo, podendo introducirse medidas de flexibilización das distintas etapas educativas, cando se considere necesario. A escolarización deste alumnado en unidades ou centros de educación especial, que se poderá estender ata os vinte e un anos, só se levará a cabo cando as súas necesidades non poidan ser atendidas no marco das medidas de atención á diversidade dos centros ordinarios.
2. A identificación e valoración das necesidades educativas deste alumnado realizarao, da forma máis temperá posible, persoal coa debida cualificación e nos termos que determinen as administracións educativas.
3. Ao finalizar cada curso avaliaranse os resultados conseguidos por cada un dos alumnos en función dos obxectivos propostos a partir da valoración inicial. A devandita avaliación permitirá proporcionarlles a orientación adecuada e modificar o plan de actuación así como a modalidade de escolarización, de modo que se poida favorecer, sempre que sexa posible, o acceso do alumnado a un réxime de maior integración.
4. Correspóndelles ás administracións educativas promover a escolarización na educación infantil do alumnado que presente necesidades educativas especiais e desenvolver programas para a súa adecuada escolarización nos centros de educación primaria e secundaria obrigatoria.
5. Correspóndelles así mesmo ás administración educativas favorecer que o alumnado con necesidades educativas especiais poida continuar a súa escolarización de maneira adecuada nas ensinanzas postobrigatorias, así como adaptar as condicións de realización das probas establecidas

Artigo 75. Integración social e laboral.
1. Coa finalidade de facilitar a integración social e laboral do alumnado con necesidades educativas especiais que non poida conseguir os obxectivos da educación obrigatoria, as administracións públicas fomentarán ofertas formativas adaptadas ás súas necesidades específicas.
2. As administracións educativas establecerán unha reserva de prazas nas ensinanzas de formación profesiona para o alumnado con discapacidade.

SECCIÓN SEGUNDA. ALUMNADO CON ALTAS CAPACIDADES INTELECTUAIS

Modificación introducida polo apartado 58 do artigo único da LOMCE.

 O artigo 76 queda redactado da seguinte maneira:
Artigo 76. Ámbito. Corresponde ás Administracións educativas adoptar as medidas necesarias para identificar ao alumnado con altas capacidades intelectuais e valorar de forma temperá as súas necesidades. Así mesmo, correspóndelles adoptar plans de actuación, así como programas de enriquecemento curricular axeitados ás devanditas necesidades, que permitan ao alumnado desenvolver ao máximo as súas capacidades.»

Artigo 77. Escolarización.
O Goberno, logo de consulta ás comunidades autónomas, establecerá as normas para flexibilizar a duración de cada unha das etapas do sistema educativo para os alumnos con altas capacidades intelectuais, con independencia da súa idade.

SECCIÓN TERCEIRA. ALUMNOS CON INTEGRACIÓN TARDÍA NO SISTEMA EDUCATIVO ESPAÑOL

Artigo 78. Escolarización.
1. Correspóndelles ás administracións públicas favorecer a incorporación ao sistema educativo dos alumnos que, por proceder doutros países ou por calquera outro motivo, se incorporen de forma tardía ao sistema educativo español. Esta incorporación garantirase, en todo caso, na idade de escolarización obrigatoria.
2. As administracións educativas garantirán que a escolarización do alumnado que acceda de forma tardía ao sistema educativo español se realice atendendo ás súas circunstancias, coñecementos, idade e historial académico, de modo que se poida incorporar ao curso máis adecuado ás súas características e coñecementos previos, cos apoios oportunos, e desta forma continuar con aproveitamento a súa educación.

Artigo 79. Programas específicos.
1. Correspóndelles ás administracións educativas desenvolver programas específicos para os alumnos que presenten graves carencias lingüísticas ou nas súas competencias ou coñecementos básicos, co fin de facilitar a súa integración no curso correspondente.
2. O desenvolvemento destes programas será en todo caso simultáneo á escolarización dos alumnos nos grupos ordinarios, conforme o nivel e evolución da súa aprendizaxe.
3. Correspóndelles ás administracións educativas adoptar as medidas necesarias para que os pais ou titores do alumnado que se incorpora tardiamente ao sistema educativo reciban o asesoramento necesario sobre os dereitos, deberes e oportunidades que comporta a incorporación ao sistema educativo español.

Modificación introducida polo apartado 59 do artigo único da LOMCE:

Engádese unha sección cuarta dentro do capítulo I do título II e un artigo 79 bis coa seguinte redacción:
Sección cuarta. Alumnado con dificultades específicas de aprendizaxe
Artigo 79 bis. Medidas de escolarización e atención.
1. Corresponde ás Administracións educativas adoptar as medidas necesarias para identificar ao alumnado con dificultades específicas de aprendizaxe e valorar de forma temperá as súas necesidades.
2. A escolarización do alumnado que presenta dificultades de aprendizaxe rexerase polos principios de normalización e inclusión e asegurará a non discriminación e a igualdade efectiva no acceso e permanencia no sistema educativo.
3. A identificación, valoración e intervención das necesidades educativas deste alumnado realizarase da forma máis temperá posible, nos termos que determinen as Administracións educativas.»

CAPÍTULO II
COMPENSACIÓN DAS DESIGUALDADES EN EDUCACIÓN

Artigo 80. Principios.
1. Co fin de facer efectivo o principio de igualdade no exercicio do dereito á educación, as administración públicas desenvolverán accións de carácter compensatorio en relación coas persoas, grupos e ámbitos territoriais que se encontren en situacións desfavorables e proverán os recursos económicos e os apoios precisos para iso.
2. As políticas de educación compensatoria reforzarán a acción do sistema educativo de forma que se eviten desigualdades derivadas de factores sociais, económicos, culturais, xeográficos, étnicos ou doutra índole.
3. Correspóndelles ao Estado e ás comunidades autónomas nos seus respectivos ámbitos de competencia fixar os seus obxectivos prioritarios de educación compensatoria.

CAPÍTULO II. COMPENSACIÓN DAS DESIGUALDADES EN EDUCACIÓN

Artigo 81. Escolarización.
1. Correspóndelles ás administracións educativas asegurar unha actuación preventiva e compensatoria garantindo as condicións máis favorables para a escolarización, durante a etapa de educación infantil, de todos os nenos cuxas condicións persoais supoñan unha desigualdade inicial para acceder á educación básica e para progresar nos niveis posteriores.
2. Correspóndelles ás administracións educativas adoptar medidas singulares naqueles centros escolares ou zonas xeográficas en que resulte necesaria unha intervención educativa compensatoria.
3. Na educación primaria, as administracións educativas garantiranlles a todos os alumnos un posto escolar gratuíto no seu propio municipio ou na zona de escolarización establecida.
4. Sen prexuízo do disposto no capítulo I deste mesmo título, as administracións educativas dotarán os centros públicos e privados concertados dos recursos humanos e materiais necesarios para compensar a situación dos alumnos que teñan dificultades especiais para alcanzar os obxectivos da educación obrigatoria, debido ás súas condicións sociais.

Artigo 82. Igualdade de oportunidades no mundo rural.
1. As administracións educativas terán en conta o carácter particular da escola rural co fin de proporcionar os medios e sistemas organizativos necesarios para atender as súas necesidades específicas e garantir a igualdade de oportunidades.
2. Sen prexuízo do disposto no punto 3 do artigo anterior, na educación básica, naquelas zonas rurais en que se considere aconsellable, poderanse escolarizar os nenos nun municipio próximo ao da súa residencia para garantir a calidade do ensino. Neste suposto as administración educativas prestarán de forma gratuíta os servizos escolares de transporte e, de ser o caso, comedor e internado.

Artigo 83. Becas e axudas ao estudo.
1. Para garantir a igualdade de todas as persoas no exercicio do dereito á educación, os estudantes con condicións socioeconómicas desfavorables terán dereito a obter becas e axudas ao estudo. No ensino postobrigatorio as bolsas e axudas ao estudo terán en conta ademáis o rendemento escolar dos alumnos.
2. O Estado establecerá, con cargo aos seus orzamentos xerais, un sistema xeral de bolsas e axudas ao estudo, co fin de que todas as persoas, con independencia do seu lugar de residencia, gocen das mesmas condicións no exercicio do dereito á educación.
3. Para estes efectos, o Goberno regulará, con carácter básico, as modalidades e contías das bolsas e axudas ao estudo a que se refire o punto anterior, as condicións económicas e académicas que teñan reunir os candidatos, así como os supostos de incompatibilidade, revogación, reintegro e cantos requisitos sexan precisos para asegurar a igualdade no acceso ás citadas bolsas e axudas, sen detrimento das competencias normativas e de execución das comunidades autónomas.
4. Co fin de articular un sistema eficaz de verificación e control das bolsas e axudas concedidas, estableceranse os procedementos necesarios de información, coordinación e cooperación entre as diferentes administración educativas.

CAPÍTULO III. ESCOLARIZACIÓN EN CENTROS PÚBLICOS E PRIVADOS CONCERTADOS

Artigo 84. Admisión de alumnos.
1. As administracións educativas regularán a admisión de alumnos en centros públicos e privados concertados de tal forma que garanta o dereito á educación, o acceso en condicións de igualdade e a liberdade de elección de centro por parte dos pais ou titores. En todo caso, atenderase a unha adecuada e equilibrada distribución entre os centros escolares dos alumnos con necesidade específica de apoio educativo.
Modificación introducida polo apartado 60 do artigo único da LOMCE.
O apartado 2 do artigo 84 queda redactado da seguinte maneira:
«2. Cando non existan prazas dabondo, o proceso de admisión rexerase polos criterios prioritarios de existencia de irmáns matriculados no centro, pais, nais ou titores legais que traballen neste, proximidade do domicilio ou do lugar de traballo dalgún dos seus pais, nais ou titores legais, rende per cápita da unidade familiar e condición legal de familia numerosa e concorrencia de minusvalidez no alumno ou alumna ou nalgún dos seus pais, nais ou irmáns, sen que ningún deles teña carácter excluínte e sen prexuízo do establecido no apartado 7 deste artigo.
Non obstante, aqueles centros que teñan recoñecida unha especialización curricular polas Administracións educativas, ou que participen nunha acción destinada a fomentar a calidade dos centros docentes das descritas no artigo 122 bis, poderán reservar ao criterio do rendemento académico do alumno ou alumna ata un 20 por cento da puntuación asignada ás solicitudes de admisión a ensinanzas postobrigatorias. A devandita porcentaxe poderá reducirse ou modularse cando sexa necesario para evitar a ruptura de criterios de equidade e de cohesión do sistema.»
Modificación introducida polo apartado 61 do artigo único da LOMCE.
O apartado 3 do artigo 84 queda redactado do seguinte xeito:
«3. En ningún caso haberá discriminación por razón de nacemento, raza, sexo, relixión, opinión ou calquera outra condición ou circunstancia persoal ou social.
Non constitúe discriminación a admisión de alumnos e alumnas ou a organización do ensino diferenciadas por sexos, sempre que o ensino que impartan se desenvolva conforme ao disposto no artigo 2 da Convención relativa á loita contra as discriminacións na esfera do ensino, aprobada pola Conferencia Xeral da UNESCO o 14 de decembro de 1960.
En ningún caso a elección da educación diferenciada por sexos poderá implicar para as familias, alumnos e alumnas e centros correspondentes un trato menos favorable, nin unha desvantaxe, á hora de subscribir concertos coas Administracións educativas ou en calquera outro aspecto. A estes efectos, os centros deberán expoñer no seu proxecto educativo as razóns educativas da elección do devandito sistema, así como as medidas académicas que desenvolven para favorecer a igualdade.»
4. As administracións educativas poderán solicitar a colaboración doutras instancias administrativas para garantir a autenticidade dos datos que os interesados e os centros acheguen no proceso de admisión do alumnado.
5. Os centros públicos adscritos a outros centros públicos, que impartan etapas diferentes, consideraranse centros únicos para os efectos de aplicación dos criterios de admisión do alumnado establecidos nesta lei. Así mesmo, nos centros públicos que ofrezan varias etapas educativas o procedemento inicial de admisión realizarase ao comezo daquela que corresponda á menor idade.
6. Correspóndelles ás administracións educativas establecer o procedemento e as condicións para a adscrición de centros públicos a que se refire o punto anterior, respectando a posibilidade de libre elección de centro.
Modificación introducida polo apartado 62 do artigo único da LOMCE.
O apartado 7 do artigo 84 queda redactado da seguinte maneira:
«7. Nos procedementos de admisión de alumnos e alumnas en centros públicos que impartan Educación Primaria, Educación Secundaria Obrigatoria ou Bacharelato, cando non existan prazas abondo, terán prioridade aqueles alumnos e alumnas que procedan dos centros de Educación Infantil, Educación Primaria ou Educación Secundaria Obrigatoria, respectivamente, que teñan adscritos. No caso dos centros privados concertados seguirase un procedemento análogo, sempre que as devanditas ensinanzas estean sostidas con fondos públicos.
Así mesmo, terán prioridade na área de escolarización que corresponda ao domicilio ou ao lugar de traballo dalgún dos seus pais, nais ou titores legais aqueles alumnos e alumnas cuxa escolarización en centros públicos e privados concertados veña motivada por traslado da unidade familiar debido á mobilidade forzosa de calquera dos pais, nais ou titores legais, ou a un cambio de residencia derivado de actos de violencia de xénero.»
8. Nos centros privados concertados, que impartan varias etapas educativas, o procedemento inicial de admisión realizarase ao comezo da oferta do curso que sexa obxecto de concerto e que corresponda á menor idade.Este procedemento realizarase de acordo co establecido para os centros públicos.
9. A matriculación dun alumno nun centro público ou privado concertado suporá respectar o seu proxecto educativo, sen prexuízo dos dereitos recoñecidos aos alumnos e ás súas familias nas leis e o establecido no punto 3 deste artigo.
10. A información de carácter tributario que se precisa para a acreditación das condicións económicas a que se refire o artigo 84.2 desta lei, subministraranlla directamente á Administración educativa a Axencia Estatal de Administración Tributaria e os órganos competentes da Comunidade Autónoma do País Vasco e a Comunidade Foral de Navarra, a través de medios informáticos ou telemáticos, no marco de colaboración que se estableza nos termos e cos requisitos a que se refire a disposición adicional cuarta da Lei 40/1998, do 9 de decembro, do imposto sobre a renda das persoas físicas e outras normas tributarias, e as disposicións que as desenvolven.
11. Na medida en que a través do indicado marco de colaboración se poida dispoñer da devandita información, non se lles exixirá aos interesados que acheguenindividualmente certificacións expedidas pola Axencia Estatal de Administración Tributaria e polos órganos mencionados no punto anterior, nin a presentación, en orixinal, copia ou certificación, das súas declaracións tributarias. Nestes supostos, o certificado será substituído por declaración responsable do interesado de que cumpre as obrigas sinaladas, así como autorización expresa deste para que a Axencia Estatal de Administración Tributaria ou os órganos competentes da Comunidade Autónoma do País Vasco e da Comunidade Foral de Navarra, subministren a información á Administración educativa.

Artigo 85. Condicións específicas de admisión de alumnos en etapas postobrigatorias.
1. Para as ensinanzas de bacharelato, ademais de aos criterios establecidos no artigo anterior, atenderase ao expediente académico dos alumnos.
Modificación introducida polo apartado 63 do artigo único da LOMCE.
Modifícase a redacción do apartado 2 do artigo 85 nos seguintes termos:
«2. Nos procedementos de admisión de alumnos e alumnas aos ciclos formativos de grao medio ou de grao superior de formación profesional, cando non existan prazas abondo, atenderase ao disposto no artigo 41 desta Lei.»
3. Aqueles alumnos que cursen simultáneamente ensinanzas regradas de música ou danza e ensinanzas de educación secundaria terán prioridade para ser admitidos nos centros que impartan ensinanzas de educación secundaria que a Administración educativa determine. O mesmo tratamento aplicaráselles aos alumnos que sigan programas deportivos de alto rendemento.
Modificación introducida polo apartado 64 do artigo único da LOMCE.
Engádese un novo apartado 4 ao artigo 85 coa seguinte redacción:
«4. Na oferta a distancia, poderanse establecer criterios específicos adicionais en relación coas situacións persoais e laborais das persoas adultas.»

Artigo 86. Igualdade na aplicación das normas de admisión.
1. As administracións educativas garantirán a igualdade na aplicación das normas de admisión, o que inclúe o establecemento das mesmas áreas de influencia para os centros públicos e privados concertados, dun mesmo municipio ou ámbito territorial.
2. Sen prexuízo das competencias que lles son propias, as administracións educativas poderán constituír comisións ou órganos de garantías de admisión, que se deberán en todo caso, constituír cando a demanda de prazas nalgún centro educativo do ámbito de actuación da comisión supere a oferta. Estas comisións recibirán dos centros toda a información e documentación precisa para o exercicio destas funcións. As devanditas comisión supervisarán o proceso de admisión de alumnos, o cumprimento das normas que o regulan e proporanlles ás administracións educativas as medidas que consideren adecuadas. Estas comisións ou órganos estarán integrados por representantes da Administración educativa, da Administración local, dos pais, dos profesores e dos centros públicos e privados concertados.
Modificación introducida polo apartado 65 do artigo único da LOMCE.
O apartado 3 do artigo 86 queda redactado da seguinte maneira:
«3. As familias poderán presentar ao centro en que desexen escolarizar os seus fillos as solicitudes de admisión, que, en todo caso, deberán ser tramitadas. Os centros docentes deberán ser informados das solicitudes de admisión que lles afecten.»

Artigo 87. Equilibrio na admisión de alumnos.
1. Co fin de asegurar a calidade educativa para todos, a cohesión social e a igualdade de oportunidades, as administracións garantirán unha adecuada e equilibrada escolarización do alumnado con necesidade específica de apoio educativo. Para iso, establecerán a proporción de alumnos destas características que deban ser escolarizados en cada un dos centros públicos e privados concertados e garantirán os recursos persoais e económicos necesarios aos centros para ofrecer ese apoio.
Modificación introducida polo apartado 66 do artigo único da LOMCE.
O apartado 2 do artigo 87 queda redactado do seguinte xeito:
«2. Para facilitar a escolarización e garantir o dereito á educación do alumnado con necesidade específica de apoio educativo, as Administracións educativas deberán reservarlle ata o final do período de preinscrición e matrícula unha parte das prazas dos centros públicos e privados concertados.
Así mesmo, poderán autorizar un incremento de ata un dez por cento do número máximo de alumnos e alumnas por aula nos centros públicos e privados concertados dunha mesma área de escolarización, ben para atender necesidades inmediatas de escolarización do alumnado de incorporación tardía, ben por necesidades que vingan motivadas por traslado da unidade familiar en período de escolarización extraordinaria debido á mobilidade forzosa de calquera dos pais, nais ou titores legais.»
3. As administracións educativas adoptarán as medidas de escolarización previstas nos puntos anteriores atendendo ás condicións socioeconómicas e demográficas da área respectiva, así como ás de índole persoal ou familiar do alumnado que supoñan unha necesidade específica de apoio educativo.
4. Os centros públicos e privados concertados están obrigados a manter escolarizados todos os seus alumnos, ata o final do ensino obrigatorio, salvo cambio de centro producido por vontade familiar ou por aplicación dalgún dos supostos previstos na normativa sobre dereitos e deberes dos alumnos.

Artigo 88. Garantías de gratuidade.
1. Para garantir a posibilidade de escolarizar todos os alumnos sen discriminación por motivos socioeconómicos, en ningún caso poderán os centros públicos ou privados concertados percibir cantidades das familias por recibir as ensinanzas de carácter gratuíto, impoñerlles ás familias a obriga de facer achegas a fundacións ou asociación nin establecer servizos obrigatorios, asociados ás ensinanzas, que requiran achega económica, por parte das familias dos alumnos. No marco do disposto no artigo 51 da Lei orgánica 8/1985, do 3 de xullo, reguladora do dereito á educación, quedan excluídas desta categoría as actividades extraescolares, as complementarias, e os servizos escolares que, en todo caso, terán carácter voluntario.
2. As administracións educativas dotarán os centros dos recursos necesarios para facer posible a gratuidade das ensinanzas de carácter gratuíto.

CAPÍTULO IV. PREMIOS, CONCURSOS E RECOÑECEMENTOS

Artigo 89. Premios e concursos.
O Ministerio de Educación e Ciencia, sen prexuízo das competencias das comunidades autónomas, poderá establecer, por si mesmo ou en colaboración con outras entidades, premios e concursos de carácter estatal destinados a alumnos, profesores ou centros escolares.

Artigo 90. Recoñecementos.
O Ministerio de Educación e Ciencia, así como as comunidades autónomas, poderán recoñecer e premiar o labor didáctico ou de investigación de profesores e centros, facilitando a difusión entre os distintos centros escolares dos traballos ou experiencias que mereceron ese recoñecemento pola súa calidade e esforzo.